Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgische marine WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 12:13    Onderwerp: Belgische marine WOI Reageer met quote

Hoi jongens en meisjes

Het is me net opgevallen dat er in de Guldenboeken nergens melding wordt gemaakt van veteranen bij de zeemacht. Weet iemand hoe dit in elkaar zit? Staan die vermeld onder een andere benaming?
groetjes
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk om de simpele reden dat pas later in de oorlog de Belgische Marine werd heropgericht. En dat zodoende geen enkele zeeman een vuurkaart kan hebben. Zoals je er op een paar uitzonderingen na, geen gesneuvelden zal vinden.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 01 Dec 2008 17:19 schreef:
Ik denk om de simpele reden dat pas later in de oorlog de Belgische Marine werd heropgericht. En dat zodoende geen enkele zeeman een vuurkaart kan hebben. Zoals je er op een paar uitzonderingen na, geen gesneuvelden zal vinden.

In totaal sterven 284 officieren & manschappen tijdens de Eerste Wereldoorlog, 160 anderen werden als vermist opgegeven.

De Belgische Marine tijdens de Eerste Wereldoorlog

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12965

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
taucher

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Joris en dat voor een marinier! Evil
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Korps der Zeelieden en Torpedisten

Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, heeft België geen Marine meer. Omdat onze koopvaardijschepen ten prooi vallen aan Duitse onderzeeërs en onze kustwateren vergeven zijn van mijnen, is improvisatie noodzakelijk.

Het Belgische leger trekt beroepszeelui terug van het front en hergroepeert hen in een depot in Gravelines. Ze maken eerst deel uit van de bemanningen van het 6de Franse Mijnveegsmaldeel, gebaseerd in Calais. Daarnaast leveren ze ook de ploegen die de artilleriestukken bemannen aan boord van onze handelsschepen. In 1918 wijst het Verdrag van Versailles een deel van de door de geallieerden buitgemaakte schepen aan België toe. Het Korps der Zeelieden en Torpedisten ontvangt 11 torpedoboten en 26 mijnenvegers, die in Brugge hun ligplaats krijgen. Bovendien doet de ‘Entrecasteaux’, een Franse kruiser, er dienst als vlottende basis. Een Rijnflottielje wordt eveneens opgericht om toezicht te houden op de rivier tussen Keulen en de Nederlandse grens. Ondanks alles wordt het Korps in 1927 om budgettaire redenen afgeschaft.

www.mil.be
Marinecomponent/Historiek
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Even verduidelijken.
Voor 3 mei 1917: geen MILITAIRE Marine.

Bij het uitbreken van de oorlog wel een flottielje kanoneersloepen (4) met een honderdtal bemanningsleden onder bevel van Kapitein-ter-zee Graaf de Borchgrave d'Altena (Directeur van de Dienst voor Kust- en Rivierverdediging).
Deze werden tijdens hun vlucht van Antwerpen naar Oostende, door de Nederlandse Marine aan de ketting gelegd...
De bemanningen werden in Rotterdam opgesloten. Daardoor "verdween" deze Dienst voor Kust- en Rivierverdediging. Op 1 oktober 1914 worden de "Annexes Flottantes" opgericht, bedoeld om het leger te volgen in hun bewegingen. Met 2 diensten, de maritieme en riviertransporten (pontonniers incluis). Onder bevel van Generaal Cuvelier. Majoor Cornellie organiseert die Annexes Flottantes. Hij was in burger marine-officier in dienst op de "male" Oostende-Dover. Op 13/10/1914 wordt beslist het Belgische maritieme hoofdkwartier te Calais te vestigen. Corneille verscheept enorme hoeveelheden materiaal en personeel tijdens het begin van de oorlog met opgevorderde schepen. De Engelsen installeren zich in april 1915 ook te Calais. Daarna herorganiseert hij de diensten van "Annexes flottantes". Hij richt de "Compagnies des annexes" op met matrozen van de mailboten en vissers die naar Engeland vluchtten.
In september 1915; 484 man sterk, waarvan 71 aan boord ter vervollediging van bemanningen op schepen, 169 voor de bewaking van gevangenen, depots en basisdiensten te Calais. 244 voor de havendiensten.
In 1917 wordt de Dienst "Annexes flottantes" een reguliere eenheid van de Basis van Calais. Corneille dringt aan op de noodzaak te kunnen beschikken over zeelui en artilleurs voor de handelsschepen.

En nu komt het:

Op 3 mei 1917 wordt de Belgische Marine heropgericht.
Het "Bemanningsdepot" wordt volgens ministrieel besluit opgericht.
Dit omvat een Staf, het depot zelf en 2 compagnies zeelieden om de instructie en de dienst aan de wal te verzekeren.
De beschikbare zeelui krijgen een stamnummer. Van hieruit worden deze zeelui aan boord gebracht van handelsschepen die bevorradingen verzorgen, ter aanvuling als bemanning of kannoniers.
Het matrozenpak van de Franse Marine wordt overgenomen, met als verschil dat de Belgen een Blauwe pompon droegen ipv een rode.
De Dienst "Annexes flottantes" en het Bemanningsdepot vormen dan samen de "Maritieme Militaire Diensten van de Basis van Calais". Het bemannigsdepot is qua organisatie gelijk aan een bataljon. En hangt administratief af van het Transportkorps van de 4de legerdivisie.
Het Bemanningsdepot wordt gelegerd in de kazerne van Grand-Fort-Philippe (Grevelingen), ook een belangrijk Belgisch Artilleriekamp.
Ook worden bijvoorbeeld 70 zeelui ingescheept aan boord van Franse mijnenvegers.
Eind 1918 telt het bemanningsdepot reeds 302 zeelui en 124 kanonniers door hen gerecruteerd en opgeleid, aan boord van koopvaardijschepen. Op 19/11/1918 krijgt het Bemanningsdepot de naam Detachement Torpedisten en Zeelieden. En deze bouwen verder de Marine uit met vooral in beslag genomen Duitse schepen. Tot de volgende ondergang van de Marine... Op 9 juli 1926 wordt om economische redenen, het ondertussen Korps (19/10/1923) Torpedisten en Zeelieden afgeschaft.

Dus; vanaf het krijgen van een stamnummer waren ze officieel militair bij het Belgische leger. Daarom kan er niemand een vuurkaart aangevraagd hebben.

Belangrijkste bron; Het Korps Torpedisten en Zeelieden.
En mijn parate kennis van de geschiedenis van de Marine. Evil
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

De "d'Entrecasteaux" komt in 1923 in Belgische handen. In leen.
Als stilliggend schoolschip te Brugge. Het Koninklijk besluit om het Korps af te schaffen komt op 9 juli 1926 in het staatsblad, op datum van 31 maart 1927.
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2008 6:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info
Ergens toch jammer dat de diensten van de marine tijdens WOI niet erkend worden via de vuurkaarten/guldenboeken.
groetjes
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2008 7:19    Onderwerp: foto d'Entrecasteaux Reageer met quote

enkele foto's van dit schip
Btw: vele van de jonge belgische matrozen en kadetten werden op de eerste Q schepen gemonterd. Zij kregen een opleiding en vuurdoop in de loopgraven als artillerist om daarna te kunnen fungeren als boordkannonier op verscheidene koopvaardijschepen ,op Qschepen of op visserijschepen in mil dienst.

mijn grootvader werd op die wijze als jonge kadet (als 17jarige)aangemonterd na eerst een opleiding als kanonnier te hebben gevolgd.
Na de oorlog konden de jonge kadetten hun zeevaartopleiding verder afwerken (foto dateert van 1919)
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Aan Schiptje!

ik zal wanneer ik de tijd vind eens zoeken naar die kanonsloepen waarvan je melding maakt die in Nederland aan de ketting werden gelegd...
Ik moet daar ergens een foto vazn hebben.., in de haven vn Antwerpen, ik vermoed mogelijks van voor WOI ? Periode 1911-13,maar zou ook kunnen zijn dat het een foto is van kort na WOI!
Ze zagen er uit als een sleepboot, met een kanonnetje op de voorplecht...ik dacht destijds dat dat het sleepboten waren met een soort waterkanon voor bluswerken in de haven!

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
schiptje

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou leuk zijn, moest blijken dat je daarvan foto's hebt!
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop dat ik dat terugvind, maar het kan weken duren!
Ik herinner mij een aantal foto's i.dat verband..maar waar ik ze moet zoeken (welk artikel, welk magazine, en wanneer juist?)
Ik zie in mijn herinnering nog een foto met dergelijke scheepjes voor ogen...ik heb een behoorlijk opmerkelijk fotogeheugen!
In 1920 , de uitgaven van de Touring Club de Belgique verscheen er een artikelreeks over de Belgische marinegeschiedenis, dat startte al ten tijde van het Hollandse bewind, tot en met WOI, en zelfs tot net erna!
Ook de Tanganika geschiedenis werd er in verhaald!!
Daarin kunnen ze ook voorkomen ? (Wel slechte drukkwaliteit!)
Maar het kan in Vlaanderen Ontwaakt, of in een Le Patriote Illustré/of Européenne (zelfde inhoud!) zijn dat ik die foto gezien heb!
Bovendien herinner ik me ergens een foto met Ernest Demuyter (ballonvaarder) aan boord van ofwel een sleepboot, ofwel dergelijke, maar dat moet dan kort na WOI geweest zijn, ergens 1921 of 1923-25!
Ik neem aan dat die scheepjes mogelijks na WOI aan België werden terugbezorgd ?
Die documentatie heb ik jammer genoeg niet hier thuis liggen!
Ik heb ook een postkaart met 2 Belgen die geïnterneerd waren in Nederland (Harderwijk dacht ik) en op die foto staat een scheepje in model..het zou best kunnen dat dit een model was ervan..leek me toch iets sleepbootachtigs! Wellicht waren het ex bemanningen van zo'n scheepje die in Nederland werden geïnterneerd?
Ik laat je een PB, intussen zoek ik die postkaart en scan die in!

mvr

Jempie
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2008 6:59    Onderwerp: sleepbootachtig > trawler? Reageer met quote

zou dat sleepbootachtig scheepje geen vissersboot type trawler of een drifter zijn??

eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2008 1:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dragonder!
Dat is m niet!

Ik heb de nodige documentatie teruggevonden, reken op "Schiptje" om die hier te posten (ik kan het niet, maar we zitten met de feestdagen!)
In de TCB 1920 stonden dezelfde foto's als deze die ik terugvond in L'Illustration Européenne 1909!
Toen waren er al 3 , de "Minerva ", "Argus" en "Police de la Rade n° II", er was nog een in aanbouw, de "Police de la Rade n° III".
het waren eigenlijk een soort loodsboten, de diensten die er gebruik van maakten waren de piloitie en loodswezezn. leken op sleepboten...
TCV spreekt van Pilice de la Rade et de duane et de pilotageg, La Rade n° ....(op het eerste gezicht La Rade n_I, II et III en de "Args"...
Ze waren niet allemaal van dezelfde grootte, hadden 1 of twee verouderde kannonnen , naargelang die dingen ze konden dragen of erop geplaatst worden, 'die niemand anders méér wilde" 'sic)
Feitelijk waren het dus politie boten, maar in geval van oorlog zouden ze dienst doen als marineschepen om ntwerpen via de Schelde te verdedigen..maar die konden niks uitrichten tegen een Duits schip (bv torpedojager) met hun bewapening! De TCB publiceert een brief aan koning Albert , terzake...1912 geshreven...enz..enz...

Ik zal "schiptje de scans van die artikels uit de TCB alsnog bezorgen...
Maar ik heb ook nog ander dringend werk te verzetten..ga nu slapen , heb niet véél nachtrust nodig, want heb nog verder een zéér drukke dag in 't verschiet!
prettige feestdagen aan iedereen!

mvr

Jempie
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hier zijn ze dan. We hebben een computercrash verwerkt en hebben een aantal dagen niets durven downloaden op onze laptop die we in geval van "nood" inzetten.

De kanoneersloepen van de Dienst voor Kust- en Rivierverdediging.
Deze foto's kreeg ik van Jempie en zoals beloofd plaats ik ze op het forum:

De 3 die men blijkbaar had, 1909, waren : de "Minerva" , de "Argus" en de "Police de la Rade n° II" .
Uit; jaargang 1909 van L'Illustration Européenne

Hierbij ook een uiterst merkwaardige postkaart!

Verder laat ik graag het woord aan Jempie. Hij ging dit nog even wat verder uitdiepen voor ons. En hij zal er ons ongetwijfeld de gepaste commentaar bij geven. Alvast bedankt, Jempie!
Zijn er nog gelijkaardige foto's die circuleren en/of artikels over deze kanonneersloepen?
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Indien iemand ook het kaartje heeft ontcijferd, graag zijn commentaar. De tekst in combinatie met de uniformen enzovoort. Ik vind het alvast een heel eigenaardige te plaatsen foto en een eigenaardige boodschap! Maar ik luister graag eerst eens naar jullie commentaren.
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Op bezoek bij zijn schoonzuster die nu moedertje speelt voor zijn zoon en zijn broer zal het niet graag horen maar het kaartje moet soelaas brengen zo te zien.
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 2:00    Onderwerp: Reageer met quote

is er nog verdere informatie omtrent de belgische marine?
(bv. met hoeveel manschappen ze waren, wat ze deden? )
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 7:08    Onderwerp: Reageer met quote

de_jerre @ 31 Dec 2008 2:00 schreef:
is er nog verdere informatie omtrent de belgische marine?
(bv. met hoeveel manschappen ze waren, wat ze deden? )

Zie:

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2009 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 01 Dec 2008 17:51 schreef:
schiptje @ 01 Dec 2008 17:19 schreef:

In totaal sterven 284 officieren & manschappen tijdens de Eerste Wereldoorlog, 160 anderen werden als vermist opgegeven.

'k Heb per toeval een duidelijk voorbeeld gevonden van wat ik bedoelde aangaande het moeilijk terugvinden van de gesneuvelden van de Marine, tijdens het zoeken in "Marins morts au service du pays 1914-18" en het dodenregister van het IFF:
JANSEN J Soldaat 1 kl mil 1905 3Linie/2Cie(afgedeeld bij annexes flottantes à Calais) +15/05/1917 Begraven Calais Stedelijke Begraafplaats Nord BMB
Hij werd dus begraven onder zijn eenheid, alhoewel hij diende bij de net opgerichte Marine...
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2009 9:10    Onderwerp: Vuurkaart Reageer met quote

Hierbij een vuurkaart aan een marinier. Volgens mij werd je in het guldenboek vernoemd onder de eerste divisie waar je diende. Ik denk dat veel mariniers eerst ergens anders gediend hebben voordat ze ingedeeld werden bij de marine.

schiptje

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2009 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me niet vergis behoorde deze man bij de speciaal opgerichte Cie van de Genie die de sluizen te bijv Nieuwpoort en per uitbreiding de onderwaterzetting van de Ijzervlakte in stand hield. En niet tot de Annexe Flottantes of met andere woorden de toenmalige Marine.
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2009 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor de info. Deze staan dan ook niet in het guldenboek!?
abn

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2009 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 07 Nov 2009 10:49 schreef:
Als ik me niet vergis behoorde deze man bij de speciaal opgerichte Cie van de Genie die de sluizen te bijv Nieuwpoort en per uitbreiding de onderwaterzetting van de Ijzervlakte in stand hield. En niet tot de Annexe Flottantes of met andere woorden de toenmalige Marine.

Idd. De compagnie sapeurs-mariniers was de eerste naam van de latere compagnie sapeurs-pontonniers die instonden voor de onderwaterzettingen.

Groeten,
Bert
Naar boven
jurgen

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2011 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: