Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

onjuiste informatie

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 18:57    Onderwerp: onjuiste informatie Reageer met quote

Met alle respect voor de mensen die hun tijd willen stoppen in het uitbouwen van een informatiekanaal als Wiki, maar er mag toch minstens verwacht worden dat de informatie juist is.

Wat ik gelezen heb bij 'Hill 60' is eerder pijnlijk.

Om maar iets te noemen : dat er 24 mijnen tot ontploffing werden gebracht, dat de Caterpillar ligt in het provinciebos de Palenbeek en dat Zwarteleen een dorp is.

Beter geen informatie dan onjuiste informatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 19:21    Onderwerp: Re: onjuiste informatie Reageer met quote

pifilsofimos @ 27 Aug 2008 19:57 schreef:
Met alle respect voor de mensen die hun tijd willen stoppen in het uitbouwen van een informatiekanaal als Wiki, maar er mag toch minstens verwacht worden dat de informatie juist is.

Wat ik gelezen heb bij 'Hill 60' is eerder pijnlijk.

Om maar iets te noemen : dat er 24 mijnen tot ontploffing werden gebracht, dat de Caterpillar ligt in het provinciebos de Palenbeek en dat Zwarteleen een dorp is.

Beter geen informatie dan onjuiste informatie.

Kom kom, niet zo negatief. Het aardige van een wiki is dat iedereen fouten van anderen kan verbeteren. Dat is geen kwestie van iets beter willen weten, maar gezamenlijk iets willen opbouwen. Dus wat let je?
mvg, Wim
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ten eerste als het zo pijnlijk is, waarom ga je niet naar onze Wiki en verbeter je de fouten ipv een opmerking zoals deze te geven. Wij zijn ook geen wandelende encyclopedieën en kunnen altijd een fout maken. Fouten maken is menselijk, zelfs Einstein maakte fouten.

Quote:
24 mijnen werden door de Britten op 7 juni 1917 tot ontploffing gebracht op de zogenaamde Mesenboog. 19 daarvan explodeerden en dit was de inleiding tot de Slag om Mesen. Onder Hill 60 explodeerde 24.267 kilo springstof en onder "The Caterpillar" 31.752 kg, liet de heuvel beven. De explosies waren tot in Londen te horen. Na de explosies schoof het front 1.500 meter zuidwestwaarts.

Er werden (normaal, zoals ik altijd hoor) 21 of 24 mijnen geplaatst. Slechts 19 werden ontploft. Er zouden twee mijnen niet ontploft werden door Brits bevel, een daarvan lag bij Ploegsteert die in 1954 (denk ik) door bliksemslag ontploft.

Dit is nu eenmaal het nut van een forum en onze wiki, fouten corrigeren. We zijn ook maar met twee die het Wiki beheren met soms vrijwillig hulp.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Om nog eventjes over provinciedomein Palingbeke te hebben, ga maar naar de Caterpillar. Er staat daar een bord met de benaming "Provinciedomein De Palingbeke". Ik wil altijd wel eens gaan checken hoor... Wink
Ondertussen heb ik het archief gemailt.

FHSW Wikia
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn informatie mag gerust gebruikt worden voor aanpassing van de Wiki. Heb momenteel zelf nauwelijks tijd.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 0:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dus eventjes mis getypt met de benaming... Excuseer.
Weet je mensen, laten wij even dit rusten. Wij plaatsen alle "Mijnenslagen onderwerpen" in Clean Up. Betekend dus dat ze een controle krijgen. Wanneer het archief mij terug mailen, plaats ik de mail hier en daarna gaan wij alles aanpassen. Palingbeek word nu aangepast. Wink

PS: van mij mogen jullie verder doen, was enkel een suggestie.

FHSW Wikia
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik toch even duidelijk maken dat mijn opmerkingen niet bedoeld zijn als persoonlijke aanvallen. Ik wist niet eens wie zich met die Wiki bezig hield. Het is geenszins de bedoeling om aan negativisme of betweterij te doen.
Maar ik kan het wel niet eens zijn met dat die het-zijn-maar-een-paar-foutjesmentaliteit. Kijk, als je op google 'Hill 60' intikt, dan is één van de eerste URL's die verschijnen die van 'Eerste Wereldoorlogforum' - Wiki.
Dit forum wil onder andere een informatiekanaal zijn voor scholieren. Als straks één mijn leerlingen zegt : 'Meneer, je hebt gesproken van 19 ontplofte mijnen, maar in de Wiki-encyclopedie op Internet staat dat het er 24 waren' of 'Meneer, ik heb gezocht naar de locatie Palenbeek en ik vind dat nergens', dan til ik daar wel zwaar aan. Sorry, misschien ben ik de enige.
Natuurlijk, als jullie dat -als ik het goed voorheb- met z'n tweeën moeten gaan doen, is dat een onbegonnen taak. De vraag is zelfs of je er dan überhaupt aan moet beginnen. De teksten zouden door een heel team gecheckt en geredigeerd moeten worden en niemand staat waarschijnlijk te springen om dat belangeloos te doen.
Nog eens, ik heb gezegd dat ik respect heb dat je daar je tijd in wil stoppen, maar je hebt wel een zekere verantwoordelijkheid. Vergeet niet dat ik voor de eerste keer zo'n Wiki-artikel heb gelezen en dan nog heel vluchtig. Als je dan al 3 inhoudsfouten vindt (over taalfouten zal ik maar niet beginnen), dan maakt dat geen goede indruk.

Ik zal hierover echt niet verder in de clinch gaan. Het is helemaal niet mijn bedoeling om iemand persoonlijk onderuit te halen en god-behoede-me een laag-bij-de-grondse woordentwist uit te lokken.

Fundamenteel is echter dat correcte informatie wel heel belangrijk is. En in de mentaliteit van 'is dat nu zo erg' kan ik mij niet vinden.

Ik hoop dat je nu niet rancuneus bent, sniper snoop. Je fotobijdrages in bv. de topic 'begraafplaatsen' kan ik best appreciëren.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wij zijn zeker alvast bedankt voor de opmerking. Ik gaf mijzelf een klap tegen mijn "smoel" omdat ik Palenbeek plaatsen ipv Palingbeek die ik al jaren ken. Sinds ik een klein mannetje was........die ik nog altijd ben. Neutral
Over het aantal had ik gehoord 24 waarvan 2 zijn gecancelled door de bevelhebbers. Maar goed, we gaan dit zeker corrigeren. Ze staan nu in de controle pagina want er zijn drie onderwerpen ivm de mijnenslag in Juni 1917.

FHSW Wikia
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

@pifilsofimos: Ik begrijp nog steeds niet waarom je de betreffende fouten niet even hebt gecorrigeerd, als je zo terzakekundig bent. Want nu hang je je negatieve kritiek op WO1Wiki op aan één artikel. Dat WO1Wiki mankracht (m/v) tekort komt klopt. Als jij je nu eens als medewerker aanmeldde? De plaats voor discussies over een onderwerp in WO1Wiki is overigens de discussiepagina van het artikel zelf.

mvg, Wim
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Voor alle duidelijkheid : de eerste zin van vorig bericht is een quote van Roma.

Ik zou het appreciëren als iemand me zegt hoe ik iemands woorden in quote kan zetten. Tot nu toen had ik het omgekeerde effect. Mijn woorden stonden in quote en niet die van de persoon op wie ik wil reageren.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos, zie pb Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dragonder

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 11:55    Onderwerp: slik spellingsfouten Reageer met quote

slik,
dit geeft niet veel moed meer om een art voor wiki verder af te werken,
controle op spellingsfouten -pfft - dan moet ik via onze taalraadsman de fouten laten uithalen.
maar de onderwijzers en leraren moeten ook weten dat internet een te gemakkelijk medium is voor de leerlingen , internet is en blijft een hulpmiddel , gebruik maken van de bib ,boeken en naslagwerken moeten terug aangemoedigd worden.
zo,
ik duik terug tussen mijn boeken ,naslagwerken en internet en ik maak mijn artikel over decoyschepen verder af.
Marc Neutral Wink Yvonne blik
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Dragonder,

Ga vooral verder met je artikel voor de wiki en met je grondige studie!! Dat wordt zeker wel op prijs gesteld! Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

En zoals altijd, willen wij alles helpen. Je hoef geen links te plaatsen, je hoef zelfs geen afbeeldingen mooi plaatsen. Wij zorgen er wel voor. Smile

FHSW Wikia
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008 7:58    Onderwerp: Reageer met quote

Alle hulp is welkom!

Voor mensen die ( nog) niet precies weten wát er nu zo leuk aan een wiki is:

wiki

Een wiki is een website waarop bezoekers zelf op een eenvoudige manier informatie kunnen toevoegen of aanpassen. Daarvoor is geen toestemming of toegangscode nodig (bij sommige wiki's moet je je wel eerst registreren).
Bij een wiki kunnen bezoekers de eigenlijke informatie-inhoud van de site bewerken en is er één gezamenlijke tekst die door alle deelnemers wordt onderhouden (soms met plaatjes). Het idee is dat de kwaliteit van de informatie toeneemt wanneer iedereen wordt aangemoedigd het zelf te verbeteren.

Wiki's worden onder andere gebruikt om virtueel samen te werken en om kennis te delen. Een groep mensen onderhoudt bijvoorbeeld de gezamenlijke kennis rond een bepaald onderwerp in de vorm van een wiki.

Een belangrijk kenmerk van een wiki is dat het wijzigen van de pagina's snel en makkelijk is. De gebruikers kunnen direct en zonder omwegen verbeteringen aanbrengen. Teksten en afbeeldingen kunnen met een eenvoudige opmaaktaal worden ingevoerd. Speciale software op de server slaat de wijzigingen op en zet het resultaat om in webpagina's.

Werkt dat wel?
Als iedereen zomaar verbeteringen kan aanbrengen, dan kan iedereen ook zomaar onzin invoeren. Werkt dat wel?
In de praktijk blijkt het in bepaalde gevallen goed te werken. De wiki is onderdeel geworden van de Internetcultuur. De meeste succesvolle wiki's worden bemenst door vrijwilligers die op de achtergrond alle wijzigingen in de gaten houden.
-------------------------------------------------------------------

Zie je een fout?
Verbeter het en vul aan, zo groeit de gedeelde kennis!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Om eventjes bij te voegen. Wij hebben een "clean up" en "werk in uitvoering" categorie. Daar staan dus onderwerpen die

- plaatjes hebben die dood zijn
- te weinig info
- tekst in een andere taal
- evt niet correcte info.
- moet nog aangevuld worden.
- Plaatjes zijn geplaatst met url ipv het Wiki.

Daarom vraag ik aan jullie om deze rubriek eens te bekijken. Er staan er niet veel in, maar toch teveel.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Categorie:Cleanup
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Categorie:Werk_in_uitvoering

FHSW Wikia
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: