Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Minerva Pantserwagen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kris Van Dyck

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2013 13:31    Onderwerp: Minerva Pantserwagen Reageer met quote

Beste forumbezoekers,

Mijn grote hobby is het maken van miniatuurfiguren, sinds eind vorig jaar heb ik ook een kleine firma hiervoor opgericht en met de aanloop naar 100 jaar sinds het begin van de eerste wereldoorlog ben ik van plan om tegen volgend jaar Belgische en Duitse soldaten uit de beginperiode van 1914 klaar te hebben, ook enkele voertuigen staan op het programma, in het bijzonder een Minerva pantserwagen en een Belgische pantsertrein.

Onder dit topic graag alles over de Belgische Minerva pantserwagen uit de eerste oorlogsmaanden (niet diegene voor het later opgerichte "ACM" korps)
Er bestaan vele foto's van de Minerva Pantserwagen maar ik ben vooral geďnteresseerd in de delen die je niet kan zien op de foto's.
Alles wat ik niet kan achterhalen moet je bij het maken van een miniatuurmodel er op het einde van de rit zelf bij verzinnen, ik tracht dit voor zover mogelijk te vermijden, vandaar deze vragen:

Heeft er iemand een idee hoe bijvoorbeeld het chassis er uitzag?

Het is een open voertuig dus ik heb ook geen idee hoe de binnenkant er heeft uitgezien?

Zijn er bouwplannen van deze wagens overgebleven?

En als laatste vraag, wat voor uniformen droeg de bemanning van deze eerste wagens?

Vriendelijke groet en bedankt!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
pijeir

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2014 20:29    Onderwerp: minerva pantserwagen Reageer met quote

Voor zover ik ervan afweet was de eerste pantserwagen ( die men aan 't nabouwen is voor rekening van 't legermuseum van Brussel/Jubelpark) geen Minerva maar wel een Mors met 4cil Minervamotor
In het nr 283 van aug/sept 2013 van 't franstalig tijdschrift Gazoline staat deze wagen beschreven over meerdere blz
Ik kan je deze bezorgen per email, ze zijn al ingescand (geef maar 'n seintje), spijtg genoeg geen plan van 't chassis
Die gepantserde Mors-Minerva zou met houten artilleriewielen zijn uitgerust
De wagen in Gazoline daarentegen heeft al spaakwielen
Houten wielen waren eerst sterker dan de fietstype wielen van de wagens 1890/1895 maar exact rond 1914 begonnen sterker uitgevoerde spaakwielen opnieuw de houten te verdringen
De ACM zie ik op alle fotos met spaakwielen
Ze zijn wel achteraan DUBBEL uigevoerd
Ik zoek détails van deze uitvoering met dubbele spaakwielen, het moet een snelle artisanale constructie geweest zijn, want de as van een normale Minerva is TE KORT, personenwagens Minerva hadden steeds enkelvoudige achterwielen, op vrachtwagens meestal dubbele
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rags

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 1:04    Onderwerp: Re: minerva pantserwagen Reageer met quote

pijeir @ 17 Feb 2014 20:29 schreef:
Voor zover ik ervan afweet was de eerste pantserwagen ( die men aan 't nabouwen is voor rekening van 't legermuseum van Brussel/Jubelpark) geen Minerva maar wel een Mors met 4cil Minervamotor
In het nr 283 van aug/sept 2013 van 't franstalig tijdschrift Gazoline staat deze wagen beschreven over meerdere blz
Ik kan je deze bezorgen per email, ze zijn al ingescand (geef maar 'n seintje), spijtg genoeg geen plan van 't chassis
Die gepantserde Mors-Minerva zou met houten artilleriewielen zijn uitgerust
De wagen in Gazoline daarentegen heeft al spaakwielen
Houten wielen waren eerst sterker dan de fietstype wielen van de wagens 1890/1895 maar exact rond 1914 begonnen sterker uitgevoerde spaakwielen opnieuw de houten te verdringen
De ACM zie ik op alle fotos met spaakwielen
Ze zijn wel achteraan DUBBEL uigevoerd
Ik zoek détails van deze uitvoering met dubbele spaakwielen, het moet een snelle artisanale constructie geweest zijn, want de as van een normale Minerva is TE KORT, personenwagens Minerva hadden steeds enkelvoudige achterwielen, op vrachtwagens meestal dubbele

Probeer het eens op deze site, zij zijn modelbouwers: http://www.landships.info/landships/car_articles.html#
Hebben ook een forum

Rags
Naar boven
pijeir

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2014 14:24    Onderwerp: Minerva/ACM Reageer met quote

Heel interessant, die website, maar op 't eerste gezicht weer niets te vinden over die dubbele spaakwielen
Ik zoek verder
PS: ik was gisteren effe in legermuseum Jubelpark en hoorde daar dat de replica van de Mors-Minerva (met houten wielen dus) zo goed als klaar zou zijn, behalve dan 't kanon dat er volgens de huidige wapenwetgeving niet zou op mogen, ze hebben er nochthans een liggen

http://www.landships.info/landships/kit_reviews.html?load=kit_reviews/Convoy_Minerva.html
Naar boven
pijeir

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2014 14:24    Onderwerp: minerva Reageer met quote

Dag Kris
Dank voor de mail en de fotos v h miniatuurtje!
jij leert me dat de eerste pantserwagens niet de Mors-Minerva maar wel bij Minerva zelf werden gemaakt, in Hoboken dus gepantserd
Totnogtoe dacht ik dat 't net andersom was
Vandaar ook mijn twijfels over die dubbele achterwielen
Ik raak er meer en meer van overtuigd dat die achterassen door de fabriek zelf dus al waren voorzien om er twee al dan niet identieke wielen aan elke kant te plaatsen
De fotos van je miniatuurmodel 1914 zijn knap, maar als leek vraag ik me af: waarom zň klein???
Veel sukses met het werk aan de miniatuur Mors-Minerva, in bijlage vind je de scans van 't artikel in Gazoline
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: