Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
SMH
Geregistreerd op: 9-12-2009 Berichten: 170 Woonplaats: Oplinter, Tienen
|
Geplaatst: 14 Aug 2013 5:59 Onderwerp: |
|
|
frederic @ 14 Aug 2013 0:01 schreef: | Ik vind het toch wel een teleurstelling.
Dit kon architecturaal echt wel beter. Veel beter. |
Architecturaal? Het is een schuur...4 muren met een dak op. Denk niet dat er veel geld aan een architect gaat gegaan zijn om een schuur te ontwerpen. |
|
Naar boven |
|
 |
shabu Cheffin

Geregistreerd op: 7-2-2006 Berichten: 3073 Woonplaats: Hoek van Holland
|
Geplaatst: 14 Aug 2013 9:36 Onderwerp: |
|
|
FPH @ 13 Aug 2013 21:16 schreef: | Een succesje voor ons die het militair erfgoed trachten te bewaren! |
Absoluut  _________________ If any question why we died
Tell them, because our fathers lied
-Rudyard Kipling-
http://ww1relics.com/ |
|
Naar boven |
|
 |
Soldat Binet

|
Geplaatst: 14 Aug 2013 10:00 Onderwerp: |
|
|
SMH @ 14 Aug 2013 5:59 schreef: | frederic @ 14 Aug 2013 0:01 schreef: | Ik vind het toch wel een teleurstelling.
Dit kon architecturaal echt wel beter. Veel beter. |
Architecturaal? Het is een schuur...4 muren met een dak op. Denk niet dat er veel geld aan een architect gaat gegaan zijn om een schuur te ontwerpen. |
Ik vind het gewoon wat jammer dat weer zo'n mooi voorbeeld van 19de/1stehelf20steeeuwste charmant ogende schuurbouw wordt vervangen door zo'n zielloos ding. Heel 19de eeuws Vlaanderen wordt gesloopt voor zo'n ondingen krijg ik zo het gevoel.
Maar in ieder geval ook zeer goed dat de bunker er in geïntegreerd is:). |
|
Naar boven |
|
 |
kleinen
|
Geplaatst: 14 Aug 2013 16:16 Onderwerp: |
|
|
wees blij dat het nog overeind staat,
voor ons is het iets uniek maar voor een ander zal dit helaas anders zijn,
ik ben al content dat het er nog staat _________________ de dappersten |
|
Naar boven |
|
 |
FPH

|
Geplaatst: 15 Aug 2013 12:13 Onderwerp: |
|
|
Frederic,
Het kan waarschijnlijk altijd beter, maar we moeten blij zijn wat we nu hebben.
De bunker staat er nog.
Voor hetzelfde geld hadden ze het advies dat ik toenertijd verstuurd had, gewoon kunnen negeren. Maar dat hebben ze niet gedaan.
Ik denk dat dit een bewijs is dat de overheid nu wel gehoor heeft naar historisch beton-patrimonium.
Op naar de volgende zou ik zeggen !!
Mvg |
|
Naar boven |
|
 |
frederic

|
Geplaatst: 15 Aug 2013 16:10 Onderwerp: |
|
|
Ik ben natuurlijk blij dat die bunker blijft bestaan.
Maar we moeten er ons van bewust zijn dat het veel eenvoudiger is in de toekomst dergelijke oorlogsrelicten te laten beschermen, als we een degelijke bestemming en integratiemogelijkheden van dat soort relicten kunnen aantonen.
Het aantonen van een architecturale meerwaarde in nieuwe projecten kan een stimulans zijn voor projectontwikkelaars om de meerwaarde ervan te overwegen.
En momenteel ken ik bitterweinig voorbeelden waar die inspanning wordt geleverd. |
|
Naar boven |
|
 |
FPH

|
Geplaatst: 15 Aug 2013 17:05 Onderwerp: |
|
|
Allemaal waar.
Ik heb onder andere 80% van de Atlantikwall bunkers aan de Belgische kust laten beschermen als bestuurslid van Simon Stevin.
De punten die ik gebruikt heb waren de historische waarde en hoe uniek de constructie was voor ons land / West-Europa.
Afzonderlijke bunkers beschermen is vrij moeilijk. Het gaat eenvoudiger als je een groep kan aanbieden. Bv een Steunpunt of een batterij.
Ik heb toenertijd spontaan dat voorstel voor bescherming ingediend.
Nu focust de overheid specifiek op Wereld Oorlog I relicten (hoe zou dat nu komen? )
Dat gewoon even in de marge in het kader van dit gesprek.
MVg |
|
Naar boven |
|
 |
adanac
|
Geplaatst: 12 Nov 2013 22:26 Onderwerp: best zo ! |
|
|
FPH @ 18 Mrt 2009 16:13 schreef: | Manschaft,
Ik heb gisteren een officiëel bericht binnen gekregen van de gemeente Vleteren dat ze groen licht geven voor de bouwwerken, MAAR dat de bunker niet mag afgebroken worden. Ze schrijven er zelfs bij dat de eigenaar het als een voorrecht mag beschouwen een historisch relict op zijn grond te hebben staan. Ze verwijzen ook als meerwaarde naar de andere Wippe bunker.
Een keertje gewonnen! Dat mag ook eens hé.
Mvg
Frank |
Goed dat dit waardevol stukje erfgoed kan blijven, er is al genoeg verdwenen en kapotgemaakt. |
|
Naar boven |
|
 |
|