Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dolende zielen...?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2005 12:24    Onderwerp: Dolende zielen...? Reageer met quote

We kennen allemaal de Tsunami ramp, welnu, er zijn al verhalen bekend van gebeurtenissen in thailand bij Koh Pi Pi, dat de inwoners stemmen en gelach horen op het strand.. en dat als ze gingen kijken het strand leeg was...
Mensen die in hotels werken horen (buitenlandse) stemmen , kinderen die om hulp roepen

222.000 mensen dood is veel, heel veel. Uiteraard. Maar kun je puur op basis van de aantallen spreken over dolende zielen?

De wereldbevolking bestaat momenteel uit 6 miljard mensen, en gebaseerd op een gemiddelde leeftijd van 40 jaar, betekent dit dus dat er jaarlijks 150 miljoen mensen overlijden, dat zijn dus ruim 4 miljoen mensen per dag.
Zelfs al zit er er grof naast met mijn aannames, dat er wereldwijd per dag miljoenen mensen overlijden is dit een gegeven waar je met iedere berekening wel zo ongeveer op uit komt.

Het aantal van 222.000 extra doet er op die getallen dus weinig toe.

Ik geloof echter beslist wel dat er flarden van levens kunnen blijven 'hangen'. En dat je die weer op kunt pikken. Al geloof ik absoluut niet dat individuen op één of andere wijze als individue blijven voortbestaan. Datgene wat je tot jezelf maakt is dermate verankerd in je materiele identiteit dat ik dat als eenheid beschouw.

En bovendien, als je individuen en 'ikjes' ook na de dood zouden voortbestaan, zou dat leven na de dood dus al net zo ik-begrensd en beperkt zijn als ons huidig leven. En dat geloof ik niet.

150 miljoen mensen per jaar, waarvan een hoog percentage een natuurlijke dood sterft, Ik denk dat juist dat een wezenlijk verschil maakt.

Ik denk dat mensen die door geweld, in welke vorm dan ook, op een andere manier de dood in gaan. Te plotseling. Te abrupt. Er is geen natuurlijke overgang. Misschien hebben ze niet eens het besef dat ze dood zijn, en blijven de 'ikken' van die mensen wel langer hangen (en dus begrensd). En hoe lang dat blijft hangen ligt aan het 'besef van de overledene'.

De aantallen zeggen niets, de manier waarop wel.

Als je plotseling overlijdt, door een natuurramp, verkeersongeluk, plotseling straatgeweld - is dat anders dan als je na een lang gevecht overlijdt, op een slagveld, of in een ziekbed? Heb je in zo'n langduriger en bewuster meegemaakte 'weg naar het einde' dan meer tijd om je des te steviger aan het leven vast te klampen, kan er een grondiger en dieper gevoel van afkeer en verzet ontstaan?

Over het slachtveld gesproken
Daar heb ik zelf ervaring mee, 2 , 3 keer per maand loop ik rond over de WO1 slagvelden in zuidbelgie of noordfrankrijk. wat ik hier schrijf heb ik zelf ervaren en nee, ik was niet moe, labiel of anderszins niet mezelf.

Geschreeuw en gevechten horen,geuren, en ik was niet de enige die dat daar hoorde.

Juist om mijn ervaringen daar, en de gesprekken met mensen die dat ook hebben, ben ik er van overtuigd dat het een strikt persoonlijke zaak is of je wel of niet dolend blijft. Over het algemeen neig ik er desalniettemin naar om te denken dat situaties die een langdurige hel voor de betrokkenen waren, eerder aanlelding geven tot 'blijven hangen' dan onverwacht plotseling weggerukt worden uit het leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2005 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Stuk met interesse gelezen. Zo had ik er nog niet over nagedacht.

Het blijft een interessant feit dat idd mensen dingen ervaren op de slachtvelden van de Eerste Wereldoorlog. In principe kun je alles proberen te verklaren...maar af en toe valt er toch een gat in wat er nog te verklaren is. Hoe nuchter men ook in het leven staat, men ontkomt er niet aan.

Misschien is dit ook wel de reden dat er duizenden mensen per jaar heengaan omdat het een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Bram Vermeulen omschreef dit eens ongeveer als volgt; plekken waar veel mensen zijn gestorven hebben een aantrekkingskracht op de mens.
Ik noem slachtvelden en concentratiekampen.

Feit blijft dat heel veel mensen steeds dezelfde plek blijven bezoeken ondanks dat het platgewalst is door de voeten van duizenden toeristen. Toch blijven ze terugkomen. Wat is daar nog te zien....komen deze mensen om te voelen en te ervaren?!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2005 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je Tom,
het blijft een vreemd gegeven, het kan voor mensen ook een hele krachtige ervaring zijn, soms zelfs een helende werking hebben.
Het klinkt heel vreemd, maar er zijn gevallen bekend van mensen die een depressie hadden, daar een groot deel van hun genezing vonden.
Ik heb er over gelezen en ik weet van een geval uit mijn directe omgeving.

Ik hoop dat ik nog iemand kan porren na de 19e hier iets over te komen vertellen, want die iemand weet heel veel van deze materie af.

Uit een interview met Bram Vermeulen haalde ik trouwens deze woorden:

Op het gebied van healing werkt het net zo. In onze cellen hebben we bepaalde informatie. Nu worden we ziek. Wat gebeurt er dan? Onze cellen krijgen verkeerde informatie. Wat moet ik doen? We moeten proberen in het veld te komen en oude, goede informatie uit het veld halen. Dat doen gebedsgenezers, sjamanen en handopleggers. Ze hebben een connectie met het veld en geven jou de juiste informatie terug waardoor je geneest. De enige juiste manier van genezen. Wat hebben wij bedacht? Met dat geld dat je creëert, koop je paracetamol en dan heb je geen pijn meer.’

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2005 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Die helende werking heb ik nog nooit van gehoord en is dus voor mij een hele nieuwe invalshoek...wel een interessante...hoor hier idd graag meer over!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2005 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Nu moet jeje daar geen foutieve voorstelling bij maken Tom,
het is niet zo dat men standaard daar mensen heenstuurt om 'beter'te worden.
Ofdat het überhaupt nodig is om beter te worden.
Je moet ook niet in termen als 'beter'worden denken

Ik kan zo 1,2,3 niet meer het boek vinden waarnaar ik kan verwijzen.
Jammer wel.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2005 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Citaat nog niet gevonden,
wel een stokpaardje verhaal Smile

De manier waarop men naar mensen kijkt is sterk verrationaliseerd.
De geneeskunde en ook de meeste gedragswetenschappen zien de mens nu
als resultante van een aantal onpersoonlijke en voor iedereen gelijke
processen en wetmatigheden.
Dit heeft als gevolg dat men de mens en zijn diverse problematieken
los is gaan zien van zijn omgeving: slechts hetgeen direct met de
problematiek van de betroffene samenhangt wordt als relevant
beschouwd. En die samenhang wordt pas gezien wanneer die overeenkomt
met de bestaande inzichten, wetmatigheden en structuren.

Vroeger lag dat heel anders; in oudere medische literatuur werd bij de
beschrijving van een ziektebeeld bv ook het huis van de patient
meegenomen, de inrichting daarvan, etc: je zag als het ware de patient
helemaal voor je, in zijn omgeving. Men schreef een film.

Dit kwam weer voort uit de opvatting dat we als mens drijven op onze
omgeving. Tot die omgeving behoort ook de geschiedenis; Freud
beschouwde gebeurtenissen uit de vroege jeugd immers als bepalend voor
een later functioneren. Jung ging nog verder dan alleen maar de
persoonlijke voorgeschiedenis: hij ging uit van een collectief
onbewuste, een soort gemeenschappelijke plaats- en cultuurbepaalde
collectieve achtergrond.

Vanuit dergelijke ideeen was het logisch dat men plaatsen waar veel
gebeurd was, als mogelijke bronnen van een contact met een collectief
onbewustel zag. Dit contact kon voor een bepaalde categorie patienten
heilzaam werken. Wellicht door zelfrelativering, maar naar de
overtuiging van meerdere psychiaters ook door het weer opengooien van
emotionele blokkades, door het weer in contact komen met de eigen
emoties.

In ons rationele wereldbeeld werden die emoties immers steeds verder
in een isolement geduwd en niet meer toegestaan zich te uiten. Maar ze
bleven er wel; en des te meer ze genegeerd werden, des te minder ze
inhoudelijk gecontroleerd werden. Zo kon er dus, naar men
veronderstelde (sommigen geloven dat nog steeds), een grote emotionele
beinvloeding van dat soort beladen plaatsen uitgaan. een beinvloeding
die door het rationele niet opgemerkt werd (want die emoties werden
immers genegeerd) maar wel steeds heftiger vormen aan kon nemen. Net
zo lang tot de dam brak, en er een niet meer te ontkennen stortvloed
van emoties naar buiten kwam.

En dit werd/wordt in veel gevallen als heilzaam ervaren: een te ver
wegdrukken van eigen emoties lijkt tot een bepaald type depressie te
kunnen leiden, nl het type depressie waar de levenslust uit de persoon
lijkt weg te druppelen.

En zo kan een beladen plek een heilzame werking hebben, kort samengevat Laughing

* Van stokpaardje afstapt*

Naar boven
Kitboy

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2006 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzonder interessant schrijven Yvonne, en ik kan aardig met je meevoelen i.z. je hier geschreven heb. Voor mij roepen de slagvelden bij tijd en wijle ook gevoelens op. Bram Vermeulen omschreef het in ieder geval als een soort van heimwee cq verbondenheid en zo ervaar ik het ook. Vooralsnog wil ik daar geen enkele metafysische conclusie aan verbinden, maar een gevoel liegt in ieder geval voor de waarnemer nooit.

Groet, Nico
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy @ 18 Jan 2006 14:34 schreef:
Bijzonder interessant schrijven Yvonne, en ik kan aardig met je meevoelen i.z. je hier geschreven heb. Voor mij roepen de slagvelden bij tijd en wijle ook gevoelens op. Bram Vermeulen omschreef het in ieder geval als een soort van heimwee cq verbondenheid en zo ervaar ik het ook. Vooralsnog wil ik daar geen enkele metafysische conclusie aan verbinden, maar een gevoel liegt in ieder geval voor de waarnemer nooit.

Groet, Nico

Fijn dat dit topic weer loopt.
De laatste jaren hoor ik vaker mensen zeggen, naar de slagvelden gaan is als een thuiskomen voor me, maar niemand kan nu goed uitleggen wat ze bedoelen.

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk ga ik hier weer uit de toon vallen, maar ik heb nog nooit IETS gewaargeworden wat niet tastbaar is. Ook niet op begraafplaatsen noch op slagvelden.
Ik ga ook niet beweren dat "dolende zielen" niet zouden bestaan. Wie ben ik om dat te beweren.
Ik benijd wel mensen die vast in iets onwezenlijks kunnen geloven. Zij hebben waarschijnlijk een zeer grote stap voor op mij om allerhande toestanden of gebeurtenissen beter of aanvaardbarer te kunnen verwerken. Dat is volgens mij ook de drijvende 'kracht' die godsdiensten in 'leven' houdt....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

ja, en nu heb ik weer helemaal niets met godsdiensten.
Maar waarom zou je uit de toon vallen?
Ieder z'n beleving hoor.

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 20 Jan 2006 16:30 schreef:
ja, en nu heb ik weer helemaal niets met godsdiensten....

Dat wilde ik echt niet insinueren Yvonne... Smile
Ik bedoelde enkel dat godsdiensten ook gebaseerd zijn op een vast geloof in iets onwezenlijks, ongrijpbaars...

Trouwens op mijn zolder "leeft" een dolende geest. Soms is het alsof wij iemand rustig op en neer horen wandelen... Very spooky, ware het niet dat ik beter wist. Het komt door de wind die de oude dennenhouten balken doet kraken. Mijn huisje dateert trouwens van omstreeks 1700. Die dolende geest moet ondertussen reeds heel wat kilometer hebben afgelegd. Wink
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal onthou ik me van dit soort threads. Ik vrees namelijk dat ik door het woord "flauwekul" te gebruiken mensen zou kwetsen, wat ik dus niet wil. Laat me dus zeggen dat ik erg "sceptisch" sta tgo. spookverhalen en dolende zielen. (Maar dat bijna altijd voor mezelf hou, ook al omdat 'tegenstanders' zeer heftig kunnen reageren, en je je scepticisme zeker niet in dank afnemen.)

Maar omdat Roma zich hier "out", en ik de indruk heb dat ik hem als streekgenoot niet alleen kan laten met z'n Westhoekse nuchterheid....

Enfin, ik ben ook heel vaak en heel lang op slagvelden geweest. O.a. op het Boezingse. Op weiden waar hon-der-den soldaten gesneuveld zijn. En ik ben er geweest op ogenblikken dat ik nog niet wist (en anderen evenmin) dat er zoveel gesneuveld waren, en er nog lagen, en ook achteraf, toen ik het al wél wist, en ze mee hielp opgraven. En ik ben er geweest 's morgens, 's noens en 's avonds, na zonsondergang en voor zonsopgang. Moederziel alleen. (Wel met de hond mee soms.)

En nooit heb ik een "bovennatuurlijke" of "buitenzintuigelijke" gewaarwording beleefd. Maar het zal dus wel aan mijn nuchterheid liggen. En misschien benijd ik ook wel de anderen die de gave van de fijngevoeligheid en susceptibiliteit wel hebben... Sad

Aurel
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 20 Jan 2006 18:26 schreef:
Normaal onthou ik me van dit soort threads. Ik vrees namelijk dat ik door het woord "flauwekul" te gebruiken mensen zou kwetsen, wat ik dus niet wil. Laat me dus zeggen dat ik erg "sceptisch" sta tgo. spookverhalen en dolende zielen. (Maar dat bijna altijd voor mezelf hou, ook al omdat 'tegenstanders' zeer heftig kunnen reageren, en je je scepticisme zeker niet in dank afnemen.)

Maar omdat Roma zich hier "out", en ik de indruk heb dat ik hem als streekgenoot niet alleen kan laten met z'n Westhoekse nuchterheid....

Enfin, ik ben ook heel vaak en heel lang op slagvelden geweest. O.a. op het Boezingse. Op weiden waar hon-der-den soldaten gesneuveld zijn. En ik ben er geweest op ogenblikken dat ik nog niet wist (en anderen evenmin) dat er zoveel gesneuveld waren, en er nog lagen, en ook achteraf, toen ik het al wél wist, en ze mee hielp opgraven. En ik ben er geweest 's morgens, 's noens en 's avonds, na zonsondergang en voor zonsopgang. Moederziel alleen. (Wel met de hond mee soms.)

En nooit heb ik een "bovennatuurlijke" of "buitenzintuigelijke" gewaarwording beleefd. Maar het zal dus wel aan mijn nuchterheid liggen. En misschien benijd ik ook wel de anderen die de gave van de fijngevoeligheid en susceptibiliteit wel hebben... Sad

Aurel

Aurel, ik leef met je mee...en ben ik tevreden dat ik niet de enige nuchtere ben. Wink
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

R.,

Kunnen we afspreken dat, als een van ons tóch een dolende ziel ontmoet, of een buitenzintuigelijke gewaarwording heeft, of zich de reďncarnatie voelt van ik-weet-niet-wie, het meteen als eerste aan de andere laat weten ? Smile

Aurel
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2006 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 20 Jan 2006 19:13 schreef:
R.,

Kunnen we afspreken dat, als een van ons tóch een dolende ziel ontmoet, of een buitenzintuigelijke gewaarwording heeft, of zich de reďncarnatie voelt van ik-weet-niet-wie, het meteen als eerste aan de andere laat weten ? Smile

Aurel

Afgesproken Aurel. Ik ben benieuwd wie van ons die eerste gewaarwording zal gewaar worden. Embarassed
Naar boven
Kitboy

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2006 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zij hebben waarschijnlijk een zeer grote stap voor op mij om allerhande toestanden of gebeurtenissen beter of aanvaardbarer te kunnen verwerken. Dat is volgens mij ook de drijvende 'kracht' die godsdiensten in 'leven' houdt....

Godsdienst zoals wij in het westen kennen zijn de geďnstitutionaliseerde christelijke geloven zoals wij die hedentendage kennen. Vol met zijn dogma's en rijk verleden aan gruwelijkheden. Een goede zaak dat een groot gedeelte van de mens hiervan losgekomen is.

Inmiddels lijkt het in vele gevallen zo dat hiervoor een nieuw dogma voor in de plaats gekomen is, namelijk het Atheďsme als alles overheersende waarheid. Sommige mensen zijn hier zo van overtuigd (en daarmee bedoel ik niemand op dit forum), dat iedere perceptie van een ander haast benaderd wordt met een tegenkracht, die welhaast doet denken aan de Spaanse inquisitie. (Ik mag soms een beetje overdrijven Wink )

Groetjes, Nico
Kitboy

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2006 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

P.s.: waarom kan je op dit forum je berichten toch niet aanpassen? Mijn post terug lezend wil ik altijd wel eventjes een kromme zin o.i.d. veranderen............... (en daarvan lees ik er hierboven een paar van).

Nico
Roma

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2006 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy @ 21 Jan 2006 18:48 schreef:
P.s.: waarom kan je op dit forum je berichten toch niet aanpassen? Mijn post terug lezend wil ik altijd wel eventjes een kromme zin o.i.d. veranderen............... (en daarvan lees ik er hierboven een paar van).

Nico

Het 'probleem' is gekend. Je kan natuurlijk ook alles nog eens grondig nalezen alvorens op het [OK]-knopje te drukken.... Cool

Groetjes,

Bob
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2006 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

of op het voorbeeld knopje klikken en kijken..
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy @ 21 Jan 2006 18:45 schreef:

Inmiddels lijkt het in vele gevallen zo dat hiervoor een nieuw dogma voor in de plaats gekomen is, namelijk het Atheďsme als alles overheersende waarheid. Sommige mensen zijn hier zo van overtuigd (en daarmee bedoel ik niemand op dit forum), dat iedere perceptie van een ander haast benaderd wordt met een tegenkracht, die welhaast doet denken aan de Spaanse inquisitie. (Ik mag soms een beetje overdrijven Wink )

Groetjes, Nico

Dag Nico,

Ik was aan het lezen, en dacht : Nu is Nico verdorie toch even aan het overdrijven ! En dan lees ik : Ik mag soms een beetje overdrijven Smile
En zo maai je mij het gras van voor de voeten.

Maar kom, ik wil alleen maar zeggen : ik vind atheďsten juist een eerder verdraagzame soort, die hun atheďsme eerder voor zichzelf houden en toch niet echt opdringen aan de gelovigen, om die te "bekeren". (Ik heb het dus niet over antiklerikalen ! Slechts een gering deel van de atheďsten zijn antiklerikalen.)

Ikzelf heb mijn mening over gelovigen, maar zal ze nooit ofte nimmer luidop zeggen. En een gelovige proberen te bekeren ? Ik denk er niet aan. (Ik heb trouwens als lagereschoolkind genoeg gebeden (moeten bidden) voor de "bekering van de communisten". Jammer dat ze het nooit geweten hebben. Ik geloof trouwens niet dat mijn gebeden veel geholpen hebben... )

Als atheďsten zich eerder wat offensief opstellen misschien, dan is het omdat ze in hun rechten van ongelovigen aangetast (dreigen te) worden, omdat gelovig zijn wel wat opgedrongen wordt in onze maatschappij. Maar nu overdrijf ikzelf een beetje, nietwaar. Dat laatste dateert al van een generatie of zo geleden.

Aurel
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb in het groepje waar ik vaak richting ww1 plekken ga al vaker verteld dat ik dingen voel zie en hoor
en ik zal aan jullie met risico dat jullie mij raar en vreemd gaan vinden... of zweverig en niet geloven... maar dat is ok! ik weet en dat vind ik belangrijker!

mijn 1ste nacht op kamping in verdun!
mijn vriend was al in slaap en ik kon maar niet in slaap komen! we waren laat aangekomen en hadden nog niks gezien ik had wel al wat boekjes door gebladert want ik wilde weten waar ik heen ging!
ik heb de gehele nacht wakker gelegen van geluiden als geschreeuw en gejammer! niet fijn! maar dat was nacht 1 verder nooit meer last van gehad

een andere keer reden wij richting een locatie en bij onze vorrige stop hadden wij een aantal erg fanatieke roleplay mensen gezien! compleet in outfit!
we zaten in de auto en ik zag in de spiegel dat achter ons iemand liep over de weg
in outfit met geweer...... ik keek achterom want ik dacht... zoon roleplay gast
en niets!
keek in spiegel en toen zag ik hem net in het bos verdwijnen....
erg raar!!!

bij een verwoest dorp bekroop mij een vervelend gevoel! weet niet hoe of wat maar werd heel stil en verdrietig! mijn vriend vroeg me wat er was maar ik wist het niet!
later op de foto's waren ze allemaal vaag en mislukt! alsof ik rennend door het dorp foto's had gemaakt! terwijl ik in het echt gewoon stil stond!

zo heb ik meer vreemde dingen Confused volgens sommige waar ik het tegen vertel sta ik mischien gewoon erg open voor dit soort dingen of ben ik extra gevoelig!
ik vind het wel extra interesant!
Naar boven
Ezra

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy @ 21 Jan 2006 19:45 schreef:
Godsdienst zoals wij in het westen kennen zijn de geďnstitutionaliseerde christelijke geloven zoals wij die hedentendage kennen. Vol met zijn dogma's en rijk verleden aan gruwelijkheden. Een goede zaak dat een groot gedeelte van de mens hiervan losgekomen is.

Groetjes, Nico

Inderdaad, het is opmerkelijk met hoeveel energie sommigen duidelijk moeten maken dat zíj toch niet in 'die flauwekul' geloven.
Het rationalisme is voor velen nogal dwingend: andere visies worden nauwelijks getolereerd, er is een zekere bekeringsdrang om de 'niet-rationelen' ook tot de nuchterheid te bekeren, en bovenal is er een grote angst om zelf als iemand die daarin gelooft beschouwd te worden.

Waarom ligt dit onderwerp zo emotioneel? Teksten hierover in neutrale bewoordingen treft men nauwelijks aan (van beide zijden niet).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Ezra

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

goofychicken @ 26 Jul 2006 12:57 schreef:
zo heb ik meer vreemde dingen Confused volgens sommige waar ik het tegen vertel sta ik mischien gewoon erg open voor dit soort dingen of ben ik extra gevoelig!

Ik geloof je beslist, en ben benieuwd naar je verdere ervaringen op dit vlak!
Naar boven
Fetus

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2007 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik woon in passendale en als ik met de fiets langs een klein weggetje door de velden rij krijg ik soms zonder aanleiding kippevel en krijg ik het gevoel dat ik daar zo snel mogelijk weg moet. het is net alsof er iets achter me zit, zeer raar, geloof me. of als ik in een bunker ga, het is net alsof ik aangekeken word.
Naar boven
malley

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

dat gevoel had ik ook toen ik in delen van de westhoek was.. Het gevoel beken te worden door een hele boel mensen terwijl ik er toch maar alleen was.. Het ineens heel koud krijgen en dan een paar meter verder is alles weer normaal.
En toch wordt ik steeds weer naar die kant opgetrokken.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

goofychicken @ 26 Jul 2006 11:57 schreef:

we zaten in de auto en ik zag in de spiegel dat achter ons iemand liep over de weg
en niets!
erg raar!!!

Dit heb ik met regelmaat met onze dochter meegemaakt, met name rond Verdun.
Ze is niet geinteresseerd in WO1, weet er ook heel weinig vanaf, maar kon dingen beschrijven die ze "zag"die ze absoluut niet kon weten.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, maar ik blijf toch erg sceptisch. Ik woon al tientallen jaren in "oorlogsgebied", ben dagelijks bezig met WO1, ben rechtstreeks betrokken geweest in het opgraven van vele tientallen stoffelijke resten, maar nooit beleef ik zo'n mysterieuze zaken. Maar het zal dus wel aan mij liggen.

Enfin, niet dat ik weer eens die discussie wil aanzwengelen, want het blijft tenslotte een kwestie van believers versus non-believers.

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Tussen believers en non-believers zal het nooit iets worden Aurel Smile
gewoon elkaars ervaringen respecteren lijkt me.
En m'n uitnodiging om met me mee te gaan naar Polygon Wood in de avond staat nog steeds.

Afz, de goede ziel Wink

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 18 Mrt 2007 11:16 schreef:

En m'n uitnodiging om met me mee te gaan naar Polygon Wood in de avond staat nog steeds.

Afz, de goede ziel Wink

Aha ! Je wil me dus bekeren ! Smile
Pas maar op, of ik bekeer jou ! Cool
En : als onze zielen daar maar niet beginnen te dolen...

Aurel
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bese Yvonne, dat 's avonds naar Polygon Wood gaan........, is daar geen tipje van te maken ergens verder in het jaar? Ik ben wel geinteresseerd...... Smile
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

ben me er totaal van bewust dat niet iedereen dingen ziet voelt of hoort Smile
ik vind dat ook totaal niet erg zolang mensen maar niet gaan roepen "die is gek"
mischien zijn mensen die dingen zien/horen/voelen wel gek Smile maar daar is dan ook geen bewijs voor!
mijn vriend bv ziet of hoort of voelt nooit iets maar hij gelooft best dat andere (zoals ik) daar gevoeliger voor zijn en is ook uiterst geintreseert in wat er dan was!
dus van mijn kant zal er nooit een discussie komen of het wel of niet echt is Smile voor mij is het er! en voor andere weer niet! simpel!
goofychicken

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

r3slotboom @ 18 Mrt 2007 16:07 schreef:
Bese Yvonne, dat 's avonds naar Polygon Wood gaan........, is daar geen tipje van te maken ergens verder in het jaar? Ik ben wel geinteresseerd...... Smile

wie weet ik ook wel (of beter wij ook wel) maar er staan al best veel tripjes op de agenda
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

goofychicken @ 19 Mrt 2007 11:40 schreef:

dus van mijn kant zal er nooit een discussie komen of het wel of niet echt is Smile voor mij is het er! en voor andere weer niet! simpel!

En dat zal dan wel zo zijn, maar toont ook aan dat de discussie die er eventueel komt, oeverloos is. Beide partijen hebben serieuze communicatiestoornissen, spreken een andere "taal", en wat het helemaal onmogelijk maakt : gebruiken een verschillende logica.

Een voorbeeld. In een posting van vorige zomer schreef je :

(Quote)
mijn 1ste nacht op kamping in verdun!
mijn vriend was al in slaap en ik kon maar niet in slaap komen! we waren laat aangekomen en hadden nog niks gezien ik had wel al wat boekjes door gebladert want ik wilde weten waar ik heen ging!
ik heb de gehele nacht wakker gelegen van geluiden als geschreeuw en gejammer! niet fijn! maar dat was nacht 1 verder nooit meer last van gehad
(Unquote)

Dan ben ik geneigd te vragen : heb je dat geschreeuw en gejammer niet opgenomen op een cassetje ? (Nee hoor, ik wil het niet in het belachelijke trekken. Ik meen het.) Ik neem aan dat je dat niet gedaan hebt. Als er echter wél een materieel bewijs zou zijn als een cassetje, dan zou ik wel geďnteresseerd zijn, als er iets op staat. (Al wil ik dan ook zekerheid dat het niet geënsceneerd is.) Maar als er van het geschreeuw en gejammer dat jij gehoord hebt, niéts op de opname zou staan, dan ga jij dat waarschijnlijk net gebruiken als hét bewijs : Zie je wel ! Er was iets te horen, maar technisch kon het niet opgenomen worden, wat aantoont dat er iets bovennatuurlijks is.

Waardoor we dan in onze communicatie natuurlijk weer even ver staan.
Confused

Het doet mij ook denken aan een discussie in een tv-programma over het al dan niet bestaan van een God. Conclusie van de zaak, geformuleerd door een gelovige prof : "Ja, er is een God, maar hij bestaat alleen voor de gelovigen."
Tja ...

Aurel
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

nee heb niks op tape staan Smile zou het wel erg makkelijk maken om iets te bewijzen Smile en ach bewijs... wat moet ik voor wie bewijzen? denk zelfs dat als je met "bewijs" komt mensen nog harder schreeuwen dat het nep is (zie foto's en dergelijk)
er is overgens wel een foto van mij als baby met een vreemd persoon erop. deze foto moet nog ergens bij mijn moeder in de kast liggen maar dan nog....... als ik hem zou scannen EN zou posten zitten we nog met de vragen .. is het wel een vreemd persoon? is het niet gewoon een foute foto (dubbeldruk ofzo?) en wie zeg dat er niet gefotoshopt is?
zie je ik begrijp best dat er "kritiek" is en ja.. we spreken 2 talen..
en ook is het zo dat je het mischien niet zal kunnen geloven als je het niet gezien heb! maar toch! voor mij is het wel echt dus eigenlijk is het helemaal niet een discussie ofzo! jij zal mij nooit kunnen overtuigen dat het nep is.. en ik jou niet dat het echt is (of je moet het ook ineens gaan meemaken heb namelijk al geleert dat "bewijs" nooit echt als zodanig gezien word meer als iets wat ontrafelt moet worden)

en ja god.. ik geloof niet in god maar waarom zou hij niet mogen bestaan? wie weet?
malley

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2007 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

voor degene die hier in geintereseerd zijn Jullie zouden het boek Het mystery van 14-18 van Richard eens moeten lezen..
Naar boven
Kitboy

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2007 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich ook wel een handige referentie dat boek. Ik heb vorig jaar een bezoek gebracht aan Ieper met een aantal collega's van mijn schoonvader. Allen zeer geďnteresseerd in W.O.1. Terloops sneed ik als onderwerp dit boek aan. Meteen klonk het vanuit allen: "onzin!", "idioot!" etc....( ze kenden het boek op zich wel). Weet je meteen waar je niet over hoeft te beginnen Smile

Groetjes, Nico
Reiné

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2007 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm.... zulke opmerkingen zeggen eigenlijk ook wel wat hoe open je wil staan voor andermans bevindingen. Ik heb het boek van Richard H. net uit en zo veel echt schokkende dingen staan er toch niet in (al heb ik zelf wel genoten van het boek hoor!). puh
Jamie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2007 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mijne maat zijn overgrootvader Dolf was oudstrijder van 14-18. Een 15 jaar geleden, had mijn maat zijn foto staan op de schouw naast andere foto's van famieleden. Zoals wel bij veel mensen het geval is. Zijn overgrootvader zat in het rusthuis. Op een moment keek hij naar de foto, waarop zijn overgrootvader in militair tenue op stond. De foto werd helemaal donker. Kort daarop belt zijn grootvader dat Dolf overleden was. Althans dat is het verhaal van mijn maat.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2007 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn beide kinders wonen elders. Maar ik heb altijd wel foto's van ze in onze vensterbank staan. Ook ik heb weleens gezien dat een foto verdonkerde toen ik er naar keek. Maar er was gelukkig niets aan de hand.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

was er niet zoiets als de proverb.
the truth is in the eye of the beholder???

cooee
patrick
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

Las dit stukje en dacht meteen... frapant,,, dus toen ook al!

I remember that summer a strange thing happened. One day I found, and started painting, the remains of a Britisher and a Boche—just skulls, bones, garments—up by the trenches at Thiepval. I was all alone. My faithful Howlett was about half a mile away with the car. When I had been working about a (p. 040) couple of hours I felt strange. I cannot say even now what I felt. Afraid? Of what? The sun shone fiercely. There was not a breath of air. Perhaps it was that—a touch of the sun. So I stopped painting and went and sat on the trunk of a blown-up tree close by, when suddenly I was thrown on the back of my head on the ground. My heavy easel was upset, and one of the skulls went through the canvas. I got up and thought a lot, but came to the conclusion I had better just go on working, which I did, and nothing further strange happened. That night I happened to meet Joffroy, and told him about these skulls, and how peculiar one was, as it had a division in the frontal bone (the Britisher's). He said he would like to go and make a study of it; so I brought him out the next morning to the place, I myself working that day in Thiepval Wood, about half a mile further up the hill. I left him, saying I would come back and bring him lunch from the car, as it was difficult for him to get about. When I did get back I found him lying down, not very near the place, saying he felt very ill and he thought it was the smell "from those remains." He had done no work, and refused even to try to eat till we got a long way away from the skulls. I explained to him that there was no smell, and he said, "But didn't you see one has an eye still?" But I knew that all four eyes had withered away months before. There must have been something strange about the place.

AN ONLOOKER IN FRANCE
1917-1919
BY
SIR WILLIAM ORPEN, K.B.E., R.A.
LONDON
WILLIAMS AND NORGATE
1921
Pictures and Text, Copyright 1921
by
Sir William Orpen, K.B.E., R.A.
Printed in Great Britain by Richard Clay & Sons, Limited,
Paris Garden, Stamford St., S.E. 1, and Bungay, Suffolk.

cooee
patrick
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het lezen van zulke verhalen krijg ik altijd zo een vreemd tintelig gevoel, geen kippenvel, maar in mijn hoofd, mijn armen enzo van die lichte tintelingen.. toch wel mysterieus

Wat ik van al deze "bovennatuurlijke" ervaringen het meest vreemd vind, is toch wel dit:
Quote:
een andere keer reden wij richting een locatie en bij onze vorrige stop hadden wij een aantal erg fanatieke roleplay mensen gezien! compleet in outfit!
en niets!
erg raar!!!

Dit kun je nu wel afdoen als te veel fantasie of helemaal niet goed gekeken.
Maar nu blijkt de dochter van yvonne die dingen ook te zien...

ach kom, de ene mens hoort beter dan de andere
de ene mens ruikt beter dan de andere
dan zal de ene mens ook beter "bovennatuurlijke" dingen waarnemen zeker, waarom niet?
Naar boven
Fields

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Met het luisteren naar een hoorspel ,in ong. 1965, over de loopgraven van de eerste wereldoorlog is er bij mij iets ontwaakt. Het heeft mj mjn verdere leven niet meer los gelaten. Ik kreeg er heel sterke emotinele gevoelens bij. Vaak gevoelens van ergens weg willen, erg ongemakkelijk voelen in grote groepen.
Na programma van de KRO van enige jaren geleden: "Wie was ik" kwam ik bij een regressietherapeut terecht. tot dan volledig onbekend bij mij. Ik ben toen voor een kort moment terug geweest naar de modder rond Yper.
Zijn er meer die zulke ervaringen hebben?
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2008 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben niet gelovig, wil niet zeggen dat ik andermans geloof niet respecteer. Beschouw mijzelf nu ook niet als een 'atheďst!
Nooit geen bovennatuurlijke gebeurtenissen meegemaakt waar ik echt wakker van heb gelegen.
Maar aan de andere kant wel al zitten nadenken: zou het kunnen dat...
Neem nu dieren. Er zijn voorbeelden genoeg. Ze voelen blijkbaar iets vlugger
aankomen dan wij mensen. Rampen of de dood (bij mensen) enz...
De wetenschap zoekt verklaringen (logisch, dat is nou éénmaal de bedoeling).
Men spreekt van een voorgevoel (Wat de verklaring ervoor is?) Waarom zou het dan niet kunnen dat men op
een plaats komt waar iets 'gebeurd' is ook iets kan voelen, een 'na gevoel'
Het hoeft daarvoor niet altijd een akelig gevoel te zijn.
Open staan voor iets is mijn mening. Volharden in één waarheid is andere koek.
Wink
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2008 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dieren voelen onweer, orkanen en tsunami's aankomen.
Ze zullen dus vast voor iets meer gevoel hebben, zelfs beter horen kan al een verklaring zijn...
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2008 1:31    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je het al.
Kan een verklaring zijn Wink
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2008 1:31    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je het al.
Kan een verklaring zijn Wink
Naar boven
1steGrenadiers

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2009 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ga hier zeker niet over spoken en dergelijke beginnen. Was, met de nadruk op was een nogal sceptisch persoon over zo'n verhalen, tot .. tot ik het verleden jaar zelf meegemaakt heb. En sinds dan heb ik het nog verschillende malen 'niet normale' zaken meegemaakt.

Kan belachelijk klinken, en ga er zeker mijn hoofdje er niet over breken, om een reden te zoeken over het gebeurde.

In het kort ....

Verleden jaar (anno 2008) was ik op goed geluk, eens een dag naar het Ieperfront gereden (woon ten noorden van Brussel). En was voor eens haast voor dag en dauw op de baan naar Ieper. En om een nog slapend Ieper te zien, moet je toch redelijk vroeg uit de veren. En alvorens Ieper binnen te rijden, kreeg ik de ingeving om eens "Les Tuilleries" cemetery te gaan bekijken. Deze begraafplaats is een heel kleine, en vele graven zijn na de oorlog er weer opgezet (de graven die tijdens de oorlog weer eens beschoten werden en de stoffelijke resten die zijn er helaas niet meer)... Toen ik weer weg wilde, hoorde ik een engelse stem, die me om een sigaret vroeg .... (Heb dan maar ééntje op de muur laten liggen) ...

Diezelfde zomer bezocht ik voor het eerst de Elzas met als doel "Hartmannwillerkopf" ... En daar ook kreeg ik de indruk van niet alleen te zijn en soms vlagen van geuren als verbrand kruit (cordiet) en de ontbindingsgeur van menselijke resten te ruiken.

Raar, zou kunnen... Spoken, daar geloof ik niet in, tenzij ik er ooit één zal zien (en niet die in de spiegel die me elke morgen aanstaart in de badkamer) .. zal hem dan zijn pas vragen en een handtekening als bewijs ...

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: