Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Hermie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 10:58    Onderwerp: Interview met Hermie Reageer met quote

Hermie tijdens de 777 meet (met geruite blouse en spijkerbroek).

Personalia:

User naam:
Hermie

Echte naam:
Jan Herman

Leeftijd:
45

Beroep.
Administratief medewerker

Hobby’s.
Naast eerste wereldoorlog fotografie (heb dus niet veel foto’s van mijzelf), cinema, maken van wandeltochten, koken, tuinieren, wereldmuziek, reizen, atletiek en ben ook actief bij de EHBO van de atletiekvereniging. (Nog maar een beginner. Ben hier ook warm aan het lopen..) Daarnaast ben ik lid van twee hospitaliteitorganisaties dus ontvang van tijd tot tijd ook reizigers uit het buitenland. Het laatste bezoek waren twee studentes uit Litouwen.

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor wereldoorlog 1 en waarom?
Het leven van de soldaten in de loopgraven. Ik ben gefascineerd door de technieken en methodes die toen werden toegepast. De angst van de gewone soldaat en de verhalen van deze mensen: aangrijpend. Ongelofelijk hoe het mogelijk was om deze waanzin ten top in werking te zetten. Ook de solidariteit en saamhorigheid van de soldaten.

Hoelang ben je al geïnteresseerd in wo1?
Vanaf 2002

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
Toen werd het ‘virus’ overgebracht door een verpleegkundige. Hij organiseerde tijdens mijn opname verschillende trips naar Ieper, Vimyridge en Verdun en vertelde met 2002 bezieling over de omstandigheden aan het front. Tijdens de eerste last post in Ieper kreeg ik een brok in m’n keel.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
De omstandigheden van de soldaten aan het front.

Hermie en Pegoud

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Niet echt. Ik heb op de plank wat voorwerpen die ik heb gevonden tijdens de trips. Ik koop nu ook boeken en films. Helaas is het boek van Richard over Verdun nog niet verkrijgbaar.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Het kerstbestand. Dit illustreert hoe snel men dacht de oorlog te winnen en hoe de soldaten met elkaar omgingen. Liever elkaar ontmoeten dan elkaar te beschieten. De film Joyeux Noel geeft daar een goed beeld van. Dat er een vrouw meespeelde neem ik maar voor lief. In het algemeen kreeg ik kippenvel bij het zien van deze film.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1?
Toen ik met een groep naar Verdun ging bezochten we een bunker, die verstopt was in de bossen. Een aantal durfde niet naar binnen. Geen hand voor de ogen kunnen zien. Ik moest een trap op, meters lang, een gat in het midden waar je in kon vallen. Toen ik boven was bleef ik veiligheidshalve precies op het hoogste punt staan om te wachten tot er meer licht was. Toen zag ik zo’n 10 cm achter me een groot gat met daarin het mechanisme voor een kanon. Een stapje achteruit en ik was er ingevallen!

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
Heb ik niet specifiek voor ogen, maar de meetings zijn enorm interessant. Helaas kon ik niet bij het ANZAC weekend zijn. Da’s hartstikke balen als je de foto’s ziet..

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front?
Ja, een aantal keer per jaar. Ieper natuurlijk, Verdun, Vimyridge en de Westhoek in het algemeen. Verdun heeft mijn grote interesse. Ik heb lang niet alles gezien.

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Toen ik naar een recensie van een film zocht en kwam ik uit op het forum.

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Vooral de fotoverslagen spreken me aan. Af en toe lees ik ook achtergrondverhalen.

Hoe bevallen de crewleden je?
Goed. Met de een ga je anders om dan met de ander, maar een aversie naar deze leden heb ik niet.

Hoe zie je het forum?
Als een belangrijke bron van informatie en inspiratie. Ik bezoek vrijwel dagelijks het forum en m’n vingers jeuken steeds meer..

Wat vind je van de forum-meetings?
Heel interessant en leerzaam. Ook het feit dat je met gelijkgestemden bent en er enthousiast over alles wordt verteld. Het ‘thuisfront’ verklaart me voor gek: “Joh, dat is zo’n 100 jaar geleden, ga je nu alweer de loopgraven in?” Zelfs de directrice vond het belachelijk. Ze moest eens weten hoe graag ik een bommetje onder haar bureau zou willen plaatsen.. Gelukkig zijn er genoeg mensen die je enthousiasme met je willen delen.

Ernst Friedrich, Hermie en Pegoud

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doen FEW wel wat niet moet?
Er zou meer gelet moeten worden hoe mensen elkaar bejegenen. Ieder heeft een mening en ideeën over de WOI en moeten ook gerespecteerd worden. Users moeten er zich van bewust worden hoe ze berichten plaatsen en hoe dit bij andere users overkomt.

Welke inhoud mis je?
Ik zou het niet weten. Wellicht samenwerking met buitenlandse fora. Ik ben ook lid van het Franse forum. Haal ik ook informatie uit. Wellicht kan er voor hun ook meetings in België georganiseerd worden en zij activiteiten voor ons in Frankrijk organiseren. Ze zijn zeer hulpvaardig.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
De luchtoorlog. Heb ik niet veel interesse in.

Zijn er dingen die verbeterd kunnen worden?
De omgangsvormen op het forum.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je Bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum betekenen?
Op het gebied van wiki niet. Daarvoor weet ik te weinig. Meer eigenlijk als user en nu ook de organisatie van de reis naar Verdun. Ga ik die bunker zeker ook weer bezoeken. Een beetje spannend, maar wel een uitdaging. Kan ik ook mijn steentje bijdragen aan het forum.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Heb ik niet. Ik plaats foto’s en reageer op topics.

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
De fotoverslagen.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Doe ik al: met r3slotboom, maar dan meerdere dagen.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Zoals het er nu uitziet vind ik het prima. Wellicht zouden er meer topics moeten komen voor het onderwijs en andere derden.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Maria Nena (Noorwegen)en de dvd DER WINTERSCHLÄFER

Wat was je allertofste vakantie?
Ik heb een maand door India gereisd en heb geregeld overnacht bij de Indiërs thuis. Je ziet de wereld van een andere kant. Hun zicht op de wereld, de culturele verschillen en bovenal de gastvrijheid: het hoofd van een ashram vroeg me waarom ik niet lang verbleef. Ik had tenslotte een visum voor en jaar en hij wilde me nog veel laten zien. Hij werd witheet toen ik vertelde dat ik slechts een paar dagen kon blijven. Toentertijd werkte ik bij de dienst openbare werken van de gemeente Breda, waar bouwtekeningen in veelvoud moeten worden ingeleverd. In India gaan ze met een landrover op bezoek bij de aanvrager en met een kop thee worden de plannen besproken.

Wat doe jij aan een beter milieu?
Ik scheid mijn afval. Flessen in de glasbak en als het kan pak ik een beker voor de koffie automaat i.p.v. elke keer een plastic bekertje te plaatsen. Verder kijk ik naar de verpakking van producten. Liever glas dan plastic.

Wat is je grootste ondeugd?
Heb ik volgens mij niet..

Wat is de beste plek om te wonen?
Frankrijk. Ik heb in 2000 geprobeerd te emigreren, maar het liep spaak op het vinden van werk. Nederland wordt te klein, iedereen heeft een kort lontje en de verdraagzaamheid is ver te zoeken. Op de nieuwjaarsmeet sprak ik Leibhusar over het wonen in België. Spreekt me ook aan. Ik ga binnenkort contact met hem opnemen voor meer info.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
De verdraagzaamheid en het debat over normen en waarden gaan nergens meer over. Egotripperij lijkt het wel. Wie in alles vijandigheid ziet gaat zich ook defensief opstellen. Er moet meer ruimte zijn voor dialoog en begrip voor elkaar. Iedereen moet je in zijn/haar waarde laten en niet de pretentie hebben dat jij iemands lifestyle op wat voor manier dan ook wil beïnvloeden.

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Reiné

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Hermie: mooi interview hoor! En dat naar Frankrijk gaan: elke keer richting die grens heb je het er over. Het zal mij dus niet verbazen als het er echt van komt, sla je de België stap toch over................. Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 11:26    Onderwerp: reis Verdun Reageer met quote

Die Hermie toch.
Nu kan ik het echt niet meer maken niet mee naar Verdun te gaan.
Ge hebt me over de streep getrokken met dit interview.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Hermie, leuk interview, ik heb nu al zin in Verdun, ga zo door! Smile
cossee

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing Leuk interview Hermie! Ik haal een heleboel herkenbaars uit je gesprek. Zelf ga ik 23 mei weer naar Verdun uiteraard slapen we weer bij Roland van La Gabrielle, ik zal ze vast voorbereiden op jullie bezoek in oktober Cool Laughing
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview. Al lezende kwam onze trip van vorige week me weer voor de geest en de goede herinneringen eraan. Fantastisch, en in elk geval tot Verdun, of eerder! Laughing Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Hermie! Leuk om ook jou zo wat beter te leren kennen!

Greetz, Margreet Cool
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

mooi interview hermie ben zo weer veel leuke dingen over de mede mens teweten gekomen. Cool

ik veheug me nu al op onze afspraak binnenkort ( samen R3S) Wink

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Aangename tweede kennismaking Smile

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, leuk stuk Hermie. Zo leer je elkaar weer wat beter kennen. Tot op een volgende meet! Smile

Gr P
Desiré

BerichtGeplaatst: 29 Feb 2008 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, leuk interview...
Naar boven
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 29 Feb 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview!
BDOS #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Live easy, PARTY HARD
Naar boven
genie79libanon

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2008 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

erg mooi interview
zie veel paralellen
heb in 2002 ook poging tot emigratie ondergaan
maar in frankrijk zijn de lontjes nog korter lijkt wel
behalven in de echte dorpjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: