Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Re-enacten .... Wat vinden jullie van deze zin ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
belg1914 Geplaatst: 14 Okt 2008 17:58 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Als je het moeilijk hebt met re-enactment, ga dan niet kijken! Ik ben ook lkr. en ik beaam wat ww-soldier zegt: kinderen zijn geboeid als je je als lkr. inleeft. Volwassenen zijn ook geboeid als je aan "educatieve levende geschiedenis" doet. En wie is perfect?

Dat Philippe het al langer hiermee moeilijk heeft, hebben we reeds diverse malen mogen lezen, maar buiten die opmerking heeft er volgens mij nog niet zoiets gezegd of geschreven.
Daarbij respecteer ik Philippe zijn mening, waarom niet, want er zijn inderdaad kwalijke sujets die het geheel in een andere daglicht plaatsen.

Quote:
Philippe Vandeweege Geplaatst: 14 Okt 2008 9:56 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,
Ik stel voor dat alle re-enactors(waarom spreken wij ook niet even over"reconstitution" onze wereld is al genoeg verengelst)waar was ik gebleven,ach ja,ik stel voor dat al die figuranten ook zouden meelopen in de heksenstoet van Beselare,kwestie van het allemaal iets bangelijker te laten lijken.
Zet'm op!(die helm natuurlijk)
Philippe

Wie is prefect, ewel niemand, dat wordt hier menigmaal gezegd, maar denken dat je HET bent is nog van een andere categorie.
Sold. David Camille °Elverdinghe 15.11.1898 - C.I.Ax + 16.05.1918
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
schiptje

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als toneelliefhebber, zie ik wel eens graag een goeie opvoering. En voor het publiek wordt het allemaal gedaan. Niet ter ere en glorie van de regisseur en acteurs. Dat zijn neveneffecten. Leuk voor hen. Het publiek bepaalt en het is aan de acteurs het beste van zichzelf te geven voor het publiek. Als toeschouwers opstappen halfweg de vertoning, dan weet je het wel als uitvoerder...

Trouwens, ik denk niet dat er al "opvoeringen" in verband met WO1 zijn geweest zonder publiek. Want uiteindelijk zijn ze zelfs onder elkaar, tegelijkertijd figurant en toeschouwer.

Uiteindelijk in deze topic;
Het is maar door welke ogen dat je het allemaal bekijkt zeker? En wat de persoonlijke verwachtingen zijn? Een kind zal tijdens het vertellen van een verhaal, de soldaat zien en niet zijn puttees die verkeerd zitten.
Maar zolang er een publiek is, zullen er opvoeringen zijn. Ik kan bijvoorbeeld geen vijf minuten naar Felice op TV kijken, en toch doet die kerel rustig verder... Gelukkig kan ik zelf kijken naar wat ik wil!

Uiteindelijk is ook nog nooit iemand omgekomen door opbouwende kritiek. Het is maar hoe men met die kritiek omgaat. Het slecht om kunnen met positieve kritiek zegt trouwens niks over het onderwerp zelf, maar alles over de persoon in kwestie. En omgekeerd is dat natuurlijk ook het geval.
Maar uit ervaring; positieve kritiek geven is veel moeilijker dan negatieve kritiek; men moet heel goed weten waarover men bezig is, anders ga je dus zelf onverbiddelijk op je bek!

PS: ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt want dat was zeker niet de bedoeling!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Man,man,man.
In frans ze zeggen "se prendre la tête".
Voor conclusie, what maakt een goede reeanctor?
-Zijn kritiek gevoel, ten eerste tegen zich zelf, en tegen de andere (positiev). Zo zaal hij altijd evolueren.Zoals op vlak van uitrusting als kennis als experiments van zijn kennis met zijn matériaal.Als geschiedenis een weetenschap discipline is, reenacting is zijn experiment en de Geschiedenis, de waarheid.
- Zijn kennis over zijn thema. Ik ben begonnen omdat ik een fascinatie over the sturmbataillon had. De reconstitutie neemt mij dichterbij van de "waarheid" dat ik zoekt.
Daarom zeg ik altijd, dat die mensen, die interres hebben voor de eerste wereld oorlog, moet een keer dat proberen.
-Zijn capaciteit van communicatie. Om contact te nemen met mensen.
-Zijn capaciteit van abstractie van zichzelf. Als ik in duitse uniform ziet, ik bent een duitse, ik ben niet een valse belgie meer.
-Zijn credibiliteit. Ik haat reenactor die de hele we op een stoel ziet in uniform. Als u een soldat reconstrueer, moet zijn uniform en uitrusting goed zijn (en nog), maar ook de lichaam (geen dikke vet vol van bier, enz...). Den dag dat ik kan niet meer, stop ik dan. U attitude is ook belangerijk. Denken zoals toen (of proberen).
Als al dat kunne hebben, dan u kun een goede reenactor.

NB; Paddy, U was die avond een reenactor.
dank U Yvonne voor u commentar.
Paddy

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Schoeters Dirck @ 14 Okt 2008 21:54 schreef:

NB; Paddy, U was die avond een reenactor.

Thx, je was een meer dan waardige tegenstander

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dirck en Paddy,
Julli hebben beiden een sterke uitvoering neergezet! Ik was een geboeid publiek. Met echter wel een heel bizarre ontknoping! Ik dacht eerst van een cassouletkleurig tafereel te zien na jullie confrontatie, maar niks daarvan! Best ook maar!
En ook proficiat aan de regisseur!
Naar boven
Wubbold

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Op koninginnedag was er een club para's van de 82e US airborne divisie op bezoek in het Noorden des lands.
Ik ben wezen kijken met mijn dochtertje van inmiddels zes.
Mijn doel is haar uit te leggen dat oorlog onzin is en dat het domste is, wat mensen elkaar aan kunnen doen. Het principe hierbij is; Jong geleerd is oud gedaan!
Eigenlijk heb alleen maar naar die soldaatjes gekeken om te zien of ze echte gear aan- en om hadden.
Toen bleek dat dit niet het geval was, begon mijn afschuw voor dit gebeuren.
Ik heb geen enkele bezwaren tegen het re-enactement gebeuren, iedereeen moet vrij zijn om te doen laten, zonder daar iemand mee te kwetsen. Dus; NO PROBLEM!
Maar waar ik wel een punt van maak is de rommel waarmee ze zich behangen.
Dat spul komt namelijk over enkele jaren als zijnde echt weer op de markt en wordt in alle onschuld gekocht door een verzamelaar, die meent iets echts te hebben verworven.
Het probleem hierbij is, dat het niet of nauwelijks meer van echt te onderscheiden is, en dat je al kennis op wetenschappelijk niveau moet bezitten, om het onderscheid te kunnen maken.
Extra storend is, dat zelfs de stempels in de verschillende uitrustings- en kledingdelen worden nagemaakt.
Aldus hierbij mijn bezwaar dat in het verlengde van voorgaande discussie ligt................
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp Wubbold niet helemaal.
Hij maakt bezwaar tegen de "rommel" die de re-enactoren droegen. Dan denk ik aan slechte namaak. Was dat zo?

Maar als het slechte namaak was, zou hij zich geen zorgen hoeven maken dat deze rommel later als echt zou worden verkocht, toch?

Of was die kleding zo goed nagemaakt dat hij zich die zorgen wel zou moeten maken? In dat geval zou ik het geen rommel noemen.

Kortom, wat is nu het echte bezwaar van Wubbold?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wubbold Geplaatst: 15 Okt 2008 16:58

Quote:
Dat spul komt namelijk over enkele jaren als zijnde echt weer op de markt en wordt in alle onschuld gekocht door een verzamelaar, die meent iets echts te hebben verworven.
Het probleem hierbij is, dat het niet of nauwelijks meer van echt te onderscheiden is, en dat je al kennis op wetenschappelijk niveau moet bezitten, om het onderscheid te kunnen maken.
Extra storend is, dat zelfs de stempels in de verschillende uitrustings- en kledingdelen worden nagemaakt.
Aldus hierbij mijn bezwaar dat in het verlengde van voorgaande discussie ligt................

Je moeten weten wat men allemaal MAAKT en dan te koop gaat aanbieden.
Ooit zag ik zelfs iemand zelf glas graveren om vervolgens te verkopen op E-Bay. Trench art ??????????
Ooit zag ik iemand riemen maken (14/18), zogezegd voor re-enacting en hopla .... verkoopssite!

Het is inderdaad tevens een feit dat je als koper, je goed moet informeren, maar bewust .... Confused

Dan heb je inderdaad nog de firma's die het 'maken' om commerciële redenen en inderdaad wat in de modder crossen en in de wasmachine op kookprogramma en weer in de modder. En inderddad het is klaar voor verkoop, dubbel plezier.

En .... ik ken er een paar Cool
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

dirck en paddy zoals jullie er voor bij liepen zaterdag was idd schitterend en na een lang gesprek met dirck was ik er van overtuigd dat hij verdomd goed wist met wat hij bezig was m. n . zo echt mogelijk overkomen ...............
wel makker je kwam heel echt over !!!! en paddy ook
en toen jullie elkaar de hand shudden zoals des tijds kreeg ik toch eventjes een koude rilling over mijn rug
dus voor mijn was alles geslaagd
en ik ben enorm geintreseerd in den oorlog en voor mij was alles oke
dirck en paddy CHAPEAU !!!!!!!!!!!!!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik linken naar andere topic over de meeting, waar ik de mensen zelfs feliciteerde met hun evocatie.
Zij pretenderen niet dat ze 'HET' zijn en als je geheel deze topic leest zal je zien dat het niet over hen gaat !

Het gaat over de Engelse soldaat die met confectiebroek en namaak plunje, mensen poogt wijs te maken 100% origineel te zijn.
Het gaat over de Schot met voetbalkousen die tennisballen rondschiet als een kleuter en zo poogt de kijker te overtuigen geen kleine kinderen te zijn en educatief (?????). Het gaat over de jeep met tientallen vlaggetjes die een dikbuikige en overjaarde 101 neerzet en allemaal pogen aan te tonen dat dit 100% juist is.

Paddy en zijn Duitse vriend, hebben geen stelling ingenomen, nee ze hebben geevoceerd en dat maakt het "MOOI" !
Zoals in andere topic opmerkte, oprecht MOOI! Wink
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

dat weet ik wel hoor vansteenkiste Wink Wink
ik wil hier geen heibel maken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
schiptje

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Die Piet Lesage is toch een deugniet, hé!
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Lesage, een deugniet, maar toch ne sympathieken wi ! Smile

Tuurlijk Patrick, ik begreep het ook niet zo yummie , surtout nie over zulke 'onnozele' zaken.
Naar boven
Wubbold

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Lingenkopf, je hebt gelijk, ook al geef je er een aardige slinger aan....
De uitrusting en uniformen van deze soldaten waren inderdaad net echt!
Goeie kwaliteit namaak en geen rommel dus!
Rommel wordt het pas, als diegene van wie het is als zijnde echt in de verkoop komt, zonder dat erbij wordt vermeld -of als zo danig is gemerkt- dat hier om namaak gaat.
Als voorbeeld:
Een van mijn "jeugdzondes" is de koop van een imitatie binnenwerk voor een Duitse M16 helm.
Na verloop van tijd kreeg ik andere inzichten over het fenomeen imitatie en ben er anders over gaan denken.
Ik heb het binnen werk weer onder vermelding van het feit dat het hier om namaak ging verkocht.
Wat de koper niet weet, is dat ik het binnenwerk heb gemerkt.
Mocht hij ooit weer onder de noemer "ECHT" worden verkocht en ik kom hem tegen, dan krijgt de verkoper van mij een nette mail -want hij is wellicht ook niet op de hoogte- dat er een vorm van oplichting plaats vindt.
Alles beschouwende heb ik gewoon een hekel aan de drang van wistbejag van sommige mensen, die bereid zijn om op deze vervelende manier aan hun geld te komen. Voor het overgrote deel zitten de Re-enactors ONBEDOELD in deze keten van oplichting.
Wel zijn en blijven ze mede verantwoordelijk voor de gevolgen, want immers, welke re-enactor stempeld met grote koeieletters in zijn nep-buitenjas model 1914, dat het een NEPJAS GEMAAKT DOOR MALLE PIETJE B.V. is?? Nou, wie????.....
Niemand dus en daarom gaan dergelijke praktijken gewoon door!!!
genie79libanon

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

onder getekende is een oud unifiller
en zo als vele op 5 mei jl en 28 juni 2008 hebben kunnen zien lopen wij in ons originele kloffie
de dragers zijn echte unifillers maar.... niet meer in dienst
dus inwezen reacting van ons zelf...
ook hier heeft de welvaard toe geslagen en ziet met hier en daar de horeca sporen , nu ga ik een lans breken voor de "nep" ik zelf heb al gezien hoe moeilijk het is je spullen op peil te houden
nu in mijn geval slechts 29 jaar geleden blijkt dat het knap moeilijk is orgineel te bemachtigen ,ook wij hebben last van slijtage
laat staan iets uit ww1 opmaat en nog voor het juiste strijd toneel te vinden, als je dan goed namaak kan vinden en dan door je op treden het publiek iets van vroeger kan tonen ik zie het probleem niet
het feit dat het als orgineel in de handel word gebracht is uiteraard zeer kwalijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
patrick

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

repro uniformen met echte stempels webbings etc. De meeste makers die ik ken zetten er in deze spullen... Juist om het verkopen als origineel hun eigen merken of stempels erin. Ik zelf draag een combinatie.. origineel en repro vaker omdat soms origineel goedkoper is dan repro. Ik ken Dirck erg goed en we hebben menige keer de bayonette gekruisd. Dirck is een schat aan informatie en ben altijd blij als we samen ergens zijn of wandelen daar hij de duitse kant van het verhaal zo goed kent. Dus Dirck untill a trench near you mate...lol

cooee
patrick
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ich wachte!
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Wubbold gaf wel een dilemma aan. Het is duidelijk. De enactoren die hij zag waren uitstekend verzorgd en zagen er uit alsof ze zó uit WO1 kwamen. Goed re-enactment! Beter kan bijna niet.
Maar tegelijkertijd roert hij een dilemma aan. Als uitrusting zó goed wordt nagemaakt dat toeschouwers en collega's er bewonderend naar kijken kan die uitrusting ook als "echt en onvervalscht" worden aangeboden. En ik twijfel er niet aan of dat gebeurt. Natuurlijk!
Maar wat nu? Slordiger maken is uit het oogpunt van doorverkoop te prefereren, maar de meeste re-enactoren zullen dat niet willen. Bovendien krijgt de slordigaard veel kritiek van zijn medereënactoren (kan dat niet beter? Lijkt nergens op! etc.)

Wubbold, hie zouden we hier uit komen? Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het i!s sinds dat ik reenacting do dat ik kan beter merk een valse van een authentik stuck.
Als u goe kijke, bij de repro, u hebt altijd iets die niet klop. Naturlijk u zie dat niet, van buiten, maar als u uniform goe kijk en onderhoud, u merk nog verschil tussen een echte en een goede repro.
Ik had moeten hellemaal naakt moet zetten om dat kunnen tonnen. (tenminsten in onderbroek). puke
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 6:54    Onderwerp: Reageer met quote

Goed onderhouden of niet, daar komt het niet op aan.

Ik verteldeh et reeds 10-tallen keren van de vesten die ik in de grond zag verdwijnen tot de wormen hun werk hadden gedaan. En dan wa wassen en hopla op de locale beurs en die Duitse camovesten (in dit geval) gingen als zoete broodjes als er iedere keer een paar maand werd gewacht.
Als je dit kan herkennen, noem ik je een krak!

Een ding moet ik wel tevens tussen haakjes plaatsen.
Misschien een andere stelling. "Vragen mensen soms ook niet om bedot te worden?"
De vraag is groter dan het aanbod en toch wil niemand er reuze prijzen voor geven .... Werken we het soms niet in de hand?
Ik weet het niet, ik vraag het alleen maar op een kritische, zij het niet op even afkeurende manier hoor !
Naar boven
genie79libanon

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat hier 2 zaken door elkaar gehaald worden
1 de goed willende acteurs(als ik dat zo mag noemen) die hun best doen om een historisch gegeven uit beelden en daarbij uiteraard ook nieuw matriaal gebruiken ,simpel om het feit dat oud niet of nauwelijks voor handen is
net als in de talloze films waar ook costuums gemaakt worden
je kan overegens ook niet altijd het orgineel gebruiken ,verschoten kwetsbaar,en door de zeldzaamheid zeer kostbaar,
en de handel in nep spullen dit is een totaal andere categorie
hier word willens en wetens de boel geflest
de eerst genoemde groep heeft daar in totaal geen belang cq voordeel aan
door deze eerste groep te linken met de 2e groep is een beetje jammer
de maatschappij is gediend met zulk initiatief het visualiseren zeker in deze tijd is van zeer groot belang
het misbruik daar aan tegen kunnen we dus beter aan vrouwe justitia overlaten, oplichting en vervalsen is immers strafbaar
vr groet hans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
vervalsen is immers strafbaar

Denk je dat die mannen zeggen dat het een vervalsing is .
Op de beurzen wordt aangeboden, stel je een vraag, dan zeggen ze: "Ik weet het niet, ik heb het zelf zo gekocht".
Kan je dan vervalsen spreken of van oplichten?
We weten het, maar daar bijft het bij ! Mad

Achteraf als je klaagt zeggen ze nog extra erbij: "Je had je vooraf maar goed moeten informeren". Aan de andere kant kunnen we vandaaag de dag eigenlijk als koper ook maar zo gaan redeneren en ons geld draaien in onze beurs en inderdaad info zoeken en vragen.

Geheel het militaria wereldje is zo geworden. Poog te kopen tegen een minimum, als je geluk hebt deed je een goede zaak als je ongeluk hebt deed je geen groot verlies. Dit is reeds jaren mijn devies als ik op E-Bay, Kapza, 2de Hands en alle verkoopsites koop en als ik naar de beurzen ga, ja dan ken je reeds de kwalijke reputatie van enkele.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Als replica's van WO1-spullen zó goed worden vervalst dat ze niet meer van echt tre onderscheiden zijn, lijkt mij het probleem net zo goed opgelost. Dan wordt voor beide hetzelfde bedrag betaald, niemand ziet iets en iedereen tevreden. Geen probleem toch? Gewoon niet te veel betalen voor die militaria, zoals Steenkiste ook al schreef.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

en wat dacht je van orgineel maar om meer geld te vangen maken we het nog interessanter. Van alle amerikaanse brodie's die ik tot nu toe gezien heb met een divisie teken erop geschildert zijn er 80 % van vervalst. Het zelfde gebeurd met ww2 helmen hoor. Je koopt er een voor 50 eurotjes schildert er rode kruisen op en verkoopt hem als para 506 medic helmet en voila het ding kost nu ineens 500 euro.
dus origineel maar toch vervalst.

cooee
patrick
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Als het aantal vervalsingen zó groot is en zó goed lijkt het me zinloos om nog en onderscheid te maken. Wel jammer voor de verzamelaars die vroeger originelen kochten en gehoopt hadden dat ze nu goud in handen hadden.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

lingekopf, ik maak uit je reacties uit dat jij geen verzamelaar bent?
Anders zou je de eerste zijn die ik zulke uitspraken zie doen.

Men verzamelt net om de reden dat het originele spullen zijn met een historische achtergrond, dan is het laatste wat men wil dat er allemaal repro tussen zit...
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 17 Okt 2008 21:45 schreef:
lingekopf, ik maak uit je reacties uit dat jij geen verzamelaar bent?
Anders zou je de eerste zijn die ik zulke uitspraken zie doen.

Men verzamelt net om de reden dat het originele spullen zijn met een historische achtergrond, dan is het laatste wat men wil dat er allemaal repro tussen zit...

Wat maakt het uit of ik verzamelaar ben? Ik heb alleen maar een aantal overwegingen gemaakt bij de discussie over al dan niet vermeende echtheid van militaria. Men klaagt dat men echt niet meer kan onderscheiden van zeer goede namaak. En daar reageer ik op.
Als dat onderscheid wegvalt omdat niemand het meer kan zien, wat moet ik dan nog met dat onderscheid?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 17 Okt 2008 21:29 schreef:
Als het aantal vervalsingen zó groot is en zó goed lijkt het me zinloos om nog en onderscheid te maken. Wel jammer voor de verzamelaars die vroeger originelen kochten en gehoopt hadden dat ze nu goud in handen hadden.

Hallo,
Ze hebben inderdaad goud in handen!.Hoe meer namaak op de markt,hoe waardevoller de originelen.En wees er maar van overtuigd dat de echte kenners de goede originelen er zo uithalen!Zelfs na twintig jaar,want de originelen zijn intussen ook met twintig jaar verouderd en behouden altijd hun voorsprong op de copies.Ik heb het hier wel over verzamelobjecten uit WO1.Het is ook zo dat wie veel echte stukken bekeken en betast of in verzameling heeft moeilijk te bedotten is met een copie.
Groeten Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

@Philippe,

Eigenlijk zijn we nu off topic. Re-enactoren hebben in principe niets te maken met namaak van militaria. Integendeel, ze hebben er belang bij om op te treden in onberispelijke kledij uit de periode, en niet in versleten spul dat nu als militaria wordt verzameld.
En wat die namaak aangaat: als je met zekerheid echt van goede namaak kunt onderscheiden ben je een echte kenner! Ik kreeg de indruk dat sommige deelnemers aan deze discussie daar een hard hoofd in hadden...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

De discussie begon dat repro voor reenactors tegenwoordig steeds beter en echter wordt. Dat klopt. Zoals ik al zei de meeste makers van deze repro zetten er data en stempels in dat klopt ook. maar de naam of merk van de huidige maker staat er ook altijd duidelijk in zodat er gaan misverstand is. En 90 jaar verschil zie je heus... tenzij het ingepakt 90 jaar in een kast heeft gelegen en niet geleden.... maar dan zelfs nog. Tot nu toe ben ik ook geen reenactors ww1 tegengekomen die repro voor orgineel willen verslijten. Zouden ze er wel zijn zou ik ook niet schuwen om ze met naam en toenaam te noemen en anderen te waarschuwen.

cooee
patrick
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 27-07-2008 18:36 schreef:
Ik ben de laatste jaren van de ene kant van het lijntje naar de andere kant gevallen. Als ik zie hoe MMP Zonnebeke hun reenactment aanpakt dan vind ik het erg knap gedaan.
Op begraafplaatsen e.d. vind ik deze acteurs echter gevoelsmatig niet thuishoren; hoe goed bedoeld ook.

Zonder er een Vlaamse kermis van te maken vind ik een reenactment op een begraafplaats wel passend; bijv. kunnen soldaten in treurhouding op de begraafplaats staan.
Op de herdenking "Oeren, 11 november 2008" zullen trouwens enkele reenactors aanwezig zijn, verzorgd door http://www.geocities.com/wellrememberpops/deel17.html.
Ik ben ervan overtuigd dat de aanwezige verwanten er niet anders over zullen denken en dit ook kunnen appreciëren.
Het zijn de gesneuvelde Belgische soldaten die in de belangstelling gebracht worden, en niet de reenactors.
Mijn grootoom Jan Vernelen ligt er sinds 17 september 1917 begraven, samen met meer dan 500 lotgenoten. Toch eigenlijk geen detail.
Ik zal op de herdenking graag aanwezig zijn. Het moet niet altijd onder de Menenpoort zijn.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dat hoop ik ook wat de verwanten betreft.

Ik was een van de medestichteres van We'll remember, POPS. De naam en logo zijn nog van mijn hand, al heeft dit op zich weinig met de inhoud te maken.
Jaren geleden zijn we gestart met kleren gemaakt uit Belgische militaire uniformen en ik heb dit ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Aanvankelijk lag de manier van werken in herdenken en minder in re-enacting. De service was gratis, al werd er nu en dan een kleinigheid in de 'klakke' geworpen. Dit was tevens een van de doelstellingen. De kosten werd gedragen door sponsering op de brochures en deze zelf uiteraard.
Toen ik de Kakhi Chums ontmoette, zonk het zowaar in mijn schoenen. Die mannen geraken aan alles en wij aan niks, want internet stond nog maar in zijn kinderschoenen qua gebruiksvriendelijkheid.
FROG ontstond als zijtak, om dit niet onmiddelijk te linken aan het re-enacten van/door POPS, waar de nadruk lag op onderzoek.
enz . enz.
Sinds jaren heb ik Pops verlaten en zie hier tevens het re-enacten meer en meer opdoemen.
Pops is infeite tevens een leather II project.

Hoe de staat van de uniformen nu is, daar heb ik uiteraard weinig zicht op, tenzij op de foto's herken ik repro stukken, wat op zich niet verkeerd is. Maar ik blijf erbij dat dit dan ook zo voorgesteld moet worden ter info van de kijker!
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik mag zeggen dat de reenacting voor deze herdenking "Oeren, 11 november 2008" gratis wordt gedaan.
Het gaat 'm eigenlijk toch ook gewoon om iets extra's van weleer te brengen, een bepaalde sfeer te creëren.
En of de zevende knoop of broeksriem authentiek zijn zal de meeste verwanten heus niet opvallen.
Die mensen komen heus wel voor hun gesneuveld familielid.

@Schoeters Dirck:
Wij kruisten elkaar aan Bayernwald en zagen je terug op de Lettenberg.
Mijn dochter had toch een beetje schrik van dien Duits.
"Is dat nen echte Duits?", vroeg ze mij.
"Ziet ge dat dan niet!", zei ik haar. "Die Pruis heeft nen echte revolver aan zijne broeksriem hangen".
Toen was het tijd voor haar om wat verder van u af te gaan staan Smile
Ge moet dan toch wel heel echt zijn overgekomen.

Groeten, Luc
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn zoontje zag Plop.

"Papa, das toch ne nechten kabouter?".

Hij was ook niet heel zeker of hij ging blijven staan en zette het toen maar op een lopen. En groot gelijk had hij want je weet vandaaag de dag maar nooit wie onder die kleren huist. Embarassed

Maar .... ik begrijp je hoor, ik begrijp je perfect ! Laughing
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

IK zelf zal op 11 november in antwerpen zijn. Ken jongens van pops en ooit geoefend met de khaki chumms... alhoewel die zich tegenwoordig meer en meer op tv docu,s en films hebben gegooit. Wat er blijft is dat er onderling vaak ook stress ende haat ende nijd is. Sommige groepen gooien hun eisen dan ook zo extreem dat het de persoonlijke inbreng danig beperkt. Tja in het wereldje van reenactment is ook niet alles pais en vree.
Maar ik ontmoet er nog steeds fantastische mensen.

cooee
patrick
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: