Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

firma Gehler te Hirson

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mireille

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2013 7:06    Onderwerp: firma Gehler te Hirson Reageer met quote

In onze gemeente zijn er tijdens WO1 een poppy aantal personen gaan werken bij de firma Gehler te Hirson. Weet iemand in welke industriebranche deze firma werkte en wat het lot van hun arbeiders was? Alvast bedankt.javascript:emoticon('poppy')
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2013 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

In Hirson was Duitse hoofdkwartier van het "Militär-Eisenbahn-Direktion III"

De meeste gedeporteerden werden er als spoorwegarbeiders verplicht tewerkgesteld. Hun lot was hard werken in weer en wind, veel slagen, honger en koude.
Mireille

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u wel voor uw antwoord. Ik ben als een gek gaan rondsurfen en heb gevonden dat Hirson in die tijd een belangrijk spoorwegknooppunt was; al van voor WO1. Ondertussen heb ik ook al het museum van Thiérache en de gemeente Hirson gecontacteerd over de firma Gehler. Afwachten maar! Was er misschien buiten de spoorweg nog andere industrie in Hirson? Waar, buiten het museum en de gemeente, zou ik nog meer info kunnen vinden over de opgeeisten?
Alvast bedankt voor uw hulp en verdient zeker en vast een bloemetje voor uw "speedy" antwoord!
Wink
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hebt u al het jubileumboek van de Western Front Association België geprobeerd, Ten oorlog met schop en houweel?

Daarin heb ik een en ander geschreven over de Belgische Zivilarbeiter.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mireille

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Beste, ik ga stante pede op zoek naar dit boek! Dank u wel voor de tip.

Misschien vind ik hier ook iets meer terug over Soltau, Guben en Nieder Ochtenhausen; plaatsen waar ook opgeëisten+ZAB uit onze 2 deelgemeentes naartoe moesten.
Wink
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Naar Duitsland werden geen ZAB'ers gestuurd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mireille

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, ik heb 3 ZAB'ers uit onze deelgemeente teruggevonden. De eerste ging naar Heilsberg en had contractnummer 0301286. De tweede ging als ZAB'er naar GÜben (geen contractnummer gekend) maar heeft wegens ziekte niet kunnen werken. Hij werd eerst verzorgd door een Russische soldaat en werd daarna opgenomen in een Duits ziekenhuis. Van de derde is niet geweten waar hij heen ging maar hij had contractnummer 9970. Werd er vanwege de Duitsers misschien een werkcontract opgesteld maar waren zij eigenlijk ook dwangarbeiders?
Maar, misschien moet ik eerst uw boek eens lezen voor ik allerlei vragen op voorhand stel...
Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: