Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De ultieme flater van de Hochseeflotte ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 22:00    Onderwerp: De ultieme flater van de Hochseeflotte ? Reageer met quote

Stelling : Von Scheer en co hebben een enorme zware flater begaan door tijdens de Kaiserschlacht hun lichtere eenheden zoals destroyers niet massaal in te zetten in het Kanaal en zo de aanvoer van voorraden en troepen naar Frankrijk af te snijden voor de Geallieerden. Gezien de Britten in dat geval versterking moesten sturen, kon de Hochseeflotte, die toch niets meer te verliezen had, haar slag slaan in de meer noordelijke wateren van de Noordzee...
marcston

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante vraagstelling,

hoewel dat niet gemakkelijk zou zijn geweest, gezien de afstand engeland frankijk en tot zware verliezen bij de Duitsers hebben geleidt toch wel een interessante insteek.

Op het eerste gezicht, lijkt me een probleem hier dat de voorjaarsoffensieven enkele maanden in beslag namen, en de toevoer van troepen dus ook. Waarschijnlijk hadden ze dan vrij snel te maken gehad met een tegenreactie van de Britse en amerikaanse vloot.

Zo iets van een grote slag lijkt me onwaarschijnlijk, maar ze hadden zeker wat aggressiever kunnen zijn (lijkt me).

Andere meningen?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Aardige vraag inderdaad. Ik neem aan dat een deel van de met name lichtere Duitse oorlogsbodems vanuit Belgische havens opreerden, dus dat zou hebben gekund. Maar twee vragen: 1. Hoe zat het met de geallieerde blokkade en controle van die havens en 2. Hoe zat het met mijnenvelden in het kanaal?
Misschien hebben deze factoren de Duitsers ervan weerhouden hun schepen in te zetten met een groot risico op hoge verliezen. Overigens heeft de onbeperkte duikbootoorlog de Britten in 1917 en 1918 wel degelijk aan de rand van de afgrond gebracht, zo hebben Churchill en anderen later beweerd. Dus het verder afknijpen van de bevoorradingslijnen naar het front zou hebben kunnen werken...

Gr P
rolffie61

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zouden de Duitsers daadwerkelijk door hebben kunnen dringen tot in het Kanaal? Het lijkt mij niet. Alle Royal Navy eenheden waren vrij alert en behalve wellicht de Home Fleet in staat om het Kanaaal tijdig te bereiken en de Engelse squadrons in Harwich en Dover te ondersteunen. De geografie belet dat de Duitsers zich konden verstoppen zoals ze dat in de Western Approaches wel konden met de duikboten. Het zal veel geknal en verliezen aan marine eenheden aan beide zijden hebben opgeleverd, maar ik denk geen essentiele hapering in de toevoer van voorraden vanuit de UK naar Frankrijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitsers drongen effectief om de haverklap binnen in het Kanaal, getuige daarvan de zeer succesvolle raids die gehouden werden met torpedoboten en destroyers, alsook de vele patrouilles in dit gebied, zelfs tot aan Duinkerken en Calais !
En wat hadden de Britten om te reageren ? Chaos en verliezen...
De mijnenvelden werden regelmatig opgeruimd door de mijnenruimers van het Flandern Flottille. In 1918 raakten ze pas in de problemen. In feite misten ze hun kans in 1917 want dit was het beslissende jaar...
rolffie61

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt ongetwijfeld gelijk, ik was wat onduidelijk wellicht, maar kon een Duitse penetratie (sorry, weet geen ander woord) in het Kanaal ook langduriger dan een raid of overval volgehouden worden. Dan pas ben je een bedreiging voor de aanvoerlijnen zoals in de Atlantic, lijkt me?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: