Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

dit forum is een vlucht uit het heden....

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 20:06    Onderwerp: dit forum is een vlucht uit het heden.... Reageer met quote

de romantiek kent (ten minste) twee vormen van ontsnapping aan de dagelijkse werkelijkheid: reizen in ruimte, dus dromen van verre werelden en reizen in tijd, dus dromen van vroeger. Terwijl er vandaag de dag van alles gaande is, verplaatsen wij onze gedachten naar een oorlog van bijna 100 jaar oud, waarin Nederlanders helemaal niet betrokken waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark II

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

We moeten alleen niet vergeten dat Nederland door de Duitsers express neutraal werd gehouden om als aanvoerhaven te kunnen worden gebruikt. Tevens wisten alle partijen die bij de oorlog waren betrokken dat de spionnen in Nederland zaten, het beroemde Zimmerman telegram is immers onderschept in Rotterdam.
Naar boven
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp ben ik een romanticus ("Iemand die in onvrede leeft met zijn of haar eigen tijd") en reis ik daarom, weliswaar in mijn hoofd, terug in de tijd teneinde me overhoop te laten schieten in een willekeurige loopgraaf.
Dat klinkt aannemelijk... Confused
vlim

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de stelling 'Dit forum helpt ons het heden te begrijpen door de invloeden uit het verleden te bestuderen' beter in de buurt komt.

Voor mezelf is het in elk geval geen romantische vlucht naar een periode uit het verleden, maar meer het feit dat de eerste wereldoorlog onlosmakelijk is verbonden met de onderwerpen waarvoor ik me interesseer, waaronder de internationale wapenindustrie tijdens de eerste helft van de vorige eeuw en de koppeling tussen politiek en industrie gedurende die zelfde periode.

Dat Nederland ook in de periode 1918 - 1940 nog een interessante rol speelde blijkt onder andere uit dit artikel wat op 28 oktober 1933 in de New York Times verscheen en wat 'Merchants of Death' uit 1934 werd aangehaald. Leuke details.

Reich Gets Arms Tools Sent to Holland in 1918

Wireless to The New York Times.
AMSTERDAM, Oct. 27. - German lathes and other machine tools used in the manufacture of cannon - which had been stored in Holland since 1918 - recently were sent back to Duesseldorf, Germany by freight steamer, it was revealed today.
Since the end of the World War the machine tools, which had been used by German war industries, had been warehoused in a small town in the Province of Groeningen, Northern Holland. They were rushed to Holland in 1918 form German plants in order to place them beyond the reach of allied control.
The machinery, some of which bore the name of Krupp, had been in the care of a German citizen all these years. The steamer left for Duesseldorf Oct. 11.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het interesseert mij werkelijk geen ... hoe een ander over mijn interesses denkt. Iedereen mag ervan vinden at hij of zij denkt. Persoonlijk vind ik het altijd wel weer interessant om te zien hoe Nederlanders door de tijden heen altijd goed voor hun eigen belang zorgden, ook in WW I.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
marcston

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Lingenkopf @ 19 Okt 2006 22:04 schreef:
Het interesseert mij werkelijk geen ... hoe een ander over mijn interesses denkt. Iedereen mag ervan vinden at hij of zij denkt. Persoonlijk vind ik het altijd wel weer interessant om te zien hoe Nederlanders door de tijden heen altijd goed voor hun eigen belang zorgden, ook in WW I.

Vlucht naar het verleden????

Mmmmm....films hebben de tijd voor 1914 wel geromantiseerd, geen grenzen, als je naar Amerika wilde ging je er gewoon wonen. Idem voor allle andere landen. allemaal nieuwe techniek, eerste autos, eerste vliegtuigen, luchtschepen. De tijd heeft wel iets.

De tijd na WO 1(the roaring twenties) heeft denk ik nog meer dream appeal dankzij Hollywood, Jean Harlow, Al Capone, Charlie Chaplin. Maar ook segregratie, enorme criminaliteit, enorm aantal gebroken gezinnen dankzij overleden mannen.

Maar als ik aan WO 1 denk denk ik er vooral aan hoe goed wij het nu hebben, ondanks het gegeven dat nederlanders en belgen graag zeuren over de euro, of het schandalig vinden als ze niet naar Turkije op vakantie kunnen zoals de buren.

Ik bedoel 16 uur per dag werken voor een hongerloon??, enorme vervuiling door al die kolenstokerijen en wat als je rijk bent, geen nintendo, geen internet, geen BMW?? (ok een hele oude dan:). Geen antibiotica tegen mijn verkoudheid???

Yakkes, 2006 bevalt me eigenlijk perfect Wink Oh ik ga even naar mijn IPOD luisteren!!!

(en dat laatste is geen grap, !!!)
vlim

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Stop ook maar met die antibiotica tegen je verkoudheid. Helpt namelijk niet Smile

Afijn, wellicht leuk om te weten dat de man die de geschiedenis in ging als de redder van BMW, Herbert Quandt, de zoon was van Gunther Quandt, die zijn fortuin heeft gemaakt in zowel de textiel- als de wapenindustrie. Het familiefortuin werd opgebouwd door de grootvader van Herbert middels een aantal lucratieve contracten waarbij de Quandtfamilie een van de grootste textielleveranciers voor het Duitse leger werd.

Gunther Quandt kocht zich in in vele bedrijven waaronder AEG, Varta, DWM (weer eigenaar van Mauser, o.a.), etc...

De geschiedenis van BMW is dus weer onlosmakelijk verbonden met die van WO1 en WO2. Smile
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 19 Okt 2006 16:20 schreef:
Since the end of the World War the machine tools, which had been used by German war industries, had been warehoused in a small town in the Province of Groeningen, Northern Holland.

Omdat ik helaas niet elke dag kan vluchten uit het heden Smile , was deze opmerking over Noord Nederland even blijven hangen. Volgens mij heb je dit ook al eens eerder vermeld. Weet je hier meer van, Vlim? Je maakt me als Groninger namelijk reuze nieuwsgierig! Kan ik als noorderling die wat verhalen over WOI niet verder kom dan Timbertown en de kanonnen die tijdens Jutland op het Groninger Hoogeland te horen waren, misschien nog iets toevoegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: