Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Soldatenverleden grootvader

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roland Bergeys

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 20:48    Onderwerp: Soldatenverleden grootvader Reageer met quote

Dag beste mensen,

Ik ben bezig met een boek over mijn grootvader. Hij was soldaat tussen 1912 en 1920. Ik hoor hem nog veel vertellen over de Eerste Wereldoorlog - over de miserie die hij meemaakte, de luttele mooiere dagen, de verloven in Engeland, waar zijn verloofde (later zijn vrouw woonde).

Heel veel feiten herinner ik me, alleen is het moeilijk voor mij om ze chronologisch juist te plaatsen, te meer omdat een aantal van de stukken die ik van hem heb geërfd onleesbaar zijn.

Misschien kan iemand van u me helpen, dat zou geweldig zijn.

Vandaar deze vragen:

-grootvader was Antwerpenaar van ‘de klas van 12’. Waar kan hij zijn soldatenopleiding hebben gevolgd? Wat hield die juist in? Hij behoorde naar zijn zeggen tot ‘het gewone voetvolk, het grondpersoneel’.

-Hij werd ingedeeld in het 12e Liniereglement, …(onleesbaar) Bataljon, 3e Compagnie en behoorde naar zijn zeggen het het gewone “voetvolk”, heeft in Luik en in Antwerpen gevochten, en was in Leuven in 1914 - daar ging mijn grootmoeder hem bezoeken. Hoe lang heeft zijn regiment in Leuven gelegen en waar juist?

-Daarna heeft hij aan de IJzer gevochten - eerst met het 12e Linieregiment, daarna met het 13e. Hoe geraakte iemand van het 12e in het 13e?

-Hij heeft lang een bevordering geweigerd omdat hij ‘geen jongens naar hun dood wilde leiden’, maar is uiteindelijk korporaal en sergeant geworden. Hij heeft 8 Frontstrepen verzameld, en is meermaals gedecoreerd. De Medaille van den IJzer, voor gevechten aan den IJzer tussen 17/10 en 31/10/14 en het Oorlogskruis voor moed en opoffering tijdens het Offensive des Flandres, begonnen op 28/09/19 lijken me de belangrijkste. Hieronder volgen enkele van de getuigschriften in verband met decoraties. Kunt u me zeggen waar welke medaille voor stond? Het gaat over:

01/op 14/08/19: fourragère à la couleur du ruban de l’ordre de Léopold uitgereikt door de Chef de corps Etat Major, aan sergeant E.C. van het 13e Rég.de Ligne

02/op 01/10/19: Brevet médaille commémorative de la guerre 14-18 - uitgereikt door Etat Major en de majoor van de 4ième Division d’Armée, 10ième Division d’infanterie, 13ieme Rég. De Ligne: ruban: 1 barette en vermeil, 2 en argent aan sergeant E.C. van het 13e Rég.de Ligne

03/op 01/10/19: Brevet Médaille de la Victoire uitgereikt door Etat Major van de 4ième Division d’Armée, 10ième Division d’infanterie, 13ième Rég. Door de Colonel adjoint d’Etat-Major, Commandant le 13ième Rég. Wegens moed en kameraadschap op het slagveld aan sergeant E.C.

04/op 01/10/20: voor gevechten aan den IJzer tussen 17/10 en 31/10/14: Medaille van den IJzer op 1 oktober 1920 uitgereikt door Luitenant-Generaal van de 4e Division d’Armée, aan korporaal E.C. van het 13e Rég.de Ligne

05/op 29/11/20: Médaille de Liège uitgereikt door de Colonel-commandant van het 12e Régiment de Ligne, Etat-Major, aan soldaat E.C.

06/op 01/04/21: Décoration des bons services “décoration militaire de 2e classe” uitgereikt door de commandant van de 10e Division d’Infanterie in Namen aan sergeant E.C van het 13e Rég.de Ligne

07/op 26/04/23: uitgereikt door 4e legerafdeling 13e linieregiment, companie, de capitaine-commandant adjudant-major : 8 frontstrepen aan sergeant E.C. van het 13e Rég.de Ligne, geboren in Antwerpen p 15/06/92 – nr 113.31954

08/op 21/07/49: uitgereikt door Minister van Landsverdediging: Ridder in de kroonorde met zwaarden (2de bevordering) aan sergeant E.C.

09/op 20/07/59 kruis van ridder in de Leopoldsorde met zwaarden aan de heer E.C.

10/op 02/04/63: Herinneringsmedaille Albert 1 door het Ministerie uitgereikt aan de heer E.C.

-Kunt u me ook het verloop geven waar zijn eenheid wanneer juist verbleef?

-Zijn frontkameraad heette Henri Boyen. Deze heeft het later tot majoor gebracht. Op internet vind ik van die laatste geen spoor. Zou u weten waar ik meer kan vinden over de heer Henri Boyen?

-Ik heb ook meerdere foto’s uit de collectie van mijn grootvader. Een deel van de tijd lag hij in Diksmuide, hij is ook in Pervyze geweest. Uit Diksmuide deze ‘Hoeve van de kolonel’ op 05/09/16. Kunt u natrekken welke kolonel dat was?

Ik weet dat ik hierbij heel wat vragen stel die zeer moeilijk kunnen beantwoord worden, ik probeer alleen maar zo veel mogelijk van zijn verhalen een juiste plaats in de tijd te geven.

Ook al zou u me een beetje kunnen helpen, dan zou dat fantastisch zijn.

Mijn dank bij voorbaat.

Roland Bergeys

Roland.bergeys@skynet.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2010 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand die Roland op weg kan helpen? Forummers met kennis van Belgische regimenten?

Gr P
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2011 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal het topic even een zetje geven naar het juiste onderdeel, wie weet Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2011 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Over het 12é Linieregiment vindt je alvast hier wat terug:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=193401#193401

en over het 13é Linieregiment:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=216062#216062

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bram1940

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

U kan best beginnen met het opvragen van het militaire dossier van uw grootvader bij het Notariaat in Evere, Kwartier Koningin Elisabeth. Daarvoor neemt u best contact op met adjudant Xavier Van Tilborg.

Dit dossier al mogelijk al een deel van uw vragen beantwoorden.

Groeten,
Bram.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BVP

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2013 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

beetje off-topic maar ik zoek ook info over mijn overgrootvader, 2de jagers te voet, zijn militair dossier heb ik intussen via Xavier verkregen maar hoe geraak ik aan info over het hoe en wat van zijn regiment tijdens (en voor + na) WO1?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: