Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gerard graaft naar schatten WOI
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je eerlijke verhaal Tom! Velen van ons hebben zulke dingen wel eens meegemaakt. Ik in elk geval wel, zij het dat we misschien minder risico namen. Maar de krater die onze bus zelfgemaakt buskruit op het strand achterliet heeft ook wel indruk op me gemaakt.
Dit voorjaar liep ik in een Frans bos waar ik bijna struikelde over de blindgangers. Bellen is zinloos, de Fransen weten zelf wel waar ze al dan niet moeten komen lijkt het wel....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

En om de stille vraag "Waarom" te beantwoorden, want hierover heb ik ook al vaak nagedacht sindsdien, lijkt één antwoord het meest juiste:

Hebzucht.

In den beginne gingen we graven (toen nog zonder detectors, op de "wilden boef" om het in het antwerps te zeggen) en alles wat we vonden was goud waard. een stuk conserven, een kapot flesje, kroonkurken welke met veel fantasie nog door "den duits" geopend zijn geweest,... Maar jammergenoeg ook munitie, want dat was toen dé topvondst van de week, ongeacht of die geladen was, want daar kenden we toen ook niets van.

Na zo'n paar jaartjes te zoeken en gelijk ook de meest zinloze brol meegenomen te hebben, vonden we dan toch eens een échte vondst: Een duitse helm... en een half jaar later nog één, en nog één,... nadien volgde de rest, Gasmaskers, persoonlijke bezittingen, emblemen, WAPENS.

Ondertussen heb ik een kelder (diezelfde kelder als toen met de rampzalige 88-er, want we hebben het ouderlijke huis reeds overgekocht) nokvol oorlogsvondsten zitten (vooral WO 2 Duits), zonder dat daarbij ook maar één stukje munitie zit!

Ik denk dat ik hiermee een antwoord op "waarom" heb kunnen geven. In het begin wil iedereen meteen de ultieme "kick-ass" vondst vinden, maar zonder deftige research naar stellingen waar nog niemand geweest is, ga je toch niets vinden (tenzij een lucky shot). maar eenmaal je meer ervaring hebt dan ga je automatisch ook inzien dat munitie helemaal NIET de ultieme vondsten zijn. Dus alsjeblieft, laat deze op zen minst allemaal liggen! er zijn toffere dingen te vinden. En als je helemaal niets vind... Militaria beurzen zijn ook een toffe oplossing! voor een schappelijke prijs kan je vaak dingen kopen die in een tienmaal beter staat zijn dan de bodemvondsten.

Natuurlijk mis je dan wel de kick van het vinden... en het verhaal van de vondst erachter.

Rolling Eyes

Tom "Bunkerfreak" Oliviers
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's nemen van gevonden blindgangers of muni dat blijven liggen is, vind ik persoonlijk wel belangrijk, maar zoals ik al eerder vermelde, ik blijf er af! ik leg ze zelfs niet goed voor de foto... Soms krijg ik al de creeps als ik er naast ga zitten om met macro closeup het ding op de gevoelige plaat te zetten.

Met WO2-stellingen en vooral de atlantikwall hebben foto's van muni me al vaak geholpen met het achterhalen van de bewapening een een stelling. Zo hebben we al enkele keren luchtafweerstellingen gehad waarover twijfel was of er nu een 3.7cm of een 2cm Flak gestaan heeft. Met wat geluk vind je hiervan munitieresten en dan sta je weer een stap dichter met je research.

Munitie is zoizo gevaarlijk, maar 2cm Flakmunitie is echt supergevaarlijk, heb ik mij een tijdje geleden door Dovo laten vertellen, bij deze nog een extra waarschuwing Smile

Foto's nemen van munitie zonder er aan te hoeven komen kan ook leuke herinneringsfoto's opleveren, zoals hier nabij Laffaux (Buurt Chemin des Dames). Een boer had deze op zijn akker naast de kant van de weg voor de ontmijningsdienst klaargezet...

Hier zit Bunkerfreak Eli naast zo'n blindganger... Weet er iemand hiervan het kaliber? een 17cm?

Deze foto heb ik ook op men website staan met als titel: "Don't push that button". Jupz, je ziet het zo niet met de kleur van het akker, maar er zit nog een mooie dikke ontsteker op de top van die granaat...

Tom "Bunkerfreak" Oliviers
Dragonder

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2013 9:06    Onderwerp: levenservaring met real munitie Reageer met quote

in het jaar 1983 tijdens mijn opleiding KRO/ schoots- en instructieoff heb ikzelf een nare ervaring meegemaakt met een mortiergranaat 60mm.
bij een schietoef mort 60mm bleef de mortier steken in de lanceerbuis.....paniek alom, de onstekingsriem was eruit en de mortier stond op scherp.............wat nu.. als diensdoende schootsoff moest ik de schootsplaats veilig maken ..dwz de mortier uit de lanceerbuis halen en in een munitiekuil op 250m van de stand gaan leggen. makkelijk gezegd dan uitgevoerd. Met klamme handen en een klein hartje liet ik de op scherpstaande granaat in mijn 2 handen glijden en voorzichting heb ik deze in de kuil gaan leggen. De dienstdoende Comd toen heeft dan later de mortiergranaat onschadelijk gemaakt. Dit is een ervaring die nog jaren bijblijft.
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2013 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Die obus waar je ( beef je nou ? Evil ) naar wijst is een 155 mm, Hoog Explosieve, brandstichtende of toxische artilleriegranaat "obus FA de 155mm Mle 1915 Profiel D"dewelke zowel door Fransen als Belgen werden gebruikt .Als je natuurlijk in de Franse sector zit...
Ben blij dat het voorvalletje met je 8,8 cm goed is afgelopen Very Happy
Het is om zulke dingen te vermijden dat ik ( als lid van DOVO,nu ex Wink ) tientallen "preken" over dit gevaar heb gepost Yvonne blik
En 2 cm ontstekers zijn inderdaad hééél gevaarlijk !
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2013 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Da's om kippevel van te krijgen MMM...

Als je dan die "witte" kap ziet rechts in die obus, das waar die landbouwer ertegenaan gereden is vermoed ik...

Dien boer zal (als hij zelf al weet wat het is) er ook wel met den bibber vanaf gekomen zijn.

Yvonne blik
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2013 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

En dan kom je in het Bois du Morthomme zomaar een blindganger tegen met (waarschijnlijk) een Dopp Z16 ontsteker. Die vliegende horloges kunnen afgaan als je er maar een schopje tegen geeft..... Mad

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2013 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

En die "gast" van in het Nieuwsblad is dan nog een ex-legionair!!! puke

Ik heb in Kandahar, op andere plaatsen en tijdens de opleiding hiervoor, verschillende soorten munitie gezien. En dan ook de lessen van DOVO met de bijbehoren filmpjes.

Dan "begint" ge er gewoon niet aan en blijft ge schoon van alles af!
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2013 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
die tuigen liggen daar gewoon te slapen....en wee hem die ze wekt !! Rolling Eyes
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: