Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oorzaken van oorlogen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Red Roses

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 6:51    Onderwerp: Reageer met quote

MMM
Weet je wat het is?
"The essence of tyranny is the denial of complexity".
Moet je eens écht op letten.

Waar de complexiteit van een politieke situatie (die dreigt vast te lopen) niet in de ogen wordt gezien, en men liever niet verder onderhandelen wil of kan, wel, exact dààr begint het tiranniseren van meningen en het opjutten en rekruteren van volk ten behoeve van een heilloze strijd die, à la limite, dat kluwen finaal nog nooit heeft opgelost of tot bevredigend resultaat voor alle betrokken partijen heeft gebracht.

In alle bij W.O.I betrokken landen afzonderlijk zag je datzelfde fenomeen: eerst opjutterij, vijanden zoeken elders, vijandbeelden met propaganda opkweken, een pak vrijwilligers opgefokt in een onbesuisde oorlogsdrift op de been krijgen. Aanvankelijk.
Tot, vroeg of laat de ontnuchtering volgt. En één vijand ten slotte valt. En vervolgens het gelag betaald.

Duitsland betaalde af aan de wederopbouw van de Ieperse Lakenhalle tot... 1967, stel je voor.
En Haigs zogezegde (& zeer slopende, tijdelijke) overwinning in Passendale kostte honderdduizenden jongens aan kanonnenvoer.
Alleen om het tot dan toe geleden verlies te kunnen legitimeren en het door een zege uiteindelijk in eigen land aanvaardbaar te maken. Intussen zat wel het hele deelnemersveld op het tandvlees. Bleef er nauwelijks nog een gezin over waar ze niet met de dood waren geconfronteerd.
Mijn opa kwam om einde mei '18, als burger-arbeider "opgeëischt" door "Den Duits" om "langs den straatweg" der "onbewoonde gemeente" Leke aanvoerwegen operationeel te houden richting Diksmuide. Werd neergesabeld door een... Engelse vliegtuig-schrapnelbom. O, de ironie.

Mijn vader was toen - gvd! - krap 100 dagen oud. Ik denk soms: hij heeft zijn vader zeker ooit gevoeld, maar gekend, en een beeld van hem gehad : NOOIT. Het gezin (moeder en 5 kinderen, van ... 0 tot 18 jaar) moest het maar zien te rooien met een magere compensatie uit het Fonds voor de Oorlogweezen en -weduwen". Ik denk daar soms aan, nu ik zelf een gelukkige opa ben.

En dan te weten dat ook 100 jaar later onze soort maar niet schijnt te willen leren (Oost-Congo, Afghanistan, Aleppo, Sarajevo, recent nog Londen en Parijs). You name it.

Bertus Aafjes (reeds lang dooie en vergeten Nederlandse schrijver, maar wél een kànjer), schreef ooit: "De mens is het dier dat met zijn voorpoten Bach speelt." Beestjes: sorry voor die minachting voor jullie...

Maar dat is de realiteit van zo'n oorlog. Toch?
Jullie mening?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 27 Mei 2013 19:40 schreef:
( rustig blijven was de boodschap,niet provoceren )

Zo te zien hebben onze zwartgebaarde vrienden met hun in tenten gehulde vrouwen geen provocatie meer nodig...

Militairen vermoorden, monumenten bekladden, Belgie bedreigen met een "holy war" omdat die shariaclown opgepakt is... ze zijn goed bezig, met hun "religie van de vrede".

Mvg,

Jos
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind de tekst van red roses een mooie aanzet voor een discussie van de maand.

Ik verkondig later mijn mening nog wel eens als ik iets meer tijd heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Red Roses

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel. Zou wel eens benieuwd zijn naar de diverse opvattingen hierover. vast al dank voor je vriendelijk woord! Groet,
RR
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, ik pas. Rolling Eyes
Wattman

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
"met hun "religie van de vrede".

Ik ken nog anderen die zich ook op een religie van de vrede beriepen & beroepen en er flink bij anders denkenden op los moordden & moorden.
Schijnt uiteindelijk dezelfde god te zijn, trouwens.... Hij is in elk geval met ons.(?)

En wee, wie als voormalige aalmoezenier een ander geluid laat horen, want die zullen we beschimpen en zijn schamele bezittingen in de fik steken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kees_Koning

Hierbij laat ik het maar.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

"Als 2 apen dezelfde banaan willen...volgt er oorlog,als meer apen dezelfde tros bananen wil volgt er een wereldoorlog !" is de meest simpele uitleg die ik hierover ooit hoorde .
We kunnen echter moeilijk alle oorzaken van alle oorlogen onder de loep gaan nemen,zolang gaat ons leven nu eenmaal niet.
Dit topic neigt dus meer naar het gevaar van "islam extremisme " als trigger voor een nieuwe oorlog of zelfs wereldoorlog.
Stevenen wij af naar een nieuwe godsdienstoorlog ,of ben ik de zoveelste "bange blanke man "?
Op dit forum bekijken we de fouten gemaakt in de geschiedenis in de hoop dat er lessen zijn uitgetrokken...de geschiedenis bewijst het tegendeel !
Ben ik,zijnde een blanke atheïst daarom automatisch een racist en potentiële neo nazi ?
Schrijf ik dit als een persoonlijke "mein kampf"...oordeel zelf dan maar .
Ik koop regelmatig lekker brood bij onze Turkse bakker,de "meeneem chinees" ken ik al jaren als een familie heel vriendelijke mensen.
In de Russische winkel ben ik nog snel een goeie fles wodka en worst gaan kopen voordat die mensen hun zaak sloten omdat ze het niet meer konden bolwerken met hun full time jobs ,en groot moedertje het niet meer alleen aankon en heb hen,wel gemeend gezegd ,hoe jammer ik het vond.
De twee nachtwinkels,Pakistaanse familie en een Indische rekenen mij ook tot hun klanten.
Smet vrees voor "vreemden" heb ik dus niet echt...extremisme echter ...
Multicultureel kan zeer aangenaam en leerrijk zijn,en in praktijk werken ook !
Maar waneer het op kolonisatie begint te lijken dan pas ik.
Het immigratiebeleid in het" verenigde Europa" leidde algauw tot een aanvulling van de reeds vroeger aanwezige "gastarbeiders" ,hardwerkende mensen en soms net als hun daar geboren collega's onderbetaald.Behalve enkele moeilijke gevallen en enkele mensen die het niet zo nauw namen met de plaatselijke wetgeving ( wat meestal nog een kleiner percentage was dan de oorspronkelijke bewoners) bleef alles rustig.
De meeste oude en nieuwe staatsburgers mengden cultuur,godsdienst en huwelijken zonder echt veel problemen en de sfeer werd aangenamer toen bleek dat de nieuwelingen geen barbaarse neigingen hadden....het waren ook mensen met fouten en gaven.
In de jaren 80 dook weer eens het crisismonster op,minder werk,meer werklozen maar gepaard met een systeem dat door hard werk en aanleg van reserves en een zwaarbelaste werkende klasse de minder gelukkigen kon voorzien van een netwerk van sociale hulp.
De jaren negentig werden weeral beheerst door het crisisbeest en door de blijkbaar onverschillige onkunde van de politieke klasse om het te temmen,en met slinkende sociale reserves.
Het millennium begon nog slechter en in een neergaande spiraal met het bankenfailliet dat net nog de norm van 1929 niet bereikte.
De brave burgers,die "nieuwe" ook dus kregen de rekening gepresenteerd in de vorm van meer belastingen,en een nieuwe grotere golf immigranten die blijkbaar hun land in crisis ontvluchten.
Kortom,landen die het zelf al moeilijk hadden om hun schip niet te laten zinken ,en genoeg reddingssloepen te voorzien voor de eigen bemanning moesten nu nog een massa drenkelingen oppikken.
Links vond en vind het juist om die mensen te helpen,waarom niet...als je eigen gezin het goed heeft waarom zou je de familie naast de deur niet helpen als die in de problemen zit en je daarmee nog wat stemmen ronselt,zeker met andermans geld.Rechts vond en vind ,terwijl de riiken nog wat rijker werden ,dat eigen volk eerst moet omdat ze zelf als mieren hard hebben gewerkt aan hun comfortabele positie en ze ronselen daar ook stemmen mee.
Beide ziek in eigen bedje dus ??
Maar dan komt het ander beestje de kop op steken,eigen volk en cultuur eerst...
Tussen de talrijke immigranten die wel geen probleem hebben met zich wat aan te passen in hun nieuwe vaderland ,zijn er die dat obstinaat weigeren...en zich nog durven beroepen op hun enige god die de ware is.En zelfs durven eisen dat die in hun gastland de enige moet worden...
Als men dan het sociale slagveld bekijkt dat het neo liberalisme,het wegvallen van de grenzen en de vrije markt economie ,het linkse pamperbeleid en het "welbestede" geld (dat al uit een bodemloze put moet komen)blijkt de ideale voedingsbodem voor zowel rechts als links en godsdienstextremisme aanwezig te zijn !
Zal er hierdoor een"godsdienstoorlog" uitbreken ?
Er zullen denk ik,wel wat conflicten zijn op grote en kleinere schaal,maar inde eerste 10 jaar zal hopelijk geen grote escalatie plaatsvinden.
Maar de blijvend toestroom van de islam gerichte immigranten kan lijden tot een" Noord Amerikaanse" situatie.
Dit continent werd ook indertijd bezocht door ditmaal Westerse vluchtelingen,gevolgd door nog meer en meer....
Vraag is dus wat de "Indiaanse " (zelfs hun eigen rasnaam werd historisch gebastaardeerd) oorspronkelijke bewoners vinden van een misschien wat opgedrongen "multi cultuur" die uit de hand liep....
Multi cultuur kan mooi zijn,maar de boom moet dringend gesnoeid worden als de geschiedenis zich niet weer negatief wil herhalen !
En zoals min favoriete groep Pink Floyd zingt ( ik ben geen extreem rechtse rakker hoor ) "dogs of ware & men of hate,we have no cause...we dont discriminate !!
Grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
en mijn excuses als de waarheid , de geschiedenis en toekomst niet "politiek correct" blijkt te zijn Wink
Grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ieder recht op zijn/haar mening, MMM. Niet grievend en bovendien keurig verwoord, geen probleem wat dat betreft.
Wel vraag ik me af of dit topic niet wat al te zeer afdwaalt van WOI maar laten we de input nog even aanzien.

Gr P
Red Roses

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 5:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 28 Mei 2013 19:32 schreef:
Quote:

Ik ken nog anderen die zich ook op een religie van de vrede beriepen & beroepen en er flink bij anders denkenden op los moordden & moorden.
Schijnt uiteindelijk dezelfde god te zijn, trouwens.... Hij is in elk geval met ons.(?)

En wee, wie als voormalige aalmoezenier een ander geluid laat horen, want die zullen we beschimpen en zijn schamele bezittingen in de fik steken.

Sterke woorden.
Wie weet niet dat velen voor ons, God (god) voor de kar van hun oorlogszuchtige bedoelingen spanden. Dieu le veut, zegden de kruisvaarders. Hun activiteiten waren lang niet zo lofwaardig als ze in onze geschiedenisboekjes beschreven werden. Lees maar: Christenhonden, vrouwnecshenners... Of later, op de koppels van de SS: "Gott mit uns". En nog later: "In God we trust", en zo Vietnam gaan ontbladeren met kankerverwekkend agent orange en Vietcong afslachten. Of, en da's misschien nog het toppunt, katholieke (Noord-)Ieren uitmergelen (the great famine, midden jaren 1800, nog 'bezongen door Sinead O'Connor), vermoorden of als tweederangsburgers beschouwen (zie Bernadette Devlin, Bobby Sands, the Shankill; later weer bezongen door U2), én het omgekeerde: bommen leggen in Omagh, waar Thatcher op bezoek was.
Ooit nog deelgenomen aan een congres in voorbereiding van een internationaliseringsproject voor middelbare scholen. In Alden-Biesen, de schitterende landcommanderij. We kregen een demo over hoe je videoconferencing - geen sprake nog van webcams toen ... - op school kon inschakelen en een rechtstreekse audio-video-lijn met het buitenland kon realiseren. In onze 'uitzending' kwam een schooldirectrice uit Omagh (Noord-Ierland) aan het woord. Ze zei dat die dag een heuglijke en een trietse dag tegelijk was. Een meisje (15, 16 jaar) die slachtoffer van de bom van Omagh was geweest, kon uitgerekend dié dag na 1 1/2 jaar afwezigheid, terug naar school. Ze was wél, in die aanslag haar zicht verloren en voorgoed blind geslagen.

Toen op 7 juni '17 de stormloop op Messines Ridge plaatshad, streden zij aan zij het 16de en het 36ste regiment. Het ene bestond uit Ulstermen, het andere uit katholieken, regio Dublin. Velen werden door miscalculatie doodgewoon verpulverd. William Redmond, oudere en bezadigde soldier of soldiers vond toen de dood. Hij is begraven in Loker. Zijn broer, John Redmond, was Iers MP. Hij was op dat moment in Westminster een vorm van gelijkberechtiging voor de Ierse katholieken aan het bepleiten. Het hielp niet: de tijd was eer nog lang niet rijp voor, de wil nog minder.

Vandaag rusten veel van die Ieren aan de overkant van de Pool of Peace. Moet je eens naartoe gaan. Op Lone Tree cemetery. De meesten uiteraard, known unto God. Zou God (of god?) ze nog uiteenhalen, denk je? Zou hij de brokstukken menselijk lijf en leed die daar liggen kunnen repareren? Zou Hij (of hij) wat toen, vandaag en blijkbaar altijd gebeurde en moet gebeuren, zo lijkt, ooit kunnen stoppen. Lone Tree ligt tussen de weidegronden; er loopt nu een betonpaadje naar. Ik had het liever zoals vroeger: toen moest je, laarzen aan, soms door het slijk en het drab van de Westhoek, naar het muurtje dat de begraafplaats afscheidt van een boerenerf waar wat bonte koeien staan; Met een koeienblik, dus, hoor ik je zeggen? Nee hoor, ze kijken ons zo stom aan omdat wij zo dwaas zijn. Het mens-DOM en het dieren-RIJK.

My youngest son came home today (Eric Bogle, of Mary Black). En Willie McBride. En Country Joe & the Fish (See your sons comin' home in a box). En Dylan (A hard rain's a-gonna fall). En Vermandere: Duuzend en duuzend soldoaten...
Red Roses

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 6:10    Onderwerp: Reageer met quote

MMM,
pas nu je stuk gelezen. Er zit (weer) veel in.
Ook voor mij in Pink Floyd een topband, makker. Ken je "us and them", uit Dark side of the moon? Stelt bijna, in één song, de hele strategie van veel oorlogen, ook, zeker van de Eerste Wereldoorlog bijzonder scherp. "And no one knows just which is which, or who is who..."
Het lot van al die jongensto en, langs alle kanten, het was (op de kleuren, als in een voetbalmatch, na) vrijwel hetzelfde.

En dan denk ik ook aan ons lot, als mensen. En dan spookt de idee van samen eenzaam en verschillend, maar in die eenzaamheid gelijk, zijn, door mijn kop: "we're just two lost souls swimming in a fishbowl, year after year; running over the same old ground till we've found the same old fear. Wish you were here."

Een raar gebed, een mijmering en een gedicht ineen.
Iets dus voor de moderne mens, die zoekt en niet vindt. Voor een soortement van Sisyfus zoals deze.
RR
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi roos,
"and the generals sat and the lines on the maps moved from side to side"...
En het minder bekende"The day the tigers broke free" van de "WALL "
grtz,MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 28 Mei 2013 19:32 schreef:
Quote:

Hoi,
ik heb het niet over wie wat heeft gedaan in de geschiedenis om een bepaalde geloofsovertuiging aan te pakken,maar om een eventuele huidige oorlogsdreiging te vergelijken .In 1930 dacht men ook dat de nazi's maar een stelletje brallende idioten waren die je maar moest negeren....met het gekende gevolg en nu hetzelfde gebeurt zou ik( omdat ik blank ben ???) mij politiek correct moeten gedragen...
Ja ik begrijp het...de bange blanke man moet zwijgen en aan zelfkastijding doen en zijn domme praat voor zichzelf houden Yvonne blik
Misschien dan maar eens een "neutraal"iemand aan het woord laten in een politiek correct links Vlaams weekblad....is misschien een geloofwaardiger bron dan mezelf... Mad

Uit HUMO...

Islam en radicalisme bij Marokkanen in Brussel
HUMO-ARCHIEF Dinsdag 28 mei 2013 - 05u26, door (th)
Activeren. Activeren. Activeren. En: trans¬parantie, transparantie, transparantie. Een ander recept tegen radicalisering ziet politicoloog Bilal Benyaich op lange termijn niet. ‘Er woedt een bitse strijd om de islamitische ziel’, noteert hij in zijn boek ‘Islam en radicalisme bij Marokkanen in Brussel’. En, zegt hij, het wordt tijd dat de gematigde moslims de reactionaire leer van het salafisme eindelijk eens van antwoord dienen.
© Marco Mertens
Benyaich wilde vooral een realiteit schetsen. Een statistische realiteit van Marokkanen in de Brusselse wijken, een realiteit die overal in Europese steden – ja, zelfs in Stockholm – aan de orde van de dag is. Werkloosheid, armoede, lage scholingsgraad: een mesthoop van misère als broeinest van extreme ideeën, waarbij het racisme van de blanke wordt beantwoord met een ander racisme, dat van de radicale islam. ‘Het was niet makkelijk om dit boek te schrijven,’ vertelt Benyaich als we de deur van het Brusselse café La Madeleine openduwen en vijftig jaar terug in de tijd stappen.
'Het is hoog tijd dat de gelovigen zelf hun boeltje opruimen'
Buikige mannen met tricot truien en weelderige snorren die wijkend hoofdhaar moeten compenseren, geven luidkeels commentaar op het nieuws van de dag. Twee vrouwen – het leven heeft zijn klauwen in hun gezicht gezet – luisteren, knikken en tappen bier volgens de regels van de kunst: met schuimkragen van twee vingers dik. Op het televisiescherm boven de toog zingt een aangespoelde zeemeermin over haar verloren prins en gebroken hart. We bestellen twee koffies en twee glazen water en Benyaich herhaalt wat hij daarnet al zei: dat het niet makkelijk was.
Bilal Benyaich «Ik heb moeten zoeken naar een juist evenwicht, om niet te scherp te zijn. Als kind van Marokkaanse migranten is het niet evident om over je eigen groep te schrijven, maar wat ik beschrijf, heb ik om me heen zien gebeuren: jongeren die plots volgens de letter van de Koran begonnen te leven, die baarden lieten groeien en in lange gewaden gingen rondlopen. Ik heb met hen getafeld en gediscussieerd. En ik heb ze ook zien vertrekken naar het buitenland: om te studeren in Londen, Syrië of Saoedi-Arabië, of om te vechten in Tsjetsjenië.
»Ik vind het onwaarschijnlijk dat we anno 2013 met een hegemonie zitten van de meest reactionaire variant van de islam, zoals die al decennialang gepropageerd wordt door
Saoedi-Arabië. Ik schat dat zowat één tiende van de praktiserende moslims salafisten zijn die vinden dat de geboden, verboden en rituelen niet voor interpretatie vatbaar zijn. En het salafisme heeft de mainstreamislam meer beïnvloed dan men beseft. Dat móét de praktiserende moslims zorgen baren.
»Zij zullen dat salafisme van antwoord moeten dienen: het is aan hen om hun religieuze stal uit te mesten. Natuurlijk zijn niet alle salafisten van plan om zichzelf op te blazen of aanslagen te plegen, maar wie ontkent dat het salafisme de petrischaal is waarin de gewelddadige radicalisering onstaat, ontkent het licht van de zon. Jihadisten – ook de jongens in Syrië, of ze nu alcohol drinken of een hoertje naaien – zullen altijd opnieuw het salafistische vocabulaire hanteren om hun daden te kaderen; net zoals je bij extreemrechtse terroristen als Anders Breivik of Hans Van Themsche steevast een link zult vinden met het islamofobe en racistische gedachtegoed van het Vlaams Belang, de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders of een deel van de Amerikaanse neoconservatieven.»
HUMO Iedere samenleving heeft de radicalen die ze verdient, schrijf je in je boek. Qua statement kan dat tellen.
Benyaich «Radicalisering vindt nooit plaats in een vacuüm. Het is een complex fenomeen, met een sociale, economische, psychologische en religieuze component. Je kan niet zeggen dat armoede de oorzaak is van radicalisering, maar ze fungeert wel als glijmiddel. Net zoals discriminatie, werkloosheid en gettovorming. Onze ouders – de voormalige gastarbeiders – waren traditionele Marokkanen. Of ze nu van de stad of het platteland kwamen: ze waren niet zo religieus. Ze waren moslim omdat ze zo ‘geboren’ waren, maar die islam maakte evenveel deel uit van hun identiteit als het christendom van die van Jan met de pet in Vlaanderen.
»Dat het salafisme nu wél overheerst binnen de islam in België, is zowel het gevolg van de zware economische crisis in de jaren 80 als van de bekeringsijver van Saoedi-Arabië en islamistische bewegingen als de Tabligh-beweging en de Moslimbroederschap. Als bondgenoot van het Westen pompt Saoedie-Arabië massa's oliedollars in het verspreiden van zijn ideologie in niet-moslimlanden, en daarbij heeft het altijd al bijzondere aandacht gehad voor Brussel.
»Het is de hoofdstad van Europa en heeft een groeiende moslimbevolking. Het sociale en economische vacuüm waarin veel migranten zich bevonden nadat ze hun job waren verloren, werd opgevuld met een verhevigd religieus discours. In diezelfde periode begonnen ze ook de terugkeergedachte op te bergen: ze beseften dat hun verdere leven en dat van hun kinderen zich in België zou afspelen.
»Om toch een band met het land van herkomst te behouden, begon men te investeren in Arabische lessen en islamonderricht, die ook voornamelijk onder invloed stonden van orthodoxe moslims uit de golfstaten en Moslimbroeders uit Egypte en Syrië die hier in ballingschap waren. Dát was het begin van de islamisering van de Marokkaanse moslims, van een kolonisatie van de geest. De Saoedische invloed is een pak groter dan wat de officiële kanalen – zoals de grote moskee aan het Jubelpark – doen vermoeden.
»Bij de Turken lag dat overigens anders. Turkije heeft de teugels altijd strak in handen gehouden op het vlak van taal- en islamonderricht in het buitenland. Marokko had daar het geld noch de interesse voor.»
grtz,MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
"In alle bij W.O.I betrokken landen afzonderlijk zag je datzelfde fenomeen: eerst opjutterij, vijanden zoeken elders, vijandbeelden met propaganda opkweken"

Dit gebeurt nu ook en het gevaar van het negeren en laten begaan van de ene groep en andere mensen ( zelfs met kans op vervolging) de mond snoeren heeft aan de ene kant (er wordt toch niet gereageerd tegen hen) en de gefrustreerde reactie van de andere zijde (om dezelfde reden Rolling Eyes ) drijft meer en meer mensen in enerzijds de extreme islam en anderzijds gematigd en extreem rechts....
Voor WW1 & 2 waren de economische en politieke achtergronden praktisch idem. Surprised
Het opwarmen van de "oorlogsketel " is dus begonnen....net als in WW 1 en vele andere Sad
grtz,MMM poppy
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi em-em-em

En je kent zeker de slotsequens van de film "The Wall". Kinderen zitten in een vernielde stad (is dat Berlijn? of Dresden? of Coventry? of Sarajevo? of Aleppo?) in wat eens straten waren, wat bakstenen op een hoopje te leggen, onderwijl wat spelend. Oud geworden voor hun tijd. Brokken lijmen is finaal het lot van een soort die het maar niet wil vertikken afstand te nemen van het brokkenparcours dat het altijd rijdt.

Voor een of ander boek (over een of andere god of ideologie of weet ik veel wat voor indoctrinatie). 'Redemption from mental slavery', noemt Bob Marley het.
Red Roses

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

A propos. Moet je eens naar de nieuwe tentoonstelling gaan, nu in het Dossin-museum in Mechelen. Als je de tijd neemt, en alle info en uitleg en getuigenissen bekijkt: een mens wordt er bepaald niet vrolijk van. Het zijn allemaal Prince-lijke 'signs o' the times'.
Hopelijk lopen er meer mensen op deze aardkloot rond die verder kijken dan hun neus lang is. Vooral politici, internationaal, Europees, en ook nationaal. We kunnen ze gebruiken, de André Denyzen van onze wereld.
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Red Roses @ 29 Mei 2013 13:35 schreef:
Hoi em-em-em

En je kent zeker de slotsequens van de film "The Wall". Kinderen zitten in een vernielde stad (is dat Berlijn? of Dresden? of Coventry? of Sarajevo? of Aleppo?) in wat eens straten waren, wat bakstenen op een hoopje te leggen, onderwijl wat spelend. Oud geworden voor hun tijd. Brokken lijmen is finaal het lot van een soort die het maar niet wil vertikken afstand te nemen van het brokkenparcours dat het altijd rijdt.

Voor een of ander boek (over een of andere god of ideologie of weet ik veel wat voor indoctrinatie). 'Redemption from mental slavery', noemt Bob Marley het.

Hoi,
Ik denk dat het Dublin voorstelde tijdens rellen,de kinderen zijn ook bezig met flessen leeg te gieten met doeken rond de hals....het zijn Molotov cocktails... Rolling Eyes
Maar zoals Chamberlain het triomfantelijk aankondigde " It will be peace for our times...!"
En men geloofde hem nog ook Yvonne blik
grtz,MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
één van de mooiste foto's die de mens typeert in zijn "dualiteit" van lam & leeuw is deze foto van Russische soldaten in de hoofdstad van wat een "duizend jarige rijk" had moeten worden Laughing

grtz,MMM poppy
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig dat de Vistrap, nog zo'n slachtoffer (wel van een andere oorlog) were schoone staat. En 't was noodig ook. Maar wat ziet mijn lodderig oog?? Mad Dialekt verboten hier! Ordnung muss sein. poppy poppy poppy
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 29 Mei 2013 15:54 schreef:
Hoi,
één van de mooiste foto's die de mens typeert in zijn "dualiteit" van lam & leeuw is deze foto van Russische soldaten in de hoofdstad van wat een "duizend jarige rijk" had moeten worden Laughing

grtz,MMM poppy

heb je geen grotere versie van die foto?
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Finnbar,
nee maar heb wel de link..
https://pinterest.com/pin/470978073501486092/
grtz,MMM poppy
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto, maar hier speelt die Rus wel een harmonium.. Cool

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 29 Mei 2013 18:48 schreef:

Ik beweer ook niet dat het een piano is Smile
maar ik ken ook niet veel van muziekinstrumenten Embarassed wel van stalinorgels en " shrägemusick" Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

RR, het is dat wat ik net zo boeiend vind aan wwi en de geschiedenis in het algemeen: hoe komt het toch dat een banale moord in de Balkan zo kon uitgroeien tot wat we allemaal hier op FEW bestuderen? Politieke machtsgeilheid, protectionisme, afgunst, angst en vrees, hebzucht naar het steeds meer, enz ... Veelal redenen die de geest van het plebs te boven ging en toch werden ze één voor één meegesleurd in die massaslachtpartij die wwi was.
Ook tijdens de oorlog dacht men dat het snel over kon zijn: de britten en de fransen hadden daardoor bvb weinig oog voor de verfraaiing van hun loopgraven. Waarom veel tijd steken in iets dat binnenkort toch niet meer nodig zou zijn? De duitsers daarentegen dachten er nog lang te zitten en bunkerden zich letterlijk in ...
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 29 Mei 2013 18:55 schreef:
Lingekopf @ 29 Mei 2013 18:48 schreef:

Ik beweer ook niet dat het een piano is Smile
maar ik ken ook niet veel van muziekinstrumenten Embarassed wel van stalinorgels en " shrägemusick" Wink
grtz,MMM poppy

schater
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 29 Mei 2013 15:38 schreef:
Red Roses @ 29 Mei 2013 13:35 schreef:
Hoi em-em-em

Hoi,
Ik denk dat het Dublin voorstelde tijdens rellen,de kinderen zijn ook bezig met flessen leeg te gieten met doeken rond de hals....het zijn Molotov cocktails... Rolling Eyes
Maar zoals Chamberlain het triomfantelijk aankondigde " It will be peace for our times...!"
En men geloofde hem nog ook Yvonne blik
grtz,MMM poppy

hoi pioenroosje
even rechtzetting, ik bedoelde Belfast en niet Dublin waar mijn dochter werkt en woont Smile
grtz,MMM poppy
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2013 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

Blij dat deze topic zoveel ideeën & opvattingen uitlokt. Deugddoend.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: