Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zal de Wiki ooit verdwijnen door geldnood?

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:01    Onderwerp: Zal de Wiki ooit verdwijnen door geldnood? Reageer met quote

Daarnet gezien op Wikipedia dat Wikimedia Foundation dringend mensen zoekt voor een donatie. Zie meer hierover hier: http://wikimediafoundation.org/wiki/Appeal2/nl?utm_source=2009_Jimmy_Appeal3&utm_medium=sitenotice&utm_campaign=fundraiser2009&referrer=http%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FFaillissement&target=Appeal2

Blijkbaar kan ook de Wikimedia Foundation zich niet redden uit de crisis waardoor zij noodgedwongen mensne zoeken voor een donatie. En als ik dit lees, betekend dus dat zij ofwel moeten stoppen uit geld gebrek ofwel hun website betalend moet maken door eventueel reclame. Nu vraag ik mij toch af, wat kan er gebeuren met de Wiki?

Stel nu, Wikimedia Foundation stelt nu de Wikipedia in als een pagina met reclame. Word de reclame dan ook gegeven op de Wiki?

Stel nu, Wikimedia Foundation gaat failliet want ze hebben geen geld om de servers te runnen. Zal de Wiki dan ook verdwijnen? Vermits de Wiki draait op het systeem van de Wikimedia Foundation?

Hoe zullen de Admins van FEW hierop reageren? Is er een reden om te panikeren? Of is alle paniek gewoon overbodig?

Het zou jammer zijn dat de Wiki verdwijnt.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlim

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

De Wiki-software zelf is open source, Snaip. Niks aan de hand, dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Een oproep van Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia

Vandaag roep ik u op Wikipedia te steunen met een donatie.

Ik ben in 2001 met Wikipedia begonnen en in de afgelopen acht jaar heb ik me laten verbazen door de honderdduizenden vrijwilligers die mij hebben geholpen de grootste encyclopedie in de geschiedenis samen te stellen.

Wikipedia is geen commerciële website. Het is een gemeenschappelijk werk - niet alleen geschreven, maar ook bekostigd door mensen zoals u. Meer dan 340 miljoen mensen raadplegen maandelijks Wikipedia, dat is ongeveer een derde van alle mensen met toegang tot internet. U maakt deel uit van onze gemeenschap.

Ik geloof in ons. Ik geloof dat Wikipedia steeds beter wordt. Dit is het hele concept: iemand schrijft een artikel, iemand anders verbetert dat een beetje - en het wordt steeds beter. Vindt u Wikipedia vandaag nuttig, stelt u zich dan voor wat we kunnen bereiken in vijf, tien of twintig jaar.

Wikipedia draait om het vermogen van mensen zoals wij om buitengewone dingen tot stand te brengen. Mensen zoals wij schrijven Wikipedia, woord voor woord. Mensen zoals wij bekostigen Wikipedia. Het laat zien dat we samen de wereld kunnen veranderen.

We moeten de ruimte waarin dit belangrijke werk gestalte krijgt beschermen. We moeten Wikipedia beschermen. We willen Wikipedia gratis en reclamevrij houden. We willen Wikipedia open houden - u kunt de informatie op Wikipedia gebruiken op elke manier die u wilt. We willen Wikipedia blijvend laten groeien, overal kennis verspreiden en iedereen aanmoedigen om mee te doen.

De Wikimedia Foundation is de niet-commerciële organisatie die ik in 2003 heb opgericht om Wikipedia te begeleiden, te laten groeien, te stimuleren en te beschermen. Met een begroting van 10 miljoen dollar (minder dan 7 miljoen euro) per jaar en minder dan 35 werknemers beheert ze de op vier na meest bezochte website ter wereld. Ik vraag uw hulp, zodat we ons werk kunnen voortzetten.

Stelt u zich een wereld voor waarin iedereen op aarde vrije toegang heeft tot alle menselijke kennis. Dat is ons doel. En met uw hulp zullen we dat doel bereiken.

Dank u voor uw bezoek aan Wikipedia. U maakt er deel van uit: doneer alstublieft vandaag.

Jimmy Wales
Oprichter Wikipedia

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik panikeerde vanwege dit:

Dit staat vermeld op onze Wiki. Dus de Wiki word ondersteund door MediaWiki en als je MediaWiki bezoekt, vind je dezelfde tekst terug. Wat betekend, Wikipedia stopt ermee word al hun systemen uitgeschakeld en ondersteunt niks de Wiki. Of heb ik het mis?

FHSW Wikia
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Geen reden om in paniek te raken.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:19    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 21 Dec 2009 0:17 schreef:

Dus ik heb het eigenlijk mis? Of hebben jullie een noodplan?

FHSW Wikia
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:21    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 21 Dec 2009 0:19 schreef:

Er wordt een wereldwijde donatie gevraagd, er stopt helemaal niks.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 0:24    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 21 Dec 2009 0:21 schreef:
sniper snoop @ 21 Dec 2009 0:19 schreef:

Er wordt een wereldwijde donatie gevraagd, er stopt helemaal niks.

Ik heb al websites gezien die ook donatie vroegen en toch moesten stoppen omdat het niet lukte. Nu ja, Wikipedia zal wel genoeg mensen vinden om te doneren, want bezoekers genoeg. Alhoewel ik toch wel vermoed dat de meeste bezoekers bestaan uit studenten.

Ik ga douchen en pitten. Deze week eens wat leveren aan de Wiki.

FHSW Wikia
Naar boven
aglooka

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2009 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is niet de eerste keer dat Wikipedia om fondsen vraagt aan de gebruikers, vorige keer (-en ?) is het ook gelukt...hopelijk nu ook.

Aglooka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Wattman

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Er is nimmer reden om in paniek te geraken... Met paniek schiet je immers niets op. Dat had lance-corporal Jones heel goed geleerd tijdens zijn dienst in de Soedan Smile

Neemt niet weg dat dit natuurlijk een van de zwaktes is van de huidige internet maatschappij. "Now you see it, now you don't". Ik heb het al eerder geschreven. Informatie kan van het ene op het andere moment onvindbaar zijn. Redenen kunnen divers zijn. Tijdgebrek, geldgebrek, ruzies, corrupte database, complete vernietiging van servers door een ramp of een aanslag, faillissement van je host (is mij zelf overkomen!!) . Je kunt het niet zo gek verzinnen waarom de stop uit een website of systeem wordt getrokken. Zelfs de overheid laat eigen sites rustig verdwijnen, onder het motto hier steken we geen energie meer in. En ik heb in al die jaren (sinds 1995) dat ik op het internet ben aangesloten heel wat zien komen en net zo hard zien verdwijnen. Het is een hele goede wijze van uitwisseling van informatie, maar tevens is alles zo fragiel als het maar kan zijn. Een auteur (of een ander) moet wel erg zijn best doen om een eenmaal gepubliceerd boek volledig van de aardbodem te laten verdwijnen. Met internet is dat een fluitje van een cent. En dat geldt ook - en ik wil niemand bang maken - met de informatie die op dit forum staat.
Zelf denk ik dat de informatie die opgeslagen staat op servers van universiteiten nog het meest beschermd is. Maar ook daar ben ik niet echt zeker van. Neutral
Naar boven
aglooka

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, inderdaad. Een aanrader is steeds als je een bv. een pdf van eeen interessant boek vind of zo, het direct naar je harddisk te kopiëren , voordat het weeral verdwenen is......

Veel groeten,

Aglooka
Wattman

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2009 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

aglooka @ 26 Dec 2009 22:56 schreef:
Ja, inderdaad. Een aanrader is steeds als je een bv. een pdf van eeen interessant boek vind of zo, het direct naar je harddisk te kopiëren , voordat het weeral verdwenen is......

En maak regelmatig een back-up op een externe harddisk. Ik kon 2 weken geleden mijn harde schijf van de PC gaan formatteren na een fatale fout in het besturingssysteem. Crying or Very sad Enfin, u begrijpt het... ik ben een hoop balast, maar ook andere digitale zaken kwijt. Gelukkig lees ik mijn email altijd via de webmail Laughing

p.s. waarom een externe harddisk: DVD's en CD-ROM hebben de akelige eigenschap om weg te rotten. Echter ook een externe harddisk is geen garantie. Bij het herstel van mijn bestanden bleek een map gewoon onleesbaar... Nou, ja papier kan ook wegrotten, en foto's verkleuren. Cool
Naar boven
aglooka

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2009 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens wat betreft onze WIKI, ik veronderstel dat er daarvan ook ergens een backup wordt bijgehouden die niet op het net staat maar ergens op een HDD of nog beter op DVD's of zo ?

mvg,

Aglooka
aglooka

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2009 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 27 Dec 2009 14:35 schreef:
aglooka @ 26 Dec 2009 22:56 schreef:

p.s. waarom een externe harddisk: DVD's en CD-ROM hebben de akelige eigenschap om weg te rotten. Echter ook een externe harddisk is geen garantie. Bij het herstel van mijn bestanden bleek een map gewoon onleesbaar... Nou, ja papier kan ook wegrotten, en foto's verkleuren. Cool

Tja, archeologen en historici zijn nu al bang dat onze periode later heel moeilijk te onderzoeken zal zijn omdat de records die we bijhouden allemaal op zulke vergankelijke data staat:
1. PC opslag op allerlei manieren: zoals je al zegt "vergaan" CD en DVD roms na een aantal jaren. HDD's zijn misschien beter als ze regelmatig worden gerefreshed, maar dat houd ook op een bepaald ogenblik op natuurlijk.

Een kleine anecdote: in de late jaren 90 wou NASA terug een satelliet naar de maan lanceren. Het had hiervoor de data van het apolloprogramma nodig. Nu bleek dat de tapes met data nog in het archief zaten, maar dat er geen machine meer was om deze te lezen. Gelukkig had destijds één van de apollo programma medewerkers zulke machine mee naar huis genomen toen ze de vuilbak opgingen uit sentimentele overwegingen, en stond deze nog in zijn garage. Ze was wel onbruikbaar geworden door de jaren zonder onderhoud. Dus heeft men (met de kennis die sommige oude gepensioneerde techinici nog in hun hoofd hadden want de manuals waren ook weg) deze machine helemaal uit elkaar gehaald, gerestaureerd en toen ze terug werd gemonteerd werkte ze gelukkig terug. Nu zijn alle data met deze machine op DVD's gezet. Dus zijn ze weer enkele jaren (hopelijk decennia) "veilig" tot er weer geen DVD lezers meer zijn, of men vergeten is hoe de informatie nu juist was geformatteerd, of de DVD's zouden zijn vergaan (het gaat hier wel om speciale DVD's waar er op een goudlaagje wordt geschreven, dit goudlaagje is in principe van onbeperkte levensduur, maar het plastiek errond ?)

2. Papier en zo. Het is zo dat er na de tweede wereldoorlog op een nieuw procedé voor het maken van papier is overgegaan. Bij deze methode bevat het papier echter een zuur zodat het na een jaar of 50 begint te desintegreren. Men is nu al bezig om bv oude krantenarchieven enz om te zetten op PC data (met alle nadelen daar dan weer aan verbonden) of in geval van belangrijke documenten die als artefact zelf een hoge waarde heeft kan men het papier op een dure, trage wijze "ontzuren" en fixeren. Het is echter slechts een druppel op een hete plaat, vele archieven beginnen nu stilaan te vergaan zonder dat er genoeg geld en tijd is om ze te bewaren of om te zetten.

3. In de oudheid en middeleeuwen had tenminste de goede gewoonte om verdragen en zo in (liefst zo hard mogelijke) rotsen uit te hakken Smile Ook schreef men vaak op potscherven of klei die beiden bijna onvergankelijk zijn. Papyrus en perkament en het oude papier zijn ook heel duurzaam en bieden weinig conservatiemoeilijkheden. Ook de gebruikte inkt was toen veel duurzamer.
aglooka

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Goed Nieuws, wikipedia heeft voldoende fondsen gekregen om voort te gaan. !

Aglooka
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dankwoord van Jimmy Wales, oprichter van Wikipedia

Wow. Wat kan ik zeggen? Dank u.

We hebben inmiddels de meest succesvolle inzamelingscampagne uit onze geschiedenis beëindigd: in minder dan acht weken is 7,5 miljoen dollar bijeengebracht. Het is haast niet te geloven. Maar verbaasd ben ik niet. In 2001 heb ik iedereen uitgedaagd en u heeft me nooit teleurgesteld. U heeft de grootste verzameling van menselijke kennis in de geschiedenis bijeengebracht, die elke dag wordt uitgebreid en verbeterd: er zijn nu veertien miljoen encyclopedische artikelen in 270 talen. U heeft dat ondersteund en het helpen bekostigen en bewaren.

Advertenties brengen geen geld voor Wikipedia binnen: dat doet u. Wikipedia is de op vier na meest bezochte website ter wereld - 340 miljoen bezoekers in de afgelopen maand - en onze servers en werknemers worden uitsluitend gefinancierd door donaties. Uw giften zorgen ervoor dat Wikipedia vrij te gebruiken is en vrij van advertenties blijft. Uw giften bevorderen de vrije toegang tot vrije kennis overal ter wereld.

Dank u voor alles wat u doet om Wikipedia tot een realiteit te maken. Uw commentaren inspireren me en het is een voorrecht getuige te mogen zijn van uw passie voor Wikipedia.

"Als ik om antwoorden verlegen zit, bent u er altijd om me uit de brand te helpen." - Lauren Sierra
"Voor mijn zes jaar oude zoon is Wikipedia een prachtig venster op de kennis in de wereld." - Pilgrim Beart
"Wikipedia is erg belangrijk voor iedereen. Het is een prestatie van de mensheid." - Fernando Borba
"Wikipedia draait om één eenvoudige behoefte: directe toegang tot informatie van hoge kwaliteit over ieder denkbaar onderwerp. Daarom ondersteun ik het van harte." - Joao Nunes
Wikipedia is een bijzonder en uniek verhaal.

Mocht u nog niet aan Wikipedia hebben kunnen doneren: dat kan nog steeds. U kunt altijd met een gift bijdragen aan de bevordering van vrije toegang tot vrije kennis. Klik hier.

Ik roep u ook op om deze bevriende organisaties te steunen:

Creative Commons maakt het voor iedereen eenvoudiger om werk van anderen te delen en te gebruiken. Doneren aan Creative Commons kan hier.
De Electronic Frontier Foundation komt op voor de rechten van alle internetgebruikers. Doneren aan de EFF kan hier.
De Free Software Foundation bevordert de ontwikkeling van vrije software en ondersteunt de rechten van computergebruikers. Doneren aan de FSF kan hier.
Nogmaals: hartelijk dank.

Wikipedia forever,

Jimmy Wales,
oprichter van Wikipedia

Bron: http://wikimediafoundation.org/wiki/Jimmy_Thank_You/nl?utm_source=2009_ThankYou2&utm_medium=sitenotice&utm_campaign=fundraiser2009#appeal

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws! Voorlopig blijft de Wiki dus bestaan. Maar het probleem zal zich steeds opnieuw aandienen. Blijven steunen dus dunkt me Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 06 Jan 2010 19:13 schreef:
Goed nieuws! Voorlopig blijft de Wiki dus bestaan. Maar het probleem zal zich steeds opnieuw aandienen. Blijven steunen dus dunkt me Wink

Open eens jouw schatkamer. Laughing

FHSW Wikia
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: