Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Rechtvaardige Rechters in de Westhoek?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 19:36    Onderwerp: De Rechtvaardige Rechters in de Westhoek? Reageer met quote

Niet echt WO1, niet echt actueel, wel leuk om te lezen!
Quote:

Mijn vader vertelde steeds dat de Rechtvaardige Rechters verstopt waren op een plaats die ophef zou maken en volgens zijn grootvader kwam Arseen Goedertier regelmatig in Zuidschote…dus dacht ik aan het Grenadierstandbeeld…” schrijft Etienne Goedertier in een e-mail aan mij gericht naar aanleiding van een bezoekje aan onze website. Etienne is een verre nazaat van Arsène Goedertier. Zijn grootvader Horace, die hij helaas nooit gekend heeft, was vermoedelijk een broer van Arsène. In een andere mail herhaalt Etienne nog eens dat in zijn familiekring het verhaal de ronde deed dat Arsène Goedertier regelmatig in de Ijzerstreek kwam.

Negentien jaar geleden ruilde Etienne ons grijze landje voor het zonnige Mexico, maar van op afstand is hij steeds de gebeurtenissen die met deze zaak verband houden blijven volgen.
Toen ik vorig jaar zijn mailtje ontving was ik eerst zeer sceptisch gestemd. Nergens wordt er namelijk melding gemaakt van het feit dat Arsène Goedertier regelmatig in de Westhoek kwam…waarom zou hij trouwens ? Anderzijds leg je een persoonlijke getuigenis van iemand van de familie Goedertier niet zomaar naast je neer. Stof genoeg om een en ander nader te onderzoeken.

Lees verder:
http://fysica.telenet.be/lamgods/goedertier_en_de_westhoek_.htm

Voorgeschiedenis:
http://fysica.telenet.be/lamgods/lam_gods.htm

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
abn

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi geschreven stukje, maar toch wel erg bij de haren getrokken.

Ook van het monument in Melle hieronder, dat ter sprake kwam in een van de topics over de slag bij Melle , werd beweerd dat het paneel erin verborgen zou kunnen zijn. Dat monument is in de jaren '70 hiervoor zelfs opengebroken geweest ... zonder resultaat. Een paar weken geleden zat hierover een stukje in de Belgische Man Bijt Hond.

Het blijft wel een inspirerend en intrigerend verhaal natuurlijk.

groeten,
bert.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken die hypothese maar al te goed, en heb er destijds (mei 2003) ook een artikel over geschreven in ons heemkundig dorpsblad 'De Boezingenaar'. (Zuidschote is een deelgemeente van Boezinge, en het paneel zou dus op een (ferme) boogscheut van mijn huis liggen.)

Ik heb mijn artikel niet meer in digitale vorm, maar wil het hier gerust samenvatten in een zin uit mijn inleiding : "Veel schapengeblaat, maar weinig (lams)wol."

Ik was in ieder geval ver van overtuigd. M.i. krijgt de auteur iets te vlug "adrenalinestoten" bij bepaalde "ontdekkingen". Misschien had ik er ook een moeten krijgen ... Want toen ik voor het artikel een foto ging nemen van het Grenadiersmonument, werd ik er voorwaar begroet, in de weide vlak achter het momument, door ... een aantal lammetjes !

Ik heb ze nog even gevraagd of zij misschien iets wisten van een paneel van het Lam Gods. Ze keken mij alleen maar 'schaapachtig' aan. Alsof ze ... van het 'Lam Gods' geslagen waren.

Maar nu ik eraan denk : als dat geen aanwijzing was !!! Smile

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een teken hoor! onschuld

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: