Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vraag over personeelsdossiers van Duitse leger in WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Duitse en Oostenrijks-Hongaarse eenheden Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
1418zorba

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2012 18:39    Onderwerp: Vraag over personeelsdossiers van Duitse leger in WO1 Reageer met quote

Hallo,

Ik heb de volgende vraag/verzoek. Mijn overgrootvader heeft ten tijde van de eerste wereldoorlog in het Duitse leger gediend. Hij heeft als Alssasser o.a. in de 10e Bayerische Infanterie-Division gediend, met name aan het oostfront.
Kan iemand mij meer vertellen over deze divisie en waar hij ingezet is en dan met name het personeelsdossier over mijn grootvader waar ik naar op zoek ben. Ik heb alleen geen toegang tot bovenstaande informatie betreffende de personeelsdossiers. poppy
De gegevens van mijn overgrootvader zijn als volgt. Geboren in 1887 te Liederschiedt Lorraine Moselle (France) Zijn naam is Georg Maschino.

Kan iemand mij helpen. Het zou geweldig zijn.

met vriendelijke groet,
Erik Joosten Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Grenadier

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2012 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig behoorde uw overgrootvader tot het Beierse leger. Hiervan zijn de Kriegsstammrollen bewaard gebleven. (Voor de Pruisisiche eenheden zijn die grotendeels of zelfs volledig vernield ten gevolge van een bombardement op Potsdam begin 1945, enkele weken voor het einde van de oorlog.)

Op ancestry.de kan je die opzoeken. Ik heb zelf al eens getest en de naam Georg Maschino komt in elk geval voor. Welke informatie er insteekt, weet ik niet, omdat ik geen actief lidmaatschap niet meer heb. Maar als je even verder klikt, dan krijg je wel een voorbeeld van mogelijke informatie. Handschrift is natuurlijk Suterlin.

http://www.ancestry.de/cs/de/bayern-erster-weltkrieg-startseite

Veel geluk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2012 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik betaal voor ancestry.

Contacteer me gerust. Ik kan de files downloaden.

Groeten,
Jan
Naar boven
1418zorba

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2012 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jan,

graag zou ik data ontvangen die je kunt vinden.
Geweldig.

ik hoor graag van je.

met vriendelijke groet,

Erik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2012 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Grenadier @ 21 Mei 2012 19:35 schreef:
.... Handschrift is natuurlijk Suterlin.

http://www.ancestry.de/cs/de/bayern-erster-weltkrieg-startseite

Veel geluk.

Niet correct.
Het handschrift van de pedagoog Ludwig Sütterlin is pas vanaf 1915 aan de scholen onderwezen geworden. Het dagelijks schrift wat gebruikt werd is de Kurrent.
De Sütterlin is een vereenvoudigde versie daarvan, populair tot 1941 waarna het door Bormann werd verboden. In 1950 is het nog een paar jaar onderwezen maar in de vaart der internationaliteit een stille dood gestorven.
Fort 2

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2012 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 21 Mei 2012 21:13 schreef:
Ik betaal voor ancestry.

Contacteer me gerust. Ik kan de files downloaden.

Groeten,
Jan

Jan,
Geldt dat aanbod ook voor anderen? Ik ben namelijk op zoek naar een Hauptmann Gohsner, bataillonskommandant van het Landsturm Infanterie bataillon AMBERG (Beieren) zeker in december 1914 en januari 1915 met basis in Wijnegem bij Antwerpen. Ik heb gemerkt dat er 7 Goshners zijn in deze stamlijsten, maar ik heb geen voornaam.
Ook zoek ik Oberleutnant Müller (????) ook van Landsturm Inf Batt AMBERG, die tijdens deze periode kommandant was van Fort 2 te Wommelgem bij Antwerpen, en waarschijnlijk ook van de Forten 1 en 3. Maar deze laatste terugvinden is waarschijnlijk een bijna onmogelijke klus, want ik heb gezien dat er een 12tal blz met Müllers zijn. Ook is de handtekening niet zo duidelijk. Hopelijk kan je met een abonnement een meer verfijnde zoekmethode gebruiken.
Uiteraard wil ik wel eventuele extra kosten vergoeden.
Dank bij voorbaat
Willy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wsegers1

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2012 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de personeelsdossiers (1867 – 1945) van Duitse militairen kunt u terecht bij de volgende archiefinstelling :
Bundesarchiv – Militärarchiv
Wiesentalstraße 10
79115 FREIBURG
DUITSLAND
Tel: 0761/47817-0
Fax: 0761/47817-900
E-mail: militaerarchiv@bundesarchiv.de
Website : www.bundesarchiv.de
Link naar website m.b.t. personeelsdossiers: http://www.bundesarchiv.de/benutzung/sachbezug/personenbezogen_genealogie/index.html.en

Groeten Willem
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2012 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

In Freiburg ga je niet veel vinden over 14-18 (wegens voor het grootste deel verloren gegaan in 1945).
Ook de hulp die je daar krijgt, is eerder beperkt (althans volgens mijn ervaringen daar).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Duitse en Oostenrijks-Hongaarse eenheden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: