Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat te denken van "nieuwe" literatuur over WO1 en

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 15:23    Onderwerp: Wat te denken van "nieuwe" literatuur over WO1 en Reageer met quote

In dit topic ontwikkelt zich een aardige discussie, tijd dus om er een apart topic over te openen:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19168

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 03 Jun 2009 0:11 schreef:
40 euri? Zijn ze nou helemaal besodemieterd!
Wanneer is de laatste keer dat je 90 gulden uitgaf aan een dergelijk boek?
Vroeger, toen de gulden nog een gulden was, betaalde je niet meer dan 30 tot 40 gulden voor zo'n boek.
Wat is er gebeurd?
Groet,
P.
(Ouwe L*l en terugverlangend naar de gulden en het guldentijdperk)

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 07 Mrt 2011 13:00 schreef:

Om eerlijk te zijn: blijkbaar zijn vele mensen idioot genoeg zijn om een dergelijk bedrag uit te geven voor meestal boeken, die snel snel samengeschreven zijn uit een beperkt aantal andere boeken.

Ik heb dit concreet boek niet alleen in gedachten (over de inhoud kan ik ook niet oordelen omdat ik het niet ingekeken heb), maar ik denk bijvoorbeeld aan een aantal recente fotoboeken met foto's "van de andere zijde", en een aantal historici die altijd hun zelfde verzameling boeken en bronnen gebruiken (concreet denk ik bijvoorbeeld aan Annette Becker).

Eerlijk gezegd vind ik het dan een beetje ontmoedigend om te zien hoe ons WFA jubileumboek slechts een beperkte respons krijgt in vakliteratuur, terwijl daar een origineel en vernieuwend onderwerp aan bod komt en aan een betaalbare prijs (zeker als je het combineert met lidmaatschap van onze vereniging), zeker gezien de vele "maagdelijke" foto's (ook dat is een punt van kritiek op vele uitgaves).

En het is iets wat er niet op zal verbeteren in 2014-2018. Ik zag vandaag toevallig de vacature voor een projectmedewerker voor Dendermonde 2014. Nergens in al die projecten gaat het ook maar om vernieuwend (met een grote nadruk op "nieuw") historisch onderzoek, nee, het gaat om toeristische projecten om zoveel mogelijk volk te lokken naar activiteiten, gebaseerd vaak op eenzijdig en verouderd onderzoek.

Ik werk momenteel aan Bissegem 14-18 en gebruik daarin ook heel wat materiaal uit boeken (omdat voor dit onderwerp dat vaak het weinige voorhanden materiaal weergeeft), maar ik kan dit tenminste in een nieuw licht plaatsen door dit te verbinden met gegevens die ik door onderzoek heb gevonden (in zowel binnenlandse als buitenlandse archieven)... Ook voor mijn foto's heb ik tenminste heel wat moeite gedaan om toch hier en daar ook nieuwe foto's te vinden.

Als je dan nadien eens vergelijkt en ziet welke lovende kritieken en welk publiek het zoveelste gekopiëerde boekje over de Derde Slag bij Ieper krijgt, of hoezeer een boek met wat slecht weergegeven persfoto's van Duitse en Oostenrijkse zijde de hemel wordt ingeprezen als vernieuwend, dan stel ik me toch wel vragen...

(wellicht wordt er beter een nieuw topic geopend voor mijn reactie, in het kader van een algemeen oordeel over "nieuwe" literatuur over WO1 en 2014-2018?)

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 07 Mrt 2011 13:12 schreef:
De prijs is soms inderdaad hoog. Daar geef ik je gelijk in. Maar soms kan je mazzel hebben.

Zie de aanschaf van mezelf en nog iemand op een Boekenbeurs.

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=23956

Moet wel zeggen, ik heb soms best wat over als het boek echt een aanrader is en ik echt wil hebben in mijn collectie.

AOK4 heel veel succes met het maken van jouw boek.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 07 Mrt 2011 14:34 schreef:
AOK4 @ 07 Mrt 2011 13:00 schreef:
(wellicht wordt er beter een nieuw topic geopend voor mijn reactie, in het kader van een algemeen oordeel over "nieuwe" literatuur over WO1 en 2014-2018?)

Heel graag...

Zoals je zelf al aangeeft, AOK4, het gaat niet om (vernieuwend) onderzoek en originele teksten, foto's, ideeen en invalshoeken. Al lang niet meer, en al helemaal niet met een honderdjarige herdenking voor de deur.

Het gaat om het trekken van toeristen, om een reuzenrad op een voormalig slagveld en een draaimolen op een begraafplaats... Want ook de Eerste Wereldoorlog moet in hapklare brokken worden aangeboden aan een verwend, blasé, bijna verveeld publiek.

Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2011 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Heb toevallig een cursus 'Hoe schrijft men een historisch artikel ' beeindigd. Awel, ik moet opnieuw beginnen omdat mijn bronvermelding niet goed genoeg was volgens de lesgever. De historicus-lesgever leerde ons ook hoe we kritisch moeten werken volgens ons zelf meegenomen bronnen...... Nu begrijp ik Jan=AOK4 met zijn kritiek.

Vernieuwend opzoeken : zeker, er zitten nog kilometers papier in de archieven. Een voorbeeld : tijdens mijn zoektocht in de militielijsten van Brugge naar eventuele lansiers viel mijn oog op iemand die niet aanwezig kon zijn omdat hij in het Amerikaans Leger ingelijfd was. (mil. 1915) . Cool Men kan een zoektocht starten van waarom en hoe ? in US-Army.

Nieuw boek : ik kijk nu eerst naar de voetnoten in een boek .... dan pas aanschaffen ; Jan zal wel begrijpen waarom.

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2011 6:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop dat er eindelijk eens wat reactie komt op dergelijke berichten (zie ook mijn opmerkingen over het boek over Hitler in WO1). Blijkbaar zijn mensen tegenwoordig meer stofzuigers, die eenvoudig lezen wat er wordt aangeboden (zelfs al is dat kwalitatief ondermaats) en dat zonder kritiek in zich opnemen en daar verder geen mening over vormen.

Ik hoop dat ik verkeerd ben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2011 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 16 Mrt 2011 6:26 schreef:
Ik hoop dat er eindelijk eens wat reactie komt op dergelijke berichten (zie ook mijn opmerkingen over het boek over Hitler in WO1).

Voor het (lees: míjn) gemak, uit http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=24583 :

AOK4 @ 16 Mrt 2011 6:23 schreef:
Ik heb hier in Duitsland de Duitse versie eens snel ter hand genomen en erin gebladerd en was niet onmiddellijk zwaar onder de indruk.

Ik vind bijvoorbeeld de overheersende mening in het boek dat de infanteristen Hitler (en Meldegänger) als Etappenschweine zagen te simplistisch. Ik mag zeggen dat ik toch al iets gelezen heb en als één ding naar voor komt in al die boeken, is het dat iedereen zichzelf ziet als behorend tot het wapen dat iets heeft betekend. Infanteristen zien zichzelf als de grote martelaars van de oorlog omdat zij het grootste deel van de gevechten moesten ondergaan (in de vorm van beschietingen allerlei) en dat zij de mannen waren die gebied innamen. Voor andere wapens hebben ze altijd zeer veel kritiek: de artillerie bijvoorbeeld zit een stuk achter het front, schiet nooit in actie als het moet, schiet te kort, te ver, te veel, te weinig, noem maar op... Als wetenschappelijk auteur moet je dergelijke beoordelingen doorzien, in vraag stellen en uiteindelijk een gematigd eindoordeel vellen.

Hitler was géén held in de zin van één individuele grote heldendaad (hij heeft dan ook geen enkele onderscheiding in die zin gekregen zoals bijv. het Goldenes Militärverdienstkreuz of zelfs de Goldene of Silberne Bayerische tapferkeits-Medaille). Hij heeft wel een eK1 gekregen, wat geen dapperheidsmedaille (meer) was later in de oorlog, maar wel een medaille voor lange, trouwe dienst. In hoeverre hij een held was door zijn jarenlange inzet als Meldegänger laat ik in het midden, feit is wel dat Meldegänger "buiten" waren als alle andere communicatiemiddelen faalden, dus heel vaak ook tijdens zware beschietingen. Zo iemand een etappenhengst noemen, lijkt er mij dan ook weer over.

Voor mij persoonlijk was Hitler tijdens wO1 een soldaat zoals zovele anderen (aan beide zijden) die hun plicht hebben gedaan in moeilijke omstandigheden. Het is niet aan ons om te oordelen wie een held is en wie niet. Het individuele "heldendom" is trouwens een Brits-Amerikaanse fetish, zo lijkt me, iets wat ik in Duitse, maar ook in Belgische of Franse (voor zover ik beide laatste ken), literatuur, werken en bronnen veel minder tegenkom. Bij die laatsten gaat het om "das Ganze".

Dat is mijn visie op hetgeen ik tijdens wat doorbladeren heb gelezen.

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dobje

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2011 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig deze rubriek ontdekt.
In wat "Lancier" schreef op 8 maart 2011 zit waarheid.
Jaren terug volgden we een cursus krijgsgeschiedenis en onze toenmalige lesgever gaf ons steeds de raad kritisch te zijn bij het lezen van zogezegde "historische" boeken.
Hij zei steeds" Men mag het verleden niet INTERPRETEREN met wat je nu denkt te weten. "
Mijn vaststelling bij het lezen van vele artikels over WO 1, maar ook over W0 2, op het internet of/en in hedendaagse literatuur gebracht door zogezegde kenners, heeft mij geleerd zeer kritisch deze teksten te lezen. Er wordt van alles geschreven zonder historische onderbouwde verwijzingen of argumentatie. Nochtans, zoals " Lancier" ook schreef, bestaan kilometers archieven te Brussel in het koninklijk Museum van het Leger.
Dus ja , de titel van huidige rubriek moet tot nadenken stemmen bij de hedendaagse literatuur die op de markt gegooid wordt.

Mensen helpen mensen,
Met een vriendelijke groet,

Dobje
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2011 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan niet oordelen over de Franse en Duitse werken die verschijnen over WO 1, maar in de Angelsaksische markt is er zoveel kwaliteit dat ik geen fractie meer kan lezen in de tijd die me nog rest.
Ik zou zo een lijst van tientallen boeken kunnen samenstellen, geschreven door mensen die al 10 jaar research hebben gedaan voor hun boek.
Natuurlijk heb je daarnaast het zoveelste fotoboek, maar wie ben ik om dat de modale lezer te ontzeggen. Niet iedereen is op zoek naar zware wetenschappelijke literatuur.
En wat de prijs betreft. Via Amazon en Naval Military Express koop je boeken met grote korting. En bij Amazon heb je bij aankoop van 30 euro boeken geen verzendingskosten.
Eén voorbeeld : 'NONE THAT GO RETURN Leighton, Brittain and Friends and the Lost Generation 1914-18' kost 25 pond, maar is met 54% korting te verkrijgen bij Naval Mil. Press. Wie uitkijkt, koopt grote kwaliteit voor een prikje.

Wat ook niet onbelangrijk is : een historisch werk moet ook 'leesbaar' blijven. Daarmee bedoel ik dat oningewijden niets hebben aan een oersaai boek dat een opsomming is van alle acties van een Compagnie of Bataljon tijdens één fase van een slag.
Ik ben bv. bezig met de battle of Bazentin Ridge uit de reeks Battleground Europe. En al is alles wat daar beschreven staat misschien historisch juist, het wordt op bepaalde momenten gewoon een saaie opsomming van dorre feiten die je na het dichtklappen van het boek al weer vergeten bent.
En ik haak al helemaal af als een werk in erbarmelijk Nederlands is geschreven of vertaald en daar zijn helaas tal van voorbeelden van te geven.
Veel historische werken anno 2011 zijn trouwens veel betrouwbaarder dan bv. die uit de jaren 30. Ik heb hier tal van Division Histories staan en die munten niet uit in 'objectiviteit'. Het zijn lofpsalmen voor eigen exploten.
Naar boven
mennohj

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2011 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad komen er tegenwoordig nog steeds wel prima boeken uit (ook in duits en frans).
Blijft in principe een questie van eerst de bronnen van de schrijver te achterhalen(mij blijft nog altijd bij een engels boek gekocht te hebben over oa Verdun,waarbij de schrijver zich verontschuldigt dat hij over deze slag alleen maar geput heeft uit Britse bronnen aangezien hij noch duits noch frans beheerst),dus gewoon goed opletten wat je aanschaft.
Zelf ben ik iemand die het liefst vanuit zoveel mogelijk invalshoeken over een onderwerp leest zowel vanuit verschillende nationaliteiten als vanuit verschillende tijdperken.
Mi is het bijvoorbeeld een interessante ontwikkeling om te zien dat er tegenwoordig genuanceerder geschreven wordt over de bevelvoering dan in de jaren 60("lions led by donkeys"),hoewel sommige auteurs ook hier weer in doorschieten.
Blijft gewoon goed opletten wat je koopt mbt tot hetgeen je van een boek verwacht...
Dat er daarentegen ook veel zooi uitkomt is eerder te wijten aan de naderende periode en aan mensen die nog even willen profiteren van het
geldelijk gewin wat hieruit voortvloeit(Opium fürs Volk?).
Maar ook dit kan voordelen hebben want ook vanuit deze hoek kan bij mensen die meer willen weten interesse worden gewekt en na verloop van tijd ben je wel in staat kaf van koren te onderscheiden....
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: