Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met love4history

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2007 21:00    Onderwerp: Interview met love4history Reageer met quote

User naam
Love4history of Roel

Leeftijd.
35

Woonplaats.
West-Vlaanderen

Beroep.
Ambtenaar bij de Vlaamse Gemeenschap

Hobby’s.
Naast mijn dochtertjes en mijn vrouwtje ook alles wat met geschiedenis te maken heeft: genealogie, heemkunde, algemene geschiedenis, archeologie, WOI en II enz…

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor wereldoorlog 1 en waarom?
Mijn interesse: het individu achter de Grote Geschiedenis en waarom? Goeie vraag waarop ik je het antwoord echter moet schuldig blijven vrees ik.

Hoelang ben je al geïnteresseerd in wo1?
Van toen ik een klein manneke was… nee, om precies te zijn ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in geschiedenis in het algemeen. WOI is daar één facet van.

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
Als West-Vlaming kom je daar al vroeg mee in aanraking. Tijdens de lagere schooljaren passeert er steevast wel een schoolreisje langs een WOI-site en als je wat ouder bent is het een en ander wel gemakkelijk bereikbaar met de fiets.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Het was een ongemeen boeiende tijd. Weet je dat de Chinezen dit vroeger gebruikten als een vloek? “moge je in interessante tijden leven” Wat uiteraard meteen ook risico en gevaar betekende voor de toegewenste. Wel, “onze” mensen in WOI leefden in zo’n tijd….

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Vooral WOI medailles, maar ik moet toegeven dat het soms op de tanden bijten is om niet toe te geven aan de verleiding als ik ergens een mooi stuk “hardware” zie.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Eigenlijk niet specifiek één gebeurtenis hoor. De hele periode lijkt me vrij extreem.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1
Hmm… die keer dat mijn vader 14 dagen de broek van zijn werkplunje moest optrekken voordat hij doorhad dat zijn legerriem (gedateerd eind 19e eeuw) in mijn kamer bij de rest van de verzameling lag

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
Ik laat me graag verrassen. Er zijn nog veel onderwerpen waar ik heel weinig van weet dus er is nog stof genoeg.

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front
Heel lang geleden… weeral als klein manneke dus Wink … de frontstreek afgedwaald tussen Diksmuide en Ieper. Er was 25 jaar geleden behalve een paar museums wel nog niet zoveel toeristisch uitgebouwd als nu. Heb geen echt favoriet deel van het front, maar ik krijg nog altijd kippevel als ik het ouderpaar van Käthe Kollwitz bekijk in Vladslo.

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Eh…zal wel heel toevallig geweest zijn, via Google wellicht

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Als verzamelaar bekijk ik natuurlijk altijd stukken van de verzamelhoek. Ook de threads over België en specifieke oproepen kom ik langs. De actuele gebeurtenissen en algemene chat ook al es, just for the fun. Jammer genoeg geen tijd genoeg om alles te bekijken. De titel van het topic is dus inderdaad wel belangrijk!

Hoe bevallen de crewleden je?
Excellent

Hoe zie je het forum?
Als een gezellige hobbyclub, heel gevarieerd, relaxed

wat vind je van de forum-meetings?
Jammer genoeg nog aan geen meetings deelgenomen. Ben dagelijks 4 uur per dag onderweg voor het werk dus de tijd die vrij komt is meestal voor de kindjes, de vrouw en de verbouwingen. Ben dus eerder gedwongen een “bureau-research” rat te zijn. Maar wat niet is kan nog komen nietwaar…

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doen FEW wel wat niet moet?
Met het groot aantal members zouden we wellicht wel ergens gezamenlijk een project kunnen aanpakken om een WOI bron te digitaliseren. Ik denk vb aan het Guldenboekproject dat door Marc en mezelf opgestart werd. Lees gewoon effe het gastenboek na en je ziet meteen dat zo’n projecten hun waarde hebben.

Welke inhoud mis je?
Niets, tot op het moment dat het op het forum verschijnt, dan denk ik: waarom is dit er niet eerder opgekomen?

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Ieder diertje zijn pleziertje. Alles is nuttig, al was het maar om een beetje variatie te houden op het forum en niet altijd met hetzelfde bezig te zijn.

Zijn er dingen die verbetert kunnen worden?
Altijd hé, maar niet echt iets dat zo storend zou zijn dat het mij nu meteen zou te binnen schieten hoor.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je Bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum betekenen?
Mijn rol? Gewoon aanwezig zijn en als ik heel toevallig ergens iets van afweet zal ik zeker niet nalaten om iets toe te voegen aan het topic en de info te delen. En als ik zelf met een vraagje zit gooi ik dat ook al gauw op het forum. Ik heb al altijd snel en vriendelijk hulp gekregen waar mogelijk.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Beste? Ik veronderstel dat je daarmee het aantal “bekijkers” dan zou moeten bekijken? Vind het eigenlijk een beetje raar om over “beste” topics te spreken. Het beste vind ik nog altijd het Guldenboekproject omdat ook anderen daar veel aan (kunnen) hebben.

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
Als verzamelaar uiteraard de verzameltopics

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Eigenlijk met iedereen om de beurt wel eens.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Even bruisend als nu. Moet niet echt veranderen voor mij, gewoon de lijn doortrekken.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Door de ruime interesses is het moeilijk om te beslissen om een boek aan te kopen. Ik ben echter een heel fervent bibliotheekbezoeker en laat regelmatig boeken uit andere bibliotheken aanrukken.

Wat was je allertofste vakantie?
Echt vakantie zou ik moeten zeggen een 2-tal weken Kreta. Het allertofst was een jaar als uitwisselingsstudent in Indonesië. Viel officieel niet onder de noemer vakantie, maar het leek er sterk op Wink

Wat doe jij aan een beter milieu?
1 auto verkocht, regelmatig met de fiets, (gratis) spaarlampjes ingedraaid, met het openbaar vervoer naar het werk…. Om eerlijk te zijn,alleen datgene dat ook financieel aantrekkelijk is

Wat is je grootste ondeugd?
Koffie en het teveel geld uitgeven aan de verzameling uiteraard Wink

Wat is de beste plek om te wonen
Bij de mensen die je graag ziet, wherever that may be…

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Als amateur-genealoog heb ik ook een beetje het leven van mijn voorouders bestudeerd. Een ontnuchterende conclusie was dat mijn generatie slechts de tweede is op 13 generaties die niet rechtstreeks een oorlog meegemaakt heeft. De andere “gelukkige” generatie was die van mij betovergrootvader, maar die leefde echter halfweg de 19e eeuw (1850), wat betekent dat hij het verval van de linnennijverheid meegemaakt heeft en de mislukte (aardappel)oogsten, met armoede, hongersnood en epidemieën tot gevolg. De generatie van na de 2e wereldoorlog heeft dus ontzettend veel geluk en de meeste beseffen het zelfs niet vrees ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dat vraagt om een foto van die riem...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: