Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Seks, drugs en rock 'n roll.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
biograaf

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 13:12    Onderwerp: Seks, drugs en rock 'n roll. Reageer met quote

We beginnen met drugs. Duitsland en België gebruikten cocaïne (een medisch paardenmiddel) tijdens de eerste wereldoorlog, met dank aan de Nederlandse plantages. Het Britse rijk en Frankrijk hadden die niet, maar ze beschikten wel over hun Chinese opiumvelden. Laten we onderzoeken wat er gebeurt als die middelen ook door de troepen werden gebruikt.
Ik las ergens in een naslagwerk (S. De Schaepdryver of B. Tuchman, ‘k ben niet zeker) dat de Duitsers tijdens de inval in België een vreemd gedrag vertoonden. Ze sidderden als jonge honden, met koortsige blikken en schuim op de lippen voor ze een dorp verwoesten. Ze dreven de bevolking samen en mitrailleerden of bajonetteerden er zoveel ze konden, staken de huizen in brand en gedroegen zich op een sadistische manier, de Pruisische militaire etiquette onwaardig.
In het dagboek van Jef Vermeiren lees ik dat het bevrijdingsoffensief begon met het uitdelen van een troebel drankje, en dat tot tweemaal toe. Omdat Vermeiren geen alcohol lustte, proefde hij er niet van en wist ook niet wat het was. Maar hij noteerde wel de uitwerking ervan. De soldaten werden woest, braken de tram af die ze naar de frontlinies voerde en overrompelden de Duitse linies zo snel en grondig dat de bevoorrading en artillerie niet meer kon volgen.
Zowel de Duitse als de Belgische troepen vielen na enkele dagen stil, alsof hun roes was uitgewerkt. De Duitsers geraakten hierdoor vier dagen achter op hun schema en de Belgen zelfs tien dagen.
Nu naar de bondgenoten. Zowel de Britten als de Fransen voerden onbegrijpelijke, althans volgens de militaire handboeken, frontaanvallen uit, in tirailleurspositie, rijen na rijen, zodat ze met duizenden tegelijk afgeknald werden. Echte zelfmoordacties. Onbegrijpelijk in die zin dat geen zinnig mens, en vooral geen ervaren frontsoldaat het in zijn hoofd zou halen om zich als slachtvee aan de lopende band te laten doden.
De Belgen bijvoorbeeld weigerden vlakaf om de Duitse linies over vlak niemandsland te bestormen.
Hoe kwam dat? Of de Britse en Fransen opium gebruikten weet ik niet, wellicht wordt dat zedig verzwegen maar de symptomen wijzen erop dat dit waar kon zijn, namelijk door de nawerking van het opiumgebruik te bestuderen. We lezen dat beide bondgenoten na de acties opvallende seksuele opwindingsverschijnselen vertoonden. Ze gingen massaal naar de bordelen en wie weet wat nog. Seksuele opwinding is een bijeffect van opium.
Uit een ander boek (ik geloof dat het De Laatste Getuigen was) las ik dat Engelse soldaten hun broek afstaken als de West-Vlaamse schoolmeisjes passeerden. Niet bepaald wat we van de gereserveerde Engelsman zouden verwachten.
De Fransen noemden zichzelf ‘poilu’, ook een opvallende verwijzing naar seksualiteit en mogelijks naar exhibitionistische neigingen.
Beiden waren ook ten prooi aan een enorme verspreiding van geslachtsziekten.
Hoe losten de Duitsers en Belgen hun seksuele spanningen op? De Belgen hadden geen legerbordelen en de meeste private bordelen waren enkel voor de officieren bedoeld die het konden betalen. De Duitsers voerden een rigoureus inspectiemodel in waardoor het bezoeken van bordelen ontmoedigd werd. Er zijn geen sluitende bewijzen dat de Duitsers tijdens hun inval in België massaal verkrachtten. De Belgische legerleiding voerde al vanaf augustus 1914 een onderzoek uit waarbij ze tot de conclusie kwam dat er geen feitenmateriaal voorhanden was en de getuigenissen werden geseponeerd.
De invloed van cocaïne op de libido is veel minder sterk dan van opium.
We moeten het dus zoeken in compensatie. Hierbij denk ik automatisch aan de wapens waarmee ze streden en hun seksuele betekenis.
Freud zegt hierover: alle objecten die zich in de lengte uitstrekken, stokken, boomstammen, paraplu's (...), alle langwerpige en scherpe wapens: messen, dolken, pieken, schijnen het mannelijk lid te vertegenwoordigen.
Messen, dolken, pieken… Zet dit om in bajonetten, en je hebt een krachtig seksueel wapen. De Duitsers gebruikten hun bajonetten om vrouwen neer te steken en ze deden dit met een pervers plezier, de Belgen in lijf-aan-lijfgevechten, waarin ze zo bedreven werden dat de Duitsers ze liever uit de weg gingen.
Welke soldaten namen drugs? Niet de elitetroepen, de eerste aanvalslinies, de stormtroepen, want die konden het zich niet veroorloven om hun ontwikkeld zelfbehoudinstinct door drugs te ondermijnen. We moeten het dus zoeken bij de volgende aanvalsgolven. Het zijn deze troepen die de drugs toegediend kregen, deels omdat ze niet vechtlustig of ervaren genoeg waren, deels omdat hun inzet veel krachtiger moest zijn dan die van de eerste lijn, omdat ze op korte afstand gevolgd werden door de logistieke eenheden die van levensbelang waren om de opmars gaande te houden.
Een parallel voorbeeld: de Russen die in 1945 Berlijn aanvielen en de vrouwen massaal verkrachtten waren niet de elitetroepen, maar het gros van het leger die geen oorlogsethiek kenden en hun prooien als oorlogsbuit beschouwden. Hun drug was de wodka, die een snelle en sterke roes opwekt dankzij het ethanol dat een psychoactieve drug is.
Blijft nog de rock ’n roll. Er waren soldaten die de oorlog als een opwindend avontuur ervoeren, denk maar aan Ernst Jünger. Maar de meesten verloren al snel hun enthousiasme na hun vuurdoop. Dit in tegenstelling tot het hogere officierenkorps dat veilig achter de linies zat en de oorlog als een stratego-spel zagen. Dit korps was grotendeels bejaard, velen waren uit hun pensionering teruggeroepen. Ook de ministers van oorlog waren niet van de jongste. De Franse president Clemenceau was 73 toen de oorlog uitbrak. De Britse premier Asquith was 62. De Duitse keizer Wilhelm II was 55. Deze drie hoofdspelers aan het westelijke front dachten er niet over om snel vredesonderhandelingen aan te knopen. Nog liever bleven ze de volkeren uitbloeden. Ze moeten daarbij ook seksuele opwinding hebben ondervonden. Macht over miljoenen mannen is bedwelmend. Michel Foucault drukte het eenvoudig uit: macht en seks zijn één. Het is duidelijk dat voor heel wat van de instigatoren de oorlog een middel was om dreigende impotentie tegen te gaan, of de potentie te verhogen door hun macht te etaleren.
Ook koning Albert, de puriteinse protestant, die we niet meteen met seksuele perversie associëren, drukte het na de oorlog in intieme kring zo uit: het waren de beste jaren van mijn leven. Wellicht hadden zijn kat-en-muisspelletje met de bondgenoten ook een seksuele ondertoon.
De Grote Oorlog is dus kennelijk voor een groot deel van het mannenvolk niet meer of minder dan een doorlopend festijn geweest van seks, drugs en rock ’n roll.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af wat sommige mensen gebruik(t)en. Als ik blijf merken hoe op en naast het internet, ongegeneerd verbanden worden gelegd, veralgemeend, geconcludeerd, enzovoorts. Met als grote gevaar, dat het uiteindelijk als DE waarheid wordt aangenomen. Want het staat zo "zwart op wit" in boeken, en op "tinternet"... En zo wordt de geschiedenis steeds herschreven...
Ik ga trouwens niet akkoord met jouw conclusie. Wel kan ik aannemen dat oneigenlijk gebruik (of een eventueel gedoogbeleid) een hele resem misbruiken kende als resultaat. Maar ik heb de indruk dat die eerder uitzondering waren. Hoewel ze in het oog springen. En die natuurlijk ook uiterst geschikt zijn om propaganda te voeren. Of om thuis of aan aan de toog te vertellen. Allemaal van horen zeggen natuurlijk...
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Straf Humo verhaal breng je hier.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Jonge mannen, lang van huis, meiskes, haantjesgedrag in groepsverband,...
Moet ik verder gaan?
Natuurlijk zochten, indien ze konden, naar vertier en liepen er zaken scheef, nu gebeurd dat ook nog.
Dat er 'gebruikt' werd zal zelfs wel normaal geweest zijn, maar ik heb een vermoeden dat hier alles nogal zwaar in de verf gezet wordt.
Is het niet logisch dat onze jongens na vier jaar aan den Ijzer de murw geslagen Duitsers te lijf wilden gaan?
Zij wilden ook zo snel mogelijk naar huis om vrouw, lief, ouders en kinderen terug te zien.
Natuurlijk werd 'den gehaten Duitsch' zo hard mogelijk aangepakt, ze waren hem dan ook kotsbeu.
Wat de Russische soldaten betreft tijdens WOII, lijkt me het nogal logisch (niet verwarren met goedkeuring van mijnentwege) dat de Duitsers met lik op stuk betaald werden, ze hadden in moedertje Rusland hele dorpen en volkerengroepen verkracht, gefolterd en vermoord.
Elke Rus had wel iemand op die manier verloren, zou jij dan geen op weerwraak zinnen?
Maar nu blijkt het ineens allemaal de schuld van de drugs te zijn die, zo doet jou artikel vermoeden, weelderig tierde in de loopgrachten.
IK GELOOF ER DE BALLEN VAN.
Dat de drank het enige middel was om te 'kalmeren' of iets dergelijks, kan ik wel aannemen, dat is iets van alle tijden.
Zelfs ten tijde van de slag van Waterloo werden 'maten' rum uitgedeeld alvorens ze ten strijde trokken, dit om de soldaten te kalmeren toen ze schouder aan schouder moesten oprukken.
Trouwens buiten de kostuums was bij aanvang van de oorlog de 'taktiek' nog altijd dezelfde : oprukken in tirailleur.
Maar ik vermoed dat hier schromelijk overdreven wordt.
En je laat uitschijnen, dat de koning, (duidelijk niet je beste maatje) met een fluit van hier tot in Tokyo moet rondgelopen hebben omdat zijn manschappen 'mochten' sneuvelen.
Sorry, maar ik zou je beweringen graag gestaafd zien met iets meer dan 'ik heb ooit eens gelezen'. Yvonne blik
vlim

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Die oude oorlogspropaganda werkte blijkbaar zo goed, dat er anno 2012 nog steeds mensen met 2 voeten intrappen. Dat is wel sterk Smile

Een samenleving functioneert omdat mensen ervoor kiezen om zich in zekere mate sociaal te gedragen. Die basale neiging tot sociaal gedrag die het merendeel van de mensen met zich meedraagt, zorgt ervoor dat zelfs onder de meest slechte omstandigheden de meerderheid zich nog steeds sociaal en, gezien de omstandigheden, normaal gedraagt.

Verder zijn mensen toch vooral 'kuddedieren', ze doen wat de rest ook doet en volgen braaf de bevelen van de leiding op.

Wat als 'excessen' werd beschreven in die jaren was in veel gevallen totaal overdreven oorlogspropaganda. Ik zou de 'verslagen' die ten tijde van de oorlog zijn geschreven met een heel erg groffe korrel zout lezen en eens vergelijken met de memoires van militairen die in de jaren 20 verschenen. Daar wordt een heel ander verhaal geschetst.

Freud spoorde niet echt, en dat is voorzichtig uitgedrukt, dus ook zijn interpretaties zou ik met enige voorzichtigheid behandelen Smile
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

Wat het begrip 'kuddedieren' betreft : De Britten en Duitsers hadden dat goed bekeken, ze hadden bataljons die uitsluitend gevormd werden door mensen uit dezelfde regio's.
Kijk maar naar de boeken over de 'Pals' bataljons.
Ze waren ervan overtuigd dat ze harder voor mekaar gingen vechten en voor elkaar door het vuur zouden gaan.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Drank,drugs en seks komt in elke oorlog voor. En in het normale leven ook. Misschien wordt het versterkt in een oorlog doordat je constant in spanning leeft, dat je alcohol en drugs sneller opneemt in je bloed.
Amerikaanse militairen gebruikten in het Vietnamconflict drugs, dat is algemeen bekend. Maar dat wil niet zeggen dat dat normaal was of door iedereen werd gedaan.
Als er één soldaat dronken over de weg loopt, wil nog niet zeggen dat iedere soldaat zuipt.

Palsbattalions gingen juist toch kapot doordat men soldaten uit dezelfde
stad/streek/studenten-/sportvereniging hadden? Door massaslachtingen kreeg je juist dat men uit een stad of streek veel mannen verloor.
Maar dat is een andere discussie lijkt me.

maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Onbegrijpelijk in die zin dat geen zinnig mens, en vooral geen ervaren frontsoldaat het in zijn hoofd zou halen om zich als slachtvee aan de lopende band te laten doden.
De Belgen bijvoorbeeld weigerden vlakaf om de Duitse linies over vlak niemandsland te bestormen.

hoi Biograaf,
Gaat het hier over hetzelfde Belgisch leger dat,volgens U, in 1916 ( toch al ervaren frontsoldaten dan) de Duitsers ging terugdrijven ?? Smile
Door de duinen van Nieuwpoort of de hoogtes rond Ieper dan,kwestie van "vlak niemandsland " te vermijden..
Grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 11:44    Onderwerp: uit de dagboeken van het Rgt Lanciers 5L Reageer met quote

Effen reageren...

""Onbegrijpelijk in die zin dat geen zinnig mens, en vooral geen ervaren frontsoldaat het in zijn hoofd zou halen om zich als slachtvee aan de lopende band te laten doden.""

zelf zeg je dat de frontsoldaten in 1916 op hun toppunt staan van hun kunnen...dat zij goed zijn opgeleid dus.

uit de dagboeken van het Rgt 5L en waarschijnlijk ook uit de andere dagboeken. een relaas.

Op 6 maart 1918 begon het gevecht van de Reigersvliet.

De GROTE WACHT opgesteld rond de hoeve’VICOGNE’ in puin werd geleverd door de 5e Lansiers, zij werden versterkt met de machinegeweren van gepantserde auto’s , in totaal 210 man.
Meer naar het ZUIDEN verdedigde één Compagnie Carabiniers - Cyclisten de GROTE WACHT opgesteld in de puinen van OUDSTUIVENSKERKE.
Te 5 uur ‘s morgens brandde de Duitse aanval los op de stellingen van de Reigersvliet. Hij werd voorafgegaan door een geweldig artillerievuur , dat maar 8 min duurde , maar één de hevigste was die tot dan gekend had. Het schouwspel was schrikwekkend.
Na enkele minuten waren de voorposten plat geschoten.
Hopen aarde ,balken en mannen werden in de lucht geslingerd ,geweldige ontploffingen reten de kleine schuilposten uitéén.
Telefoonverbindingen waren verbroken , toen de vijand dacht dat de in onze stelling alle leven opgehouden had , stormde zij ten aanval met speciaal getrainde stormtroepen.
De overlevenden vielen in handen (waaronder soldaat Vermeulen Georges) van de vijand, na enkele ongelijke lijf aan lijf gevechten. Niettegenstaande dat gans het geschut van de Duitse artillerie nu gericht was op de GROTE WACHT en grote schade aanbracht ,gelukten de Duitse aanvallers er niet in de Reigersvliet te overschrijden ,dank zij de hardnekkige weerstand van de verdedigers en gesteund door de artillerie te paard.
Gelukkig kwamen de verkenners van de Carabiniers - Cyclisten de GROTE WACHT versterken ,want de toestand werd kritisch ,doordat de vijand vaste voet had gekregen in de hoeve ‘der twee appelbomen’ in de linkerflank. Onmiddellijk zetten de verdedigers dan een tegenaanval in .Een onbeschrijfelijk gevecht met bajonet en handgranaten barstte los.
Verschillende posten werden terug ingenomen: 19 Duitsers werden gevangengenomen en één machinegeweer bemachtigd.
Van nu af nam de strijd een andere wending .Onze artillerie verdubbelde haar vuursteun op de nog door de vijand bezette posten en om 13hr15 gaan de detachementen van het 1e en 2e Jagers te paard tot de tegenaanval over.
Na de hardnekkige strijd was de GROTE WACHT om 17hr heroverd en de vijand vernietigd.
Nochtans waren de verliezen van het 5e Lansiers groot : 11 doden ,42 gekwetsten en 112 vermisten of krijgsgevangen.
Twaalf dagen later ,de 18 maart zouden de Duitsers de aanval herbeginnen ,maar ditmaal op de GROTE WACHTEN van STUIVENSKERKE en OUDSTUIVENSKERKE terzelfdertijd .( Deze werden uitgevoerd door troepen speciaal hiervoor getraind op een oefenplein ,waarop de Belgische verdedigingsstellingen voorgesteld waren.
De aanval werd voorafgegaan ,twee uur lang ,door een verschrikkelijk artillerievuur met granaten van alle kalibers incluis gifgasbommen. De verdedigers werden verplicht onder voortdurende drang ,langzaam verschillende kleine posten prijs te geven.
Bij het begin van de aanval was één peleton van het 4e Lansiers in versterking naar de GROTE WACHT van STUIVENSKERKE gezonden ,waar het met de verdediging van het bruggenhoofd op de Reigersvliet gelast werd.
Om 8hr15 werd de GROTE WACHT versterkt met één peleton van het 5e Lansiers. Op dit ogenblik waren alle kleine posten in handen van de vijand behalve één. Om 10hr40 voegden zich twee andere peletons van de 5e Lansiers bij de GROTE WACHT ,onder het zicht van de vijand en zij verdubbelden het artillerievuur op de bruggenhoofden en loopplanken ,langswaar de versterkingen moesten aangebracht worden.
Rond 12hr30 kwam een peleton van het 2é Gidsen ,belast met de bevoorrading in munitie ,bij de GROTE WACHT aan ,gevolgd door het vierde peleton van het 5e Lansiers en een tweede peleton van het 2e Gidsen.
Het plan van de tegenaanval voorzag dat deze zou uitgevoerd worden door de 2e Gidsen .Maar toen de eerste elementen zich bij de GROTE WACHT wilden voegen ,langs de loopplank werden zij gedeeltelijk buiten gevecht gezet door de Duitse artillerie.
De tegenaanval werd dan toevertrouwd aan de vier peletons van het 5e Lansiers .De aanval startte om 14hr gesteund door ons artillerievuur en om 16hr30 was de toestand geheel hersteld.
Gedurende de 2 gevechten aan de reigersvliet had het 5e Lansiers twee derden van zijn effectef verloren.

ik wil hiermee zeggen dat:
de soldaten verdorie veel moed hebben gehad om zulke aanvallen af te weren om nadien terug de stellingen te kunnen heroveren.
zou dit met drugs , sex en rock en roll kunnen gebeuren , ik weet het niet en ik geloof het ook niet! (eigen ervaring van 25 jaar lesgever taktiek res kader)

waar het niet dat een gekende drug " Adraline" hier meespeelt, want dit hormoon kan je euforisch maken zodat zelfs de ergste pijnen je niet voelt op dat moment
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een raar verhaal...alsof alle Duitsers als wilde beesten België ingingen...
En alle frontaanvallen waarbij rijen na rijen afgeslacht werden zouden enkel en alleen het resultaat zijn van opiumgebruik?
En de oorlog als middel om impotentie tegen te gaan?
Dat Albert de beste jaren van zijn leven had kwam omdat jij wellicht denkt dat dat een seksuele ondertoon had, klinkt zeer aannemelijk... Rolling Eyes

Trek je deze conclusies zelf uit enkele boeken die je leest? Of heb je hier gedegen onderzoek naar gedaan in allerlei archieven en kun je dit boekstaven met bewijs? Want dan zou ik dat allemaal wel eens willen zien.
Anders geloof ik er geen snars van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
biograaf

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens die hele oorlog was het drankgebruik kolossaal. De Duitsers lieten een spoor van duizenden lege alcoholflessen na tijdens hun doortocht door België en Noord-Frankrijk. De Britten hadden onbeperkte toevoer van sterke drank, de Fransen en Belgen mochten tonnen wijn en bier in de loopgraven verdrinken. Van de Russen en de Balkaniërs praat ik zelfs niet.
Dat had ik dus vergeten erbij te vermelden.
Wat het cocaine en opiumverbruik betrof, bedoel ik niet dat dit dagelijks werd toegepast, maar vooral bij grote aanvallen en offensieven waar de verlieslijst meer dan 10 percent kon bedragen. Dat wisten de soldaten ook en dus hadden ze er geen bezwaar tegen om in deze gevallen wat sterkers te gebruiken dan wijn en bier (en champagne voor het officierenkorps).
Ook dat officierenkorps zoop de hele oorlog door.
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me voorstellen dat je, achter de linies tijdens verlof, jezelf helemaal klem zuipt/slikt/rookt/snuift/spuit. Maar ik kan me niet voorstellen dat je beneveld het gevecht in gaat, van welke drug dan ook. Dan moet je toch je hersens erbij houden? Anders liggen ze binnen de kortste keren verspreid over de modder. Een borreltje als opkikker voordat je 'over the top' gaat, soit, maar meer dan dat?

Verder: wederom een hoop speculatie. Zo vormen je 'duizenden flessen' geen enkel bewijs voor je stelling. Flessen met wat? Met evenveel gemak zou ik kunnen beweren dat ze een uiting waren van de Duitse godsdienstige gevoelens, omdat het flessen miswijn waren onschuld

Laatst aangepast door moerasdraak op 09 Mrt 2012 12:59, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 12:55    Onderwerp: ?????? Reageer met quote

During WWI, British soldiers were rationed two ounces of rum or a pint of porter daily. Germans received a pint of beer, half a pint of wine and a quarter pint of spirits. Canadians got shipments of Jamaican rum. But U.S. soldiers, under Prohibition laws, observed a "dry" zone around its bases.

Source
Soldiers' Food in the Trenches

Read more: What Alcohol Did Soldiers Drink During WWI? | Answerbag http://www.answerbag.com/q_view/1766675#ixzz1ocUhF0Ii
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Precies, dat zijn geen hoeveelheden waarvan een normaal mens dronken wordt.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Biograaf, je bent een fantast
ische schrijver.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

De hogere officieren van alle partijen zullen ver achter de frontlijn wel een lekker leventje gehad hebben, ze zaten immers steevast op één of ander chateau mét bijhorende wijnkelders die geplunderd werden. Ze behoorden niet voor niks stuk voor stuk tot de aristocratie, blijkbaar een voorwaarde om officier te mogen worden. Maar dat jan soldaat hiervan zomaar zou kunnen mee profiteren geloof ik niks. Er zullen wel wat drugs gebruikt geweest zijn, maar de materie was bij 'gespuis' (nog) niet bekend en zelfs aan die stelling zou ik durven twijfelen. Ik zie wel één constante in jou verhalen en dat is je afkeer van het koningshuis, hogere gezagsdragers en bevelhebbers in het algemeen.
Heb je zo geen artikeltje met ET n the trenches?
Let wel, ik zeg niet dat er niks zal gebeurd zijn, maar ik geloof niet in het massal ge(mis)bruiken van verdovende middelen in die tijd. Yvonne blik
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 09 Mrt 2012 13:09 schreef:
Biograaf, je bent een fantast
ische schrijver.

schater
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

De Britten noemden de SRD (-kruiken) niet voor niks "Seldom Reach Destination" Wink

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mennohj

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ooit wel eens van berzerkers gehoord??(vikingen high op een kruidige honingdrank>...)
Zelf overigens nog nooit minder pacifistisch geworden door diverse drugs......
en om een flauw voorbeeld aan te halen,de indianen waren ondanks hun visioenen geen partij voor het toendertijd "grootse" amerikaanse leger.....(wellicht had Custer wel teveel bourbon in zijn hoofd.....?????).
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2012 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

mennohj @ 09 Mrt 2012 19:14 schreef:
Ooit wel eens van berzerkers gehoord??(vikingen high op een kruidige honingdrank>...)
Zelf overigens nog nooit minder pacifistisch geworden door diverse drugs......
en om een flauw voorbeeld aan te halen,de indianen waren ondanks hun visioenen geen partij voor het toendertijd "grootse" amerikaanse leger.....(wellicht had Custer wel teveel bourbon in zijn hoofd.....?????).

Hoy,
het gebruik van ,laat het me "geestveruimende middelen" noemen Smile is inderdaad van alle tijden,en in alle middens.
Het "leger" in wat tijdstip ook is slechts een weerspiegling van de maatschappij.
Het "orakel" van Delphi hing met haar hoofd over zwavel houdende dampen,en werd geloofd in de min of meer verwarde voorspellingen die ze "voorzag".
De "derwijsj" dansten tot ze in trance kwamen,het maakte hen tot gevreesde vijanden.
Tegenwoordig "screent" men mensen op gebruik van zulke middelen..
En met succes Smile ,de DEA in de VSA is een klein leger op zichzelf Rolling Eyes
Maar het "feit" dat legers ,althans de mensen in de eerste lijn doelmatig gedrogeerd werden betwijfel ik wel.
De Britten hadden via hun kolonies wel toegang voor het verkrijgen van opium en zijn direvaten,maar wat met de andere landen..??
Alcohol was zeker in ruime mate verkrijgbaar,maar in de frontlinie waar zelfs de maaltijden bezorgen al een probleem was ?
Met mondjesmaat misschien,alhoewel militairen handig zijn in het verkrijgen van bepaalde geneugten en daar dapper in gesteund door de plaatslijke bevolking die er een mooie bron van inkomsten in zag Cool
Het op grote schaal "drogeren" van troepen lijkt me dus wat ver gegrepen
het zal wel meer het gebruik geweest zijn wat er voor het grijpen lag Smile
grtz,MMM poppy
Naar boven
biograaf

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2012 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam: lees er GERMAN ATROCITIES 1914 - a history of denial door John Horne en Alan Kramer en vooral de lijst met alle dorpen en steden en doden achteraan. Ik ben bang dat je 'warme' gevoelens tegenover de Duitsers wat zullen verkillen.
Zelfs baby's werden niet ontzien en aan de bajonet gespiest.
En wat die horden oprukkende Britten en Fransen betreft: je kunt je op zijn minst toch afvragen of dat geen stel idioten waren die op de Duitse mitrailleursnesten afstormden. Zoniet, dan is mijn stelling over het opiumgebruik gerechtvaardigd. Ik weet dat die afwijkt van de officiële oorlogsgeschiedenis, maar die is a) geschreven door de overwinnaar en b) vanuit de hypocresie van de 19e eeuwse tijd die nog tot 1918 voortduurde. Ook de getuigen zullen zich wel gewacht hebben om toe te geven dat hun heroische daden het gevolg waren van drugs en drank.
Of van overspannen zenuwen.
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2012 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

biograaf @ 12 Mrt 2012 7:59 schreef:
Mirjam: lees er GERMAN ATROCITIES 1914 - a history of denial door John Horne en Alan Kramer en vooral de lijst met alle dorpen en steden en doden achteraan. Ik ben bang dat je 'warme' gevoelens tegenover de Duitsers wat zullen verkillen.

Bedankt voor je antwoord, ik begrijp nu meteen hoe jij aan je conclusies komt.....
Alleen omdat ik niet alles geloof wat me voorgeschoteld wordt, heb ik dus meteen 'warme' gevoelens voor de Duitsers.

Zelfs baby's werden niet ontzien en aan de bajonet gespiest.

Quote:
Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd Nederland in de herfst van 1914 overspoeld door Belgische vluchtelingen.[1] Op de vlucht geslagen door de wandaden van het Duitse leger tijdens de inval in België. Wandaden die vaak sterk aangedikt werden door een mondelinge verspreiding, de kranten of de propagandamachine. De kern van de ‘Furor teutonicus’ die over België raasde was helaas maar al te waar.[2] Niet alleen de neutraliteit van de Belgische staat werd geschonden, er werd bovendien nog een aanslag op haar inwoners gepleegd.

Belgische burgers werden onterecht beschuldigd op Duitse soldaten gevuurd te hebben (‘Man hat geschossen’) en werden vervolgens gefusilleerd. Het gewelddadige optreden in plaatsen als Warsage, Visé, Aarschot, Andenne, Dinant en Leuven leidde tot circa 5600 burgerslachtoffers. Vernietiging van woningen en brandstichting in steden vonden plaats. Het bekendste voorbeeld daarvan was Leuven waar op 25 augustus 1914 het oude centrum in brand werd gestoken waaronder de beroemde universiteitsbibliotheek.

De gruwelheden werden zodanig uitvergroot dat de Duitsers tot Hunnen werden getransformeerd. En die naam zijn ze niet meer kwijtgeraakt door de effectieve Brits-Franse propaganda. Verzonnen verhalen over verkrachtingen, afsnijden van borsten van vrouwen, afhakken van kinderhandjes, doorspietsen van baby’s en dies meer werden verspreid en grif geloofd door de Belgische bevolking. Die verhalen zijn tot de mythen en legenden van de oorlog gaan behoren. Uit: James Hayward, Mythen en legenden van de Eerste Wereldoorlog, Soesterberg, 2008. Hoofdstuk 4. De verkrachting van België.

Bron:http://www.ssew.nl/twee-vluchtelingen-grote-oorlog-belgisch-jongetje-nunspeet-duitse-keizer-wilhelm-ii-doorn

En wat die horden oprukkende Britten en Fransen betreft: je kunt je op zijn minst toch afvragen of dat geen stel idioten waren die op de Duitse mitrailleursnesten afstormden. Zoniet, dan is mijn stelling over het opiumgebruik gerechtvaardigd. Ik weet dat die afwijkt van de officiële oorlogsgeschiedenis, maar die is a) geschreven door de overwinnaar en b) vanuit de hypocresie van de 19e eeuwse tijd die nog tot 1918 voortduurde. Ook de getuigen zullen zich wel gewacht hebben om toe te geven dat hun heroische daden het gevolg waren van drugs en drank.
Of van overspannen zenuwen.

Je vergeet hierbij voor het gemak maar even dat er in het leger naar je meerdere geluisterd moet worden, en dat dat sowieso een heel andere tijd was.
De uitdrukking "Lions led by Donkeys" komt niet uit de lucht vallen, al valt daar ook nog het één en ander over te zeggen. De generaals achter het front gaven deze orders en daar moest aan voldaan worden, punt. Maar ook daar weer, waren er leidinggevenden aan het front die de onzinnigheid er van inzagen.
Er zijn nl altijd twee kanten aan een verhaal.

Natuurlijk zal er, zoals anderen hier ook al aangaven, uitwassen tussen gezeten hebben, zowel bij het drugsgebruik als bij de gruweldaden van de Duitsers bij de inval van België, maar om de hele boel dan maar te generaliseren getuigt m.i. niet van een onafhankelijke blik of gedegen onderzoek.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2012 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Volgend artikel van Biograaf : Star Wars in the trenches. Embarassed
Ontknoping van de Engelen van Mons : Aliens joegen de Duitsers op de vlucht. Yvonne blik

Ik zeg niet dat er niks gebeurd is, maar de Duitsers reageerden ook op de Franc Tirreurs, ook al lagen ze meer dan eens onder het vuur van de eigen troepen en represailles zijn er zeker geweest
Drugs tijdens WOI en drugs in deze tijd is helemaal een ander begrip in een andere tijdssfeer.
Ik vermoed dat de verdovende middelen meestal, zo niet altijd, naar de 'medical' gingen voor het verzorgen van gewonden en het leed der stervenden te verlichten.
Nogmaals : dat het diende om de troepen te drogeren om aan te vallen , daar geloof ik de ballen van.

Biograaf, je lijkt me een pientere kerel, zo aan je schrijfwijze te zien, maar werkelijkheid en fictie liggen ver uit elkaar.

Als iemand je mening niet deelt, dan schrijf je die persoon maar direct 'warme gevoelens voor de duitsers' toe.
Laag-bij-de-grondse reaktie manneke, zelfs een grove belediging, zeker als je de peroon niet eens kent.

Het lijkt me dat je niet meer of niet minder doet dan te proberen nutteloze discussies aan te gaan, laat het man, anderen probeerden het al voor je.

Kom met FEITEN af die je kan STAVEN.

PROPAGANDA is nooit een werkelijke weergave van de feiten.

'Van horen zeggen' en 'ik heb ergens gelezen' zijn veronderstellingen waar niemand iets mee aan kan.

Een liefhebber van geschiedenis, (geen kenner) heeft gesproken.

Heb je niks nuttigs te zeggen, blijf dan gewoon weg.
biograaf

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij wil ik een paar van die ‘mythes’ ontkrachten. Eerst en vooral die van de francs-tireurs. Dit was een excuus voor de Duitsers om de heilige drievuldigheid straffeloos te bedrijven (moorden, plunderen, verkrachten). Er waren geen francs-tireurs in België. De Duitsers hadden daar wel last van in 1870 maar dan van de Fransen en dat was in hun collectief geheugen blijven steken.
Als ze dan toch aannamen dat er burgers op hun schoten (wat door de conventie van Genève verboden was) ging het ongetwijfeld om de burgerwachten (gardes civiques), een typisch Belgisch fenomeen waar de Duitse legerleiding en hun inlichtingendiensten niet vertrouwd mee waren. Het Belgische leger werd sinds 1839 kort gehouden om de bondgenoten niet voor het hoofd te stoten, want België moest strikt neutraal blijven. Om het tekort op te vangen werden vrijwillige stadsbrigades opgericht die in hun vrije tijd oefenden en paradeerden. Ze werden door de bevolking spottend zondagsoldaatjes genoemd, maar ze hebben zich kranig verweerd en het de Duitsers moeilijk gemaakt. Omdat ze geen militaire uitrusting droegen dacht de vijand dus dat ze gewapende burgers waren. Ze waren zo strijdlustig dat de Belgische regering ze in oktober 1914 moest opheffen om de vijand het excuus van het franc-tireurschap te ontzeggen. De meeste zijn naderhand in het reguliere leger opgenomen.
De burgers hebben niet geschoten, tenzij wellicht enkelingen die hun bezit wilde verdedigen. Er zijn wel bewijzen dat vrouwen en kinderen de indringers met stenen bekogelden. Dat gebeurde tijdens de eerste dagen van de invasie, toen de vaderlandsliefde nog fel was. Er zijn verschillende getuigenissen dat de Duitsers, die doorlopend dronken rondliepen, op elkaar schoten of met hun wazig brein ervan overtuigd waren dat de vijand overal op de loer lag, zelfs tot in de huizen.
Toen de Belgische regering gewaar werd dat de Duitsers paranoïde waren vorderden ze via de burgemeesters alle wapens, ook jachtgeweren, op om de Duitsers geen duimbreed in de weg te leggen, wat de bevolking ook gehoorzaam deed. Maar de Duitsers koelden hun driften so wie so, en vooral als het Belgische leger tegenwerkte, verdubbelden ze hun sadistische wandaden op de weerloze burgerbevolking. Dit was trouwens niet toevallig: de Duitse legerleiding leidde bewust en opzettelijk een terreurbewind om België op zijn knieën te brengen en dat heeft de hele oorlog door geduurd.
Als je dat vergoelijkt, zou ik aanraden om zelf ook eens wat zinnig onderzoek te doen. Er zijn een miljoen Belgen in paniek weggevlucht tijdens de opmars. Dacht je soms dat die mensen hun have en goed zomaar in de steek lieten?
Er worden hier ook maar enkele dorpen en steden opgesomd die te lijden hadden van de Duitse waanzin. Welnu, van 5 augustus tot 21 oktober 1914 werden er 137 gedeeltelijk of volledig verwoest, waarvan het leeuwendeel in België (114) en de rest in Noord-Frankrijk (bron: German atrocities 1914). Het aantal doden (door doelbewust moorden en artilleriebeschietingen) voor België beliep 4.672. Het aantal verwoeste gebouwen bedroeg 11.349.
De Duitsers vermaakten zich ook met zomaar willekeurige huizen in brand te steken, waarbij ze brandbommen door de ramen gooiden zonder te zien of er nog bewoners binnen zaten. De helft van de wandaden greep plaats door plotse en onverklaarbare paniek die onder de Duitse troepen uitbrak. Vandaar mijn stelling dat ze kennelijk onder invloed waren, niet alleen van de drank maar ook van de cocaïne, en mogelijks dus van beide tesamen.
Ik heb trouwens ook niet gezegd dat de troepen van de eerste aanvalsgolven gedrogeerd waren. Lees mijn bijdrage eerst eens met wat meer aandacht en minder emotionaliteit.

Quote:
Ik zie wel één constante in jou verhalen en dat is je afkeer van het koningshuis, hogere gezagsdragers en bevelhebbers in het algemeen.

En niet alleen voor die knoeiers op ‘hoog’ niveau. Leiders en volgers zijn nu eenmaal één pot nat. Ik heb daar ook een theorie over, maar die zet ik op een andere plek in dit forum want zoals gebruikelijk wijken we hier weer af. Je kunt die lezen onder de titel DARWIN en de Grote Oorlog.

Wat mijn bronnen betreft waarop ik mij baseer, hier is een lijst van de boeken specifiek op de oorlogsjaren gericht, die ik gelezen heb (in alfabetische volgorde):

1304 grijs geheugen (Piet Grijs)
1914 (John French)
365 foto's 1914-1918 (Julus Serafien D'Haene en André Gysel)
A throne in Brussels (Paul Belien)
Arts in de grote oorlog (P. de Backer)
At Ypres with Best-Dunkley (T. Hope Floyd)
Bier aan het Ijzerfront (F. Bécuwe)
Brieven van achter de Ijzer (Roger Lampaert)
Dagboek van een bezette stad (Karel Resseler)
De allerlaatste getuigen (Philip Vanoutryve)
De bezetter bespied (Jules Weverbergh)
De dood met de kogel (Siegfried Debaecke)
De eerste wereldoorlog (L. De Vos)
De erbarmelijke oorlog (Nial Ferguson)
De Frontbeweging (Daniël Van Acker)
De groote oorlog (Sophie de Schaepdrijver)
De handelsreiziger van de Nederlandse cocaine-fabriek (Conny Braam)
De Ijzer, het ultieme front (Jacques Bauwens)
De jacht op de flaminganten (J. Montballyu)
De laatste getuige (Piet Chielens et al)
De spectaculaire geschiedenis van de Belgische Koningen (Patrick Roegiers)
De sterke arm de zachte hand (Paul Moeyes)
De val van Albert I (Jacques Noterman)
De val van Antwerpen (Jozef Muls)
De verkrachting van België (L. Zuckermann)
De vrouwen van de eerste wereldoorlog (Denise de Weerdt)
Deckers' dagboek 1914-1919 (André Gysel)
Die vervloekte oorlog (Joris van Seeveren)
Dokter Lievens (André Gysel)
Een Vlaamse Viking aan het front (Joris Lannoo)
Elisabeth van België, een ongewone koningin (Evrard Raskin)
Frontleven 14-18 (Ria Christens en Koen de Clercq)
Gaston Le Roy (André Gysel)
Gehalveerde mensen (Anton Reijngoudt)
German atrocities 1914 (John Horne en Alan Kramer)
Guns of August (Barbara Tuchman)
Herinneringen uit mijn soldatenleven (Honoré Liebaert)
Het Belgisch militair gerecht tijdens de eerste wereldoorlog (Jacques Maes)
Het drama van de dodengang (Siegfried Debaecke)
Het gezag onder vuur (T. Simoens)
Het leven van een geniesoldaat (Maurice Braet)
Honger (Rik Blom)
Humor in de oorlog (Siegfried Bracke)
Ieper, waar klaprozen bloeien (Roger Lampaert)
Ik was een spionne (R. Quaghebuer)
In de modderbrei van de Ijzervallei (Raoul Snoeck)
In oorlogsnood (Virginie Loveling)
Jusqu'à l'Yser (Max Deauville)
Kemmel 1918 (Koen Baert)
Kinderen in de eerste wereldoorlog (Johan Delbecke)
Koning Albert en zijn soldaten (Luc Vandeweyer)
Koning Albert, Charles de Broqueville en de Vlaamse Beweging (Luc Schepens)
Koning Albert, koning in tijden van oorlog en crisis (Jan Velaers)
Koningin Elisabeth, zwierige vorstin in woelige tijden
Krieg (Richard Heijster)
Les carnets de guerre d' Albert I, roi des Belges
Leven naast de catastrofe (Hans Binneveld)
Levende herinnering (Chrisje en Kees Brants)
Loopgravenkunst (Nicolas Saunders)
Luchtoorlog boven België (B. Deneckere)
Luik augustus 1914 (Brabers)
Mijn grote oorlog (J. Vermeiren)
Minerva (Y & J Kupelian)
Odon (Ivan Adriaenssens)
Oorlogsdagboek van de Ieperse kloosterzuster Margriet-Marie (André Gysel)
Oorlogsgasten (Evelyn De Roodt)
Oorlogsrelaas van Florimont Peynaert (Jan Luyssaert)
Oorlogsverpleegster in bevolen dienst (Jane de Launoy)
Open frontbrieven (vzw Ijzerwake)
Overleven in een grote oorlog (Gaston Vandewalle)
Patrouilleurs aan het Ijzerfront (R. Lambrecht)
Renaat de Ridder, een stille getuigenis (Lieve en Rom Duprez)
Soldatentaal (Tony de Bruyne)
The Belgians to the front (James Fiske)
The great illusion (Norman Angell)
The western battlefields (T.A. Lowe)
The white road to Verdun (Kathleen Burke)
Uit het dagboek van Jantje Kiggen (Johny Claerebout)
Van het Vrijbos tot Roeselare (Robert Baccarne en Jan Steen)
Van Maas tot Ijzer (Roger Lampaert)
Van pionier tot luchtridder (Roger Lampaert)
Velden van weleer (Chrisje en Kees Brants)
Vlaanderen niemandsland 1914 (Patrick Goossens en Lieve Meiresonne)
Vluchten voor de oorlog (Paul van Loon)
Voor de kop geschoten (J. van der Fraenen)
We zullen ze krijgen (Briot)
Weg der geesten (Pat Barker)
Zeg me waar de bloemen zijn (Gaston Durnez)

Ik heb ook geput uit het dagboek van mijn grootvader. De boeken over de andere oorlogvoerenden heb ik van de hand gedaan omdat ik mij specialiseer in de Belgische materie. Ik ben er ook van overtuigd dat de Belgen mettertijd een beter leger en betere legerleiders hadden dan de rest van de belligerenten en de oorlog konden verkorten als die dekselse Albert I er niet tussenzat.
Ze zijn tenslotte de dapperste van de Galliërs.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga hier misschien ook al mijn titels zetten.
Zoek dan maar uit waar mijn beweringen staan....
Oh ja, de bibliotheek heeft er ook nog,die kan ik er ook bij zetten.
Ergens zal wel iets naar mijn goesting staan.
Vanaf nu lees ik uw spinsels niet meer, maar ik vraag toch dringend om geen leden meer te kleineren en te beschuldigen van wat dan ook.
Voor de rest doen de anderen maar wat ze willen of eer nu willen reageren of niet.

Je doet me aan een gewezen lid denken, en geloof me, da's niet zo positief. Yvonne blik

Oh ja, heroïne of adrenaline.....ze doen allebei de mensen iets doen wat ze eigenlijk niet willen.
Paul Siemons

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

biograaf schreef: Ik heb ook geput uit het dagboek van mijn grootvader. De boeken over de andere oorlogvoerenden heb ik van de hand gedaan omdat ik mij specialiseer in de Belgische materie. Ik ben er ook van overtuigd dat de Belgen mettertijd een beter leger en betere legerleiders hadden dan de rest van de belligerenten en de oorlog konden verkorten als die dekselse Albert I er niet tussenzat.

Wat ne gefrustreerde mens zeg!
Al eens aan een of andere behandeling gedacht?

Mvg,
P.Siemons
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Heren heren, laten we het wel vriendelijk houden aub!

Binkske007 @ 13 Mrt 2012 16:54 schreef:
ik vraag toch dringend om geen leden meer te kleineren en te beschuldigen van wat dan ook.
Mijn idee.
Naar boven
mennohj

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij een kleine kanttekening,geschiedschrijving is NOOIT objectief en ene meneer Goebbels heeft mn de britse propagandamachine in 14 -18 goed bestudeerd.Misdaden zitten nu eenmaal id mens(en zijn niet voorbehouden aan duitsers (vgl de Britse kampen in Zuidafrika en het koloniale verleden van de NLsprekende landen(KONGO en dit noem ik niet om Belgen te beledigen....('Wink')..)) en oorlog tovert deze wel naar boven,we zijn beesten alleen het gros ontkent dit vanwege de zgn Ethiek lees Marx eens over zijn opium......
Mi voldoende persoonlijke geschiedenissen gelezen en als "drugs" gemeengoed waren had vast iemand dat wel vermeld.......
Gezien deze stelling kunnen we het eens hebben over geestverruimende
middelen en het gebruik onder forumleden,een algemeen verwoestende drug(wat gebruik je als je met dit soort stellingen komt,tripel is als gretig afnemer geen verklaring....) alcohol is schadelijker en is sociaal wel acceptabel(van bijv maruhana wordt je minder opgefokt en ook de toendertijd geaccepteerde opiumkasten staan niet bekend om de agressie........)

Laatst aangepast door mennohj op 15 Mrt 2012 20:37, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
mennohj

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

En nog even een toevoeging ooit wel eens pubers in de lentedagen gezien?????
(en helaas niet alleen pubers,beesten zijn we en "gelukkig" zijn ook duitsers mensen.........
Dit soort nationalististische prietpraat veroorzaakt juist oorlogen als men dat in westeuropa niet snapt heb je niets geleerd van het verleden.....

Laatst aangepast door mennohj op 15 Mrt 2012 20:41, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: