Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fransen zijn zuiniger op hun slagvelden dan Belgen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 12:48    Onderwerp: Fransen zijn zuiniger op hun slagvelden dan Belgen Reageer met quote

De Fransen zijn over het algemeen zuiniger op hun historische slagvelden dan de Belgen.

Deze zin kwam ik tegen op internet en dat lijkt me een mooie stelling van de week.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Of ze echt zuiniger zijn op hun slagvelden weet ik niet...kijk maar naar de Somme, weer volledig landbouw, net zoals in Ieper, uitgezonderd enkele stukjes die door organisaties onderhouden worden...het grote verschil is dat er na de oorlog beslist is om op grote stukken van het slagveld bossen te planten...daardoor werden op die plaatsen de slagvelden "goed" bewaard...alhoewel ik onlangs nog ergens gelezen heb dat er met het rooien van de oude bomen ook weer een en ander verdwijnt...misschien niet op de toeristische plaatsen zoals verdun, maar elders...
Ik denk dat hier in Belgie de laatste jaren ook heel wat gedaan is om de slagvelden aantrekkelijker te maken, visitors centers enz...
pascal
Harlie

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat de Fransen een inhaalslag aan het maken zijn voor het feit dat ze bij leven niet zo zuinig waren op hun soldaten, en dat ze nu, door een goed beheer van de slagvelden de soldaten de eer betonen die ze toen tekort kwamen.

John
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

En ik denk dat het grootste probleem is dat er dadelijk na de oorlog niet zo echt veel gedaan werd om het slagveld te bewaren...de mensen wilden terug naar hun eigen streek...heb onlangs gelezen dat het in eerste instantie de bedoeling was om de somme ook volledig te bebossen...maar de somme viel dadelijk na de oorlog in een britse zone voor de opruiming van de slagvelden...de mensen uit de streek keerden terug en de engelsen lieten hen zich vestigen in hun oude dorpen...er werd aan clearance en herbebouwing gedaan door de mensen, en uiteindelijk zagen de fransen van hun plan af om de streek te bebossen...
Kan je je dat voorstellen...de Somme volledig bebost met alle restanten nog aanwezig...
Zou denk ik een enorme toerisitsche treekpleister zijn...
Eigenlijk jammer...
pascal
eagle

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik beginnen met de reactie dat ik blij ben met de aandacht voor Frankrijk op dit forum, want het lijkt wel eens dat het westelijke front zich vooral in Belgie bevond, waar naast een handjevol Belgen, veel Engelsen vochten tegen de Duitsers. En waar het Frankrijk betreft: de Somme is favoriet (opnieuw Engelsen) en Verdun (en dan vooral de Duitse kant),
Nu de stelling zelf: Frankrijk heeft een veel langere frontlijn (we hebben het over de lijn van 1915-1918) dan Belgie. Sommige plekken hiervan zijn heilig verklaard, andere al lang verdwenen. De laatste jaren is er een op allerlei plekken merkbare revival van wo1, dus allerlei gemeenten zowel in Belgie als in Frankrijk proberen graantjes mee te pikken om toeristen te trekken (zie de nieuwe onthaalsites in Tyne Cot, Langemark, het circus Verdun enzovoort). Ik vind dit prima. Tegelijkertijd zie je dat het om meestal arme regio's van het land (Frankrijk meer dan de huidige zuidwesthoek van Belgie) gaat waar ook andere economische belangen spelen:
in Belgie zie je de behoefte aan een snelweg naar de kust langs Ieper en het oprukken van allerlei industrieterreinen. In feite zie je in Frankrijk hetzelfde, volgens mij is er nauwelijks verschil. Zo heb ik ergens gelezen dat Arras een complete begraafplaats wil verleggen ten behoeve van uitbreiding van stadsontwikkeling. Ook in een heel ander gebied als de Vogezen zie je dat wintersportgebieden vlak naast wo1 sites liggen.
Kortom ik ben het niet met de stelling eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
geert

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

die snelweg naar de kust langs Ieper is volledig afgekeurd, die komt er niet.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

België is en was al altijd veel dichter bewoond en bebouwd...
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 21:13    Onderwerp: Zone rouge Reageer met quote

Inhoudelijk heb ik op die stelling eigenlijk niet veel te zeggen. Zij brengt me overigens wel op een vraag.
Wat betekende het dat de Franse staat bepaalde gebieden aanwees als 'zone rouge' ?
Zonder ooit echt onderzoek te hebben gedaan meende ik begrepen te hebben dat het om gebieden ging die dermate verwoest waren door de gevechten dat ze als onbruikbaar (gevaarlijk ?) golden voor het traditionele (her)gebruik van bewoning, industrie en landbouw.
Bebossing zou daarvan de (welbewuste ?) uitdrukking kunnen zijn.

Maar in een website over 'La ville de Nesle' kreeg ik de indruk als zou die aanduiding juist inhouden dat er prioriteit gegeven werd aan het weer actief gebruiksklaar maken van zo'n gebied. En dus beslist niet overlaten aan de natuur. Eerder een uitdaging voor architecten en zo. (Mijn Frans is niet denderend, vandaar misschien een misvatting ?)
Dus: wat betekende het formeel, en interessanter wat betekende het in de praktijk ? En werken de consequenties hedentendage nog door ? Ten gunste van het behoud van cultureel erfgoed ?

En dan Belgie. Bestond daar ook een vergelijkbare figuur, een regiem voor de ruimtelijke ordening van juist de meest getroffen gebieden ?
[/b]
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2006 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

De auteur van de zin maakte zich vooral druk over de café,s met vrolijk wapperende vlaggen en terrasjes op de voormalige slagvelden en een pretpark op een beladen plek.

Zolang ik niet bij iedere trench, museum, weiland etc etc een hotdogkraam tegenkom en zolang ik nog steeds echt op zoek moet gaan, in beide landen, naar een gelegenheid om te lunchen denk ik dat het nog meevalt.
Ook op de Champs kom je tegenwoordig picknick gelegenheden tegen en in bunkers en bospaden in beide landen ben ik al luiers, damesverband, lege flessen, MacDonalds afval en nog veel meer vieze zaken tegengekomen.
Dat ligt dus niet aan beide landen, maar toch echt aan de bezoeker.

Vlaanderen heeft dan een pretpark, Vimy Ridge is immens populair bij de fitnessers en de champs zijn ook al populair bij de mountainbikers.
Lokale bevolking dus.
Dat men slagvelden is gaan hergebruiken getuigd dat dan van minder respect?
Met name in België lagen de slagvelden in woon/werk gebied, na de oorlog keerde men terug en hernam het land, getuigd dat dan dat men minder zuinig is?
Ik betwijfel het.

Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2006 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

En is er ergens in frankrijk niet een fort waar een dierentuin in gevestigd is? En is er bij verdun geen fort dat gebruikt wordt voor survivaltraining of zoiets...
Ik denk dat er overal wel wat is...de tommy in pozieres is toch ook een grote kermis?
En eigenlijk zijn er maar een viertal slagvelden in frankrijk die redelijk goed onderhouden worden vanwege het toerisme, en dat zijn verdun, de somme, de chemin des dames en de buurt rond vimy/notre dame de lorette...
Als je elders gaat vind je enkel nog de verwaarloosde resten van loopgraven en monumenten, als je nog iets vindt...
pascal
Henri

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2006 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 10 Sep 2006 13:33 schreef:
En is er ergens in frankrijk niet een fort waar een dierentuin in gevestigd is? En is er bij verdun geen fort dat gebruikt wordt voor survivaltraining of zoiets...
Ik denk dat er overal wel wat is...de tommy in pozieres is toch ook een grote kermis?
En eigenlijk zijn er maar een viertal slagvelden in frankrijk die redelijk goed onderhouden worden vanwege het toerisme, en dat zijn verdun, de somme, de chemin des dames en de buurt rond vimy/notre dame de lorette...
Als je elders gaat vind je enkel nog de verwaarloosde resten van loopgraven en monumenten, als je nog iets vindt...
pascal

ik denk dat je de slachtvelden in de vogezen vergeet, die zijn nog in schitterende staat, weinig bezoekers omdat het vaak een fikse wandeling/klautertocht is er te komen
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2006 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Henri, inderdaad, maar dat is denk ik niet omdat er zo goed voor gezorgd wordt, maar meer omdat ze in steen zijn uitgehouwen en daardoor minder vatbaar zijn voor erosie en dergelijke, en ook zoals je zegt omdat er minder mensen komen...
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2009 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Topic uit de Oude Doos: we zijn een aantal jaren verder en 2014 komt snel dichterbij.
Wie is er nu het zuinigst?
Frankrijk of Belgi"e?

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2009 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 27 Dec 2009 11:54 schreef:
Topic uit de Oude Doos: we zijn een aantal jaren verder en 2014 komt snel dichterbij.
Wie is er nu het zuinigst?
Frankrijk of België?

Of bedoel je: wie heeft het beste commercieel inzicht?

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2009 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

geen van beide zijn zuinig op de slagvelden.

de engelsen hechten veel meer waarde aan hun 'Heritage' ik denk zelfs dat zonder hen er in Ieper en omgeving nu helemaal niets meer zou zijn.

kijk maar wat de Belgen bv met Waterloo hebben gedaan.
en wat is er in nederland over van enige oorlog, de Grebbeberg???
ook het symbool van Rotterdam 1940 de Maasbrug is omgesmolten en in het niets verdwenen

wat betreft de fransen, daar is nog wel meer bewaard gebleven.
Alleen niet op plaatsen waar er landbouw of enig ander economisch gewin de voorkeur genoot.

kijk maar naar de Somme, wederom de engelsen die het in stand houden en zich er zorgen om maken.

enige echte uitzondering op grote schaal: Verdun & Hartmannswillerkopf
maar daar is wel weer een heel circus bij ontstaan.

verder zijn er nu ineens heel veel initiatieven omdat door de herdenkingen er weer commercieel en politiek gewin is te behalen.

en bovendien kan ik me heel goed voorstellen dat na een oorlog de bewoners (als ze nog leven) hun leven weer wille oppakken, en dus die rotzooi allemaal kwijt willen.

Wie bij zijn volle verstand gaat wonen in een loopgraaf naast een platgeschoten huis, egaliseren, platgooien en nieuwbouwen!

als er dan ineens toeristen komen, herstel je alles verteld ze dat het in originele staat is en.....kassa! (Hill62, Vimy, enz....)

groet
Henri
Wienne

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2009 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
de engelsen hechten veel meer waarde aan hun 'Heritage' ik denk zelfs dat zonder hen er in Ieper en omgeving nu helemaal niets meer zou zijn.

Het is natuurlijk wel makkelijk om in een ander land 'heritage' te gaan roepen... Anderzijds heb je wel ergens gelijk: in de UK heeft men nu eenmaal meer aandacht voor zulke dingen, maar als er bij hen economische overwegingen spelen, mag die 'heritage' even goed ophoepelen.

Hun grote voordeel, zeker tegenover België, is dat ze de ruimte hebben. Dat gaat ook op voor Frankrijk en een min of meer deftige Ruimtelijke Ordening, waar we hier in België eigenlijk van een Ruimtelijke Wanorde moeten spreken. Het is pas de laatste jaren dat er min of meer daar een beetje een kentering in is gekomen. En zelfs dat gaat niet zonder slag of stoot, kijk maar eens bij de problemen bij zonevreemde gebouwen en dergelijke...
Raak aan de Belg zijn baksteen en je raakt aan zijn...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
koos24

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2010 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne @ 28 Dec 2009 12:58 schreef:
in de UK heeft men nu eenmaal meer aandacht voor zulke dingen, maar als er bij hen economische overwegingen spelen, mag die 'heritage' even goed ophoepelen.

Wat is er mis met economische overwegingen als ze er toe bijdragen
cultureel erfgoed in stand te houden Confused

Een win, win situatie toch?
Werkgelegenheid voor de streek, die daardoor alle belang heeft
de slagvelden zo origineel, lees aantrekkelijk, te houden.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2010 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het topic nog maar eens opnieuw doorgelezen. Veel zinnige opmerkingen, interessante discussie.
Al lezende begon ik te bedenken dat het teloor gaan van oude slagvelden eigenlijk wel een goed teken kan zijn (behalve dat het vervelend is voor WO1-liefhebbers). Geschiedenis gaat over de beschrijving van wat is geweest en gebeurd. Een nuttige zaak. En dat er hier en daar een monument staat om te laten zien dat er iets gebeurd is kan ook geen kwaad. Maar de bedoeling van de geschiedenis kan ook zijn vooruitgang. Weg met de oude zaken, die zijn geweest en nemen geen keer. We doen verder en maar weinigen kijken om. De oude littekens in het landschap helen langzaam maar zeker. Ooit zullen alle WO1-bunkers vervallen tot puin, ooit zullen de begraafplaatsen worden geruimd, ooit zullen zelfs de mijnkraters invallen. Dat is de natuur, dat is de loop der dingen. Waarom zouden we daarom treuren? We kijken naar wat er nog is, en onze nazaten kijken misschien nog naar wat er dan nog is, en dat is al minder. De loop der dingen......

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

ja, je hebt wel gelijk, maar het klinkt zo triest. Alles is vergankelijk.
Maar ik heb wel moeite met het ruimen van begraafplaatsen.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 17 Mrt 2010 22:32 schreef:
Ik heb het topic nog maar eens opnieuw doorgelezen. Veel zinnige opmerkingen, interessante discussie.
Al lezende begon ik te bedenken dat het teloor gaan van oude slagvelden eigenlijk wel een goed teken kan zijn (behalve dat het vervelend is voor WO1-liefhebbers). Geschiedenis gaat over de beschrijving van wat is geweest en gebeurd. Een nuttige zaak. En dat er hier en daar een monument staat om te laten zien dat er iets gebeurd is kan ook geen kwaad. Maar de bedoeling van de geschiedenis kan ook zijn vooruitgang. Weg met de oude zaken, die zijn geweest en nemen geen keer. We doen verder en maar weinigen kijken om. De oude littekens in het landschap helen langzaam maar zeker. Ooit zullen alle WO1-bunkers vervallen tot puin, ooit zullen de begraafplaatsen worden geruimd, ooit zullen zelfs de mijnkraters invallen. Dat is de natuur, dat is de loop der dingen. Waarom zouden we daarom treuren? We kijken naar wat er nog is, en onze nazaten kijken misschien nog naar wat er dan nog is, en dat is al minder. De loop der dingen......

Hallo,
Jaja,ooit zal de wereld vergaan waarom zouden we vandaag nog iets doen.
Uw vriend J.P.Sartre zit waarschijnlijk nu te glimlachen....
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 17 Mrt 2010 22:32 schreef:
De oude littekens in het landschap helen langzaam maar zeker. Ooit zullen alle WO1-bunkers vervallen tot puin, ooit zullen de begraafplaatsen worden geruimd, ooit zullen zelfs de mijnkraters invallen. Dat is de natuur, dat is de loop der dingen. Waarom zouden we daarom treuren? We kijken naar wat er nog is, en onze nazaten kijken misschien nog naar wat er dan nog is, en dat is al minder. De loop der dingen......

En dat vind ik eigenlijk wel een mooie gedachte. Beter dan het tegen iedere prijs behouden van alles. Persoonlijk vind ik een plek waar je nog vaag de historie kan zien aan het landschap mooier dan door de mens opgetrokken monumenten. Daarom stoor ik me ook niet aan pretparken op voormalige slagvelden of kinderen die (mits verantwoord) spelen op een begraafplaats. Persoonlijk kan ik daar de symboliek wel van waarderen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: