Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Derelict places

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2011 21:52    Onderwerp: Derelict places Reageer met quote

Derelict places

Op het GWF kwam ik dit bijzondere topic tegen en wilde ik graag delen:

Quote:
There is a website called "Derelict places" where people go and take photos of derelict buildings and suchlike. Recently there was a chap visiting the forts around the Verdun area, most of there are sealed up so the publice dount get to see the inerds.

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=165518

Fort Genicourt
http://www.derelictplaces.co.uk/main/showthread.php?t=19351

Fort Landrecourt
http://www.derelictplaces.co.uk/main/showthread.php?t=19362

Forts Marre and Bois Du Bourrus.
http://www.derelictplaces.co.uk/main/showthread.php?t=19363

Fort de Regret
http://www.derelictplaces.co.uk/main/showthread.php?t=19365

http://www.derelictplaces.co.uk/main/index.php
Enjoy
poppy

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
hsmeets

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2011 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie fotos..helemaal in mijn straatje Smile

Wat me wel verbaasd is dat de schade op deze forten zo miniem is..net of er nooit een schot gelost is... en das gek voor een fort rond Verdun toch?

Ik zie zaken die ze aanduiden als schade van een bombardement, maar als ik dat vergelijk met de NHW (nieuwe hollandse waterlinie) ..dan vertelde een gids..tja dat moet ooit eens gerestaureerd worden. ook heb ik zelf hier en daar een foto van een bunker rond ieper met schade die vele malen erger is dan deze forten.

Dat maakt me dus nieuwsgierig Cool ..mijn beeld van Verdun is een groot slagveld met veel vernietiging, maar zijn er dan toch forten die niet of nauwelijks actie hebben gezien?

grts
Hans

PS: ik krijg een heel warm hart bij het zien van deze forten omdat ze zo veel triggeren van mijn originele interesse van de NHW Embarassed (ja heel mooi metselwerk puh)
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2011 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Hans,

er lag een linie van een twintigtal grotere en een twintigtal kleinere forten (ouvrages) rond Verdun. Eigenlijk hebben alleen de forten aan de noordelijke kant van de stad vijandelijk vuur gekend, daar de forten aan de zuidelijke kant buiten het bereik van het Duits geschut lagen. De forten die de grootste schade hebben gekend zijn diegene die aan de noordoostelijke kant van de stad lagen, dus Douaumont, Vaux, Souville, Tavannes, etc. Forten als Belleville, Saint-Michel, Moulainville en aan de andere kant van de rivier Marre, Vacherauville en Bois Bourrus hebben ook nog vijandelijk vuur geďncasseerd, maar zij lagen wat achter de linies en niet op het slagveld zelf. Schade is daar dus ook minder, hoewel bij bijvoorbeeld Fort Marre en het nabijgelegen Poste de Belle Épine toch nog wel aanzienlijk. Forten die zuidelijk van de stad lagen als Dugny, Regret, Landrecourt, Rozelier etc. zijn zo goed als ongeschonden uit de strijd gekomen. Na de oorlog zijn veel van die forten ook weer in gebruik genomen als militaire oefeningsplaatsen. Overigens hebben de meeste forten in de Tweede Wereldoorlog wel kort actie gekend, tijdens de Duitse inname van Verdun in 1940. Dit heeft in sommige gevallen ook nog schade toegebracht. Ook het opblazen van de geschutskoepels door de Duitsers in 1944 bracht aanzienlijke schade toe in delen van sommige forten.
Maar het beeld wat we hebben van Verdun als vernietigde woestenij is eigenlijk vooral de streek ten noorden/noordoosten van Verdun (het Rode Vierkant, denk aan Douaumont, Vaux, Souville, Fleury, Froideterre). Aan de andere kant van de Maas liggen beruchte plaatsen als Mort-Homme en Cote 304, maar daar lagen geen forten.

Dus samengevat: een groot aantal forten, voornamelijk ten zuiden van Verdun, heeft inderdaad het vernietigingsvuur van 1916 niet of nauwelijks gekend.
Voor de forten uit de bovenstaande links geldt dat voor Regret en Landrecourt. Marre en Bois Bourrus zijn wel regelmatig gebombardeerd, net als Genicourt. Die laatste is eigenlijk een ander verhaal, omdat die verder ten zuiden lag en niet tot de linie rond Verdun behoorde (dit fort behoorde tot de linie "Hauts de Meuse", een linie forten tussen de versterkte kampen van Verdun en Toul). Ga je overigens kijken bij Fort de Souville, Ouvrage de Bezonvaux en Hardaumont, dan zul je zien wat voor impact het vernietigingsvuur daadwerkelijk heeft gehad. Van deze forten is bijna niets meer over. Ouvrage de Thiaumont is helemaal verdwenen, op wat betonbrokken na. Dus de schade aan de forten op het slagveld zelf is wel degelijk zeer groot geweest.

De forten zijn altijd een van mijn grootste interesses geweest. Ik hou nou eenmaal van begroeide en verlaten gebouwen en resten als vergeten bewijs van het verleden, om het even wat zweverig uit te drukken Wink Ze worden alleen steeds onaantrekkelijker om te bezichtigen; de meesten zijn goed dichtgemetseld en de nieuwe militaire commandant in Verdun geeft geen enkele toestemming meer tot het bezoeken ervan. Er wordt ook strenger gecontroleerd.
Fort de Landrecourt bijvoorbeeld is (ook te zien op de foto's in de link van Yvonne) recentelijk weer in gebruik genomen door de militairen; gloednieuw prikkeldraad staat opgesteld op de brug, er is gaas gespannen rond de gracht en de begroeiing in de gracht wordt momenteel gekapt. Niet leuk om daar rond te lopen, ondanks dat het een van de prachtigste forten is in bijna ongeschonden staat. Andere forten worden, doordat ze dichtgemetseld zijn, helemaal niet meer opgezocht en de begroeiing is tamelijk extreem in sommige gevallen.

Tommy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2011 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Tommy, een zeer duidelijk verhaal!

Tommy v. D. @ 09 Jul 2011 14:53 schreef:
Dag Hans,

De forten zijn altijd een van mijn grootste interesses geweest. Ik hou nou eenmaal van begroeide en verlaten gebouwen en resten als vergeten bewijs van het verleden, om het even wat zweverig uit te drukken Wink
Tommy

Ennuh ik begrijp helemaal wat je bedoelt...vergeten sporen in het landschap is ook waar mijn interesse voornamelijk naar uit gaat. Cool . dat kan voor mij overigens van alles zijn..een bunker stuk prikkeldraad, half vergaan loopgraaf etc ....maar een inderdaad " vergeten" fort blijft een heel appart object an sich

grts
Hans
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: