Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Munitiestorten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Delmar92

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2013 16:34    Onderwerp: Munitiestorten Reageer met quote

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1638552/2013/05/23/Munitiestorten-voor-onze-kust-zijn-tikkende-tijdbommen.dhtml

Even weer in het nieuws.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2013 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zorgelijke situatie dunkt me. Benieuwd hoe groot de kans is dat dit een keer misgaat en hoe snel. Ik verplaats deze even naar het discussietopic.

Gr P
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2013 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Als ex ontmijner bij DOVO Poelkapelle ben ik bekend met de materie "toxische munitie" en de problematiek daarrond.
Toxische munitie op land behandelen en vernietigen is door jarenlange ervaring op dit gebied niet meer een "echt probleem" voor DOVO .
Het ophalen en behandelen van tox mun of gewone mun uit fortgrachten,vijvers en rivieren is ook al met succes gedaan door onze duiker-ontmijners.( respect voor die mensen !)
De "Paardemarkt" is echter een ander stuk koek !!
Het lokaliseren en in kaart brengen is al gebeurd,om het spul eruit halen zit men met de volgende problemen...
De diepte..ik ben geen duiker- ontmijner,maar heb wel een 2*brevet sportduiker en ben dus wel een beetje op de hoogte van "onderwatertoestanden",ook door de ervaringen die duiker-ontmijners collega's mij vertelden.
Op de paardemarkt ligt de munitie op dieptes van10,15 a 20 meters en dus geen moeilijk obstakel voor ervaren duikers,de zichtbaarheid onder water kan dat wel zijn door de(soms heel sterke) stroming en de getijden.de ene dag heb je 5 meter zicht....de andere 60 cm of minder !
Dan.. de weersomstandigheden,de Noordzee is niet altijd een willige bruid,het is soms een stormachtig huwelijk !
Laat ons veronderstellen dat de omstandigheden ideaal zijn...
De munitie ligt onder een laag slib,restanten van schelpen,keien en stukken afval die moeten verwijderd worden alvorens aan de projectielen te komen.
Je kunt de laag slib afzuigen met een "onderwaterstofzuiger" ( laat ik het zo noemen zodat iedereen er zich een voorstelling van kan maken ),"baggeren" kan natuurlijk niet want dan maal je alles kapot en de kans op explosie of lekken van de munitie is eminent.
Dan heb je de munitie in zicht....en moet je alles voorzichtig uithalen met de hand en in een soort korf plaatsen om ze te kunnen naar boven halen.
Projectielen van klein kaliber vormt geen probleem,grotere kalibers met een gewicht van 40 kg of meer lichten (zelfs onder water met de hulp van de wet van Archimedes) is dan niet meer van de poes.Ja ,je kunt het met 2 of 3 duikers samendoen...maar bij een ongeval heb je dus meer slachtoffers en één v/d elementaire wetten van de ontmijner is "stel altijd zo min mogelijk personeel bloot aan gevaar"!!
Als dan een duiker erin slaagt om 30 a 40 projectielen boven te halen(zonder spullen die breken of ontploffen) wat al een optimistische schatting is en je een ploeg van 30 duikers kunt inzetten (met de huidige besparingen op defensie is dit een "natte droom") dan haal je dus 900 a 1200 projectielen boven per dag ??

Rekening houdend dat deze mensen geen 365 dagen per jaar kunnen werken is 35.000ton wel wat werkzekerheid.
Eenmaal de munitie boven water slaat de corrosie toe,en geloof me,iets dat er onder water nog netjes uitziet verandert in no time in een hoop lekkend roest.
Dus alles in watergevulde containers laten plaatsen om het te kunnen transporteren naar de plaats waar het kan vernietigd worden...de ontmantelinginstallatie in Poelkapelle dus waarschijnlijk .
Als natuurlijk de burgemeesters en actiegroepen van de gemeenten of steden waar dit transport door moet dit zonder slag of stoot gaan laten gebeuren,kijk maar naar transport van nucleair afval !
In de WestHoek waar de ontmantelinginstallatie van DOVO zich bevind staan de mensen niet echt te wachten op een nieuwe hoop "gasbommen" nadat de daar vroeger opgestapelde toxische munitie eindelijk werd opgeruimd.
De vernielingscapaciteit van deze installatie is ook niet berekend om de mogelijke opgehaalde 900 a 1200 toxische obussen ( volgens onze optimistische schatting) per dag te vernietigen,dat lukt nog in geen 6 maand.
Dus opstapelen die spullen....en dan zitten met een hoop gasmunitie in zee & op land..Dus is "cry wolf" gemakkelijk,maar wie zegt hoe de klus te klaren aan een redelijk tempo,aan een betaalbare prijs en op een 100 % veilige manier ??
Dus blijft de politieke optie....lekker negeren !!
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2013 6:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hello again MMM,

Met veel aandacht en stijgende verbazing je uitleg gevolgd over de hachelijke situatie 'op' de Paardemarkt.
Zonet het bijgaande bericht ook uit mijn krant opgepikt.

Eerlijk gezegd: ik wist dat het met onze Noordzee niet altijd snor zit. daar zitten vervuiling, wrakken voor de kust, de eindeloze twist om visgronden, de afbakening van de vaarroutes - de NZ is de drukst bevaren zeestrook ter wereld - en de gigantische zone die "no-go" is vanwege intensief mlilitair gebruik, voor veel tussen. Van het laatste, de "no-go" zone heb ik ooit een overtuigend beeld gekregen omdat ze op een zeekaart die op de mailboten uithing (bv. de schepen van de RMT) gemakkelijk te zien was.

Vandelanotte spreekt over een pak obussen met mosterdgas - het vreeswekkende, want blaartrekkende en dodelijke 'yperiet" - die daar liggen. Hij heeft het over een "early warning system", wat wil zeggen dat er geageerd wordt zodra er vastgesteld wordt dat een obus zou beginnen lekken. Is dat niet mosterd na de maaltijd, vraag ik me af...

Ook zegt hij nog dat er verzanding is, aanslibbing, en dat de toestand van de bommen daardoor overzienbaar en stabiel is en blijft. De presentatrice van het programma (Radio 1) waarschuwt wel voor het feit dat de Paardemarkt vlakbij de haventoegang van Zeebrugge ligt, met alle risico van een ongeluk vandien. Als ik een en ander verneem word ik er bepaald niet vrolijker van.

Ook zijn er visnetten gevonden, waarin mogelijk visoogst in zat waarvan het DNA door de tuigen mogelijk ernstig aangetast is.

Het gaat over munitie uit de IJzervlakte, zo lijkt, al stelt mijn dagblad ook dat er misschien ook nog aanvullend obussen uit W.O. II ter plaatse zijn gedumpt.

In ieder geval ziet het er naar uit dat bergen, 1° risicovol zou zijn, gezien de blootstelling aan de lucht in dat geval, en gezien het risico op lekken of schade bij de berging, en 2° allicht een flink pak kluiten zou gaan kosten.

Alvast bedankt voor je uitleg.
Hij verheldert, maar is niet van aard om mij helemaal gerust te stellen. Vergeten we ook niet dat de benutting van de Noordzee geďntensiveerd is door het windmolenpark op de Thorntonbank enz. Bovendien in Zeebrugge-Strand (weliswaar heel uitgestrekt) zowat de thuisbadplaats voor erg veel Bruggelingen...

Vraagje aan jou: wat is doorgaans de vooropleiding van een DOVO-ontmijner? Dat lijkt mij, gezien het delicate werk dat die mensen doen, geen evidente zaak.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Groet uit Brugge,
RR
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2013 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Red roses ( for a blue lady ?? Wink )
Even deze 2 verhelderende links bekijken en dan geef ik later nog wat uitleg .
tot zo !

http://www.mil.be/armycomp/units/index.asp?LAN=nl&ID=559
http://www.youtube.com/watch?v=pLuFQ1IW2wk

grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: