Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Robert

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 20:19    Onderwerp: Interview met Robert Reageer met quote

User naam
Robert Missinne

Leeftijd.
Ruim 46 jaar

Woonplaats.
Sint-Juliaan (gemeente Langemark-Poelkapelle bij Ieper)

Beroep.
Directeur van de Vrije Basisschool Madonna en de Vrije Basisschool Sint-Juliaan

Hobby’s.
Heemkunde in het algemeen, Eerste wereldoorlog in het bijzonder; wandelen

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor wereldoorlog 1 en waarom?
Ik ben vooral geïnteresseerd in de eerste gasaanval(len) (tweede slag bij Ieper). Dit omdat er zoveel onderwerpen ivm. de oorlog zijn, dat beperking zich opdringt. De keuze voor de eerste gasaanvallen lag een beetje voor de hand omdat dit de eerste grootschalige chemische aanval uit de geschiedenis is en omdat die plaatsgreep in mijn gemeente en dorp.

Hoelang ben je al geïnteresseerd in wo1?
Van in mijn kinderjaren, eind de jaren 1960

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
Vanwege de verhalen die ik te horen kreeg van mensen die het allemaal nog zelf hadden meegemaakt. Vooral de verhalen over tunnels spraken mij sterk aan. Gevolg: we gingen met de vrienden zelf graven op zoek naar tunnels… Diggers-avant-la-lettre als het ware.
We gingen ook op zoek naar oorlogsschroot: loodjes uit shrapnels en koperwerk (kogels, hulzen, ‘banden’ van obussen. De buit verkochten we aan de schroothandelaar. In een tijd waar nog geen sprake was van zakgeld, was dat voor ons een welgekomen bron van inkomsten. Vóór de verkoop smolten we heel dikwijls het lood op een kampvuurtje om er vormpjes mee te gieten of de letters van onze naam. Heel leuk was ook ‘raketten’ te maken door het poeder of de staafjes in kogelhulzen in brand te steken ;-)

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Moeilijk te omschrijven…

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Ik verzamel wat boeken, geen militaria. Ik speel geen games en ben veel te ongeduldig voor modelbouw.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
De tweede slag bij Ieper. Zie hoger

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1
Toen de dooppeter (de oudste broer van haar vader) van mijn vrouw overleed, kreeg zij de zorg over dé portefeuille…
Jules Van Slembrouck was soldaat 2de klasse bij de 3 Cie van het 5de Jagers te Voet. Hij sneuvelde ten gevolge van obusscherven op 16 november 1917 te Kaaskerke. Drie dagen later werd hij begraven in graf 381 op de Belgische militaire begraafplaats van Oeren.
Zijn soldatenvriend Gustaaf bracht na de oorlog de portefeuille van de gesneuvelde Jules naar de familie Van Slembrouck in Aartrijke. Hij maakte er kennis met de dochter Margriet, broer van Jules … de rest laat zich raden ! Gustaaf en Margriet trouwden en kregen veel kinderen en kleinkinderen. De bewuste portefeuille van Jules ging na het overlijden van Gustaaf over naar de oudste zoon en toen deze op zijn beurt overleed, kreeg zijn petekind, mijn vrouw, er het hoederecht over. Was de eerste wereldoorlog er niet geweest, dan was mijn vrouw er ook niet geweest…

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
De derde slag bij Ieper zeker?

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front
De héle Westhoek

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Van in de eerste weken na ontstaan denk ik. Via uitnodiging van Yvonne.

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Ik bezoek het forum vooral vanuit de optie ‘Nieuwe berichten’ zodat ik meestal zelfs niet weet in welke categorie de berichten gepost werden. De meest gevarieerde vorm van forumbezoek denk ik.

Hoe bevallen de crewleden je?
Ik merk er héél wat deskundige en geïnteresseerde leden!

Hoe zie je het forum?
Als een belangrijke bron van informatie.

wat vind je van de forum-meetings?
Ik heb er nog geen meegemaakt, nochtans was er vorige zomer een meeting die begon in mijn eigenste dorp Sint-Juliaan! Ik vond het heel jammer dat ik er toen niet bij kon zijn. Ik was toen echter van dienst bij de Duitse militaire begraafplaats van Langemark.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Met Yvonne, zij heeft mij destijds uitgenodigd naar het forum en ik heb haar heel eventjes gesproken tijdens de laatste begrafenis op de Duitse militaire begraafplaats, maar toen had ik het te druk met school en met foto’s nemen…

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Ik hoop dat er dan nog steeds een pak enthousiaste mensen van deel zullen uitmaken.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Minnaars in waanzin (Willy Spillebeen, Davidsfonds)

Mijn tijdsbesteding?
Beroepshalve vertoef ik nogal veel in mijn beide basisscholen (www.masj.be) en ook buiten de normale schooltijd gaat nog vrij veel tijd naar school. Tijdens de langere vakantieperiodes hou ik me bezig met www.wo1.be. Dat is een website die ik een zestal jaar geleden opstartte met mijn toenmalige collega in ‘Flanders Language Valley’ Jan. Op de website proberen we een overzicht te geven van alle relicten ivm. de eerste wereldoorlog in de Westhoek, links naar websites, fotoreportages, …

Wat was je allertofste vakantie?
Ongetwijfeld de reis van mijn vrouw en de drie kinderen enkele jaren geleden. Toen trokken we voor de laatste keer met het complete gezin op reis: naar Canada. Mijn eerste vliegreis! Heel geregeld komen Canadezen bij ons op bezoek in het thema eerste wereldoorlog. De gevechten bij Kitchener’s Wood in Sint-Juliaan was de eerste buitenlandse interventie van Canada. Na meer dan tien jaar uitnodigingen gingen we op ‘terugbezoek’. Drie weken lang trokken we rond in een prachtige natuur (!!), ontmoetten we ongelooflijk vriendelijke en gastvrije mensen en vonden we verwijzingen naar onze eigen streek: St Julien Road, Ypres Street, …

Wat doe jij aan een beter milieu?
Ik probeer te letten om mijn afval goed te sorteren. Op school plannen we heel wat isolatiewerken om energievriendelijker te worden.

Wat is je grootste ondeugd?
Ik hang teveel achter mijn computer …

Wat is de beste plek om te wonen
Ik ben tevreden met waar ik woon maar zou een woonplaats in Canada nog niet meteen afschieten…

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Mensen maken zo dikwijls ruzie en oorlog. Waarom toch? Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat de mensheid inziet dat vrede zoveel waardevoller is… (wellicht een illusie)

Foto’s: ik beschik niet over veel foto’s waar ik er min of meer toonbaar uitzie.
In bijlage een foto van ergens op Vancouver Island (B.C. Canada). Vlnr: mijn vrouw Mia, mijn kroost Nele, Tim en Lies en rechts ikzelf…

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview.
Als ik ooit iets niet versta over de 2de slag om Ieper, dan weet ik waar ik moet gaan.
En wat de laatste vraag betreft, hopelijk wordt het ooit werkelijkheid.

mvg Vince

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2007 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview weer!
Ik heb je inderdaad heel even gezien op Langemark, maar met dit interview heb ik toch al een hele nieuwe kennismaking met de man achter de naam Robert.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Robert, die verslagen die je ooit over de bunkers in de streek gemaakt hebt, komen die ooit nog op westhoek.be?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Robert

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Robert, die verslagen die je ooit over de bunkers in de streek gemaakt hebt, komen die ooit nog op westhoek.be?

Normaal niet Yvonne... Dat was in het kader van een schoolproject:
http://www.digilife.be/teleducatie/vbssj/omd99/default.htm

Het zal moeilijk zijn om een volledige bunkerinventaris online te zetten (eventueel misschien vanuit het inventarisatieproject van de provincie West-Vlaanderen?). Daarom plaats ik die enkele versterkingen liever niet in de inventaris van www.wo1.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Robert

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zoeken jullie op de pagina's van bovenstaand schoolproject user Stijn? Misschien ligt in dat project een deel van de basis voor zijn interesse in de eerste wereldoorlog... Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: