Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Tavannes Tunnel
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2007 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Die beschädigte Batterie 6-5 du Tunnel, auch Batterie Taponier, Batterie 8-6 und Tunnel-Batterie genannt, bestand aus 4 x 90-mm-Kurzrohrgeschützen und einem Zentralunter- stand. Der Unterstand hatte eine Länge von 7,40 m, eine Breite von 2,50 m und eine Höhe von 2,30 m. Gegen Norden gerichtet konnte die Batterie in Richtung Fort de Vaux (ca. 2.100 m) schießen.

Die kleine Anlage wurde während des Krieges zum größten Teil von deutscher Artillerie zerstört und konnte von den Deutschen nicht besetzt werden. Der gut erhaltene Zentralunterstand der Batterie du Tunnel liegt heute direkt auf einem Rastplatz an der Straßenkreuzung Fort de Vaux/Fort de Tavannes.

bron
http://www.oocities.com/bunker1914/Artillerie_Verdun_Batterien2.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.



Geregistreerd op: 26-7-2006
Berichten: 723
Woonplaats: Noord-Brabant

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2008 21:38    Onderwerp: Reageer met quote



De Tunnel de Tavannes na de explosie in de nacht van 4 op 5 september 1916. Een aantal van de 500 slachtoffers van de 24ste en 18de R.I. en van de 4e Genie zijn neergelegd in de loopgraven bij de ingang van de Tunnel, wachtend op een begrafenis.

Bron:
Verdun 1914-1918, Jacques Péricard


Laatst aangepast door Tommy v. D. op 26 Jul 2010 12:55, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er inmiddels meer mensen die meer kunnen vertellen over de Tunnel?? Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2008 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Een gebeurtenis bij Verdun 1916. De Tavannes tunnel



De gevechten om Verdun begonnen op 21 februari 1916 en eindigde op 15 december 1916 en was een van de meest bloedige uit de geschiedenis van de eerste wereldoorlog..Het was eigenlijk een oorlog in een oorlog. Om 07.15 uur spuwden zo’n 1225 kanonnen hun vuur uit over de Franse linies voor Verdun. Het kanonvuur was zo hevig, dat een onderaards gerommel en gedreun tot op 170 kilometer rond Verdun te horen en te voelen was. De Franse generaal Petain, schatte dat er alleen al op die eerste dag een miljoen granaten werden afgevuurd. De gevechten laaide die dagen hoog op, zo ook bij de oude treintunnel Tavannes.





De Tavannes tunnel is een oude spoortunnel die onder het slagveld door loopt, en is gebouwd in 1874. Het spoor liep van Verdun naar de stad Metz. De tunnel werd tijdens de gevechten gebruikt door de Fransen soldaten als schuilplaats, munitieopslag en hospitaal, dus je kan je wel voorstellen dat veel soldaten daar hun heil zochten tijdens de zware beschietingen en wat voor vreselijke taferelen er zich afspelden. De tunnel heeft een lengte van 1400 meter .

Een getuige schrijft later in zijn dagboek.

De toegangen van de tunnel worden zwaar bestookt. De granaten ontploffen in het ravijn met een ongelooflijk lawaai, de ondermijnde en in puin geschoten hellingen brokkelen af. Stukken steen komen tegen het bovengewelf van de tunnel aan. Wee degenen die corvee hebben als die nu passeren. Zo even was het donderend kabaal van de ontploffingen dusdanig dat ik een soldaat flauw zag vallen alsof hij door de bliksem werd getroffen. Mensen die niets te doen hebben staan bij de uitgang op zoek naar licht en lucht zoals vliegen rond een lamp. Zij blijven op plekken die door zandzakken afgeschermd worden somber, bewegingloos zitten, hurken of liggen. Deze volledige uitputting kom je te midden van de herrie constant tegen. De wilskracht wordt gebroken door het brute geweld en het gelijktijdige lawaai. Ik had via de andere opening willen zien hoe de kazemat aan de uitgang van de tunnel er uitzag maar juist toen ik dichterbij kwam maakte het bombardement op de uitgang iedere nieuwsgierigheid gevaarlijk. Bij dit oostelijke uiteinde is de tunnel in staat van paraatheid gebracht door wallen van zandzakken, mitrailleurs en netwerken van ijzerdraad. De ingang is half geblokkeerd door brokstukken die zich elke dag opstapelen en die elke nacht moeten worden verwijderd. Hun artilleristen loeren ook op de aflossing van onze soldaten. Zij weten wellicht dat er nu soldaten aankomen om aan te vallen want de granaten arriveren met de regelmaat van grote golven die bij de ingang van een grot aan zee komen. Een gebulder, een schok, projectielen in een wolk. Daarna valt de golf terug, richt zich weer op en komt bulderend weer tegen de ingang aan.





Tussen twee stortzeeën van ijzer en vuur duiken gedaanten vanuit de eruptie in de tunnel op, arme verwilderde, hijgende en waggelende wezens die in deze plotselinge duisternis opgevangen en verpleegd moeten worden. De hele dag, de hele nacht vooral is er een intensief komen en gaan; aanvoer van water, munitie en levensmiddelen; troepen die omhoog gaan, anderen naar beneden, brancards met gewonden die van het slagveld terugkomen en vervolgens worden afgevoerd. En juist nu, in de nacht van de 17de op de 18de, is deze activiteit koortsachtig geworden. Jonge troepen arriveren, afgemat en zwetend; de helmen lijken heel breed op deze smalle kindergezichten; tijdens deze helledag ziet men bleke gezichten passeren; er zijn er bij die de zachtheid van meisjes hebben.



















De oude spoortunnel die onder het slagveld doorliep(de Tavannes tunnel)vorig jaar zijn we daar doorheen gelopen (zie reisverslag 2004) en ontdekten na zo'n 200 meter twee grote gaten in het plafond met ijzeren traptreden, de tunnel is zo'n 7 meter hoog dus we konden daar niet in kijken waar dat op uit kwam, onze nieuwsgierigheid nam daardoor alleen maar toe dus we besloten toen om terug te keren met een touwladder. Nu was de tijd daar,en we gingen met uitrusting de tunnel in. Herman had gezorgd voor een lange uitschuif stok zodat we een touw om de eerste tree in het gat konden gooien, na een paar pogingen lukte dat ook, aan het touw hebben we toen de touwladder omhoog gehesen, Rene de kleinste van ons is toen omhoog gegaan en heeft een foto gemaakt, het resultaat was teleurstellend het bleek dat de ruimte boven in dat gat zo'n anderhalve meter in het vierkant was dichtgemetseld. Wat we wel te weten zijn gekomen is dat die ruimte in verbinding stond met Batterie du Tunnel een kanon dat boven op het slagveld stond, en wat bevoorraad werd van uit de spoortunnel.


Ze brengen voldoende overlevingsmiddelen voor enkele dagen in de tunnel met zich mee: handgranaten, lichtpijlen en brood. Gedurende de hele dag al zijn de gewonden toegestroomd. Wat een armzalige hoopjes zijn deze mensen wanneer de verwonding hun spankracht definitief komt breken. Lichamelijke kracht en wil, alles is weg, alleen verdoving en vermoeidheid blijven over; een armzalig brok vlees dat lijdt en bang is nog meer te lijden. Dat leest men uit de strakke blik die men even ziet op deze grauwe gezichten die in bebloede zwachtels gewikkeld zijn.
De hele dag van de 17e, de hele nacht van de 18e hebben de troepen verschrikkelijke uitputtingsbeschietingen ondergaan. Er kwam geen einde aan de stoet brancards. De aanval zou eerst om zeven uur worden ingezet, daarna om tien uur, om 15 uur pas gingen de troepen met granaten op weg. In de verbindingsloopgraaf die naar de batterij van het ziekenhuis leidt ondervraag ik lukraak officieren, gewonden, een aalmoezenier en doktoren. Het is moeilijk om duidelijkheid te krijgen. Totaalindruk: het gaat niet slecht. Er verschijnen Duitse gevangenen; een officier die heel zeker is van zichzelf zegt al groetend: " Deze mannen horen bij mij; ik begeleid ze." Hij neemt een tiental mee. Men zet al deze mensen in het ravijn neer. Ze hebben de nieuwe helm met de omlaag lopende randen op. Een van hen is een kind; met een gezwollen, zwart gemaakt gezicht loopt hij voort als een dronkenman met gestrekte handen, lachend, huilend en kwijlend. Door dit ondergrondse bestaan verdwijnt ieder onderscheid tussen dag en nacht, dit afwisselend spel van slapen en waken dat ons leven bepaalt. De activiteit, de beweging, het lawaai zijn hetzelfde, continu, zonder ophouden, zonder onderbreking, van 12 uur 's middags tot 12 uur 's nachts en omgekeerd. En de nachtelijke uren zijn zelfs het drukst. Het lichaam en de hersenen passen zich aan deze vermenging van twee soorten levens aan; ze slapen nooit helemaal en ze zijn nooit helemaal wakker. De tijd verstrijkt, eentonig, saai, zonder contrast, onderbreking of uitweg.


Gedenksteen uit het Ossuaire

Onder dit onverwoestbaar gewelf zijn te veel mensen en dingen een schuilplaats komen zoeken, depots voor water, granaten, lichtpijlen, patronen, springstoffen. Onder lampen die zwart zijn van de vliegen naaien chirurgen verscheurd vlees weer aan elkaar. De generale staf van een brigade zit afgezonderd in een kleine houten afgesloten ruimte waaruit runners en telefoondraden komen. De mensen die in beide richtingen gaan staan te trappelen in de zuigende modder die midden in de maand augustus nog niet droog is. Er gaat een kreet rond: "Pas op, een gewonde!" en de menigte gaat tegen de wand staan om de brancard te laten passeren; soms hoort men het gekerm van dit arme, verslagen en met modder en bloed besmeurde lichaam. Daarna begint het voorbijtrekken van degenen die corvee hebben weer, mannen die struikelen onder de meest vreemde lasten: rollen ijzerdraad, kisten munitie en met water gevulde melkbussen. Soms komen de pakezels 100 tot 200 meter naar binnen wanneer het afschieten van granaten het lossen buiten onmogelijk maakt. Al deze geluiden worden overstemd door het snelle hijgen van de motor van de elektrische machine. Het lijkt op een koortsachtig kloppen van deze oververhitte ader. Enkele dagen geleden op 4 september is er in de tunnel een brand geweest die een heel kruitmagazijn bedreigde dat met een garnizoen ingesloten zat in deze smalle buis. Wie heeft het aangestoken? Of was het kortsluiting, een kaars, een lichtpijl, benzine, een granaat? De brand is uitgebroken op het moment dat pakezels met een lading lichtpijlen binnen kwamen. Er volgde een explosie; het werd donker en te midden van de opeenvolgende ontploffingen, vatte alles vlam. Onze dokter, die bij de uitgang rondzwierf, werd naar buiten geslingerd; toen hij op de grond lag, richtte hij zich op en zag de vlammende en grommende muil van de tunnel. Op het geluid van de knallen volgde een grote stilte en de brand, die werd gevoed door een hevige luchtstroom, verteerde gedurende uren alles wat er in de tunnel was, zoals stellages en barakken. Drie dagen lang kon niemand naar binnen. Toen de brand zich vervolgens naar het midden terugtrok, kon men langzamerhand tussen het puin vooruitkomen .Vandaag dringt men door tot de luchtinlaat in het midden.



Veel arme drommels hebben daardoor willen vluchten. Ze zijn verstikt door de gassen die bij de brand vrijkwamen en hun opeengestapelde, verstrengelde lichamen vormen onontwarbare kluwens. Onder de verminkte lichamen herkende ik dat van mijn vriend. Men heeft hem herkend aan zijn twee identiteitsplaatjes om zijn hals. Van zijn lichaam vond men alleen maar een verbrand hoopje terug zo groot als dat van een kind van een jaar. Men heeft dit brok steenkool naar fort Belrupt gebracht, men heeft het in een doodskist gelegd en op het kerkhofje begraven. De plechtigheid in de kerk, de begrafenis bij dageraad, al die figuren die vol medelijden rond het graf stonden, dit alles bracht herinneringen aan tijden van vrede bij ons naar boven. Hoe kort hij ook was, deze pijnlijke ceremonie verplichtte de aanwezigen hun gedachten te richten op de gruwelijkheid van een dergelijke ramp. En allen herinnerden zich de dagen en nachten die zij in gezelschap van enkele van deze doden in de tunnel des doods hadden doorgebracht.



De grote brand van Tavannes zal geen ander blijk van openbaar medeleven hebben gekend dan de enkele zinnen die onze kolonel in het bijzijn van twintig man bij het graf van onze kameraad uitsprak. Ongelukkige zullen levend verbrand zijn als in een oven, uiteengereten door granaten in een onderaards gewelf en hun kreten van pijn zullen gesmoord blijven onder het onophoudelijk donderend lawaai van Verdun.

Het verhaal van deze gebeurtenis is maar een voorbeeld van de vele verschrikkingen die zich rond Verdun hebben afgespeeld. Vele jonge mannen vonden er de dood, en waar voor? Bij de slag om Verdun verliezen ruim 700 000 mensen het leven..

Bron,

Uittreksel uit "Récits et Réflexions dun Combattant door Louis Hourticq.

Vertaling Henk Reincke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel



Geregistreerd op: 22-7-2005
Berichten: 6223

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2008 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stukje werk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2010 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 04 Nov 2009 16:16 schreef:
nog maar een keer uit het stof gehaald Cool Zie hierboven!


http://members.casema.nl/r.cossee/flipbook/Tavannes%20Tunnel/index.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.



Geregistreerd op: 26-7-2006
Berichten: 723
Woonplaats: Noord-Brabant

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dit fraaie topic is inmiddels ook wat opgeschoond. Bijgaand nog enkele interessante beelden van de tunnel pendant la guerre.


De tunnel op 27 februari 1916.


Het uiteinde van de tunnel aan de kant van Damloup, eind juni 1916.


De loopgraaf aan ten westen van de tunnel (aan de kant van Verdun), welke voortdurend door de Duitsers gebombardeerd werd.


Binnen in de tunnel.

Bron:
Verdun 1914-1918, Jacques Péricard



De Tunnel de Tavannes in het voorjaar van 2008.

Tommy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie oude foto's Tommy! Bedankt voor de aanvulling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Champsavin



Geregistreerd op: 8-4-2010
Berichten: 5
Woonplaats: Duitsland

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2010 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 16 Nov 2007 22:53 schreef:
Deze informatie komt van Bernd Foehlinger, een persoon die al heel lang onderzoek verricht naar Fort Tavannes en de Tunnel de Tavannes.


Hey, that's me! Please forgive me that I'm writing in English, but unfortunately I don't speak Dutch.
Supported by several online translators I tried to follow this thread, and if I misunderstood something, please feel free to correct me.
I've been studying Fort de Tavannes since 1983, and most of this time, my focus was on the fort itself. From 2005 on, I concentrated on the connecting gallery between fort and tunnel, which led to several inspections of the tunnel.
We found out the following:
1) The square rooms in the ceiling are explosive chambers. There are some hints that they already might have been created around 1870, but that's not sure. We had two men climbing up a rope ladder (similar to the one some of your photos show) to verify that they are nothing more than that.
2) From 1917 on, the French dug some rooms into the southern wall of the tunnel. Up to now, we were not able to locate their exact position, although we roughly know where they should have been.
3) The exhaust chimney of the tunnel (i.e. a vertical shaft that led to the surface) was used as an observation post and later during the war secured by surrounding MG positions. We could manage to discover the remains of the shaft and all the MG positions on the surface; the entrance in the tunnel could also be located, but it is closed nowadays.
4) The connecting gallery between fort and tunnel was started from three points, one being in the southern tunnel wall, one in the tunnel system of the fort under the northern caponniere and a third one quite in the middle. The shaft for this third starting point can still be found on the surface, but it is backfilled. We were able to locate the starting point in the tunnel (although closed nowadays); the part of the gallery that was driven from there is about 200 meters long.
5) There are absolutely NO hints for a connection between the tunnel and the Batterie du Tunnel. To all my knowledge, the only connection to the surface is the former exhaust shaft (see (3)). No archive material that I evaluated mentions anything like a connection to the battery.

I'm planning another inspection of the tunnel within the next few months; in case I find something new I'll let you know.

BTW - unfortunately, my website has been down for renewal for a while, and due to a new job it may take another while to get it back to life.

Thanks,

Bernd
www.tavannes.de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck


Geregistreerd op: 19-10-2006
Berichten: 16014
Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Thank you very much for your update, and please keep us informed! Smile
_________________
"Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.



Geregistreerd op: 26-7-2006
Berichten: 723
Woonplaats: Noord-Brabant

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2013 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele weken terug nog een tochtje door de oude Tunnel de Tavannes gemaakt - wellicht een gelegenheid om dit onderwerp weer eens onder de aandacht te brengen. De historie van de plek is in dit topic al belicht, daarom hieronder nog wat impressies van de tunnel.


De oostelijke tunnelingang met wachtpost.








De tunnel heeft op sommige stukken later aangebrachte betonnen verstevigingen.



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.



Geregistreerd op: 26-7-2006
Berichten: 723
Woonplaats: Noord-Brabant

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2013 21:49    Onderwerp: Reageer met quote




In de verte de westelijke uitgang.








De westelijke tunneltoegang. Links de uit 1936 daterende nieuwe tunnel, die nog wordt gebruikt.


Het wapen van de stad Verdun, dat op de beide toegangen van de tunnel te zien is.


Een interessante zaak: op de sluitsteen boven de westelijke ingang bevindt zich het jaartal 1871 (nog net te lezen). De bouw van de tunnel begon feitelijk in 1869, werd echter onderbroken door de oorlog van 1870-1871. In april 1871 ging men verder met de bouw van de tunnel, waar het jaartal op de steen op terug zou kunnen slaan. Vanaf 1872 reden treinen door de tunnel, vanaf 1873 ook passagierstreinen. Het jaartal 1874, dat op beide toegangen van de tunnel genoemd wordt naast het bouwjaar van de tweede tunnel (1936), lijkt dus niet echt een duidelijke historische achtergrond te hebben...

Tommy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 757
Woonplaats: Assebroek (Brugge)

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2013 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie opnames Tommy ! Statiefopnames geven veel betere beelden in tunnels en aanverwante...Tavannes is voor mij een eeuwigheid terug, helaas. Verdun moet ik stilaan opnieuw gaan "herontdekken". Bedankt voor het posten van de foto's, ze brengen terug zin voor een bezoek naar boven...

Wim
_________________
In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Duiker



Geregistreerd op: 2-5-2012
Berichten: 135
Woonplaats: Creuse

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's Tommy. Ik had het plan om ergens rond half november voor drie dagen naar Verdun te gaan.
Helaas is dit door ziekte niet doorgegaan, de Tavannes tunnel stond als nummer twee op het programma ik ben er nog nooit geweest.
De foto's die je gemaakt hebt maken het niet doorgaan van het bezoek voor een groot deel goed. De volgende poging om Verdun te bezoeken zal ergens begin mei 2014 zijn.

Anton
_________________
Sit Mare Securum
Ter herinnering; Private Andrew C. Delorie, Private William L. Delorie, Major Franciscus Delorie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator


Geregistreerd op: 8-4-2008
Berichten: 3798
Woonplaats: Turnhout (België)

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nogmaals bedankt, Tommy.
Alweer bangelijke foto's. Laughing
_________________
"They shall grow not old, as we that are left grow old" poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.



Geregistreerd op: 26-7-2006
Berichten: 723
Woonplaats: Noord-Brabant

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij een foto van een graftombe op een begraafplaats in Dugny-sur-Meuse (paar km ten zuiden van Verdun), waarop een groot aantal slachtoffers van de ramp van 4/5 september 1916 in de Tavannes tunnel herdacht worden.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michelB



Geregistreerd op: 9-1-2014
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2014 14:22    Onderwerp: Korte achtergrond van de Tavannes tunnel en de V2 Reageer met quote

cossee @ 11 Nov 2005 14:40 schreef:
ben wel benieuwd naar het verhaal van die v raketten!!!!


Zoals bekend zijn er in de tweede wereldoorlog een aantal geheime wapens ontwikkeld. Bij de inzet kregen een tweetal bekende, een propaganda naam:
V1 -> Vergeltungswaffe 1 = Fieseler 103, Fern Ziel Gerät 76, FZG 76. Dit was de eerste kruisraket ("Marschflugkorper" in het Duits)
V2 -> Vergeltungswaffe 2 = Aggregat 4, A4. Dit was de eerste ballistische raket.

Taktisch beken de wapens nogal onnauwkeurig. Al hebben de Duitsers vanuit Hellendoorn met 11 V2 geprobeerd de brug bij Remagen te vernietiggen. Hetgeen echter niet gelukt.
De V-Wapens werden door de Duitsers vooral ingezet als terreurwapen tegen de Geallieerden en in eerste instantie met name de Engelse civiel bevolking.
Gezien de rijkwijdte van de (eerste generatie V-Wapens) was de kust van Noord-Frankijk, in een kuststrook van Ieper tot Cherbourg de ideale plaats voor de inzet.

In dat gebied zijn in het midden van de tweede wereldoorlog honderden stellingen voor de V1 gebouwd, later ook tientallen voorbereidde stellingen voor de V2.
De eerste stellingen voor de V1 waren zeer groots opgezet met vele bunker-achtige bouwwerken.
Voor de V2 was het simpeler. Iedere Feuerstellung bestond niet meer dan uit een meestal betonnen platform. De V2 stellingen zijn tot in Normandië gebouwd.

De V-Wapens werden voor het grootste deel in Duitsland geproduceerd. De V1 in verschillende zogenaamde "Nachbau Ringen". Groepen firma's die verantwoordelijk waren voor de bouw en assemblage van een V1.
De V2 werd voornamelijk geproduceerd in de beruchte ondergrondse fabriek van Nordhausen. Later is onder de toenemende druk van Geallieerde bombardementen de assemblage van V1's ook naar Nordhausen verhuist.

Na assemblage werden de V1 en V2 opgeslagen in zogenaamde Heimatlager (voor de V2) en Luftmuna (Luftmunitionsanstallten) (voor de V1). De V1 was namelijk van de luftwaffe en de V2 van het lager (en later ook SS).

Wat heeft Tunnel de Tavannes hier mee te maken?

Voor de inzet van de V-Wapens moesten de raketten die in het Reich werden gemaakt naar de kust worden getransporteerd. Op een aantal plaatsen werden spoortunnels gebruikt als een soort van parkeerplaats voor de treinen.
De Geallieerden hadden rond die tijd immer luchtoverwicht en met zulke treinen overdag rondrijden was een Himmelfahrtkommando.
Op weer andere plaatsen werden oude groeven omgebouwd tot gigantische ondergrondse opslagplaatsen voor V1's en V2's. Ondergronds en "Bombensicher". "Bombensicher" tot de Engelsen met hun Tallboys en Grand Slam bommen kwamen!

De Tunnel van Tavannes was bekend als "Frontlager 1404". De betonnen zuilen rond de tunnelbuis zijn versterkingen die de Duitse in WOII hebben aangebracht. Misschien omdat door de genoemde explosie van 1916 de tunnel (te) structureel verzwakt was.
Interessant detail is de Atlantikwall deur die rond halverwege zich tussen de oude en nieuwe tunnel bevindt.
Verder details is, dat de nieuwe tunnelbuis is gebouwd in 1936. Ten tijden van de bouw van de Maginot Linie. De tunnel is bij de bouw op twee plaatsen voorzien van enorme springkamer om de tunnel op te kunnen blazen.

Of er ooit V2's in de tunnel van Tavannes hebben gestaan is twijfelachtig. In de periode tot juni 1944 zijn de Duitsers bezig geweest om de V2 infrastructuur op orde te brengen. Dit is voor een (zeer) groot deel gelukt. Getuigen hiervan zijn de gigantische bouwwerken van Eperleques en Wizernes. Maar tot V2 inzet in Frankrijk is het nooit gekomen.
Voor de V1 was het anders. Hier zijn er duizenden vanaf de Franse kust richting Engeland afgeschoten.

Naast Tavannes waren nog een aantal andere "tunnel opslagplaatsen" voor V-Wapens:
V2 Frontlager 1405, spoortunnel bij Elbeuf (Seine)
V1 Feldmunitionslager (Feldmulag) 1104 (codenaam "Karl-Theodor"), Scheepvaart tunnel van het Canal du Nord bij Ytres
V1 Feldmunitionslager (Feldmulag) 1116 (codenaam "Richard"), spoortunnel bij Rilly-la-Montagne (Reims)
V1 Feldmunitionslager (Feldmulag) 1106 (codenaam "Leopold"), groeve bij Saint-Leu-d'Esserent (noord-westen van Parijs). Gebombardeerd door Tallboys. Er moeten nog enkele tientallen V1's onder het puin liggen.
V2 Großlager 1401, groeve bij Méry-sur-Oise (noord-westen van Parijs)
V2 Frontlager 1403, spoortunnel bij Hollogne (Luik)

Tot zover een stukje achtergrond van de tunnel van Tavannes en V-Wapens!

Groet,
Michel van Best
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.



Geregistreerd op: 26-7-2006
Berichten: 723
Woonplaats: Noord-Brabant

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2014 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Michel,

dank voor deze toevoegingen rondom de tunnel en de V-wapens in de WO2.
Quote:
De Tunnel van Tavannes was bekend als "Frontlager 1404". De betonnen zuilen rond de tunnelbuis zijn versterkingen die de Duitse in WOII hebben aangebracht. Misschien omdat door de genoemde explosie van 1916 de tunnel (te) structureel verzwakt was.

In het grote geheel wellicht niet een heel belangrijk punt, maar de achtergrond van de later aangebrachte betonnen zuilen in de tunnel is volgens mij toch een andere. Deze zuilen, die in dit topic ook al meerdere malen aangehaald worden, zijn voor zover ik weet niet het werk van het Duitse leger gedurende de WO2, maar dateren van een veel latere datum, te weten 1975. Dit naar aanleiding van een ernstig treinongeluk in 1972 bij Vierzy (Aisne). Een soortgelijke oude spoortunnel (met twee sporen in dezelfde tunnel) had het daar op een bepaald punt begeven met een instorting tot gevolg - een trein ontspoorde daardoor en kwam terecht tegen een van de andere kant komende trein. 108 mensen kwamen om en 111 raakten gewond (zie http://fr.wikipedia.org/wiki/Effondrement_du_tunnel_de_Vierzy )
Na deze ramp werden alle spoortunnels in Noordoost Frankrijk nader onderzocht en men besloot in 1973 om het spoor uit de oude Tavannes tunnel te halen, en alleen nog de tunnel uit 1936 te gebruiken. Om te voorkomen dat eventuele instortingen of beschadigingen in de oude tunnel de naastgelegen 1936-tunnel zouden verzwakken werden die verstevigingsbogen op sommige stukken geplaatst.

In een documentaire uit 1966 ter gelegenheid van de 50-jarige herdenking van de Slag bij Verdun (verkrijgbaar op DVD) wordt op een bepaald moment een ritje gefilmd over het spoor van de oude Tavannes tunnel, dat er op dat moment dus nog ligt. Men filmt van west naar oost, dus men komt de tunnel uit aan de kant waar zich de wachtpost bevindt en waar nu over een langer stuk die betonnen zuilen staan. Duidelijk te zien is dat de verstevigingsbogen er op dat moment nog niet zijn, en dat er twee sporen liggen. De bogen kunnen dus niet dateren van de tijd dat de Duitsers hier in WO2 aan het werk waren.

Ter verduidelijking een screenshot uit de documentaire en een actuele foto van dezelfde kant van de tunnel:




Edit: ik zie dat de hele docu op Youtube terug te zien is. De Tavannes-tunnel is te zien in dit fragment van 5:46 tot 6:57, zie: http://youtu.be/qosPivk-53A?t=5m46s
De hele docu is te zien vanaf hier: http://www.youtube.com/watch?v=1oHE8jgR1cc&list=PLBWyi9rD3vWJlhLWugCcy4Hr80s2_qVjT
De moeite van het bekijken waard; er zitten mooie beelden en interviews met oud-strijders in. Interessant is het verhaal van aspirant Léon Buffet, die op 4 juni 1916 het zwaar bevochten Fort de Vaux wist te verlaten om zich bij de staf te melden in de Tavannes tunnel om namens commandant Raynal te berichten over de situatie in het fort. Omdat voor een geplande tegenaanval de hulp van de mannen in het fort nodig was, ging Buffet terug naar het fort om hen hiervan in te lichten (dat Buffet er in geslaagd was heelhuids van en naar het fort te gaan is haast een wonder). De tegenaanval mislukte, en zoals bekend viel het fort enkele dagen later, maar Buffet zijn verhaal is een bekend hoofdstuk in de gebeurtenissen rondom Fort de Vaux. Interessant om hem zijn eigen verhaal te zien doen - bovenop het fort, 50 jaar later.

Groeten,
Tommy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group