Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Coördinaten tunnels Mort Homme

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert1967

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 9:03    Onderwerp: Coördinaten tunnels Mort Homme Reageer met quote

Beste mensen,

Ik heb na veel speurwerk én bezoek aan de mort homme de vermoedelijke lokatie van een aantal tunnels in gps-formaat. Ik heb er een aantal gevonden behalve de 45 graden ingang van de kronprinztunnel.

Hieronder de coördinaten:

Vermoedelijke locatie Galwitztunnel
G3: N49 14 01.9 E5 15 41.5

Schacht
G1: N49 14 08.4 E5 15 41.4 G2: N49 14 10.3 E5 15 41.1

Schacht
MH1: N49 14 09.1 E5 15 48.2

Vermoedelijke locaties Kronprinztunnel
K1: N49 14 15.0 E5 14 36.6
K2: N49 13 58.7 E5 14 34.1
K3: N49 14 17.0 E5 14 35.1
K4: N49 14 19.3 E5 14 34.9

Vermoedelijke locatie Runckeltunnel:
K5: N49 13 51.7 E5 14 37.5

De codes vóór de coördinaten hebben te maken met lokatiepunten en naamgeving.

Let op: Luchtschachten gaan zeker 10m rechtstreeks omlaag. Je ziet ze door de begroeiing bijna niet. Dus: Kijk uit!

Ik hoop dat ik hier iemand blij mee gemaakt heb.

Groet,

Robert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Gevisualiseerd: http://www.archivaria.de/lageplan.html
(de Runckeltunnel was meer oostelijk, dichter tegen het pad aan)

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Robert1967

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Allereerst bedankt voor je reactie.

De website die je me doorstuurde inclusief een topografische kaart én een topokaart op mapsource hebben mij geholpen deze coördinaten te bepalen. Echter heb ik ze niet nauwkeurig genoeg kunnen bepalen, althans die van de kronprinstunnel niet. Het mooie boogje heb ik wel gevonden. Afgelopen weekend was ik daar.

Als jij ook tunnels zoekt raad ik je de St Mihiel saillant aan. Ik ben er net van terug. Veel tunnels, moeilijk te zien én moeilijk in te komen. Als je erin bent waan je je in een andere wereld. Touw, communicatieaparatuur en meerdere mensen noodzakelijk daar je er wel alleen in komt, maar niet meer in je uppie eruit! Als je interesse hebt kan ik je de percelen sturen in gpx of gdb formaat.

Voor het tunnelcomplex onder fort Souville raad ik je aan mijn bericht bij reisverslagen te lezen. Volgend jaar willen we deze inmeten zodat het niet verloren gaat.

De kronprinztunnel zoek ik overigens al sinds 1987! Elk jaar kom ik er een stukje dichter bij, alleen de eindspurt wil maar niet lukken.
Jij zit volgens mij al wat langer op dit forum, weet jij of de exacte coordinaten al geupload zijn?

Groet,

Robert L
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Robert,

Deze tunnels zijn destijds door het DEA (Deutsches Erinnerungskomitee Argonnerwald) allemaal geďnventariseerd/opgemeten geweest, of zo verregaand mogelijk. Ik heb destijds als actief lid ettelijke malen geholpen bij deze werken. Zo hebben wij o.a. de Runkeltunnel (zie ook http://www.argonnerwald.de/AB_ge/2001/Tunnel.htm bvb) terug open gemaakt, niet zo heel ver trouwens van de monumentenplaats daar. Ook hebben wij een deel van de Kronprinztunnel kunnen openen. Deze sites zijn uiteraard nadien allemaal letterlijk gedicht geweest. In het boek van Markus Klauer over Toter Mann staat hierover leesvoer. Stel je echter niet zoveel voor over "onontgonnen" tunnels, ze zijn allemaal "leeg" bij wijze van spreken. Maar het zijn wel interessante ervaringen. Even terug de vergetelheid in...
De Gallwitz blijft het mooist, maar daarvoor heb je materieel nodig en moet je met een paar mensen zijn. Dit is ook de enige tunnel die nog open is, voor zover de kleine opening helemaal onderaan nog niet dichtgeslibd is. Dit hoofdstuk is voor mij echter al meer dan 10 jaar oud. Het is al een paar jaar geleden dat ik daar nog eens was. Toenertijd had ik nog geen GPS, ik zou mij ter plaatse eens terug moeten oriënteren, voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat.
Dit onderwerp is vroeger al eens aangesneden geweest op dit forum, zie: http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?p=90565&sid=de5e774b6beb16302e3e4c14a52bb02f

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
menno

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2011 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Robert en Mudra,

Ik ben 3 jaar geleden nog in de Tunnel du Gallwitz geweest en die ervaring is echt heel erg mooi.De tunnel was toen zo slecht dat wij besloten hebben er niet meer in te gaan.Onder aan de luchtschacht ligt een 70 mm granaat,als die door een steen geraakt wordt,dan weet je 't wel.
De Kronprinztunnel zijn we vorig jaar nog even in geweest maar die wordt ook erg slecht,veel instortingen.
Naar de Runkeltunnel ben ik nog op zoek,dus dank voor de informatie.

Groet,Menno
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2011 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Menno,

De Runkeltunnel hebben wij destijds, na redelijk wat manueel graafwerk geopend (niet ver van de parkeerplaats) en na prospectie terug dicht gemaakt. Deze was eerder smal en was ook in niet te beste staat. Heel anders dan de Gallwitz. Er was wel nog een mooi stuk te zien, nl waar de houtbekleding nog min of meer intact was. Een foto daarvan is te zien in het boek "Die Höhe Toter Mann" van collega Markus Klauer, het boek is echter jammer genoeg uitverkocht (dit is niet cynisch bedoeld, louter ter informatie). Deze sector blijft een mytische plaats, ook zonder rekening te houden met de tunnels.
Hier zijn nog enkele beelden te zien: http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/Sites-et-vestiges-de-la-Grande-Guerre/kronprinz-sentier-cumieres-sujet_1135_1.htm

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
bosdokter

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2011 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Tunnel du Gallwitz.

http://www.youtube.com/watch?v=lSADo4H9aTQ

Dit is een link van een film die wij geschoten hebben in de gehele Tunnel du Gallwitz.
De missie was een andere ingang te vinden dan de bekende luchtschacht.
van buitenaf is ons dit nooit gelukt dus zijn we naar binnen gegaan opzoek naar licht.
We hebben echt de gehele tunnel bekeken met als zijn kleine doorgangen.
Maar,... er is echt geen andere ingang/uitgang dan de luchtschacht.

We willen jullie deze film niet onthouden, maar we willen er ook verder niet diep op ingaan ivm veiligheid.
Als iemand serieus overweegt de tunnel in te gaan, raad ik hem dit ten zeerste af. neem anders even kontact met ons op.
menno

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2011 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Bosdok

Prachtige en volgens mij de enige film van deze tunnel,super.

Menno
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: