Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wreedheid van de oorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 12:40    Onderwerp: Wreedheid van de oorlog Reageer met quote

Als ik er boeken op nalees van De Groote Oorlog (Sophie Deschaepdryver), De Duitsers komen (Dirk Van Thuyne), Vlaanderen Niemandsland 1914 (Goossens-Meiresonne), Augustus 1914, België op de vlucht (Verleyen) of andere publicaties zoals dagboeken, oorlogskranten en ander materiaal over de Duitse inval in België op 4 augustus 1914, dan hebben ze vaak 1 ding gemeen:
De Duitse inval bracht het slechtste in de mens naar boven. De gruwel en misdaden die gepleegd zijn, zijn haast met geen pen weer te geven en spreken haast moeilijk tot de verbeelding. Brandstichting, plunderingen, vernielingen, verkrachtingen, verminkingen, executies, moorden op de bevolking zonder onderscheid te maken tussen man, vrouw, kind of bejaarde, het gebeurde en het maakte blijkbaar deel uit van de oorlog.

Mijn vraag is vanwaar deze handelingen, deze haat, kwam? Werden ze opgelegd van hogerop om terreur, angst en gehoorzaamheid af te dwingen? Zoja, waarom er aan deelnemen of net niet? Waren het excessen van enkelingen, van kleine regimenten/pelotons? Werden deze wandaden gepleegd onder druk van de groep waardoor je niet anders kon dan mee te doen? Uiteraard weet ik dat de Duitsers in sommige streken reageerden op sabotage, franc-tireurs en dergelijke meer, maar dat verklaart nog steeds niet de brutale beestachtige wijze waaraan sommigen zich bezondigden, de soms exuberante propagandamachine niet ten na gesproken ...

Dergelijke excessen zijn echter van alle tijden. Ook de Britten waren niet bepaald lief tijdens de Boerenoorlog, België en Leopold II waren tijdens het koloniale bewind ook niet vies van afgehakte handen, de Napoleonistische Oorlogen kennen ook hun wreedheden, tijdens WO II konden ook ondermeer de Russen erg wreed te werk gaan tegen de bevolking (uit wraak weliswaar, maar dan nog), tijdens de Vietnamoorlog zijn ook dingen gebeurd tegen de bevolking die het daglicht niet mogen zien en de beelden van de Abu Ghraibgevangenis in Bagdad kent ook wel iedereen.

Ik bedoel: een Duitser is niet anders als een Brit, Belg of Fransman. Toen niet en nu ook niet. Ook zij zijn vaders, hebben een vrouw, hebben familie die ze lief hebben. Wat leidt ertoe dat mensen dergelijke brutaliteiten ondernemen? Wat maakt die klik? Is dit louter te verklaren door "de oorlog" of speelt er meer? Wie zijn die soldaten die dergelijke feiten pleegden en enkele weken/maanden later in de loopgraven zitten? Is het beestachtige er dan uit of komt het daar ook nog tot uiting? Was het een waan van zinsverbijstering, van onweerstaanbare drang? Het lijkt zelfs dat dit een louter voer is voor psychologen ...

In eerste instantie is dit een vraag van mij, maar voor mijn part mag hierover ook gediscussieerd worden. Het kan alleen maar interessant zijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Er is inderdaad veel gebeurd bij de inval en bij de eerste gevechten. Nu hadden de Duitsers heel slechte ervaringen gehad met "Franktireure" in de Frans-Pruisische oorlog en was het devies daarom om hard op te treden.

Probleem is dat slechts één kant van het verhaal wordt weergegeven, wat de objectiviteit niet altijd ten goede komt. Ook van de Britten is geweten dat ze een aantal burgers tegen de muur gezet hebben in 1914.

Je moet het ook vergelijken met wat er in Irak bijvoorbeeld is gebeurd toen het Amerikaanse leger bepaalde "vijandige steden" binnentrok. Dan zal je zien dat dergelijk geweld van alle tijden en alle legers is. Vergelijk het ook met WO2 (zowel Duitsers als Russen) of Vietnam...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
als ex militair kan ik mij voorstellen dat als je zoveelste collega word gedood door een vijand die zich niet in uniform bevindt en zich zo kan verbergen tussen andere "onschuldige" burgers ,je frustratie groeit en je iedereen als potentiële vijand gaat beschouwen.
Als je dan van hogerhand mag optreden tegen "mogelijk vijandige" burgers dan is het hek van de dam ! ( wie beslist wie vijandelijk is,de rules of engagment ? )
Ook laks optreden in de lagere echelons geven de wat agressievere en minder labiele militairen de indruk dat dit ongestraft kan.
Reken daar de stress onder gevechtsomstandigheden bij en het word " eerst schieten en dan vragen stellen !".
Dit alles mag zulke daden zeker niet vergoelijken,laat staan ongestraft laten,maar vergeet ook niet dat militairen een door training en samenleven een sterke "teamspirit" ontwikkelen,daardoor gaat men niet gauw zulke feiten gaan aanklagen bij de hogere echelons...en als die dan nog zulke feiten door de vingers zien Yvonne blik
Grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ha MMM,

Wat jij zegt denk ik ook. Ik ben dan wel geen militair geweest, maar ik kan me voorstellen dat het vaak zo gaat.
Ik vraag me weleens af of een oorlog niet gewoon het slechtste in de mens naar boven brengt omdat het dan 'ineens kan', zoals jij ook al zegt.

Misschien een rare vergelijking, maar kijk wat er op de Krim onlangs gebeurde.
Russen en Oekraïners hebben vreedzaam naast elkaar geleefd.
Ineens is Poetin daar om de Russen te beschermen terwijl er niks aan de hand was (op de Krim dan), en dan loopt er een vrouw met de Oekraïense vlag om haar schouders naar een camera en uit het niets wordt ze aangevallen door Russen die zeggen dat ze op moet rotten en de vlag van haar proberen af te pakken.
Waarom? Misschien wel omdat het 'ineens kan'. Ze hebben zelfs de Russische president aan hun kant.

Zo ook met de zwarte pieten discussie vorig jaar.
Mensen gingen voor behoud van de zwarte piet demonstreren in Den Haag, en een stuk verderop loopt een vrouw met de vlag van West Papoea. Zij liep daar om te demonstreren voor haar land:

Quote:
Een demonstrant voor West-Papoea heeft tijdens de Zwarte Piet-demonstratie op het Malieveld in Den Haag voor verwarring gezorgd. De Zwarte Piet-demonstranten zagen de vrouw zaterdagmiddag aan voor een tegenstander van het sinterklaasfeest en sloten haar in. De vrouw kreeg verwensingen naar het hoofd geslingerd en kreeg te horen dat ze 'terug moet naar haar eigen land'.
De vrouw zwaaide met de vlag van het Indonesische West-Papoea en wilde aandacht vragen voor erkenning van het gebied. Ze was niet voor de Zwarte Piet-discussie op het Malieveld. 'Er ontstond een verbale ruzie', zegt een woordvoerder van de politie. 'Het was duidelijk een misverstand tussen de verschillende demonstranten.'

Een man greep de vrouw vast en had een felle woordenwisseling met haar. Daarna rukte de vrouw zich los.

Hier het filmpje, iemand zegt dat ze op moet rotten en meerdere mensen beginnen dan ook te roepen dat ze op moet rotten:
En dat is het stomme: zwarte piet moet blijven omdat hij bij het sinterklaasfeest hoort, maar een gekleurde vrouw moet 'oprotten naar haar eigen land' Rolling Eyes
http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-10-2013/opstootje-tijdens-zwarte-piet-demonstratie-op-malieveld

Dit is geen oorlogssituatie, maar ik geef het aan om te laten zien hoe snel een situatie uit de hand kan lopen. En mensen achter elkaar aan lopen.
Gelukkig is niet iedereen zo! Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die in bepaalde situaties helemaal los gaan, omdat er in principe niemand meer is die ze tegenhoud.

http://ww1relics.com/
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan het even niet laten deze 'in de rapte gevonden' link te delen. Ongetwijfeld zijn er nog uitleggen te vinden.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/68344-waarom-doden-dieren-soortgenoten.html
Even lezen en dan eens nadenken over het cliché 'dierenrijk-mensdom'?
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

En nog eentje:
http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/de-intellectuelen-van-de-dierenwereld-waarom-apen-moorden-en-verkrachten
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Shabu,
Als doden word geruggensteund door een erkende regering valt dit onder oorlogsrecht en zijn er regels waar militairen ( en ook burgers) zich moeten aan houden kwestie van de "boel" wat" beschaafd" te houden.
Militairen mogen dus enkel doden op bevel van toch meestal democratische ( door burgers verkozen dus) overheden en weeral onder restrictie van oorlogsrecht zoals de conventie van Genève .
De realiteit bewijst het soms anders.. Rolling Eyes
Ik herinner mij een passage uit een film ( a offficer and a gentlemen ?? ) waar Amerikaanse rekruten ,zoals gebruikelijk in sommige legers,zich al zingend in looppas verplaatsen.
In de tekst zat,ik citeer "The US government cant help it, if napalm sticks on baby's ".... puke
Dan is de trend snel gezet denk ik Crying or Very sad
lees ook dit "grappig" post hierover ,wel indachtig dat het hier over "humor" gaat...The popular “Napalm” cadence, which involves repeatedly chanting “Napalm napalm sticks to kids,” was created during the Vietnam War and has been reinforced in running cadences, jokes, and slogans. It is controversial, not only for its aggressive lyrics, but also from a multi-million dollar lawsuit against the Army by the Dow Chemical Company over trademark infringement.
Early efforts to assess the cadence’s accuracy raised more questions than they answered. Popular rumors have attributed it to David Hackworth, but he claimed to his dying day that he’d first heard it in a Saigon whorehouse called The Pink Mist.
Unfortunately despite the widespread use of the incendiary weapon, no conclusive testing had been done on the specific effects of the substance when used against targets under the age of eighteen.
“We tried coating the children in teflon, butter, anything to make the napalm less sticky,” said Capt. Alan Middleton, an Air Force liaison who took part in the napalm cadence testing, known informally as Operation Cooked Goose. “We even tried grease, although judging by the screams that didn’t seem to help.”
When pressed about a summary of the operation, Middleton smiled and replied, “After months of testing and hundreds of successfully engaged targets, we have conclusively determined that napalm does in fact stick to kids.”

Read more: http://www.duffelblog.com/2013/07/napalm-sticks-to-kids/#ixzz2wX7y2wH4

grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Maar waarom kunnen wij vooral de mannen zo wreed uit hoek komen?
laten we het eerst van dichtbij bekijken, ons gezin.. ons oerinstinct zegt dat dat wij het het gezin en ons behoud moeten beschermen ...hoe? kijk , een vb wat doet je als we een discussie punt hebben in groep(mannen) en we spreken over inbrekers in eigen huis. wat zal de reactie van de meerderheid zijn? " we maken diene type kapot, die komt hier niet levend buiten enz. gebeurd de inbraak naast de deur, dan is onze eerste reactie , we sluiten onze deur zoadat de inbreker niet bij ons binnenkan.
kijken we dan verder..
vroeger onze legerdienst : we leerden in de eerste dagen een team te vormen , wat niet makkelijk was , je zorgde eerst voor jezelf daarna kwam de maat. naarmate dat de instructie verder ging, kreeg je meer contact met het team. De rotte appels werden gevonden en uit het team gezet. Je leerde met wapens omgaan, de RI , wetten en plichten, er wordt respect en discipline aangeleerd. De volgende stap was om niet alleen je eigen te beschermen (de moederschoot als het ware) maar ook het vaderland , de vlag of standaard. (te vergelijken met voetbalmatch). Ja gaat erin op. Je leert het kwade in de vijand kennen en ook hoe je dat volk kan klein krijgen, door onder andere het onweselijke in je naar boven te laten komen.
dan is het de kunst van de team om de geest erbij te houden. Wat niet makkelijk is (zoals snachts in stilte door een bos te wandelen zonder eenmaal te praten , roepen te zingen, zeer moeilijk voor de meesten). dat team heeft een leider OOfr of Offr , die normaal bij een goede opleiding tegen deze excessen is gevormd. Dan is het aan de Oofr of Offr om zijn sectie of peleton in te tomen. Wat verdorie niet makkelijk is...probeer maar eens een op hol geslagen sectie soldaten in te tomen, zonder dat jezelf en kogel in bast krijgt. Dan komen we terug op discipline en respect voor elkaar, de samenhang van de eenheid de cohetie ervan. Bevelen worden gegeven , die moet je volgen ,maar als het slechte bevelen zijn, mag of eerder moet je deze kunnen verwerpen, zelfs met krijgsraad tot het gevolg.
Ook hogere Offr kunnen zeer domme bevelen geven, het is aan jou als Oofr of Offr deze bevelen te canaliseren en er een goed bevel van te maken naar jouw team toe, zonder dat de conventies worden geschonden. Het is makkelijk gezegd , 25 jaar heb ik Instructie gegeven aan Ooffr en Offr zowel in de reserve als voor actieven. De eerste les was , wat is jullie reactie wanneer jullie liefhebbende dochter of vrouw wordt doodgeschoten in je eigen huis. Je kan hun reactie als het ware van de jongens hun gezicht lezen.....

mvg Marc
Instructie Offr Arlon
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan de redeneringen hier best volgen, maar geweld tegen kinderen, baby's ... Confused puke Die vormden toch geen gevaar (al worden op die manier wel de ouders getroffen en daar is het mss om te doen).
Naar boven
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mag het eventjes een beetje cru? Oorlog voeren is als zwanger zijn: je ben niet een beetje zwanger. Je gaat niet een beetje doden. Het doel van oorlog is het vernietigen van de vijand. Op alle mogelijke manieren. Als de vernietiging van hun vrouwen, kinderen, bejaarden, huizen daartoe bijdraagt zal het ook gebeuren. Engeland hield de zeeblokkade tegen Duitsland in stand land na de wapenstilstand van november 1918, hoewel ze wisten dat er in Duitsland duizenden burgerslachtoffers vielen als gevolg daarvan. De Duitsers voerden in augustus en september 1914 een bewust schrikbewind tegen de burgerbevolking omdat het van vitaal belang was hun tijdsplanning te respecteren. De geallieerden volhardden in hun bombardementen van burgerdoeleinden in 1945 alhoewel de Russen aan de poorten van Berlijn stonden. De Duitsers voerden achter hun Russische front een weloverwogen schrikbewind tegen de burgerbevolking, niet alleen om de Joden te elimineren, maar om de dreiging van een immense ongecontroleerde ruimte achter hun oprukkende troepen door terreur te “pacifiëren”. De Amerikanen dropten een paar atoombommen op Japan om ter vermijden dat er een miljoen Amerikaanse jongens zouden sneuvelen bij de invasie van Japan, terwijl Washington goed wist dat Japan op zijn tandvlees zat en al een paar keer niet officiële onderhandelingen met Rusland aangeknoopt had. Maar, het heeft wel de Russen voor een paar jaar de daver op de rug gejaagd en hun territoriale aanspraken in Europa gefnuikt.
Ja, als je besluit om aan het moorden te gaan, dan doe je het grondig. De Romeinen wisten het, als je de keizer over de kling jaagt, dan meteen ook zijn vrouw, kinderen, en het liefst alle bloedverwanten tot in de vierde graad.
Erg niet?
Naar boven
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ja, na de ravings in mijn vorige mail, even terukomen op de Duitse gruweldaden van augustus, september 1914.
In een analyse van Hornes en Kramers boek German Attrocities 1914. A History of Denial, zegt Rachmaninov:
“ In their mind, the fact that the German Army did not encounter francs-tireurs does not mean that German soldiers did not believe in their existence. Horne and Kramer argue that ghastly stories about francs-tireurs circulating among German troops, helped make sense of the intangible threats and dangers faced in an unknown territory. Incidents of "friendly fire," skirmishes with unidentified foes (usually French and Belgian army units) and various mishaps were explained as franc-tireur resistance. The "franc-tireur delusion," contend Horne and Kramer, “rose from below, but was endorsed by the senior command, who proceeded to systematize and disseminate it. Its credibility rested on pre-war mindsets and doctrines: the memory of the 1870-1871 war against France, where the Prussian-led forces had indeed faced widespread franc-tireur opposition; the ideological hostility of German generals to a "popular" style of warfare; and, most importantly perhaps, the goal of "absolute victory" after a swift campaign, which encouraged harsh measures in the face of civilian resistance. Thus, although brutality toward civilians had not been pre-meditated, it was likely considering the mindsets of German troops and generals.” (Rachamimov, 2004)
Ter overweging van het vorige een paar citaten uit de een brief die reserveluitenant Schödensack op 7/9/1914 schrijft aan zijn vrouw. Hij is een paar dagen voordien in Leuven uit de trein van Kiel gestapt en door een afgebrand Leuven gemarcheerd om in stelling te gaan aan de het Dijle kanaal. (hij schreef wel in het Duits, dus de vertaling is mijn schuld)
“Een tweede Leuven zal er in België niet zijn. In Leuven heeft er een planmatige overval op onze 53ste plaatsgevonden. De aanvoerders van de franc-tireurs, die in de kerken en hotels machinegeweren hadden, waren Belgische officieren in burger en de priesters. Leuven blijft een schandblad in de Belgische geschiedenis, daarom werd het volledig vernield. De Duitsers hebben zich opnieuw als correcte mensen gedragen. Tussen de ruïnes staan er afzonderlijke huizen met “Absent” gemerkt, die totaal onaangeroerd zijn. Plunderen is bij ons streng verboden! Hoe zullen de Russen allicht huis houden in ons land!”
(over Leuven) “Er was daar bangelijk veel goede, zware wijn en schuimwijn. Ik heb wijn geproefd die ik me nooit (permiteren?) kon, o.a. een Haut Sauterne van 1843. We hebben ook zeer rijkelijk veel wijn. Het is natuurlijk toegestaan om in een in puin liggende stad alles te pakken. Dat is niet plunderen. Maar de manschappen kunnen deze zware wijn natuurlijk niet verdragen. De mensen die tijdens de mars blijven liggen, moeten er rekening mee houden dat ze de ogen uitgestoken worden, enz. In Leuven zijn ijselijk toegetakelde soldaten en officieren gevonden.”
(op 2/9 postkaar) “De inwoners, van Waalse afkomst, met aan het hoofd steeds weer de geestelijkheid, voegen zich steeds weer samen en schieten onze kolonnes in de rug. De meeste priesters zijn al doodgeschoten, net zoals de burgemeesters. De dorpen zijn al voor 3/8 verlaten, afgebrand.”
“God sta ons bij. De Belgen vermoorden onze soldaten waar ze ze vinden. Een hondsgemeen volk! De priesters in de spits, hitsen op, verdelen geweren, absoluties, enz.”
“Het landschap is schilderachtig, de bevolking van deze streek, die ik je niet mag noemen, is arm, achterdochtig. Ogenschijnlijk ongelofelijk vriendelijk, daarna schieten en bommen.”
“In een dorp, ik geloof dat het in Houtem was, is er, verborgen in het huis van de priester, een telefoonleiding met lichtsignalen op de kerktoren gevonden. Het huis werd in brand gestoken, de priester werd door een matroos met de spade doodgeslagen. Ik zal ook voor de gemeenste misdadiger nog een kogel over hebben.”

De briefschrijver was geen simpele Schweick. In het burgerleven was hij hoofdgrifier van de ambtsrechtbank in Bordesholm (Schlewig-Holstein).
Zo zie je maar, als je lang genoeg iemand iets voorkauwt dan gaan ze met je meekauwen.
We zijn trouwens niet veel beter. We hebben Kosovo gecreëerd, (De Krim, dat kan niet hoor), we hebben als kakelende kippen achter de “Arabische lente” gelopen, tot we er in Syrië achter kwamen dat die arme rebellen toch niet zo’n doetjes waren. Nu kijken we ijverig de andere kant uit. Maar, geef doe onze bedoelingen zijn ALTIJD eerbaar en democratisch. En dat referendum op de Krim, dat is toch doorstoken kaart, zie je zo. De verkiezingen in Palestina waren dat niet, maar de winnaars stonden ons niet aan. Dus negeren.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 21 Mrt 2014 12:37 schreef:
Ik kan de redeneringen hier best volgen, maar geweld tegen kinderen, baby's ... Confused puke Die vormden toch geen gevaar (al worden op die manier wel de ouders getroffen en daar is het mss om te doen).

Een andere oorlog weliswaar, maar vrouwen konden er ook wat van.
Vooral een vrouw die er genoegen in schiep Joodse kindjes op vreselijke wijze te vermoorden puke puke
http://historiek.net/gruweldaden-van-hitlers-beulsvrouwen/40902/

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2014 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is wat ik vrees voor het 100jaar. Alle die conferencie over het duitse gruwelijk van 1914. Maar niemand praat over het gruwelijk van de Russen in het vroegere Oost Pruiss, of het schrik van de Spion bij de geallierd soldaten,enz. Ik heb echt het gevoel dat wij zijn terug met een anti duits propaganda van 1914.
Wat zou echt de moeiten zijn, is een toonstelling en conferencie die can de vergelijking doen met wat de civiel bevolking had moet lijden in de Centraal machten (duitsland, Austerijk), de bezeting zone,de militaire zone, en de "vrij" zone.Dat zou onze zicht op die periode verandere. Maar dat zullen waarschijnlijk nooit gebeuren. En zo zullen wij het echte 100jaar missen.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2014 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Schoeters Dirck @ 26 Mrt 2014 12:45 schreef:
Dat is wat ik vrees voor het 100jaar. Alle die conferencie over het duitse gruwelijk van 1914. Maar niemand praat over het gruwelijk van de Russen in het vroegere Oost Pruiss, of het schrik van de Spion bij de geallierd soldaten,enz. Ik heb echt het gevoel dat wij zijn terug met een anti duits propaganda van 1914.

Heeft dat niet te maken dat wat in Pruissen e.d. gebeurd is te ver van België afstaat?
Het is denk ik logisch dat er in België gepraat wordt over wat er in België is gebeurd, of niet?

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2014 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Akkord met U over wat is gebeurd in belgie. Ver van mij om wat in Dinant, Leuven, enz is gebeurd te negeert. Maar volgens mij, om echt te begrepen what het is gebeuren met de burgelijk bevolking in deze oorlog, U kunt niet , en mogen niet dat isoleer op een of andere feit.
Het risico, en ik zie dat als reenactor, is als dit neemt alleen op een te beperken vraag, U mist misschien alles van U antwoord. Ik zaal U toon door twee vragen. "Wat voor gruwelijk akt heeft het duitse leger in 1914 gedaan?" dan krijg jij van aantwoord wat is in Luik, Leuven, Tamines, Huy,enz gebeurt. Nu stel die vraag "Wat voor Gruwelijk hebben het civiel bevolking te doen tijds het eerste wereld oorlog?" Dan krijg je what het is gebeurt in Belgie, maar ook het depotatie van de duitse bevolking uit Elsass door de franse, wat is in Ost Pruiss, Lemberg en de andere gebeurt. Het Armenians kwestie, het hongernood in Centraal machten en hun beset gebied....
Op het eerste vraag, de mensen zullen agressive reageer tegen alles wat duitse is. Op het tweede vraag,d'er is meer kans dat mensen zullen meer over na denken over het manier dat ze geshijdenis kijk. Ik weet niet wat voor U het moiete, maar voor mij is duidelijk.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2014 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, wij als geïnteresseerden in de oorlog kijken er anders naar dan anderen misschien, ik heb geen idee.
Wij kunnen wel vinden dat de nadruk op de gehele oorlog moet liggen, omdat er zoveel meer gebeurd is in Europa maar wij hoeven die conferentie of de tentoonstelling niet te maken en/of te betalen.
In Engeland zijn ze ook zo, alleen maar over wat de Engelsen hebben meegemaakt.
Als je niet beter zou weten zou je denken dat voor hun het front ophield waar de Engelse loopgraven overgingen in de Franse.

Ik weet het niet hoor, ik denk gewoon hardop. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht.
Mijn eerdere antwoord was puur speculatie Embarassed

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2014 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Oorlogsmisdaden bestaan, maar vooral in de ogen van de vijand. Die begaat dezelfde misdaden, maar noemt ze "noodzakelijke verdediging", collaterale schade" en zo meer.
Bijna ieder leger ter wereld heeft onder bepaalde omstandigheden wrede misdaden begaan (Nederlanders in Nederlands Indië bijvoorbeeld, maar ook Britten in de Boerenoorlog en ga zo maar verder).
Ik vermoed dat dit soort misdaden ontstaan als je groepen jonge soldaten stuurt in een "vijandelijk" gebied dat door de vijandelijke troepen is verlaten. Die soldaten zijn bang en bewapend in een bedreigende omgeving. Natuurlijk komen er aanslagen en beschietingen. Die burgers zijn ook bang, maar tevens verontwaardigd. Enkele van hen nemen de wapens op. En bljif dan maar koel als kameraden worden gedood door die burgers die zich verschuilen achter de andere burgers van het dorp...
Yvonne blik

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2014 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Er is ook nog de verantwoordelijkheid van de regering en van de pers !
Als deze de vijand begint te demoniseren om eigen troepen "aan te moedigen" dan beginnen sommige militairen te denken dat ze rechter en beul mogen spelen over de vijand.
Termen als "untermensch" , "laffe spleetogen","huns" enz geven het beeld dat de enige goede vijand een dode vijand is.
vrouwen worden verkracht en of gedood "omdat ze anders toch maar nieuwe vijanden baren..."
Anderzijds kan het gedrag van de vijand zelf reactie opwekken,Japanners gaven zich soms over om zich daarna op te blazen tussen de Amerikanen die hen gevangen namen.
Eens dit nieuws de rest van het Amerikaanse troepen bereikte daalde het aantal Japanners dat levend werd opgepakt zo snel dat inlichtingendiensten van het leger moest hameren op het feit dat doden niet kunnen ondervraagd worden Rolling Eyes
Echter na de overgave werd er tijdens de bezetting in Japan streng toegezien op tucht en orde onder de bezettingstroepen,maar de oorlog was toen natuurlijk al voorbij en" in oorlogstijd is de wet het eerste dat sneuvelt" Sad
grtz,MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2014 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Oorlogsmisdaden begaan door het "lagere echelon" werden meestal (streng) bestraft,maar wat met de "grote garnalen" ?
Een deel ervan kon,omdat hun aandeel moeilijk te negeren was in de publieke opinie,niet anders dan veroordeeld worden en in sommige gevallen met de doodstraf.
Maar de meeste slaagden erin om na de oorlog terug in hoge posities te komen met hulp van de overwinnaars "om het herstel en burgerlijk bestuur" van de overwonnen natie zo snel mogelijk te realiseren.
In post WW2 werden veel SS,SD,Gestapo en andere extreme nazi's hierdoor toegelaten tot bestuurlijke functies en hun verleden vergeten...
von Braun,een fel pro nazi mocht het Amerikaanse ruimteproject leiden,andere Duitse geleerden "vonden werk" in de Sovjet unie.
In Japan idem,lees deze wiki link maar eens...zum kotsen puke
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eenheid_731
Er bestaat in ons West Vlaanderen een spreekwooord "groote wulven bieten mekaar nie" of in AN "grote wolven bijten elkaar niet" Evil
Dus ligt de oorzaak van "kleine" oorlogsmisdaden ,excussez le mot, bij de militairen of bij hen die ze de oorlog instuurden en degene die hen verkozen hebben.... Embarassed
Gedeelde schuld dan maar ... Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2014 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
We voeren al duizenden jaren oorlog met de bijhorende wreedheden.
We proberen telkens weer om oorlog te vermijden en de wreedheden te beteugelen,voorlopig met weinig succes Sad
Ligt dit aan de mensheid zelf of sommige meer op macht beluste personen daarin ?
Ligt het in onze aard of volgen we gewoon (uit overtuiging of onder dwang ) degenen die niets uit de weg gaan om macht te verkrijgen?
Of is het simpelweg dat als 2 apen dezelfde banaan willen dat het vechten is tot het uiterste Smile
Wat zet mensen aan tot vechten en wreedheid..
Een kleine mijmering hieronder in een SIFI essay mag misschien Wink

De oudste les.
Hij stapte door het vuile water in het hoofdriool terwijl zijn glanzend gepoetste gevechtsschoenen dapper probeerden dit te blijven en moddervlekken zich mengden met de camouflagestrepen op zijn vers gestreken broekspijpen. Het licht van zijn zaklamp sneed door de bedompte,naar kool ruikende schemering die hier en daar wat gebroken werd door het licht van de fakkels."Weer koolsoep op het menu " dacht hij en snoof verachtelijk "het geschikte voer voor varkens".
Hij negeerde de enkele schildwachten met hun bogen en speren die hem zonder belemmering doorlieten,hun hoofd naar de drassige grond hangend.
Hij snoof opnieuw en trok het foedraal strakker over zijn linkerschouder terwijl zijn rechterhand op de kolf van zijn .45 automatic rustte .
Een wat oudere man in gerafelde kleren kwam hem tegemoet en boog zachtjes het hoofd terwijl hij fluisterde "ze wachten op U in het leslokaal ,wenst U wat soep voor de les begint"?
"Nee"...geen dank je,en toen met merkbare spot in zijn stem "ik heb al goed gegeten".
"Ach ja,natuurlijk ja" lispelde de man terwijl er zich speeksel vormde in zijn mond bij de gedachte aan een stevige maaltijd.
Hij had geen medelijden met hen,ze konden er niet genoeg met hun neus ingeduwd worden dat dit alles hun eigen schuld was en geduwd werden ze genoeg...de prijs van de vergissing kan lang en hard zijn.
Zij hadden er ook geen gehad met degenen die hun "perfecte" maatschappij niet wilden delen waar veiligheid en vrede het motto waren en de staat dat garandeerde van de wieg tot het graf,en zelfs erna.
De totale ontwapening door alle naties en de belofte van "nooit meer oorlog" was eindelijk tot stand gekomen,de vredesroes erna liet geen opties voor zij die hieraan twijfelden !
Het lam hoefde niet meer neer te vleien naast de leeuw,de leeuw was verbannen.
Behalve een lichtbewapende politiemacht ,waren alle wapens op "hun" wereld vernietigd ,de legers ontbonden en de "mensheid " had zich teruggetrokken in hun hoog technologische steden achter veilige barrières en massieve muren waar ze zich afgeschermd voelden van de barbaren die zich niet compleet voelden zonder wapens achter de hand.
Ze hadden niet eens geprobeerd hen te ontwapenen,ze hadden ze geïsoleerd en genegeerd in hun kampen en forten ,de silo's en bunkers waar zij die niet geloofden in de fabel van het lam en de leeuw,hun toevlucht hadden gezocht.
De "milit" hadden ze hun genoemd omdat ze koppig weigerden het militaire uit hun leven te bannen in ruil voor het papaverroes van de absolute vrede en veiligheid van die verdomde passifs.
Een halve eeuw lang bleef de droom duren,terwijl de milit voortdeden waarin ze geloofden,dat er altijd een prijs is voor vrijheid en veiligheid en zich voorbereiden op een strijd tegen een vijand die hun vormen van vrijheid zou betwisten .
De slag was kort en bloedig en kwam niet vanuit de milithoek zoals sommige passifs gevreesd hadden maar vanuit de immense ruimte.
De horden van Sirius hadden altijd een tekort aan vruchtbare grond en gehoorzame slaven en hun ruimteleger werd daar goed voor beloond.
Na 4 dagen was de politiemacht weggevaagd en de steden brandende ruines waar de bewoners ervan die niet hadden kunnen vluchten zich gewillig lieten wegvoeren in slavernij om de veroverde wereld bewoonbaar te maken voor hun nieuwe meesters.
En gevlucht was de rest,als ratten in de riolen en daar leefden ze nog steeds,hunkerend naar het zonlicht en bevend voor de prijs die daarvoor vereist was.
Ze hadden de milit gesmeekt en bezworen,maar deze hadden hen geweerd uit hun bastions waar de hordes zich tevergeefs op hadden gestort om de milits te vernietigen en ze tenslotte ook links hadden laten liggen omdat de prijs te hoog was en er meer dan plaats genoeg was..... tot de hordes mettertijd sterk genoeg zouden zijn om zelfs deze koppige haard van verzet te vernietigen.
De passifs die konden vluchten probeerden zich dan maar te handhaven in de riolen tussen het vuil en de ratten en hadden toen ten einde raad de enige hulp aanvaard die de milit wilden geven.
Hij ging het "Instructielokaal" binnen en nam plaats achter de tafel terwijl zijn harde ogen de holwangige gezichten opnam die hem bevreesd aanstaarden in de slecht verlichte ruimte.
Knaapjes van 12 jaar tot oude mannen die zich nog de tijd konden herinneren waarin plicht ook een onderdeel was van het volwassen worden.
Hij ritste het foedraal langzaam open en genoot van ieder moment.
Hij plaatste het voorwerp met een harde klap op de tafel en zag hoe de klas ineenkromp ,zijn moment van glorie begon met zijn geliefde aanzet.
"Dit is het M 1 Garand Marine Infanteriegeweer,het vuurt de standaard NATO 7,62 mm kogel af die een volledig metalen mantel heeft en het doodt de vijand tot een afstand van meer dan 300 meters"!
Hij grijnsde terwijl het zwakke licht van de fakkels de kleur van zijn gezicht iets beenachtig wit gaf....de oudste les sinds het ontstaan der mensheid was weer ingezet.
PS.
Oud of jong
half bereid of niet
leren wij vlug
het oude vak
van doden in de strijd.
Grtz,MMM poppy
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2014 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

De Max geraakt 'opgewarmd'. Rolling Eyes
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2014 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 28 Mrt 2014 17:07 schreef:
De Max geraakt 'opgewarmd'. Rolling Eyes

En dit is nog maar het "voorspel" Evil
grtz,MMM poppy
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2014 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Smile
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2014 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal van MMM! En het vertelt goed waarom we niet zonder wapens en legers kunnen.
Maar het gaat niet over de nodeloze wreedheden die in elk gewapend conflict gebeuren, en ook niet over hoe we die zouden kunnen voorkomen terwijl we toch militair optreden. Ik weet zelf ook niet hoe dat zou moeten... Smile poppy

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2014 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 28 Mrt 2014 22:54 schreef:
Mooi verhaal van MMM! En het vertelt goed waarom we niet zonder wapens en legers kunnen.
Maar het gaat niet over de nodeloze wreedheden die in elk gewapend conflict gebeuren, en ook niet over hoe we die zouden kunnen voorkomen terwijl we toch militair optreden. Ik weet zelf ook niet hoe dat zou moeten... Smile poppy

Hoi Lingekopf,
Ik ben blij dat mijn "kortverhaal" toch iemand bevallen is Surprised ,maar inderdaad gaat het niet over de wreedheid in oorlogsomstandigheden.
Sinds het ontstaan van de mensheid voert men al oorlog en ondanks veel inspanningen om het wat beschaafder te maken of het voor immer te stoppen is dit niet echt gelukt,de toekomst beloofd ook geen beterschap gezien de toestanden in hedendaagse conflicten.
Heeft het te maken met wat sommigen omschrijven als "de donkere zijde in de mens" dewelke slechts is bedekt met een laagje beschaving en in vredestijd door wetten die door repressie de geest in de fles proberen te houden?
De mens is iets dat gemaakt is met uitersten,we zijn in staat om mededogen te tonen die zelfs kan leiden tot het grootste offer,je eigen leven geven om dat van anderen te redden.
We maken kunst en muziek,literatuur ,films die ons soms in tranen brengen en we gaan de uitdagingen aan om het hoe en waarom in ons heelal te onderzoeken....maar we kunnen in het andere uiterste wreedheden begaan die met geen pen te beschrijven zijn Rolling Eyes
Ik herinner mij een oud Afrikaans verhaal over een kikker en een schorpioen die aan de kant van een rivier zaten.
De schorpioen vroeg de kikker om op zijn rug te mogen overzwemmen naar de andere kant .
De kikker antwoordde dat de schorpioen hem zou steken maar de schorpioen bezwoer hem dat hij dat zeker niet zou doen.De kikker stemde toe maar halverwege de rivier stak de schorpioen hem toch.
"Wat doe je " vroeg de kikker,nu gaan we beiden sterven omdat jij me toch stak.
"Het spijt me " antwoordde de schorpioen " dat is nu eenmaal mijn aard ".

Ligt het dus beste Linge in de aard van sommige mensen om zonder maatschappelijke controle tot wreedheden over te gaan?
En bestaat de reactie hierop tot gelijke antwoorden in wreedheid of ergere ?
Is de drang om zelfbehoud bij sommigen zo groot dat men tot het uiterste gaat om potentiële vijanden uit te schakelen of voor altijd uit te roeien ?
De aard van het "beestje" ....we moeten misschien allen eens kijken in de spiegel van wat wij onze ziel noemen,het kan onaangenaam of louterend zijn ..
Grtz,MMM
poppy

[dubbele post verwijderd, LK]
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2014 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dit hele topic en de uiteenzetting van MMM doen me ook denken aan het Stanford Prison Experiment uit 1971 waar werd onderzocht hoe een groep mensen evolueert als er een machtsverhouding wordt gecreëerd tussen hen: gevangenen versus bewakers zonder veel regels. De resultaten waren hallucinant!

Ook trouwens verfilmd: Das Experiment uit 2001 van Oliver Hirschbiegel - of het boek Black Box van Mario Giordano.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Das_Experiment
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2014 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

dat is het geen ik naar voor wilde brengen, wanneer je als IO les geeft aan de eerste bleukes die OOfr of Ofr wilden worden.
als lesgever zoek je uit hoe de oer verhoudingen liggen tussen je leerlingen.
Hoe ver kan je iemand duwen dat hij over de limit gaat.
En dan mogen het "mooie" verhalen zijn, maar dat is de macht die je hebt om iemand te hersenspoelen, demagogie, het bezit krijgen over iemand zijn kunnen. zijn het nu twintigers (de makkelijkste prooi) of kids van 12 -13 jarigen, jonge vrouwen,kan je, als je een ieder goed aanpakt , van deze jonge individuen heuse niets omziende vechtmachines maken.Ken je hun achtergrond kan je hun psysche bewerken. zie maar naar het vb van Religie.
was het nu tijdens de Kruistochten - of de onderlinge machtsverhoudingen in de middeleeuwen - of om economisch/politieke redenen , WWI -WWII -Kososvo - Midden Oosten en het verre Oosten. Overal had men "misdadigers" die voor macht-geld-religie hun voetvolk de grootste misdaden lieten en laten plegen. Soms onder het mom van militairen.....want de wreedheden die "gewone burgers" deden waren ook niet voor de poes,zie maar naar de gebeurtenissen in midden Afrika , dit waren ook jonge onbesuisde jongelingen die inhakten op voor hun de indringers.

oerinstinkt is een raar beestje, in de gewone samenleving komt dit enkel voor in de vorm van moordenaars of seriemoordenaars, in oorlogsgebieden werd/word dit beestje ,een verkrachtend -hakkend - vurend beest.

mvg Marc
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2014 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Al eens eerder deze tekst van de groep Pink Floyd gepost,maar het geeft een beeld van hoe wreedheid tot stand kan komen ...je laat mensen los op andere mensen en je hoopt dat je wint ten alle koste en sommigen gaan dat ook doen !
Een groep honden gaat een kind te lijf..wreed ja.allemaal wrede honden ?
Nee,maar 1 of 2 gaven het trieste voorbeeld...en een deel volgde.
PINK FLOYD
The Dogs Of War Lyrics

Dogs of war and men of hate
With no cause, we don't discriminate
Discovery is to be disowned
Our currency is flesh and bone

Hell opened up and put on sale
Gather 'round and haggle
For hard cash, we will lie and deceive
Even our masters don't know the webs we weave

One world, it's a battleground
One world, and we will smash it down
One world ... One world

Invisible transfers, long distance calls
Hollow laughter in marble halls
Steps have been taken, a silent uproar
Has unleashed the dogs of war

You can't stop what has begun
Signed, sealed, they deliver oblivion
We all have a dark side, to say the least
And dealing in death is the nature of the beast

One world ... One world

(One world)
(One world)

The dogs of war don't negotiate
The dogs of war won't capitulate
They will take and you will give
And you must die so that they may live

You can knock at any door
But wherever you go, you know they've been there before
Well winners can lose and things can get strained
But whatever you change, you know the dogs remain

One world ... One world
copyright <a href="http://www.phonelyrics.com">PhoneLyrics.com</a>
Grtz,MMM poppy
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2014 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant stuk.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=518
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2014 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 30 Mrt 2014 21:43 schreef:
Interessant stuk.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=518

Hoi Schiptje,
alles goed Maat ?
Ik ben blij met je link,daar worden de dingen bij hun naam genoemd en dat kon ik moeilijk doen zonder hier onder banbliksems bedolven te worden Embarassed .
Daarom dat ik deze zin in mijn post plaatste..
De aard van het "beestje" ....we moeten misschien allen eens kijken in de spiegel van wat wij onze ziel noemen,het kan onaangenaam of louterend zijn ..
Dat "louterend" is bedoeld dat als we kunnen aanvaarden tot wat wij mensen toe in staat zijn...uitersten op alle gebied.. Rolling Eyes
grtz,MMM poppy
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ahoi, MMM!
Alles gaat zijn gangetje. ;-)

Over de wreedheid van "het beestje" kan er eindeloos gepraat worden.
Vooral omdat niemand persoonlijk precies weet, wat bepaalde situaties persoonlijk gaan losmaken (waarin men al dan niet "vrijwillig" terecht komt)...
En zoals er een enorm pallet bestaat aan persoonlijke karakters, zo kunnen er enorm veel verscheidene situaties ontstaan. Soms eerder naar fysische wreedheden neigend, soms naar psychologische. Of het wordt een mengeling op het pallet der wreedheden... En daarvoor moet het zelfs nog niet gaan over oorlogssituaties...
Veel "..."s dus in deze...
Tegenwoordig praat men steeds dat men moet leren uit de geschiedenis.
Maar ik denk dat men wel snel kan veranderen van gedacht over vrede, als men persoonlijk geconfronteerd wordt, in situaties die als levensbedreigend ervaren worden.
Maar bon, ik vond het ook een goed stuk.

Grt, jorisschiptje
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: