Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Grabenpanzer (bodyarmour).
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005 13:29    Onderwerp: Grabenpanzer. Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
Lest we forget schreef:
Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat er uit mijn collectie bodemvondsten NIETS wordt verkocht.
En ten tweede, jullie spreken wel over de waarde in geld, maar de historische waarde komt hier niet aan bod?
Het eerste wat bij mij opkomt als ik zoiets vind is dan ook niet de “beurswaarde”, maar wel de voldoening dat ik zonet een historisch waardevol stuk uit de bodem heb gered.
Een Engelse lepel is voor mij dan ook van even grote waarde als zo’n grabenpanzer.
Het is ons toch te doen om de hobby (voor sommigen obsessie), en niet om het geld?
En wat de foto betreft Paul, het ligt er niet als oud roest, de wazige foto en de blikjes op de achtergrond geven enkel een slordige indruk. Mijn excuses hiervoor. ;)
Dit wilde ik toch even zeggen om alle misverstanden te voorkomen.

Jelle

ik dacht dat wat de diggers vinden naar musea gaat, was dat niet de afspraak met IFF voor de vergunning???

Beste Jelle.
Ik heb mijn mening gegeven omtrent de (kameraadschap) die je bij
een vereniging vaak hebt. Ik ben het natuurlijk volkomen met je
eens omtrent de historische waarde van wat er (gevonden?) wordt.
De fot kan ik begrijpen, maar 1 ding. Ik vind dat de gevonden
grabenpanzer wat smal aan de voorkant. Volgens de foto,s die ik
bezit(en dat zijn er nogal wat) zijn ze volgens mij breder op de borsthoogte. Mischien heb je nu iets bijzonders. Mischien een experimenteel model. Het is bekend dat de soldaten er niet altijd gelukkig mee waren, vanwege het gewicht.
Ik wens je het beste en hoop dat je nog meer uit historisch oogpunt waardevolle dingen opdiept!
Groeten Paul.
Lest we forget

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
Lest we forget schreef:
Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat er uit mijn collectie bodemvondsten NIETS wordt verkocht.
En ten tweede, jullie spreken wel over de waarde in geld, maar de historische waarde komt hier niet aan bod?
Het eerste wat bij mij opkomt als ik zoiets vind is dan ook niet de “beurswaarde”, maar wel de voldoening dat ik zonet een historisch waardevol stuk uit de bodem heb gered.
Een Engelse lepel is voor mij dan ook van even grote waarde als zo’n grabenpanzer.
Het is ons toch te doen om de hobby (voor sommigen obsessie), en niet om het geld?
En wat de foto betreft Paul, het ligt er niet als oud roest, de wazige foto en de blikjes op de achtergrond geven enkel een slordige indruk. Mijn excuses hiervoor. Wink
Dit wilde ik toch even zeggen om alle misverstanden te voorkomen.

Jelle

ik dacht dat wat de diggers vinden naar musea gaat, was dat niet de afspraak met IFF voor de vergunning???

De grabenpanzer is dan ook niet in mijn bezit. Hij werd door de Diggers op een stuk privé terrein gevonden, en is eigendom van de eigenaar van de grond (ook een mede Digger).
De smalle voorkant van is te wijten aan een explosie, waarbij een deel van het borststuk is weggeslagen.

Jelle
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

dus dan gaat wat de diggers vinden in privé collecties? of naar de eigenaar van de grond...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lest we forget

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
dus dan gaat wat de diggers vinden in privé collecties? of naar de eigenaar van de grond...

Zie www.diggers.be -> contact -> F.A.C nr. 3

Jelle
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat gebeurt er met de voorwerpen die we vinden? De voornaamste items gaan naar het Ieperse In Flanders Fields Museum. Ook Hooge Crater Museum (Meenseweg, enkele kilometer buiten Ieper stelt enkele voorwerpen tentoon in een aparte ruimte. Andere zaken berusten nog bij ons 'en dépôt', wachtend op een toekomstige publieke bestemming. Of wie weet, een eigen tentoonstelling.

Een grabenpantser is heel gewoontjes???
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er nog plannen om wat andere foto's van het panzer te plaatsen?
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 10:46    Onderwerp: Nog een Grabenpanzer (body armour) Reageer met quote

Paul.
Paul

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 19:47    Onderwerp: Italiaanse body-armour. Reageer met quote

Foto van body-armours welke de Italianen in de WW 1 in beperkte mate
hebben gebruikt in de WW 1.
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

de Belgen gebruikten het rechtse ook
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 20:04    Onderwerp: Body-armour. Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:

Dacht het al. Japanners deden ook alles na.
Paul.
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 20:06    Onderwerp: Re: Body-armour. Reageer met quote

Paul schreef:
1stLF/SRD schreef:

Dacht het al. Japanners deden ook alles na.
Paul.

rustig he. Mad
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Smile
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

let maar op als ik weer eens doorsla
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
let maar op als ik weer eens doorsla

Dan kost je dat een nieuw toetsenbord!.
Paul

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2005 10:46    Onderwerp: Franse body-armour. Reageer met quote

Foto van Franse body-armours.
Paul

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2005 11:04    Onderwerp: Testplaten voor kogels. Reageer met quote

Foto van metalen testplaten om de kogelinslagen te testen.
Paul

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2005 20:36    Onderwerp: Fransen met bepantsering. Reageer met quote

Fransen met body-armour.
mathieu

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2005 18:44    Onderwerp: amerikaans bodyarmour Reageer met quote

Amerikaans lichaamspantser uit WO I is nauwelijks overgebleven. In de Eerste Wereldoorlog tentoonstelling in Delft hebben we er echter een staan die nog in het depot lag. Naspeuringen leverde op dat er maar enkele tientallen van dit model waren vervaardigd!!!
Extreem zeldzaam dus en de moeite waard om te bekijken. Er zitten zelfs scheenbeschermers bij (ik weet niet of die ook te zien zijn...).

Mijn vermoeden is dat deze set als relatiegeschenk door de Amerikaanse overheid aan het Nederlandse ministerie van Oorlog is geschonken destijds.
Naar boven
Adler

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2009 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vind de duitse toch mooier... en liefst in originele kleur... yummie

Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Lest We Forget, het is vooral niet verstandig om na de voorbije polemiek rond de diggers op een publiek forum jullie vondsten ten toon te spreiden en er dan ook nog bij te verklaren dat dit stuk nog steeds in privé bezit is van een digger. Zoiets heet de geruchten voeden.

Back on topic: mooie panzers Adler. Ik had ze in jouw verzameltopic al gezien, maar jouw collectie blijft verbazen.

Ik heb ook nog een kip/ei vraag: had men vanaf de ontwikkeling van de duitse helm al de uitstekende 'verluchtingsgaten' voorzien om er een extra pantser aan te hangen? Of is men pas later met het idee gekomen om van die 'uitsteeksels' dan maar een deugd te maken en er een extra pantserplaat aan te hangen?
Naar boven
Adler

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Piron,
Dat is best een intelligente vraag vind ik. 'k Zal proberen een goed antwoord te geven...
In 1915 werd de Gaede helm geïntroduceerd. Deze werd ontwikkeld door Generaal Gaede om de ernstige hoofdwonden sterk te reduceren. Het was immers duidelijk dat de pinhelmen, die de duitsers toen droegen, nagenoeg geen bescherming boden tegen kogels of andere rondvliegende projectielen. Van dit type helm werden er slechts 1500 geproduceerd. Deze helm was eigenlijk een beetje zoals een lederen pot met aan de voorzijde een stalen pantserplaat.
Bij de ontwikkeling van de staalhelm moesten de ontwikkelaars een verluchting in de helm voorzien. De rand van de gaten moest verstevigd worden om de sterkte van de helm te behouden en ook om geen metaalsplinters van schrapnels of kogels langs daar binnen te krijgen. Het was al snel duidelijk dat als ze op alle helmen de hartafstand tussen de uitsteeksels zouden universeel maken er een mogelijkheid was om nieuwe dingen te ontwikkelen die daarop pasten. In 1916 kwamen de eerste staalhelmen aan het front.
Als snel werd een pantserplaat ontwikkeld met het ontwerp van de Gaede helm als voorbeeld. Het Stirnpanzer (zoals deze plaat genoemd werd) was geboren.
Later werden nog andere dingen ontwikkeld (waaronder een signaallamp) die op de staalhelm pasten, echter met weinig succes.
Ik hoop dat hiermee uw kip/ei vraag een beetje beantwoord is... Een volledige uitleg en foto's kan je op internet en in boeken wel vinden, daarom heb ik het maar kort gehouden...

Adler
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 21:14    Onderwerp: Sappenpanzer Reageer met quote

Klopt het dat de benaming "Sappenpanzer" ook werd gebruikt ?
Thx !
Naar boven
Adler

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Yes, dat klopt...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: