Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1persoons-bootjes, iemand meer info? (bijzondere foto)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Duitse en Oostenrijks-Hongaarse eenheden Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 18:28    Onderwerp: 1persoons-bootjes, iemand meer info? (bijzondere foto) Reageer met quote

Op ebay kwam ik de volgende foto tegen:

Iemand meer info? Ik heb dit nog nooit gezien...

Oja, de foto staat te koop voor 399 euro

Wink

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350142459154&indexURL=0&photoDisplayType=2#ebayphotohosting
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, maar ik lag even plat van het lachen.
Deze "Pioniere" zullen ook wel even gedacht hebben; menen ze dit nu echt? Willen ze vijand plat krijgen van het lachen?
Vooral de 2de van links staat er eerder beteuterd bij te kijken. Ofwel heeft hij schrik dat hij de kok op zijn nek krijgt doordat hij zijn roerspaan kwijt is.

Alle gekheid op een stokje. Prachtige foto! Is er iemand in staat om het geschrift te ontcijferen? Het enige dat ik kan lezen is Pioniere.
Ergens meen ik mij te herinneren dat er reeds eens werd gepost omtrent een gelijkaardige zwemuitrusting die gebruikt werd om onderwatergezette gebieden te doorwaden?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht ooit-vraag me niet waar- gelezen te hebben dat aan de ijzer de duitsers speciale pakken hadden om patrouilles te doen over het overstroomde gebied...ik dacht daarbij aan een soort duikerspakken maar het kunne goed van deze dingen geweest zijn...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt inderdaad dat bij de tweede van links iets scheelt met zijn roeispaan? Gebroken? Of waren er twee modellen?
pascal
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Dec 2008 20:01 schreef:
Ik dacht ooit-vraag me niet waar- gelezen te hebben dat aan de ijzer de duitsers speciale pakken hadden om patrouilles te doen over het overstroomde gebied...ik dacht daarbij aan een soort duikerspakken maar het kunne goed van deze dingen geweest zijn...
pascal

Deze bedoelde ik ook. En er is een foto van zo een pak. Maar ik vind het niet direkt terug.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Dec 2008 20:03 schreef:
Lijkt inderdaad dat bij de tweede van links iets scheelt met zijn roeispaan? Gebroken? Of waren er twee modellen?
pascal

Ik merk nu dat ze allemaal "gebroken" zijn en was het blijkbaar mogelijk ze aan elkaar te bevestigen of los te gebruiken.

8 ongelukkige koks dus! Wink
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Gevonden, maar dan zonder "zwembandjes" of "roerspanen"! Wink

Uit; http://www.ijzertoren.org/mailoutput.php?mail=105

En hier stond ook het bericht van Walter op het forum:

Vanaf 23 januari 2006 wordt in het IJzertorenmuseum van Diksmuide een nieuw diorama voorgesteld met het enige bewaard exemplaar van een heel bijzonder Duits zwempak. Het gaat om een zwempak gemaakt uit zeildoek en bewerkt met teer en rubber en dat geheel het lichaam omhult. De Duitsers wilden met dit zwempak doorheen het onderwatergezette IJzerfront de Belgische linies bereiken en daar waarnemingen verrichten. In januari 1916 staken drie Duitse militairen in de omgeving van Noordschote het Ieperleekanaal over, gekleed met dit zwempak. Ze gaven zich uiteindelijk over aan de Belgen en het Belgische leger kon hun zwempakken buit maken.
Het enige bewaarde zwempak dat tentoongesteld wordt, werd uitgeleend door het Koninklijk Legermuseum en het diorama in zijn geheel werd samengesteld door de heren Philippe Oosterlynck en Frankie Van Rossem.
Dr. Luc Vandeweyer schreef een 32 bladzijden tellende brochure over deze zaak, met als titel "1914-1918. Onder water. Oorlog in het overstroomde gebied". De brochure kost 4,50 euro. Ze kan besteld worden door storting van 6,00 euro (de verzendingskosten zijn dan inbegrepen) op rekening nummer 474-3100521-50 van Bedevaart naar de Graven, Diksmuide, met als mededeling "Brochure Onder water".
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3298&highlight=zwempak
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje, we geven in derdaad ongeveer dezelfde info, maar hadden ook bijna gelijktidig gepost...
pascal
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Pascal, ik bedoelde hier niets persoonlijks mee indien mijn antwoorden op jou schrijven zo werden begrepen. Excuseer mij daarvoor.

Ik vind de foto nog steeds grappig. Wink
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik vat het niet verkeerd op, maar ik vodn het wat raar twee postiings met ongeveer dezelfde info juist na elkaar...
pascal
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, nu merk ik wat je bedoeld! Zie onze berichten van 20u en 20u01. We waren beiden op hetzelfde moment dus inderdaad ongeveer hetzelfde aan het tikken! Grappig eigenlijk en we vullen elkaar aan! Allemaal positief dus. Wink

Terug on-topic. Ik ben benieuwd wie het geschrift kan ontcijferen!?
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Pionieren in waaduitrusting en verder denk ik een beschrijving van de verschillende onderdelen zoals het zwembandje en de roeispaan,maar dat moet ik beter bestuderen!Verder hilarische foto!Lijken wel munitievernieuwers schater
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben benieuwd wat er zal volgen uit deze studie van een ervaringsdeskundige! Evil

Help, moderator! Ik voel me als munitievernieuwer, lijdend voorwerp! Sad Wink

On-topic terug; niemand een ontcijfering van de tekst?
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Intressant!

Hier de achterkant van de kaart:

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het echt wel willen kunnen lezen, maar het lukt me niet... Sad
Ook omdat me opvalt dat er twee verschillende data staan op hetzelfde kaartje. Voorkant; 20 april 1915 (net voor het geplande Duitse offensief met de beruchte gasaanval!) en op de achterkant 22 mai 1915.
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Zur frohliche erinnerung an des ................
in Berlin

Hans .........nikov
Bootsofficier
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 31 Dec 2008 9:39 schreef:
Ik zou het echt wel willen kunnen lezen, maar het lukt me niet... Sad
Ook omdat me opvalt dat er twee verschillende data staan op hetzelfde kaartje. Voorkant; 20 april 1915 (net voor het geplande Duitse offensief met de beruchte gasaanval!) en op de achterkant 22 mai 1915.

Misschien dat de foto genomen is op 20 april en de kaart verstuurd is op 22 mei?
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het voorrecht gehad ( zie boven) om deze uitrusting in een diorama te verwerken.

Het is een stoffen pak met een "verrubbering". Zeeeeer broos door de tand des tijds.
Vermoedelijk het enige dat nog overblijft in de wereld en te zien in Brussel KLM.
Ik heb het pak ondertussen meerdere malen op foto's van duitse tunnelers tegengekomen. Het is een werkpak voor natte plaatsen en blijkbaar ook eens ingezet aan de ijzer en vervolgens buitgemaakt door de Belgen ( waardoor het later gelukkig terecht kwam in KLM)
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Foto:
Pioniere im Taucheranzug machten schwimmend Unterwasserarbeiten.
Ploetz, am 20.IV.15

Achterkant:
Zur freundlichen Erinnerung an das Wiedersehen in Berlin.
Hans Pilgarnikov
Bootsoffizier
22. Mai 1915
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2009 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mogelijk is de plaats niet Ploetz (Plötz) maar Plock [Deutsch Plock, Plotzk oder Plozk].

Vergroot:
http://images.zeno.org/Bildpostkarten/I/big/MPK01696.jpg
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2009 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

etappe gent @ 31 Dec 2008 22:25 schreef:
Ik heb het voorrecht gehad ( zie boven) om deze uitrusting in een diorama te verwerken.

Het is een stoffen pak met een "verrubbering". Zeeeeer broos door de tand des tijds.
Vermoedelijk het enige dat nog overblijft in de wereld en te zien in Brussel KLM.
Ik heb het pak ondertussen meerdere malen op foto's van duitse tunnelers tegengekomen. Het is een werkpak voor natte plaatsen en blijkbaar ook eens ingezet aan de ijzer en vervolgens buitgemaakt door de Belgen ( waardoor het later gelukkig terecht kwam in KLM)

Kan je eens wat foto's plaatsen?
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2009 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Pilgarnikow is mogelijk ook Hans R. Garnikow.
De naam Garnikow bestaat.

mit freundlichen Grüßen
Luc Klaps
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2009 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb niet zo veel foto's.

zie deze ( het uniform zit op een ouder type pop van het KLM. Het komt mij voor dat het bijna niet te doen is om het kledingstuk van de pop los te maken is. )

Het 2e linie dat de pakken buitmaakte.

De pop is na de tentoonstelling naar de gemeente gegaan waar ze buitgemaakt werd en ik denk dat ze ondertussen terug in KLM staat.
Naar boven
Vandeweyer

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2009 14:51    Onderwerp: Duits zwempak Reageer met quote

Beste allemaal,

Het is inderdaad een pak dat door de Duitse genie werd ontwikkeld om in (en niet onder!) water te kunnen opereren. De foto bovenaan (vier man) is een postkaart die vermoedelijk uit de prille beginperiode dateert. Ze werd zonder twijfel door een van de Pioniere zelf gemaakt tijdens de opleiding. In die tijd was het heel gebruikelijk om van een foto een postkaart voor verzending te laten maken. Ze zal dus slechts op kleine oplage gemaakt zijn. Het verwondert me wel want ik kan me voorstellen dat deze uitrusting toen nog behoorde tot de militaire geheimen. Geen enkel veiligheidssysteem is natuurlijk perfect.

Het pak werd gebruikt om door water te waden of te zwemmen. In een boekje dat uit de hoek van de Duitse tunnelbouwers in sector Ieper komt, vonden we een foto met twee dergelijke uitrustingen. De foto met één man die hierboven wordt afgedrukt, is de foto die door de Belgische inlichtingendienst werd gemaakt. De persoon in het pak is dus een Belgisch militair. Hij komt uit het archief van de 1ste Legerdivisie (gen. Bernheim) en het was de eerste maal dat ik een foto vond in de dagdossiers van deze divisie. Dit archief wordt bewaard in het Koninklijk Legermuseum. Ik heb het verhaal van het buitmaken van dit zwempak proberen uit te vissen aan de hand van de verslagen en andere documenten in dit en andere archieven. De onderzoeksresultaten heb ik neergeschreven in de brochure die gepaard ging met de tentoonstelling in de IJzertoren (hierboven aangehaald) en in het artikel "Geheime operaties tijdens de Eerste Wereldoorlog". gepubliceerd in "Militaria Belgica, Jaarboek voor uniformologie en krijgsgeschiedenis", Brussel 2004, pp. 25-37. In dit laatste is een gedetailleerde bronnenopgave te vinden in de voetnoten.

Het pak diende niet alleen om infiltratie in onder water staande gebieden of tunnels mogelijk te maken. Het moest bij die gelegenheid vooral de onderkoeling van de Pionier tegengaan. Het 2de Linie kreeg trouwens met deze Duitse infiltratie te maken in het midden van de winter.
Met vriendelijke groeten.

Luc Vandeweyer
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2009 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor deze informatie!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Duitse en Oostenrijks-Hongaarse eenheden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: