Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Geloof aan het front

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Victor Frederik

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 10:10    Onderwerp: Geloof aan het front Reageer met quote

Kregen de Frans koloniale troepen (Algerijns) aan het front bij Ieper geestelijke bijstand? Kwamen er aalmoezeniers mee? Of zelfs immaams?
Of werden zij gerecruteerd uit christenen? (zoals de molukse soldaten bij het KNIL)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
A Duck

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen mij te herinneren dat bij het Ossuaire te Verdun moslims begraven liggen. Of deze richting Mekka liggen zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Op een andere begraafplaats, ik weet niet meer welke, heb ik wel moslims richting Mekka begraven zien liggen.

Er werden dus ook Moslims gerecruteerd door de Fransen.

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
petain

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

A Duck @ 16 Feb 2007 19:09 schreef:
Ik meen mij te herinneren dat bij het Ossuaire te Verdun moslims begraven liggen. Of deze richting Mekka liggen zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Op een andere begraafplaats, ik weet niet meer welke, heb ik wel moslims richting Mekka begraven zien liggen.

Er werden dus ook Moslims gerecruteerd door de Fransen.

Klopt, er werden zeker moslims gerecruteerd vanuit de kolonieën tot 1962 wel te verstaan. Of er in 1914-1918 geestelijke bijstand voor deze soldaten was in de vorm van een Imaam, dat lijkt me sterk. We hebben het hier wel over een, in ieder geval voor die tijd, minderwaardig geloof dus als er al op dat vlak 'energie in gestoken werd, zal dat wel gericht zijn geweest ze te bekeren. Het is al netjes dat ze de moeite hebben genomen de zerken naar het oosten te richten.
Er is mij in iedergeval geen "Leger Imaam embleem"bekend wat zou kunnen wijzen op zulke bijstand. Ik denk eerder dat de mannen dat onderling regelden en dat een soldaat vanuit b.v zijn achtergrond of omdat hij hiertoe aangewezen was, dit als 'neventaak'uitvoerde.
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

De moslims bij het Ossuaire liggen richting het oosten begraven. Geen idee verder of er ook islamitische geestelijke verzorgers waren. In NL werden ze alleen in oorlogstijd van buiten het leger betrokken, en vaak was het lokaal initatief waardoor er iets van geestelijke verzorging ontstond.
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Daar er in het Britse leger capbadges bestaan voor katholieke, protestantse, joodse en hindoe 'Padre's'. Veronderstel ik wel dat er ook mensen waren die de capbadge droegen. Dus ja er waren voor elk geloof militair aangestelde geestlijken.
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD @ 16 Feb 2007 20:33 schreef:
Daar er in het Britse leger capbadges bestaan voor katholieke, protestantse, joodse en hindoe 'Padre's'. Veronderstel ik wel dat er ook mensen waren die de capbadge droegen. Dus ja er waren voor elk geloof militair aangestelde geestlijken.

Ben heel nieuwsgierig naar Franse variant dan! Heb jij die wel een gezien periode wo1 en/of vlak daarna? Volgens mij gingen die Fransen niet zo om met hun manschappen uit de koloniën, zoals jij hier de Britten beschrijft.
prins

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Van protestantse zijde werd de "Ligue des Saintes Ecritures" opgericht. De leden beloofden elke dag 1 hoofdstuk uit de bijbel te lezen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: