Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Annabel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 17:52    Onderwerp: Interview met Annabel Reageer met quote

Personalia:

Usernaam:
Annabel

Leeftijd:
51

Beroep:
Schrijfster en recensente; en ik help mensen, die worstelen met spirituele ervaringen of moeite hebben met het overgaan van dierbaren.

Andere hobby’s buiten WO1:
Veel lezen, meestal studies op geestelijk en spiritueel gebied, daarnaast ook geschiedenis en 19de eeuwse literatuur; schilderen, zij het tegenwoordig minder helaas; lekker muziek luisteren en cultuur opsnuiven.

WO1 algemeen:

Waar komt je interesse voor wereldoorlog 1 vandaan?
Mijn interesse voor de Eerste Wereldoorlog komt van verschillende kanten. Ten eerste als uitvloeisel van de Tweede Wereldoorlog, omdat ik daar intensiever mee bezig ben en regelmatig lijnen tegenkom, die teruggaan tot de Eerste Wereldoorlog; ten tweede door bezoeken aan het Aviodrome; ten derde door boeken, die mij toegestuurd worden door uitgeverijen om te recenseren.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?

Technische ontwikkelingen, vooral op gebied van de luchtvaart

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, doe je aan modelbouw?
Verzamelen is wat te veel gezegd, maar het aantal boeken gaat wel toenemen, zij het gestaag, want ik heb meerdere gebieden, waarop ik bij wil blijven. De rest is voor mij niet van toepassing.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Mata Hari spreekt mij het meeste aan om twee redenen: 1) het gaat over spionage en 2) het is een intrigerende casus.

Heb je een aardig verhaal dat met WO1 te maken heeft en dat je zelf hebt meegemaakt
Niet in het bijzonder met de Eerste Wereldoorlog. Wel in het algemeen, namelijk dat er nog steeds mensen zijn, die je vreemd aankijken als je zegt dat je boeken recenseert over oorlogen. Een vrouw en oorlog blijken nog steeds moeilijk te combineren factoren te zijn.

Zijn er WO1-onderwerpen waar je meer dan gewoon in geďnteresseerd bent?
Luchtvaart en zijn azen en het verzet-spionage. Met dat laatste hou ik me al bezig in kader van de Tweede Wereldoorlog, maar ik wil dat nu doortrekken ook naar de Eerste Wereldoorlog.

Bezoek je wel eens het voormalige front? En zo ja wat is je favoriete deel ervan?
Ik heb nog nooit een front bezocht, wel oorlogsbegraafplaatsen. De energie, die ik daar ervoer vond ik heftig genoeg.

Over FEW:

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
In beginsel kwam ik hier terecht door informatie, die ik zocht. Later maakte Yvonne mij attent op topic “Mystiek en religie” vanwege mijn site over spirituele onderwerpen en sindsdien bezocht ik het forum vaker. Onlangs heb ik mij daadwerkelijk aangemeld om mijn kennis over deze oorlog bij te spijkeren met oog op het recenseren. Ik wil graag weten waarover ik schrijf en een boek niet alleen beoordelen met “ goed” of “ slecht” .

Wat zijn je favoriete onderwerpen?
Ik vind veel onderwerpen interessant en ik pik graag overal wat van mee.

Wat vind je van de manier waarop het forum wordt geleid?
Het forum wordt m.i. prima geleid. Er heerst een goede sfeer en iedereen wordt geaccepteerd, ongeacht of je veel of weinig kennis hebt over de onderwerpen.

Bezoek je wel eens forum-meetings en zo ja, wat vind je ervan?
Daarvoor ben ik nog te kort lid.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Ik ben nog niets tegengekomen, waarvan ik dacht: dat moet veranderd worden.

Mis je dingen of onderwerpen?
Misschien zou het handig zijn als bij de Wiki een topic komt, waarop users kunnen aangeven met welke onderwerpen ze bezig zijn of aan de slag gaan, zodat anderen meteen weten of het nut heeft om zelf een artikel over dat onderwerp/persoon op te zetten. Dat voorkomt overbodig inlezen of zoekwerk.
En wat ik jammer vind, is dat soms meningen niet gegeven worden als er om wordt gevraagd, zoals in geval van ´de mooiste foto van de maand´. Het delen van inzichten kan er toe leiden dat je ineens anders tegen iets gaat aankijken.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Gestolen is een groot woord, wanneer je het specifiek over de onderwerpen hebt. Op een forum komen mensen met uiteenlopende interesses om die te delen. Wat ik niet interessant vind, kan voor een ander waardevol zijn. Bovendien kan je met iets in aanraking komen via een boek, een documentaire of een bezoek aan een museum bijvoorbeeld, waardoor je plotseling wel belangstelling krijgt voor dat specifieke onderwerp.
Wat in het algemeen gemist kan worden, zijn uiteraard kifpartijen, die niets aan de inhoud van de discussie bijdragen, maar alleen de sfeer grimmiger maken.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum wilt betekenen?
In eerste plaats gewoon zie ik mijn rol als user. Informatie tot mij nemen en als er topics zijn, waar ik informatie of aanvullingen kan geven, doe ik dat. Zo is mij onlangs gevraagd recensies te delen op dit forum en dat verzoek willig ik met plezier in, zodra die gelegenheid zich voordoet. Verder schrijf en onderzoek ik graag en ik vind het erg leuk om van tijd tot tijd bijdragen te leveren aan de Wiki.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Ik heb op dit moment zelf nog geen topic geopend.

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
Luchtoorlog, techniek en personen. Achtergronden van mensen vind ik fascinerend. En de quizen vind ik leuk, simpelweg vanwege het speurwerk en je steekt er nog iets van op ook.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Dat is een moeilijke vraag, omdat ik de mensen nog te weinig ken, zeker voor wat betreft hun interesses. Hoewel er al leuk contact is met Pegoud en Lingekopf.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Zoals nu en groei is natuurlijk altijd leuk.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
CD: Johannes Passion van Bach. Boeken: over Bonhoeffer, “In de schaduw van gisteren” van Van Randwijk en “Oceaan”over de religieus-metafysische gedachten van de Franse schrijver Victor Hugo.

Wat was je allerleukste vakantie?
Ik ben al tijden niet meer op vakantie geweest, want ik heb huisdieren. Twee zwerfkatten, twee asielhonden en sinds kort ben ik ook nog opvang voor een andere asielhond, wegens ziekte van haar baasje.

Doe je iets aan een beter milieu?
Ja, zoals de meesten in mijn eigen omgeving. Afval scheiden, zuinig met energie en oppassen met chemicaliën in de tuin bijvoorbeeld. Ik gebruik dan eerder biologische producten, die beter afbreekbaar zijn.

Wat is je grootste ondeugd?
Soms te impulsief zijn.

Wat vind je de beste plek om te wonen?
Mijn grootvader zei altijd: ik zou het liefst willen wonen op het Kopje van Bloemendaal, dan heb je mooi uitzicht en het is er rustig.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
De mensheid luistert nauwelijks naar haar hervormers, wie ben ik dan om de prediker uit te hangen? Als iemand zou luisteren, zou ik zeggen: minder snel oordelen. Mensen oordelen zo vlug over wat goed of fout is, maar achteraf oordelen is altijd makkelijk. Ik geloof zelf in reďncarnatie en dan weet je dat je alle facetten van het leven al eens een keer gepasseerd hebt. Wat je nu veroordeelt, ben je in een vorig leven misschien zelf wel schuldig aan geweest en je weet nooit, waar je in dit leven nog voor komt te staan. Dan kan je oordeel wel eens tegen je werken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor je deelname Annabel!
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan, Mirjam! Dat er nog maar vele users mogen volgen! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Welkom en inderdaad..[Een vrouw en oorlog blijken nog steeds moeilijk te combineren factoren te zijn.]
Vreemd genoeg gezien hun groot aandeel en verdriet hierin ... poppy
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Annabel @ 26 Apr 2013 18:05 schreef:
Graag gedaan, Mirjam! Dat er nog maar vele users mogen volgen! Laughing

Vanwaar je interesse in spionage en mystiek/religie? Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Annabel

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 26 Apr 2013 19:00 schreef:

Vanwaar je interesse in spionage en mystiek/religie? Smile

Mijn interesse in spionage is gekomen door verhalen van mijn moeder, die WO II heeft meegemaakt als jong meisje. Het "dubbel leven" vind ik intrigerend.

Mijn interesse in mystiek/religie is begonnen door bovennatuurlijke ervaringen in mijn jeugd (en op latere leeftijd nog steeds). Het gevoel dat er meer is tussen hemel en aarde en dan ga je op onderzoek uit. Eerst in het christendom en dan binnen andere religies en aanverwante geestelijke stromingen.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Wat heb je zoal geschreven?
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

In het openbaar: hoofdzakelijk artikelen op mijn site over Duits verzet in WO II en op mijn spirituele site (helaas is dat meer op de achtergrond geraakt door het recensiewerk). Daarnaast schrijf ik korte verhalen, waarvan ik enkele op mijn persoonlijke blog heb geplaatst ( http://annabeljohanna.wordpress.com/schryver/ ).
Privé ben ik met een manuscript bezig over WO II en met een paar losse studies.
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hee Annabel, wat een leuk interview!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview Annabel! En je opmerking over de Wiki neem ik ernstig in beraad Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 27 Apr 2013 16:57 schreef:
Mooi interview Annabel! En je opmerking over de Wiki neem ik ernstig in beraad Laughing

Dank U! Tja, ik had ervaring bij een ander project mbt. WO II. Daar was ook een lijst - in dat geval met personen - en iedereen was vrij wie hij/zij wilde onderzoeken. Op een bepaald moment bleek dat drie mensen met de basisgegevens van dezelfde persoon aan de gang waren gegaan en dat was toch zonde. Vandaar mijn opmerking. Laughing
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Laughing
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk je beter te leren kennen, Annabel! Smile

Gr P
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview en leuk om je zo wat beter te leren kennen Annabel!
Over vrouwen met interesse in oorlog, heel herkenbaar. Ook ik krijg daar nogal eens reacties over.

Ik heb hier jaar of wat geleden eens een topic gemaakt over iemand uit mijn woonplaats Terneuzen die in WO1 een poosje als spion actief was.

Greetz, Margreet Cool poppy
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan @ 28 Apr 2013 0:35 schreef:
Over vrouwen met interesse in oorlog, heel herkenbaar. Ook ik krijg daar nogal eens reacties over.

Shabu en ik ook, en helaas niet altijd positief...
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

...
Ik heb hier jaar of wat geleden eens een topic gemaakt over iemand uit mijn woonplaats Terneuzen die in WO1 een poosje als spion actief was.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16437

wel een beetje langer geleden hoor
Wink
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 28 Apr 2013 11:35 schreef:

Ik denk dat dit komt, omdat bij het horen over oorlog ( zowel I al II) vaak alleen gedacht wordt aan slagvelden en dat is eigenlijk geen terrein voor vrouwen. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

...

Leuk! Ik ga dat eens op sporen op het forum. Dank voor tip! Wink
Finnbar, je was net even sneller met reageren, maar dank voor de link!
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Annabel @ 28 Apr 2013 11:50 schreef:
Mirjam @ 28 Apr 2013 11:35 schreef:

Ik denk dat dit komt, omdat bij het horen over oorlog ( zowel I al II) vaak alleen gedacht wordt aan slagvelden en dat is eigenlijk geen terrein voor vrouwen. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Nee hoor, men gelooft juist de kennis niet die we als vrouw hebben, worden niet altijd serieus genomen: 'een vrouw kan toch geen verstand van de oorlog hebben?'
Yvonne kan daar ook over meepraten...
Gelukig is het maar een kleine meerderheid en zijn er ook mannen die het juist geweldig vinden dat vrouwen er interesse in hebben Smile
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 28 Apr 2013 12:38 schreef:
Nee hoor, men gelooft juist de kennis niet die we als vrouw hebben, worden niet altijd serieus genomen: 'een vrouw kan toch geen verstand van de oorlog hebben?'
Yvonne kan daar ook over meepraten...
Gelukig is het maar een kleine meerderheid en zijn er ook mannen die het juist geweldig vinden dat vrouwen er interesse in hebben Smile

Dat is inderdaad de reacties van mannen; maar dat geldt niet alleen voor de oorlog. Ik kom die houding op meerdere terreinen tegen. Vrouwen reageren vaak afwerend, meer zoals ik eerder schreef.
Maar ach, we laten ons toch niet tegenhouden. Laughing
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Annabel @ 28 Apr 2013 13:13 schreef:

Maar ach, we laten ons toch niet tegenhouden. Laughing

Echt niet Wink
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Hetzelfde geldt voor voetbal zeker? Mijn vrouw kan zich daar ook een stuk aan ergeren.
Ach, mannen die dergelijke onzin uitkramen zijn macho's met een groot ego en een beperkt verstand, niets om je druk over te maken Wink
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 28 Apr 2013 14:30 schreef:
Quote:

Hetzelfde geldt voor voetbal zeker? Mijn vrouw kan zich daar ook een stuk aan ergeren.
Ach, mannen die dergelijke onzin uitkramen zijn macho's met een groot ego en een beperkt verstand, niets om je druk over te maken Wink

Nee, toevallig niet, hoewel je wel gelijk hebt. Daar komt het ook nogal eens voor. Nee, ik ervaar dat meer op technisch en politiek gebied. Daar wordt soms ook neerbuigend gedaan over vrouwen, als blijkt dat ze meer weten dan verwacht.
Inderdaad, echte macho's en niets om ons druk over te maken, maar wel leuk als je het tegendeel kan bewijzen van hun vooroordeel. Laughing
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: