Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitse kerkhoven

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 20:11    Onderwerp: Duitse kerkhoven Reageer met quote

Hi,

Er bestaan nogal wat misverstanden over de Duitse oorlogskerkhoven. Zo zouden er geen hoge officieren begraven zijn, geen bekende figuren, zeker geen vrouwen. Vandaar eens dit voorbeeldje, weliswaar weeral in het engels, mijn slechte gewoonte, die aan kan tonen dat die verhalen larie zijn.

Het stukje komt uit mijn samenvatting over Vladslo German military cemetary. Ik heb er trouwens ook zo over de meeste Britse...

Mocht er ondertussen iemand meer informatie hebben over de vermelde figuren, die is altijd welkom en kan een interessante aanvulling zijn voor mijn teksten.

Johan

Amongst the other burrials of the German Marine is remarkable :
- Dr Lippa Alfred, Marine Stabarzt, killed the 14th october 1914, serving with the Mar.I.R. 3 and resting at 3-1537.
- Werft Arbeider Panther August of the Vulkan werft at the Marinewerft Hoboken (where the first U-boats of the UB and UC types were re-assembled and who died the 24th march 1915 and is burried at 4-1885.
The highest officer of the Marinekorps burried here is Konteradmiral Ehler Behring of the I Mar. Brig of the I Mar. Division who died the 7th july 1918 and who is burried at 2-1859 and 1860. There is wrongly marked in the books that he is burried at 2-1919/20

The highest senior oficers who are burried here are Generalmajor Friedrich von Wussow of the 14th J. Brig. who was killed on one of the first days of the war, the 6th august 1914. He is burried at 9-1580. von Wussow was killed when the German 14th brigade was in battle with the Belgian 14th Brigade in the area of Retinne between Evegnee and Fleron fortresses, after starting their attack just before midnight from Soumagne. For a moment it looked as that the Belgian 12th Line Regt. would win the confrontation. However by a certain coincidence Ludendorff, who then held the same grade as von Wussow, was in the immediate area and took over command and over the village of Retinne, where they take the guns and the guncrew, then fight over Bellaire, untill they were able to reach Jupille in the morning of the 6th august. In spite of the heavy defence of the Belgians Ludendorff and the 14th Brigade are able to take Jupille and at 1100 hours stands at La Chartreuse at Liege. On the 7th august at 0600 hours the 14th Brigade enters the city. Ludendorff was certain that the citadel was already in German hands, and drives together with his adjutant to the gates, which are opened by Belgian troops. Ludendorff must have had a terrible surprise, but the Belgian troops were as much surprised as he was and thought that the whole city was in German hands, so they promply surrendered to him ! However at the fortresses the battles continued. Only on the 16th the last of the fortresses of Liege, the ones of Hollogne and Flemalle did surrender.
Generalmajor Johannes Stenger of the 8th Inf. Brig. who was killed on the 19th august 1914 and is burried at 5-2213.
Oberstlt. Kurt Manger of I.R. 164 who was killed on the 22nd august 1914 and burried at 10-1550.
Also burried here is major Karl Freiherr von Eynatten, staffmember of the Reserve Infanterie Regiment 48, who died on the 1st november 1914. Burried at 2-2316.
Another major is Eduard von Recklinghausen of the Stab/R.I.R. 201, killed the 21st october 1914 and buried at 3-430 or Major Otto von Kietzell of Stab III/R.I.R. 204 who died the 25th october 1914 and burried at 3-398. Major Hermann Kremsky of I.R. 63 was killed the 22nd august 1914 and is burried at 9-328. Major Adolar Merkatz of II/Fus.R. 35 killed the 6th august 1914 and burried at 9-2312. Major Rudolf Altmann, killed the 23rd august 1915 while serving with II/I.R. 53 burried at 10-572. Major Hans Baum of the I/R.I.R. 15 killed 23/08/1914 and burried at 10-7 and major Kurt von Borcke of II/I.R. 53 burried at 9-1659 and killed the 06/08/1914. Major Wilhelm Dallmer of the Staff of I/R.I.R. 8 killed 25th october 1914 and burried at 1-165. Major Curt von Bultzingslowen of 6?I.R. 77 killed the 22nd august 1914. It is remarkable that most of the majors were killed in the first months of the war. Later senior officers were mostly repatriated.

Amongst the other ranks are some members of German nobility :
- Lt.z.S. Franz Freiherr von Salis-Seewis of the II Z-Halbflott. V74 who died the 25th may 1918 and is burried at 2-2192.
- Hauptmann Hersing Graf von Schwerin of the 4/Brig. Ers. Btl. 14 who was killed the 19th october 1914 and is burried at 3-1598.
- Rittmeister Hans von Kotze, burried at 10-611 was killed the 24th august 1914 while serving with 3/Hus.Rgt.10.
- Rittmeister Erhard Graf von Kalein died the 12th august 1914 with 1/Drag. R. 17 and is burried at 9-1138.
- Major Carl Graf von Pourtales, burried at 3-667 who was killed the 21st october 1914 who was with the Staff of I/R.I.R. 203
- Hauptmann Peter Freiherr von Puttkamer, burried at 9-2314 killed on the 6th august 1914 whilst serving with 6/Fus.R. 35
- Oblt. Alexander Freiherr von Oer who was killed on the 22nd august 1914 and is burried at 7-1991. He was serving with 6/Schutzen.R. 108

The most surprising burrial however is the one of Grafin Katharina von der Schulenburg, who was with the Freiwillige Krankenpflege and who was Oberschwester. She was killed on the 2nd september 1914 and burried at 9-972.
She is not the only woman resting on the cemetary, as there are also a number of ‘helferin’ burried here !
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dit topic ga ik eens met heel veel belangstelling volgen, de Duitse begraafplaatsen hebben mijn warme belangstelling.
Als je nog meer aan informatie hebt?
Graag!!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, een stukje uit mijn teksten over Langemark :

Not unusual on German cemeteries, female burials :
- Helferin Hilgenberg Else, died on the 28th October 1918, a victim of influenza and was with Wi. Ausschuss Et. Insp. 2 Namur

This are the high ranking officers :
- Oberst Lt. von Heinz Richard was killed on the 26th October 1914 and served with RIR 240, III Btl. Stab
- Major Heusinger von Waldegg Gottlieb was killed on the 30th October 1914 and was with RIR 4, III Btl. Stab
- Oberst Lt. von Holleben Magnus, was killed on the 20TH October 1914 and served with 4/RIR24
- Major Lehmann Kurt was killed on the 28th October 1914 and was with I/RIR235
- Oberst Lt. von Mellenthin Paul died on the 29th June 1918 and was with A. Kdr. 18
- Oberst Lt. Noack Eduard died on the 21st October 1918 and was with Nachr. Kdo. OHL b. AOK 17
- Major von Puttkamer Erich was killed on the 31st October 1915 while with I/RIR201
- Major Richard Kurt was killed on the 6th August 1914 and was with II/IR 83
- Major von Sander Heinrich was killed on the 3rd November 1914 and was with RER4 Stab II Btl.
- Oberst Lt. und Rgt Kdr. Marschall von Sulicki Friedrich was killed on the 26th October 1914 with Stab RER 3
- Major Scholten Boguslaw was killed on the 18th November 1914 and was with Stab. Res. Jäger Btl. 24

Of course some members of German nobility :
- Hauptmann Freiherr von Diecklage Rudolf, who was killed on the 6TH August 1914 and who served with 2/ Infanterie Regiment 74
- Unteroffizier Freiherr von Langemann von Ehrenkamp Friedrich of the 2/Dragoner Regiment 17 was killed on the 12th August 1914

...

Over een van de namen die daar ook vermeld staat is al heel veel inkt gevloeid of hij er nu begraven ligt of niet, zonder echte bewijzen van het ene of het andere : Werner Voss !!!

Aanvullende info is altijd zeer welkom !

Johan
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor het leesvoer!

Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 0:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ook in Menen liggen een paar vrouwen begraven :

- Herrnstein Therese was a ‘Krankenschwester’ or a nurse when she was killed on the 18th of January 1915. Her unit is not very clear as the inventorybook states : Laz. Tr. GK. She can be found under gravestone K3355.
- The other female is Strauz Tini, zivilangestellte i. Offiziersheim, who died somewhere in May 1917. She can be found at H2909. Honestly I’m not very sure what I should see as a female civilian in service of officers…??!!!

Enig idee iemand, hoeveel vrouwen er begraven zijn op de Britse en Franse kerkhoven ?

Johan
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 1:10    Onderwerp: Reageer met quote

Op de Britse heb ik enkel deze :

Remarquable is the fact that also a woman is burried here : Staff Nurse Nellie Spindler of Queen Alexanders Imperial Nursing Service, who was killed the 21st august 1917 near Brandhoek by shellfire.

One of her collegues Sister M. Wood, was awarded the MM, which only a few women held at the end of the World War.

Weet iemand iets meer over deze laatste ?

Johan
carlinhebro

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 22:54    Onderwerp: Katharina von der Schulenburg Reageer met quote

Vanavond ben ik op 't net gaan zoeken naar de eerder genoemde Gravin Katharina von der Schulenburg. Op deze site http://www.bautz.de/bbkl/s/s1/schulenburg_a_c_b.shtml
de volgende informatie tegen: "SCHULENBURG, Anna Charlotte Bertha Gräfin von der, * 31. August 1861 in Beetzendorf (Sachsen-Anhalt), † 10. September 1940 in Beetzendorf, Johanniterschwester"

Blijkbaar zijn er dus twee gravinnen Von der Schulenburg in dezelfde periode geweest. Weet iemand hoe dat kan? Ik dacht altijd dat een adelijke titel verbonden was aan een gebied of zo en maar door een persoon tegelijkertijd gedragen kon worden. Of heeft iemand elders meer info gevonden over gravin Katharina?

Thanks!
Carlin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Carlin,

Dit kreeg ik ondertussen via een Duits forum :

Katharina Reichsgräfin v.d.Schulenburg wurde am 3.5.1867 in Wolfsburg geboren, war Diakonissin und ist am 2.9.14 in Tirlemont "in Ausübung ihrer Pflicht" gestorben.

Ze waren misschien verwant, maar het blijkt hier om een oude familie te gaan, met titels reeds in de 15e eeuw, dus er kunnen wel enkele takken geweest zijn...

In ieder geval interessante info ! Bedankt !

Johan
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Op Vladslo is trouwens veel interessants te vinden.
Toch best veel vrouwen, en toch ook mannen die na 11-11-18 daar nog begraven zijn.
Storend, voor mij dan, is dat het boekje de militaire begraafplaatsen van WO1 in Vlaanderen Deel 5 over de duitse begraafplaatsen niet volledig is.
Er missen namen.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 21 Jul 2005 1:10 schreef:
Op de Britse heb ik enkel deze :

Remarquable is the fact that also a woman is burried here : Staff Nurse Nellie Spindler of Queen Alexanders Imperial Nursing Service, who was killed the 21st august 1917 near Brandhoek by shellfire.

One of her collegues Sister M. Wood, was awarded the MM, which only a few women held at the end of the World War.

Weet iemand iets meer over deze laatste ?

Johan

Johan,
(Heel late reactie, ik weet het. Ik heb het volgend eook gepost in een andere Topic.)
Sorry, over Sister Wood heb ik geen info. Maar ik weet wel dat er ook Sister Kemp is. Op Godewaarsvelde British Cemetery. Akkoord, dat ligt in Frankrijk, maar dan ook maar net, want slechts 2.5 km voorbij de grens. En ook maar 5 km van Lijssenthoek Cemetery (Poperinge).

Aurel
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Johan,

Over die Duitse adellijke gesneuvelden kan ik wel nogal wat info bezorgen, ook over Krankenschwestern en Nurses heb ik wel één en ander nog liggen. Ik kijk eens na en post dan hier wat foto's van graven en zo.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

2 Krankenschwestern op Le Cateau Military Cemetery. Officieel liggen ze op de Britse kant, wat ook te zien is aan de stenen, maar op het Duitse plan hebben ze ook een nummer. Op de site van de VDK is er slechts één terug te vinden.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Op de Britse begraafplaats Caudry ligt deze nurse (als ik me goed herinner, ligt er mogelijk nog één op diezelfde begraafplaats).

Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

zeg ik dacht dat ik er veel van afwist maar bij jullie ben ik zo te zien toch maar een bleu'tje zulle
proficiat aan allen die mij hier ongelofelijk bijleren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jan,

Zoals je kan vermoeden ben ik zwaar geinteresseerd in die info ! Smile
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens officiele Engelse bronnen zijn volgende 'nurses' en 'staff nurses' begraven in Frankrijk en Belgie:
FRANKRIJK

NURSE

ASNIERES-SUR-OISE COMMUNAL CEMETERY, France

GRAY, Nurse, MARY, Scottish Women's Hospital. , (Royaumont) 23 January 1916. Native of Leven, Fife.

LE CATEAU MILITARY CEMETERY, France

DURHSEN, Nurse, MINNA, German Army. 19 August 1917. Grave Ref. Plot 3 Row F Grave 1B.

NICKEL, Nurse, LINA, German Army. 11 December 1917. Grave Ref. Plot 3 Row F Grave 1A.

LEVALLOIS-PERRET COMMUNAL CEMETERY, PARIS, France

CRAGGS, Nurse, MABEL OLIVE, Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society 20 January 1915. Grave Ref. Plot 34 Row 1 Grave 1B.

LONGUENESSE (ST. OMER) SOUVENIR CEMETERY, France

BARKER, Nurse, EDITH FRANCES, 90th (Cheshire) Detachment, Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of cerebro-spinal meningitis 3 April 1918. Age 49. Daughter of Richard and Emily Barker, of Huyton, Liverpool. Grave Ref. VI. B. 5.

MALO-LES-BAINS COMMUNAL CEMETERY, France

KINNEAR, Nurse, KATHARINE FERRARS, Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of enteric 3 September 1917. Age 29. Daughter of the late Rev. Henry G. Kinnear, M.A., of Copgrove Rectory, Yorks., and Mrs. Kinnear. Born at Ripon, Yorks. Awarded Diploma by the French Government in recognition of services. Grave Ref. I. A. 2A.

MAZARGUES WAR CEMETERY, MARSEILLES, France

YOUNG, Nurse, MARY ANN ELIZA, 57th Gen. Hosp., Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of pneumonia 13 February 1919. Age 35. Daughter of John Roger Young and Mercy Young, of 7, Machen Place Riverside, Cardiff. Asst. Mistress at Lansdowne Rd Council School, Cardiff. Grave Ref. III. A. 57.

SEZANNE COMMUNAL CEMETERY, France

SHAW, Nurse, EVELYN FIDGEON, First Aid Nursing Yeomanry (F.A.N.Y.). 24 August 1918. Croix de Guerre with Palm (France). Grave Ref. A. 40.

ST. SEVER CEMETERY EXTENSION, ROUEN, France

BOUSFIELD, Nurse, MARY CAWSTON, Mentioned in Despatches, A R R C, 8th Gen. Hosp., Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of pneumonia 24 February 1919. Age 27. Daughter of William G. R. and Mary Bousfield, of 26, Gwendolen Avenue, Putney Hill, London. Grave Ref. S. V. M. 10.

LLEWELLYN, Nurse, GWYNEDD VIOLET, 126 (Somerset) Detachment attd. No. 2 Hospital, Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of influenza 3 November 1918. Age 19. Daughter of Lt. Col. A. Llewellyn, O.B.E. and Mrs. A. Llewellyn, of Wribbenhal, Bewdley, Worcs. Grave Ref. S. V. G. 13.

ST. SEVER CEMETERY, ROUEN, France

DICKSON, Nurse, MARY C., Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of meningitis 16 February 1917. Age 30. Daughter of the Rev. W. A. Dickson and Mary Dickson, of Shedagh, Fahan, Donegal. Grave Ref. Officers, B. 4. 9.

SMITH LEE, Nurse, JEANNIE, 30th (Northumberland) Detachment attd. 9th Gen. Hosp., Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of sickness 30 March 1917. Age 25. Daughter of Mr. Smith Lee, of Scaurside, Haltwhistle, Northumberland. Grave Ref. Officers, B. 5. 25.

WARNOCK, Nurse, ELIZABETH McMATH (DAISY), 10th (Glasgow) Detachment attd. 8th General Hospital, Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of septicaemia 5 May 1918. Age 31. Daughter of William and Mary Malcolm Elizabeth Muir Warnock, of 19, Westminster Terrace, Glasgow, late of Holytown, Lanarkshire. Grave Ref. Officers, B. 4. 23.

STE. MARIE CEMETERY, LE HAVRE, France

WILLIAMS, Nurse, JENNIE, Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society 31 January 1919. Age 45. Daughter of John and Ellen Williams, of Plas Coch, Llanberis, Carnarvonshire. Grave Ref. Div. 64. VIII. A. 1.

TERLINCTHUN BRITISH CEMETERY, WIMILLE, France

INGRAM, Nurse, EDITH, 55th Gen. Hosp., Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society 14 August 1918. Age 31. Daughter of Mrs. S A. Ingram, of Clymping, Littlehampton. Grave Ref. II. C. 27.

YOUNG, Nurse, MARGARET CAMERON, 2nd Gen. Hosp., Voluntary Aid Detachment. , British Red Cross Society, Died of disease 30 July 1918. Age 25. Daughter of Amelia and the late Thomas Young, of 37, Newington Avenue, Belfast. Grave Ref. I. F. 44.

WIMEREUX COMMUNAL CEMETERY, France

LANCASTER, Nurse, ALICE HILDA, Special Military Probationer attd., Territorial Force Nursing Service. , Drowned whilst bathing 3 June 1918. Age 35. Daughter of Thomas and A. H. Lancaster, of The Cliffe, Monk Bretton, Barnsley, Yorks. Grave Ref. IV. A. 2.

STAFF NURSE

ABBEVILLE COMMUNAL CEMETERY EXTENSION, France

BAKER, Staff Nurse, EDITH AGNES, 1st S.A. Gen. Hosp., South African Military Nursing Service. 6 November 1918. Age 28. Daughter of H. and A. Baker, of Umlaas Rd., Natal, South Africa. Grave Ref. V. B. 1.

BOULOGNE EASTERN CEMETERY, France

FEARNLEY, Staff Nurse, ETHEL, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. 23 November 1914. Grave Ref. I. B. 6.

CAUDRY BRITISH CEMETERY, France

WATSON, Staff Nurse, ELIZABETH HARVEY, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Died of pneumonia 5 November 1918. Age 30. Daughter of Robert H. Watson, of Hillsborough St., Dromore, Co. Down. Grave Ref. IV. F. 3.

LONGUENESSE (ST. OMER) SOUVENIR CEMETERY, France

CLIMIE, Staff Nurse, AGNES MURDOCH, 58th General Hospital, Territorial Force Nursing Service. , Killed in enemy air raid 30 September 1917. Age 32. Daughter of Andrew Climie and Isabella Adam, his wife, of 18, St. Bride's Rd., Newlands, Glasgow. Grave Ref. VI. B. 1.

MAZARGUES WAR CEMETERY, MARSEILLES, France

GOLDSMITH, Staff Nurse, AMY ALICE VICTORIA, Territorial Force Nursing Service. , attd. 57th Gen. Hosp. 5 March 1919. Age 32. Daughter of Edward John and Mary Goldsmith, of Bardwell Hall, Suffolk. Grave Ref. III. A. 56.

STE. MARIE CEMETERY, LE HAVRE, France

GURNEY, Staff Nurse, E S, Special Reserve, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Lost at sea (mine explosion) half mile North from Whistle Buoy, Le Havre 10 April 1917. Grave Ref. "Salta" Memorial.

MANN, Staff Nurse, AGNES GREIG, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , attd. H.M.H.S. "Salta.", Drowned at sea on H.M.H.S. "Salta." (mine explosion), half a mile N. from Whistle Buoy, Le Havre 10 April 1917. Age 25. Daughter of Mr. and Mrs. John Mann, of 17, Clepington St., Dundee. Grave Ref. Div. 62. 1.

MASON, Staff Nurse, FANNY, Special Reserve, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Lost at sea (mine explosion) half mile North from Whistle Buoy, Le Havre 10 April 1917. Age 27. Daughter of Thomas and Catherine Elizabeth Mason, of Ivy Court, Giggleswick, nr. Settle, Yorks. Native of Hawes, Yorks. Grave Ref. "Salta" Memorial.

McALISTER, Staff Nurse, CLARA, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Lost at sea (mine explosion) half mile North from Whistle Buoy, Le Havre 10 April 1917. Age 36. Sister of Marion McAlister, of Little Hill, Pulborough, Sussex. Grave Ref. "Salta" Memorial.

PEARSE, Staff Nurse, PHYLLIS ADA, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Died of neurasthenia 29 April 1915. Age 28. Daughter of Livian Francis and Emily Ada Pearse, of 8, Eldon Park, South Norwood. London. Grave Ref. Div. 19. B. 10.

ROBERTS, Staff Nurse, JANE, Special Reserve, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Lost at sea (mine explosion) half mile North from Whistle Buoy, Le Havre 10 April 1917. Grave Ref. "Salta" Memorial.BELGIESTAFF NURSELIJSSENTHOEK MILITARY CEMETERY,

BELGIE

SPINDLER, Staff Nurse, NELLIE, 44th Casualty Clearing Station, Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service. , Killed in action 21 August 1917. Age 26. Daughter of George and Elizabeth Spindler, of Wakefield. One of only two female casualties of the Great War buried in Belgium. Grave Ref. XVI. A. 3

Jacky
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt jackie om dit door te sturen want onlangs las ik een boek uit de bibliotheek van 2 verpleegsters die werkten in de belgische sector
de ene trouwde met een baron en de andere raakte gekwetst door giftig gas maar overleefde de oorlog
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Jacky,

Wat zijn jouw "officiële bronnen" ? Zij het die welke ik denk dat het zijn ? (Je mag dus met "ja" antwoorden.)

Want volgens de mijne ligt er wel degelijk ene Sister Kemp op Godewaarsvelde British Cemetery (zie mijn posting van 5 Nov.).
Graf Plot I.M.1 (Helaas nog geen foto).

Maar ik zie het al : jij hebt het alleen maar over Nurses en Staff Nurses.
Kan je ook de Sisters oproepen ? (Digitaal dus, niet uit de doden ! Wink
Of zou mijn Sister geen Nurse geweest zijn dus.

Aurel
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Ja.

Blijkbaar zijn er nogal wat 'graden' by nurses bekijk het zo vlug mogelijk.

Jackie
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

Wel vreemd vast te stellen dat het grootste gedeelte van die
verpleegsters aan ziektes overleden zijn
,alhoewel ja ze zaten aan de bron
meningitis -pneumonia
Died of disease
Died of neurasthenia
Died of septicaemia
etc en toen hadden ze daar nog geen pillen voor
@+
Patrick
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2006 6:18    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 21 Jul 2005 0:39 schreef:
Ook in Menen liggen een paar vrouwen begraven :

- Herrnstein Therese was a ‘Krankenschwester’ or a nurse when she was killed on the 18th of January 1915. Her unit is not very clear as the inventorybook states : Laz. Tr. GK. She can be found under gravestone K3355.
- The other female is Strauz Tini, zivilangestellte i. Offiziersheim, who died somewhere in May 1917. She can be found at H2909. Honestly I’m not very sure what I should see as a female civilian in service of officers…??!!!

Enig idee iemand, hoeveel vrouwen er begraven zijn op de Britse en Franse kerkhoven ?

Johan

Er liggen er nog meer in Menen. Ik hoop van ooit eens over die begraafplaats een boek te schrijven...

Zoek je nog info over de verpleegsters op Vladslo? Ik heb mogelijks nog nieuws en bezorg je dat via pb.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2006 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Over die verpleegsters in Vladslo weet ik inderdaad nog altijd twee keer niets hoor Jan, dus alle info is meer dan welkom !
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2006 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Er waren ook Belgische verpleegsters die hun leven lieten tijdens de Eerste WO :

-Elsa Blondeel (+29/10/1918)
-Amandine Debauche (+20/12/1918)
-Louisa Dieu (+4/4/1916)
-Henriette Dustin (+15/11/1918)
-Madeleine Lefort (+31/10/1918)
-Marie Louise Pierssens (+24/11/1918)
-Margareta Verwilghen (+27/2/1919)

Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2007 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand of de beelden te Vladslo al zijn ingepakt tegen de winter?
Ik ga er eind december heen en wil dan niet voor twee ingepakte beelden staan...

Hoor het graag!
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2007 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 27 Nov 2006 6:18 schreef:

Er liggen er nog meer in Menen. Ik hoop van ooit eens over die begraafplaats een boek te schrijven...

ik hoop dat je weet dat je op mij kunt rekenen mocht je hulp nodig hebben.

regulus als ik tijd heb en het niet vergeet zal ik eens over enkele weken (in de kerstvakantie eens gaan kijken voor eventueel een foto'tje te nemen.
(heb vandaag trouwens een aangenaam gesprek gehad met de opzichter dus dat komt zeker in orde Wink )
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Paddy

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2008 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Op de stedelijke begraafplaats van Brussel (Evere, Eenboomstraat) ligt op de Duitse militaire begraafplaats een kind begraven.
Tot mijn spijt vind ik de foto verd....me niet terug Mad

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: