Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

100 jaar geleden: de oprichting van de Vliegerscompagnie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schiptje



Geregistreerd op: 28-10-2007
Berichten: 1748
Woonplaats: westouter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2013 9:43    Onderwerp: 100 jaar geleden: de oprichting van de Vliegerscompagnie Reageer met quote

Bron en foto's:
http://www.mil.be/aircomp/news/index.asp?LAN=nl&ID=3872

De gebroeders Orville en Wilbur Wright vlogen op 17 december 1903 voor het eerst met een gemotoriseerd vliegtuig dat zwaarder dan lucht was. Het was echter pas in 1908 dat zij hun eerste toestellen aan het Amerikaanse en Franse leger konden verkopen.

In 1910 richtte Frankrijk zijn Aviation militaire op en Duitsland zijn Fliegertruppen. Tijdens de Italiaans-Turkse Oorlog werd in 1911 voor het eerst een vliegtuig voor een oorlogsmissie ingezet. Deze nieuwe ontwikkelingen ontgingen de Belgische industriëlen en militairen niet.

De Antwerpse Baron Pierre de Caters en de Luikse Ridder Jules de Laminne waren bij de eerste Belgische industriëlen die brood zagen in de luchtvaart. Zij leerden niet alleen zelf vliegen, maar lieten ook een eigen vliegveld met bijbehorende vliegschool aanleggen, de Caters in Sint-Job-in 't Goor en de Laminne in Kiewit. Zij leerden er de eerste militairen - op eigen initiatief - vliegen. Als vertegenwoordigers van buitenlandse vliegtuigconstructeurs hoopten zij op die wijze vliegtuigen aan het leger te verkopen en militairen tot vlieger op te leiden.


De eerste studies om binnen het Belgisch leger een vliegafdeling op te richten dateren van begin 1910. Op 15 september werd bij Baron de Laminne het eerste vliegtuig voor rekening van het leger aangekocht. Het was een Henri Farman H.F.3 "Type Circuit". De eerste en toen enige vrijwilliger om leerling-vlieger te worden, was Luitenant Georges Nélis. Hij kreeg zijn opleiding in Kiewit en bij Farman en Gnôme in Frankrijk. Dat jaar werd ook beslist een eerste militair vliegveld op het schietveld van de Artillerie in Brasschaat aan te leggen. De eerste officiële militaire vliegschool van het Belgisch leger zou er op 1 mei 1911 haar deuren openen. Vanaf dan kregen officieren een opleiding tot vlieger bij de constructeur-leverancier van de vliegtuigen. Deze werd bekroond met het burger vliegbrevet van de Fédération Aéronautique Internationale. Hun verdere vervolmaking, die tot het militair vliegbrevet leidde, vond plaats in de school van Brasschaat.


Commandant Emile Mathieu kreeg op 1 mei 1911 het bevel over de Werkers- en Luchtschipperscompagnie, een afdeling van de Genie waarbij de luchtballons van het leger waren ondergebracht die hoofdzakelijk voor observatieopdrachten werden ingezet. In september van datzelfde jaar liet hij de vliegtuigen van Brasschaat, twee in aantal, voor het eerst deelnemen aan manoeuvres van het leger om zo hun militaire waarde in de praktijk aan te tonen. In 1912 werden in Brasschaat succesvolle schietproeven op gronddoelen uitgevoerd met machinegeweren die op een vliegtuig gemonteerd waren. Daaruit bleek duidelijk dat vliegtuigen meer militaire toepassingsmogelijkheden hadden dan enkel maar observatie en verkenning.

Eind 1912, begin 1913 zette Commandant Mathieu een aantal voorstellen op papier om de militaire vliegerij een plaats te geven in de organisatie van het Belgisch leger. Zijn oorspronkelijk voorstel dat het oprichten van een compagnie vliegers met 9 escadrilles van elk vier vliegtuigen inhield, werd om budgettaire redenen afgeslankt tot vier escadrilles. Het koninklijk besluit betreffende de oprichting en de organisatie van de Militaire Vliegerij, bestaande uit de Vliegerscompagnie en de Vliegschool, werd op 16 april 1913 door Koning Albert I ondertekend en op 20 april in het Staatsblad gepubliceerd.


In juli 1913 startte de Antwerpse firma Bollekens - oorspronkelijk een schrijnwerkerij die regelmatig gecrashte vliegtuigen van Baron de Caters herstelde, maar later een vliegtuigbouwer die de Farman licentierechten van de baron overnam - met de levering van een eerste serie Henri Farman H.F.20's voor de Vliegerscompagnie. Tegen 25 augustus 1913 waren twee escadrilles volledig uitgerust en klaar om deel te nemen aan de grote herfstmanoeuvres in de toen strategisch belangrijke streek tussen Samber en Maas. Tijdens die oefening liet Commandant Mathieu tests uitvoeren met de "Télégraphie sans Fil", een radioverbinding die de vliegers toeliet op te treden als vuurwaarnemers voor de Artillerie. Ondertussen werd het vliegveld van de Vliegschool van Brasschaat verder uitgebouwd tot vaste thuisbasis van de Vliegerscompagnie.


Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog waren enkel het 1ste en 2de Escadrille volledig uitgerust. De firma Bollekens werd met zijn strategische stock aan vliegtuigonderdelen onder militaire controle geplaatst en kreeg de opdracht zo snel mogelijk bijkomende Henri Farman H.F.20's af te leveren voor het 3de en 4de Escadrille. De Vliegerscompagnie kon op dat ogenblik beroep doen op 37 piloten en waarnemers, van wie sommigen echter slechts enkele uren opleiding hadden genoten en nooit de omgeving van Brasschaat hadden verlaten. Hun getalsterkte werd aangevuld met 8 opgeroepen burgerpiloten, die hun eigen vliegtuigen meebrachten of geconfisqueerde burgertoestellen ter beschikking kregen.


In de vroege morgen van 3 augustus 1914 stegen in Brasschaat de eerste vliegtuigen van de Vliegerscompagnie op om observatievluchten boven het Duits-Belgische grensgebied uit te voeren. Van de fragiele tweedekkers gingen er tijdens de eerste oorlogsmaanden meer verloren door ongevallen en technische pannes dan door vijandelijke acties.

Tegen het einde van de oorlog beschikte het Belgisch leger over ongeveer 200 vliegtuigen, verdeeld over 12 escadrilles, waarvan één escadrille watervliegtuigen. Ze werden niet meer alleen ingezet voor waarnemings- en verkenningsopdrachten, maar ook als jager en als bommenwerper. De vliegscholen, die in Frankrijk gevestigd waren, leidden tijdens de oorlog ongeveer 250 vliegers op. Samen met de vooroorlogse kern van 37 piloten en waarnemers van de Vliegerscompagnie behaalden zij 125 luchtoverwinningen op vijandelijke ballons en vliegtuigen.



Tekst: Jos Schoofs
Foto's: Air Historical Team - KLM/RMA en COMOPSAIR.
_________________
Mijn grootvader Sergeant-Majoor Ryckeboer Richard (1895-1981).
3de Linie, 2de Linie en het 22ste Linie Regiment (27 mei 1913 - 11 november 1919)
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group