Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waar lag Hoeve Van den Hond ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vandenplas

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2013 20:38    Onderwerp: Waar lag Hoeve Van den Hond ? Reageer met quote

Ik ben op zoek naar de locatie van de Hoeve Van den Hond die op 6 september werd bevrijd op de Duitsers door het 3e karabiniers. Moet gelegen zijn in de ondersector van Pilkem.

Bedankt bij voorbaat,

Robert

Laatst aangepast door Vandenplas op 02 Apr 2013 20:41, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

(Onderstaand antwoord niet van mij, maar van Forumlid Walter, die mij vroeg kaartje en tekstje hier te posten.)

Aurel

Die "Ferme du Chien" ligt dus ten zuidwesten van Langemark.
"De "Hondshoeve" of "Ferme du Chien" ligt tussen Pilkem en Langemark, op ongeveer 800 meter ten zuidwesten van het centrum van deze gemeente. Als men vanuit dat centrum de Boezingestraat volgt, overschrijdt men na ongeveer 800 meter de Steenbeek en de hoeve lag onmiddellijk daarachter aan de rechterkant."

(Het kaartje komt uit het werk van Massart "Le front de Flandre", )

Walter

Uploaded with ImageShack.us
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Robert,

Even een vraagje i.v.m. vorige (en je beginposting).
Je schrijft : "veroverd op de Duitsers op 6 sept."
Uit een posting elders op het Forum, meen ik te mogen opmaken dat je bedoelt : 1918.
Echter : dat is 3 weken voor het bevrijdingsoffensief, waarbij de Duitsers op 28 sept. 1918 oostwaarts teruggedreven waren vanaf een lijn die door Pilkem liep (weliswaar niet zo echt duidelijk lineair). Stellingen die de Duitsers ingenomen hadden in april 1918, nadat de Britten "om strategische redenen" zich teruggetrokken hadden van Passendale.

Ik vind het een beetje vreemd dat Belgische eenheden al drie weken voor het begin van het offensief een stelling ingenomen zouden hebben aan de Steenbeek, ongeveer 1,8 km achter het Duitse front. Maar wie weet ...

Het is wel degelijk 6 september 1918 ?

Ik zou zeggen : misschien even uitkijken naar een andere gelijknamige hoeve ? Maar doordat je schrijft : "ondersector van Pilkem", lijkt het toch wel dié te zijn.

Aurel
Naar boven
Vandenplas

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 03 Apr 2013 15:24 schreef:
Robert,

Even een vraagje i.v.m. vorige (en je beginposting).
Je schrijft : "veroverd op de Duitsers op 6 sept."
Uit een posting elders op het Forum, meen ik te mogen opmaken dat je bedoelt : 1918.
Echter : dat is 3 weken voor het bevrijdingsoffensief, waarbij de Duitsers op 28 sept. 1918 oostwaarts teruggedreven waren vanaf een lijn die door Pilkem liep (weliswaar niet zo echt duidelijk lineair). Stellingen die de Duitsers ingenomen hadden in april 1918, nadat de Britten "om strategische redenen" zich teruggetrokken hadden van Passendale.

Ik vind het een beetje vreemd dat Belgische eenheden al drie weken voor het begin van het offensief een stelling ingenomen zouden hebben aan de Steenbeek, ongeveer 1,8 km achter het Duitse front. Maar wie weet ...

Aurel

Hoi Aurel,

Is inderdaad 2018 , heb het bericht aan de dagorde. Meer weet ik ook niet dus ... Maar zeer bedankt voor de moeite . En natuurlijk ook Walter.

Robert
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Robert,

Was het 6 sept. of (zoals in je andere topic) 12 sept. 1918 ?
En zijn eenheid : 1e of 3e Karabiniers ?
Misschien kan iemand achterhalen waar die eenheden op die data lagen ?

Wat gas betreft : dat was dus vermoedelijk voordien al opgelopen, 22 april 1915, nabij Steenstrate (waar toen Karabiniers lagen ; nog altijd een Karabiniersstraat bij Lizerne). Maar het gas waarvan hij slachtoffer was kan natuurlijk ook niet chloorgas, maar mosterdgas (yperiet) geweest zijn, van latere datum ... Vanaf juni 1917. En het kan ook fosgeengas geweest zijn.

Aurel
Naar boven
Vandenplas

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 03 Apr 2013 16:19 schreef:
Robert,

Was het 6 sept. of (zoals in je andere topic) 12 sept. 1918 ?
En zijn eenheid : 1e of 3e Karabiniers ?
Misschien kan iemand achterhalen waar die eenheden op die data lagen ?

Wat gas betreft : dat was dus vermoedelijk voordien al opgelopen, 22 april 1915, nabij Steenstrate (waar toen Karabiniers lagen ; nog altijd een Karabiniersstraat bij Lizerne). Maar het gas waarvan hij slachtoffer was kan natuurlijk ook niet chloorgas, maar mosterdgas (yperiet) geweest zijn, van latere datum ... Vanaf juni 1917. En het kan ook fosgeengas geweest zijn.

Aurel

bericht aan de dagorde is van het 3e regiment opgesteld op.12 september , maar gebeurtenis is op 6 september. Is gemuteerd op 17 okt 1917 naar 1e companie 3C. Had ook al uitgezocht dat dat gas id aan de steenstraete zou zijn. Hangt ergens een gedenkplaat ook op,de hoek met de G Lotzstraat.

Ongelooflijk wat men nog kan terugvinden na die tijd. Respect mannen ...
Die hoeve zal waarschijnlijk niet meer bestaan ?

Robert
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Satellietfoto Google

Aurel

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

En Google Streetview

Rechts op de voorgrond : Steenbeek (rechts stroomafwaarts)

Aurel

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb in een vorige posting enig scepticisme laten blijken i.v.m. de datum 6 sept. 1918, 3 weken voor het Eindoffensief.
Omdat ik er toen van uitging dat het front toen ter hoogte van Pilkem lag, een goeie anderhalve km meer westwaarts. En dat de Geallieerden m.i. toen nog niet zo dicht bij Langemark genaderd waren.

Nu is het zo dat er eigenlijk geen kaarten zijn waar duidelijk de ligging van de eerste linies (Duitsers en Geallieerden) gesitueerd zijn in de periode na het Lenteoffensief van de Duitsers (april 1918) en het begin van het Eindoffensief (28 sept. 1918). Ik heb altijd aangenomen (op grond van een heel algemene kaart) : ter hoogte van Pilkem. Maar het zal wel zo zijn dat in de aanloop naar de start van het Bevrijdingsoffensief de Geallieerden (hier de Belgen dus) geleidelijk aan al wat oostwaarts opgeschoven waren, richting Steenbeek, omdat de Duitse weerstand wellicht al aan het afbrokkelen was.

En de naamsteen die op de brug staat zegt : "Eindoffensief Steenbeek 28 september 1918". We mogen dus aannemen dat inderdaad begin september 1918 de Ferme du Chien al door de Karabiniers veroverd was.

Probleem dus opgelost.

Aurel
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan hier maar één ding aan toevoegen:

thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Vandenplas

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2013 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 03 Apr 2013 17:57 schreef:
Ik kan hier maar één ding aan toevoegen:

thumbs up

Inderdaad, had ze juist ook gevonden op Google earth. In ieder geval ongelooflijk bedankt voor de hulp !!!

Ik ga vanavond mijn moeder alles laten zien !!

Nogmaals bedankt mensen .....
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: